Defi

ریف فایننس چیست؟ معرفی پروتکل Reef Finance در پولکادات

بخش مالی غیرمتمرکز به‌سرعت در حال گسترش و تکامل است و هر روز پروژه‌های جدید در فضای کریپتو در حال ظهور هستند. این روزها مردم به مدلی دموکراتیک‌ و مستقل‌تر برای مدیریت امور مالی خود تمایل پیدا کرده‌اند که توسط پروژه‌های DeFi و پلتفرم‌های بلاکچین ارائه می‌شود. در این مطلب یکی از پروتکل دیفای مبتنی بر شبکه پولکادات به نام ریف فایننس و امتیازهای خاص آن در دنیای امور مالی غیرمتمرکز را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

محدودیت‌های حوزه مالی غیرمتمرکز

صنعت دیفای ابزارهای مالی پیشرفته را معرفی کرده است. پلتفرم‌هایی مانند Curve خدمات چندین پروتکل مالی را در یک پلتفرم جمع‌آوری کرده‌اند. با این حال، این پلتفرم‌ها تنها یک انبار ذخیره‌سازی هستند و امکان جمع کردن تعداد انگشت شماری از رمزارزها را بر عهده دارند که عموماً روی بلاکچین لایه اول قفل می‌شوند.

اما مشکل عمده در استفاده از این پلتفرم‌ها آن است که کاربران مهارت لازم برای استفاده از پلتفرم‌های مختلف را ندارند و در نهایت به انتخاب‌های محدود بسنده می‌کنند. این امر منجر به تکه‌تکه‌شدن نقدینگی می‌شود. بسیاری از کاربران DeFi دائما از پروژه‌ای به پروژه دیگر حرکت می‌کنند که معمولاً این جابه‌جایی نوسانات ناپایداری را در نقدینگی و بازدهی سرمایه‌ها به وجود می‌آورد.

پروژه‌های DeFi هر روز ویژگی‌های جدیدی را اضافه می‌کنند و در مقابل کاربران در استفاده از این خدمات با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از معامله‌گران فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که توسط پروژه‌های DeFi ارائه می‌شود را از دست می‌دهند و دست آخر معامله‌ کردن در صرافی‌های متمرکز را ترجیح می‌دهند. به دلیل وجود همین پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های فنی، بسیاری از دارایی‌های کاربران دست نخورده و بلا استفاده باقی می‌ماند.

چگونه ریف فاینانس محدودیت بلاک چین را رفع می‌کند؟

ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کوین‌ها: ارزهای رمزنگاری شده بومی یک بلاکچین لایه اول
  2. توکن‌ها: ارزهای ساخته شده بر روی زیرساخت‌های لایه اول

یک ارز دیجیتال بومی دارای یک بلاک چین پایه است که می‌توان توکن‌ها را براساس آن ساخت. به‌عنوان مثال، بیت‌کوین و اتریوم رمزارزهای بومی هستند و توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های خود را بر روی این بلاکچین‌ها بسازند.

مسئله جایی است که نقدینگی و توکن‌های ساخته شده بر روی بلاک‌چین‌های اصلی در آن بلاکچین مربوطه محدود شده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید USDT را از یک بلاکچین غیرمتمرکز مانند اتریوم به بلاکچین دیگری مانند Avalanche منتقل کنید، باید از یک صرافی واسطه کمک بگیرید. اما ریف فایننس قصد دارد با ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز که توکن‌ها و نقدینگی را در بین بلاکچین‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند، این روش را تغییر دهد.

ایده پشت پلتفرم ریف ساده‌سازی DeFi و در دسترس قرار دادن آن برای همه افراد است. تیم اصلی ریف فایننس متشکل از کارآفرینان و پیش‌کسوتان فناوری کریپتو است که تجربه فوق‌العاده و سابقه اثبات شده‌ای در امور مالی، رمزنگاری، بلاک‌چین و توسعه آن دارند. بنیان‌گذار ریف فایننس، دنکو مانچسکی (Denko Mancheski) ادعا می‌کند که Reef امکان معامله توکن‌های ساخته شده بر روی بلاک‌چین‌های مختلف را بدون نگرانی فراهم کرده و بدین ترتیب امور مالی غیرمتمرکز دیفای را برای عموم قابل دسترس می‌کند.

ریف فایننس چیست؟

سیستم عامل دیفای ریف فایننس

ریف فایننس (Reef finance) یک سیستم عامل DeFi است. در واقع ریف فایننس را می‌توان یک جمع‌کننده نقدینگی هوشمند با موتور سوددهی (yield engine) دانست که هر مرکز مالی می‌تواند در آن ادغام شود.

Reef اولین سیستم عامل رمزنگاری بین زنجیره‌ای در DeFi است که انتقال نقدینگی و توکن‌ها بین بلاک‌چین‌های مختلف و نیز بین صرافی‌های متمرکز (CEX) و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را تسهیل می‌کند. ریف فایننس بر پایه پشتیبانی شبکه پولکادات، ادغام پروتکل‌های برتر DeFi در زنجیره‌های متقابل را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر پولکادات، ریف با سیستم‌های بلاکچین غیرمتمرکز دیگری مانند اتریوم، آوالانچ، کاسموس، بایننس و … نیز سازگار است. این بلاکچین‌ها اکثریت سهم نقدینگی بازار کریپتو را در کنترل خود دارند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زبان برنامه‌نویسی Solidity توکن‌های سفارشی خود را در زنجیره ریف بسازند و همچنین می‌توانند از زنجیره ریف برای پل زدن نقدینگی بین این بلاکچین‌ها هم استفاده کنند.

زیرساخت پروتکل ریف فایننس

رودمپ ریف فایننس

پولکادات براساس پاراچین‌ها عمل می‌کند. پاراچین‌ها به طور مستقل در اکوسیستم پولکادات عمل می‌کنند و تراکم شبکه را حتی در زمان‌های اوج مبادلات به حداقل می‌رسانند. واقعیت این است که تنها تعداد کمی از پروژه‌ها می‌توانند یک اسلات پاراچین در شبکه پولکادات داشته باشند. پروژه‌ها برای کسب یک پاراچین بر روی شبکه پولکادات، باید در فرآیند حراج پاراچین با هم رقابت کنند.

اولین مرحله سرمایه‌گذاری ریف فایننس به مبلغ ۳٫۹ میلیون دلار در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ انجام شد. این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در بین پروژه‌های مبتنی بر پولکادات تا آن زمان بود و توسط شرکت‌های NGC Ventures, AU21 Capital, QCP Capita, Kenetic Capital, Amplifi, and the Krypital Group حمایت شد.

ریف فایننس بر روی پولکادات ساخته شده است و دارای یک پاراچین است که از مزایایی مانند اجماع اثبات سهام Polkadot، سازگاری با EVM ، مقیاس‌پذیری، شبکه libp2p و امنیت جهانی برخوردار است. به‌ این‌ ترتیب کاربران ریف فایننس تراکنش‌های کم هزینه و سریع و توسعه‌دهندگان آن، سازگاری با EVM را تجربه می‌کنند.

شبکه Reef کاملاً با قراردادهای هوشمند سازگار است. توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های سفارشی REEF-20 را با استفاده از Solidity روی پلتفرم ایجاد کنند. یک توکن REEF-20 را می‌توان به سادگی با چند کلیک مستقر کرد. از آنجایی که Solidity در اتریوم نیز استفاده می‌شود، پروژه‌های ERC-20 می‌توانند بلافاصله به REEF-20 منتقل شوند. Reef با پروژه‌های Solidity 0.6 و بالاتر سازگار است. توسعه‌دهندگان در پروژه ریف فایننس این گزینه را دارند که پروژه‌های خود را از Polkadot، BSC، Avalanche و Cosmos پورت کنند.

ویژگی‌های کلیدی پلتفرم ریف فایننس

اکوسیستم ریف فایننس

سیستم ریف فایننس، تجارت زنجیره‌ای متقابل را در پلتفرم‌های مختلف دیفای مانند Aave، Uniswap، Synthetix، curve و Compound تسهیل می‌کند. عملکرد آن اینگونه است که به کاربران امکان می‌دهد تا بهترین نرخ‌های بازدهی را پیدا کرده و در عین حال نقدینگی را در شبکه تثبیت کنند. اتصال زنجیره‌ای متقابل با دیگر پلت‌فرم‌های DeFi با استفاده از موتور سبد ریف (Reef Basket Engin) فعال می‌شود. موتور سبد ریف شامل موتور هوشمند ریف و موتور بازدهی ریف است. این دو موتور به طور همزمان برای پشتیبانی از سبد ریف کار کرده و در عین حال اتوماسیون سوددهی، متعادل‌سازی (rebalancing) و تخصیص دارایی‌های رمزنگاری را امکان‌پذیر می‌کنند. همه ابزارهای پلتفرم ریف بر پایه این دو ویژگی کلیدی عمل می‌کنند که در ادامه شرح خواهیم داد.

پایانه تجاری ریف Reef Trading Terminal

 تجارت دارایی‌ها در پایانه تجاری ریف بر پایه پل اتمی Polkadot و اوراکل‌ها انجام می‌شود. ریف فایننس نقدینگی DEXهای موجود و صرافی‌های متمرکز را در هم ادغام می‌کند. این امر منجر به افزایش نقدینگی در کل اکوسیستم و به‌ تبع آن بازدهی بالاتر می‌شود. موتور هوشمند ریف (Reef Intelligence Engine) یک اوراکل است که داده‌ها را برای پروکسی زنجیره ریف تامین می‌کند تا داده‌هایی مانند قیمت دارایی و تغییرات آن و نیز فعالیت‌های موجود در استخر نقدینگی را در لحظه در اختیار کاربران قرار دهد. بدین ترتیب به هر کاربری اجازه داده می‌شود تا به‌ راحتی و با ایمنی کامل در DeFi شرکت کند.

موتور بازدهی ریف Reef Yield Engine

پلتفرم ریف با ارائه سبدهای سرمایه‌گذاری برای کاربران خود عملکردهای پیچیده DeFi را ساده‌سازی و خلاصه می‌کند. این در حالی است که موتور بازدهی ریف با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، سود آن‌ها را به حداکثر می‌رساند. این ویژگی شامل وام‌دهی هوشمند، استقراض، سهام‌داری، استخراج از طریق هوش مصنوعی و الگوریتم‌های شخصی‌سازی شده است. Reef با کیف پول‌های اصلی و اکثر تامین‌کنندگان نقدینگی در بازار سازگار است و هر کاربر می‌تواند به راحتی دارایی‌های خود را برای کسب درآمد در این پلتفرم وارد کند.

اکوسیستم ریف فایننس

ریف فایننس دارای اکوسیستمی از ابزارها و خدمات است که شبکه لایه اول آن را تکمیل می‌کند. اکوسیستم ریف فایننس دارای ابزارهای سفارشی مانند Reef Remix که جایگزینی برای ETH Remix است، Reef Hardhat که مشابه Truffle است و نیز Reefscan است. استفاده از این ابزارها برای عموم رایگان بوده و دارای کد منبع‌باز در Github هستند.

ReefScan

مرورگر شبکه ریف

ReefScan یک مرورگر بلاکچین است که از فرمتی مشابه Etherscan یا BscScan استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند تراکنش‌ها، شناسه‌های کیف پول، قراردادهای هوشمند و سایر اطلاعات روی زنجیره را در آن رصد کنند. همچنین می‌توانید از طریق Reefscan با قراردادهای هوشمند Reef تعامل داشته باشید.

ReefSwap

پروتکل ریف reefswap

reefswap یک DEX است که یک سرویس تعویض برای توکن‌های ریف ارائه می‌دهد. ReefSwap از مدل آشنای Uniswap استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند از طریق یک افزونه مرورگر به سادگی به آن دسترسی داشته باشند. کاربران همچنین می‌توانند یک آدرس کیف پول EVM را درخواست کرده و آن را به حساب Reef خود اختصاص دهند.

Reef Web Wallet

کیف پول ریف فایننس

کیف پول ریف فایننس یک کیف پول رمزنگاری شامل صرافی غیرمتمرکز (DEX) و سازنده توکن در پروتکل ریف فایننس است. در اینجا می‌توانید توکن‌ها را ذخیره و یا ارسال کنید. علاوه بر آن می‌توانید دقیقاً مانند ReefSwap آن‌ها را با هم تعویض نمایید. اما فراموش نکنید که برای استفاده از این برنامه باید حتماً افزونه مرورگر Reef را دانلود و سپس نصب کنید.

رمزارز ریف Reef 

نمودار قیمت توکن ریف reef

از توکن Reef برای اجرا و اداره پلتفرم ریف فایننس استفاده می‌شود. توکن ریف ارز اصلی زنجیره REEF است و برای تبادل نقدینگی، کارمزد تراکنش‌ها و حاکمیت در این شبکه استفاده می‌شود. دارندگان توکن ریف می‌توانند در حفظ شبکه شرکت کنند. آن‌ها همکاران شبکه (Network Collaborators) نامیده می‌شوند و بلوک‌های جدیدی را در Polkadot Ledger ایجاد می‌کنند.

از آنجایی که پروتکل ریف فایننس روی پولکادات ساخته شده است، پاراچین ریف، عملیات پل بین بلاکچین‌ها را انجام می‌دهد. اعتبارسنج‌هایی که این پاراچین‌ها را تأیید می‌کنند، با رای‌گیری براساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) انتخاب شده و پاداش خود را از سود استخر ریف دریافت خواهند کرد. APR آن‌ها بر اساس اندازه توکن‌های قفل شده و بازه زمانی متفاوت است.

توکن Reef دارای ۱۶ میلیارد توکن در گردش و حداکثر عرضه ۲۰ میلیارد توکن است. قیمت Reef در بالاترین حد خود در مارس ۲۰۲۱ به ۰٫۰۵۷ دلار رسید. همچنین در ژانویه ۲۰۲۱ در پایین‌ترین زمان خود با رقمی برابر با ۰٫۰۰۶ دلار بود. هرچند به‌ طور کلی ارزش آن از زمان عرضه اولیه سکه در دسامبر ۲۰۲۰ نسبتاً راکد مانده است.

طرز کار پلتفرم ریف فایننس چگونه است؟

داشبورد پلتفرم ریف فایننس

پلتفرم ریف فایننس با کیف پول‌های اصلی DeFi مانند MetaMask ، WalletConnect، Torus و WalletLink سازگار است. هنگامی که کاربران کیف پول خود را به این پلتفرم متصل می‌کنند، لیستی از کل موجودی دارایی‌های خود و ارزش فعلی آن‌ها را در اختیار خواهند داشت. کاربران می‌توانند پس از اتصال کیف پول خود به پلتفرم ریف، دارایی‌های خود را به یک بلاکچین دیگر منتقل کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند دارایی خود را به توکن ریف نیز تبدیل کنند. پلتفرم ریف فایننس کاملاً غیرمتمرکز و غیرحضانتی است، به این معنی که وجوه منتقل شده به اکوسیستم ریف فقط متعلق به کاربر است و توسعه‌دهندگان به کلیدهای خصوصی یا وجوه هیچ‌گونه دسترسی ندارند.

فراموش نکنید کیف پول MetaMask تنها با پسوند Polkadot سازگار است و نمی‌توان از آن برای توکن‌های REEF-20 استفاده کرد. با این حال افزونه Polkadot Extension متامسک برای مبادله همه توکن‌های مبتنی بر DOT استفاده می‌شود که می‌توانند برای مبادله در پلتفرم‌هایی مانند Polkaswap نیز به کار روند.

استیکینگ در پلتفرم ریف فایننس

نحوه کار موتور بازدهی ریف

از آنجایی که موتور ریف، دریافت‌کننده سود و پاداش و نیز توزیع‌کننده بازده استیک است، کاربران می‌توانند بین ETH/USDC و REEF یکی را انتخاب کنند. البته در صورت انتخاب REEF، درصد بیشتری دریافت خواهند کرد. به این ترتیب کاربران تشویق می‌شوند تا درصد بیشتری از پاداش‌ها را به‌صورت توکن REEF دریافت کنند و در عین حال می‌توانند توکن‌های ریف به دست آمده را برای کسب سود بیشتر مجدداً به اشتراک بگذارند. به علاوه کاربران می‌توانند دوره‌های قفل‌شدن سپرده را نیز انتخاب کنند. قاعده این است که هر چه دوره قفل طولانی‌تر باشد، کاربران نرخ بهتری را دریافت می‌کنند.

استیک در استخر ریف علاوه بر سوددهی، قدرت رای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که برای موارد زیر به کار می‌رود:

  • انتخاب کسانی که پاراچین ریف را تایید و اداره کنند.
  • انتخاب ساختار سبد شامل کارمزدها، ترکیب سبد و دیگر شرایط ایجاد
  • نحوه توزیع سود
  • انتخاب شرایط استخر  

کارمزدها در پروتکل ریف فایننس

کارمزدها هنگام تراکنش در زیرساخت‌های زنجیره‌ای مانند ورود و خروج سبدها و همچنین تنظیم مجدد آن‌ها اخذ می‌شود. به عنوان مثال برای ایجاد تعادل مجدد بین استخرهای نقدینگی یا تعادل مجدد بین پوزیشن‌های دارایی‌های مختلف.

ویژگی‌ها و مزایای پلتفرم ریف فایننس

ریف فایننس یک پلتفرم کاربرپسند است که سهولت استفاده و سود حداکثری را برای کاربران خود فراهم می‌کند. این پلتفرم امکانات و خدمات صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز CEX و DEX را با هم ادغام می‌کند و نقدینگی بیشتری را برای همه معامله‌گران و مدیران دارایی‌های ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

به طور خلاصه مزایای اصلی ریف فاینانس عبارتند از:

  • سازگاری با DEX و CEX
  • سازگار با بلاکچین‌های اصلی و توکن‌های آن‌ها
  • بهره‌برداری از مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه پولکادات
  • مشارکت با بزرگ‌ترین صرافی‌ها و پروژه‌های بلاکچین
  • سازگاری قرارداد هوشمند با دارایی‌های REEF-20
  • دارای امکانات استیکینگ و حکمرانی

در حقیقت ارزش ریف فاینانس از فناوری و ظرفیت‌های فنی، ارتباط با دیگر پروژه‌ها و موارد استفاده از آن ناشی می‌شود. همان‌طور که رفته‌رفته این پروژه محبوب‌تر می‌شود و افراد بیشتری به اکوسیستم آن می‌پیوندند، ارزش REEF ممکن است به ارزش واقعی آن نزدیک‌تر شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا