معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال رن چیست؟ آشنایی با رمزارز REN و پروژه آن

بررسی‌های کلی به ما می‌گوید شبکه رن (REN) به‌عنوان یکی از پروتکل‌های متن‌باز شناخته می‌شود که با هدف بهبود کارایی بلاک‌چین‌ها و برقراری یک همکاری بین آنها ایجاد شده است. جالب است بدانید که تمام رمز ارزهای موجود در بازار ارز دیجیتال با هدف بهبود شبکه‌های بلاک‌چین اتریوم و بیت‌کوین ایجاد شده‌اند. ارز دیجیتال رن نیز با پشتوانه یک ایده نوآورانه، همین هدف را دنبال می‌کند. اگر شما هم علاقه دارید که بدانید ارز دیجیتال رن چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توان ارز رن را خریدوفروش کرد و آینده قیمتی آن چیست؟ این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

پروتکل رن چیست؟

پروتکل رن (REN)، بر اساس یک ایده خلاقانه ایجاد شده که تاکنون در بازار ارزهای دیجیتال، نمونه مشابهی نداشته است. در این پروتکل، کاربران می‌توانند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را از طریق بلاک‌چین‌های مختلف جابه‌جا کنند. این پروژه، همچون یک بلاک‌چین، دارای چند نود (Node) است.

در پروتکل رن، انتقال ارزهای دیجیتال بین بلاک‌چین‌ها، توسط یک ماشین مجازی با نام RenVM صورت می‌گیرد. تمام فرایندها در این پروتکل نیز بر اساس توافق BFT انجام می‌شوند. این شبکه با این ویژگی‌ها، همکاری بین بلاک‌چین‌ها را آسان‌تر کرده و بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، امنیت بالای این شبکه زبانزد است. به کاربرانی که مسئول حفظ امنیت و کنترل فرایندها را در این شبکه دارند، دارک نود (Darknode) گفته می‌شود. ارز دیجیتال مورد استفاده در این شبکه با نام اختصاری REN به‌عنوان کارمزد برای تراکنش‌ها در نظر گرفته شده است.

تاریخچه پروتکل رن (REN)

مروری بر تاریخچه پروتکل رن

در شروع کار، ارز دیجیتال رن (REN) با نام “Republic” فعالیت می‌کرد. این پروتکل، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا ارز‌های دیجیتال را بدون نیاز به مجوز خاصی، از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر انتقال دهند.

جالب است بدانید که شبکه رن، نخستین استخر تاریک غیرمتمرکز (RenEx) را در سال ۲۰۱۸ ساخته و منتشر کرده است. این شبکه هم اکنون در تلاش است تا این فناوری را به‌منظور ایجاد اکوسیستمی برای ساخت، استقرار و اجرای برنامه‌های کاربردی چندمنظوره و نیز افزایش امنیت حریم خصوصی کاربران، توسعه دهد.

در سال ۲۰۱۸، شبکه رن، تا حد زیادی بهبود و گسترش پیدا کرد. تغییرات صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۸، در نهایت باعث شد تا کاربران بتوانند دارک پول (Dark Pool) مورد نظر خود را بر اساس قوانینی که خودشان تنظیم می‌کنند، ایجاد نمایند. با این کار، کلیه دارایی‌ها برای یک دارک پول در نظر گرفته نمی‌شد.

RenEx به‌عنوان نخستین صرافی غیرمتمرکز شبکه Ren، اولین دارک پول یا استخر سیاهی بود که به وجود آمد. از جمله اهداف اصلی توسعه این شبکه، برطرف‌کردن کلیه ایرادات رن و تقویت نقاط قوت آن بود.

در حال حاضر، محصول اصلی Ren، ماشین مجازی RenVM است که قابلیت همکاری راحت‌تر را برای برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایجاد می‌کند. این ماشین مجازی، وضعیت و اطلاعات تراکنش‌ها را از تمام کاربران و حتی دارک نود‌ها پنهان نگه می‌دارد.

بنیان‌گذاران و اعضای تیم

دفتر مرکزی شبکه رن در سنگاپور واقع شده است. پشت پرده این شبکه قدرتمند، جمعی از مهندسین و کارشناسان حرفه‌ای کامپیوتر قرار دارند. یکی از بنیان‌گذاران این شبکه، تیانگ ژانگ (Taiyang Zhang) نام دارد که هم اکنون در جایگاه مدیرعاملی این مجموعه فعالیت می‌کند. تخصص ویژه ژانگ، مهندسی نرم‌افزار است و به همین دلیل، تمرکز وی روی پروژه Ren بسیار بیشتر است.

از جمله دیگر اعضای تیم سازنده Ren می‌توان به لونگ وانگ (Loong Wang) و ساسروت ندیم پالی (Susruth Nadimpalli) به ترتیب رئیس دپارتمان فناوری Ren و متخصص شبکه Ren اشاره کرد.

چه شرکت‌هایی روی رن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

شبکه رن به‌عنوان یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های رمزارز، سرمایه‌گذاران بزرگی دارد که توجه کاربران را به خود جلب کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت روی این شبکه، آینده آن را بیش از گذشته روشن کرده است.

از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذار روی شبکه رن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Aenigma Capital
  • Binance Labs
  • Alphabit Fund
  • Block Asset Ventures
  • Block VC
  • Blocktown Capital
  • MoonChain Capital

پلتفرم رن چگونه کار می‌کند؟

 نحوه عملکرد پروتکل رن

تاکنون با مفهوم شبکه رن و پیشینه آن آشنا شدیم؛ اما سؤال مهم اینجاست که روش کار رن چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از یک مثال شروع کنیم. فرض کنید کاربری در بازار ارز دیجیتال، مقداری BitCoin یا Zcash دارد. این کاربر اگر بخواهد برای استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) دارایی خود را به شبکه اتریوم انتقال دهد، باید از پلتفرم Ren کمک بگیرد. برای این کار، رمزارزهای انتقال یافته‌ای مثل RenBTC و RenZEC تعریف شده‌اند.

اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که مدل عملکرد رن چیست؟ بهتر است بدانید که رن شبکه‌ای مستقل است. به همین دلیل، کلیه فرایندها و تراکنش‌ها، به‌صورت غیرقابل‌اعتماد و غیرمتمرکز انجام می‌شوند. علاوه بر این، دارک نود‌ها، هیچ‌گونه دسترسی روی داده‌هایی که پردازش می‌کنند، ندارند. شبکه رن، در زمینه امنیت و حفظ حریم خصوصی ادعای برتری نسبت به سایر شبکه‌ها را دارد. این شبکه با کمک یک الگوریتم امن مخصوص Ren، فرایندهای خود را مدیریت می‌کند.

مزیت رقابتی شبکه رن چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پلتفرم رن کمک می‌کند تا دارایی‌های رمزارز همچون بیت‌کوین بدون نیاز به فرایندهای پیچیده به بلاک‌چین اتریوم منتقل شوند. در حال حاضر این شبکه علاوه بر بیت‌کوین، روی رمزارزهایی مثل ZEC و دوج‌کوین (DogeCoin) و انتقال آنها به بلاک‌چین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس نیز تمرکز کرده است. پیش‌بینی می‌شود در آینده، انتقال ارزهای دیجیتال بیشتری توسط شبکه رن پشتیبانی شود.

اصطلاحات مهم در شبکه رن

برخی واژگان مهم در شبکه رن

هرچند به معرفی شبکه رن پرداختیم اما برای درک دقیق این سؤال که پروتکل رن چیست و چه کاربردی دارد؟ باید با تعریف چند اصطلاح مهم در این زمینه آشنا شویم.

دارک پول (Darl Pool)

تصور کنید که شما قصد دارید سفارش فروش ۵۰ بیت‌کوین را ثبت کنید. همان‌طور که می‌دانید ۵۰ بیت‌کوین، رقم بسیار بالایی از دارایی محسوب می‌شود؛ از طرفی تمام صرافی‌های ارز دیجیتال، سفارش‌های خرید و فروش را در یک دفتر سفارش عمومی ثبت می‌کنند؛ این کار مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران خرد دارد.

بااین‌حال، هنگامی که سفارش فروش بزرگ شما ثبت شود؛ خبر این سفارش تأثیر بسیار زیادی روی احساسات بازار و اخبار و شایعات خواهد گذاشت. این سؤال برای بسیاری از کاربران ارز دیجیتال ایجاد پیش می‌آید که علت این فروش گسترده چیست؟ به همین دلیل، احتمال کاهش قیمت و ضرر کاربر فروشنده بسیار بالاست. برای حل این مشکل، برخی صرافی‌های خصوصی یا دارک پول‌ها (Dark Pool)، امکان ثبت سفارش‌های پنهان را فراهم کردند. در این صورت معاملات حتی از کنترل‌کننده‌های سفارش نیز پنهان خواهد ماند.

شبکه Ren با دارا بودن این قابلیت دارک پول‌ها، جزئیات سفارش را از دید دارک نود‌ها پنهان می‌کند.

ماشین مجازی RenVM

ماشین مجازی RenVM شبکه رن چیست؟ ماشین مجازی رن، در واقع ابزاری هوشمند برای اجرای فرایندهای پروتکل رن است. این ماشین کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) با شبکه رن ارتباط برقرار کرده و تعامل کنند. علاوه بر این، تأمین امنیت کامل این همکاری نیز توسط ماشین RenVM تضمین می‌شود. این ابزار بر مبنای زبان‌های برنامه‌نویسی Go و Rust ایجاد شده و برای توسعه قراردادهای هوشمند از Solidity بهره می‌برد.

دارک نود (Dark Node)

دارک نود‌ها در واقع همان گره‌های شبکه رن (ren) هستند. نقش این دستگاه‌ها در شبکه رن چیست؟ در واقع درک نقش این گره‌ها کمک زیادی به آشنایی با رمزارز REN خواهد کرد.

شبکه Ren، مجموعه‌ای متشکل از نود‌ها یا گره‌ها است. هرکدام از این نود‌ها (Nodes)، دستگاه‌هایی هستند که امنیت و محاسبات داخلی شبکه رن را کنترل می‌کنند. البته دارک نود‌ها برای انجام خدماتی که ارائه می‌دهند، پاداش می‌گیرند. پاداش دارک نودها، همان توکن بومی این شبکه است که در بخش‌های بعدی مقاله آن را توضیح خواهیم دارد.

ویژگی‌های شبکه رن چیست؟

ویژگی های مهم شبکه رن

مهم‌ترین کاری که شبکه رن انجام می‌دهد، فراهم‌کردن زیرساختی برای پردازش تراکنش‌ها و سفارش‌های ثبت شده با حفظ حریم خصوصی سفارش‌دهنده است. همچنین برای سفارش‌های هنگفت، Ren، دارایی قابل انتقال را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند. سپس با رمزنگاری آنها، دارایی مورد نظر را در شبکه توزیع می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان سه ویژگی برای پروتکل Ren در نظر گرفت:

  1. پشتیبانی از دفتر ثبت سفارش مخفی که بررسی سفارش‌های را به‌صورت پنهان و غیرمتمرکز انجام می‌دهد
  2. امنیت بسیار بالا
  3. تطبیق سفارش‌های به‌صورت غیرمتمرکز
  4. پشتیبانی از تبادلات اتمی

پروتکل رن، سفارش‌های را بر اساس فرایند Shamir (فرایند اشتراک‌گذاری پنهان) پردازش می‌کند. این پروتکل، با استفاده از Shamir، سفارش‌هایی با مقادیر بسیار زیاد دارایی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند. پس از این کار، دارک نودها، با جستجوی سفارش‌های خرید همتا، معامله‌ای اتمی بین دو طرف معامله در شبکه رن ایجاد می‌کند.

ارز دیجیتال رن چیست؟

ارز دیجیتال رن با نماد اختصاری REN، همان توکن بومی شبکه رن است که برای کاربردهای مختلفی ایجاد شده است. این رمزارز به‌عنوان تأمین‌کننده نقدینگی شبکه ایفای نقش کرده و از الگوریتم اثبات سهام (PoS) پیروی می‌کند.  کلیه فرایندهای استیکینگ (Staking) توسط این ارز دیجیتال در شبکه REN انجام می‌شود.

عرضه اولیه توکن REN، در سال شروع به کار این شبکه، بیش از ۳۴ میلیون دلار دارایی به دست آورده بود. شبکه رن موفق شد با این عرضه عالی، بیش از ۶۰۰ میلیون توکن را بفروشد.

توکن رن (REN) چه کاربردی دارد؟

توکن REN در شبکه Republic، دارای کاربردهای مختلفی است. این توکن علاوه بر اینکه در نقش پاداش برای دارک نودها عمل می‌کند؛ به‌عنوان کارمزد تراکنش‌ها نیز استفاده می‌شود. این یعنی، کاربران با هر تراکنش مقداری توکن REN را به‌عنوان کارمزد و هزینه تراکنش پرداخت می‌کنند. سپس از آن، بخشی از این کارمزد به دارک نود‌ها و افرادی که سفارش‌ها را پردازش می‌کنند خواهد رسید.

همچنین از توکن REN در نقش وثیقه برای برخی شرکت‌هایی که تمایل دارند با پلتفرم رن همکاری کنند، استفاده می‌شود. اپراتورها نیز می‌توانند با پرداخت توکن REN، به شبکه وارد شده و از خدمات آن استفاده کنند.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال رن (REN)

 روش معامله ارز رن

در این بخش می‌خواهیم به این سؤال بپردازیم که روش معامله ارز رن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید این رمزارز به دلیل مزیت‌های ویژه و نوع خدماتی که به شرکت‌ها و کاربران ارز دیجیتال می‌رساند، روزبه‌روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کند؛ بنابراین آشنایی با نحوه خرید و فروش رن می‌تواند در آینده سودآور باشد.

شما می‌توانید برای خرید و فروش توکن REN، به صرافی‌های معتبر خارجی و داخلی مراجعه کنید. خوشبختانه امروزه صرافی‌های بسیار معتبر و ایمنی وجود دارند که از توکن REN پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر اینها برخی صرافی‌های داخلی نیز به دلیل امنیت بالا و نیز گستره خدمات‌رسانی، رقابت تنگاتنگی با صرافی‌های خارجی دارند.

 بهتر است بدانید که استفاده از صرافی‌های ایرانی، به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی، امکان احراز هویت و نیز نبود خطراتی همچون تحریم و مسدود شدن حساب‌ها، گزینه‌های ایده آلی برای کاربران ایرانی به شمار می‌روند. از جمله این صرافی‌های ایرانی می‌توان به صرافی والکس اشاره کرد. در زیر نام برخی از بهترین صرافی‌های خارجی و ایرانی ذکر شده است.

صرافی‌های خارجی:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کوین بیس (CoinBase)
  • صرافی یونی سواپ (UniSwap)
  • صرافی بیلکسی (Bilaxy)

کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده

نگهداری از ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین بخش از فعالیت در این بازار پر تلاطم است. هر کاربر ارز دیجیتال باید بتواند برای محافظت از دارایی خود، یک کیف پول مطمئن و ایمن را انتخاب کرده و ارزهای دیجیتال خود را در آن نگهداری کند. شما می‌توانید برای نگهداری از ارز دیجیتال رن (REN) از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری پشتیبانی‌کننده از این توکن، استفاده کنید. در زیر به برخی از کیف پول های رن که معتبر و امن هستند اشاره شده است:

  • ولت سخت‌افزاری لجر (Ledger)
  • ولت سخت‌افزاری ترزور (Trezor)
  • ولت نرم‌افزاری کوینومی (Coinomi)
  • ولت نرم‌افزاری اکسوداس (Exodus)

چرا سرمایه‌گذاری روی REN پیشنهاد می‌شود؟

مزایای سرمایه‌گذاری بر روی رن

مزیت‌های ویژه شبکه رن باعث شده است تا تمایل شرکت‌های بزرگ برای استفاده از آن بیشتر شود. شرکت‌های بزرگ علاقه دارند تا سرمایه‌های هنگفت خود را از طریق روشی امن که REN ارائه می‌دهد، انتقال دهند. خدماتی مثل مبادلات OTC، معاملات لوریج (Leverage) و وام‌دهی و سودآوری از جمله کاربردهای دیگر رن هستند که جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاران بیشتر کرده است. هرچند موانع جدی در مقابل این شبکه برای توسعه بیشتر وجود دارد؛ اما ایده نوآورانه آن باعث شده است تا شرکت‌های زیادی به فکر گسترش فناوری به‌کاررفته در آن باشند. به نظر می‌رسد با آشنایی بیشتر کاربران با این شبکه، روزبه‌روز ارزش REN نیز بیشتر شود؛ بنابراین می‌توان به توکن REN به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مطلوب نگاه کرد.

قیمت فعلی و پیش‌بینی روند آینده توکن REN

در حال حاضر، ارز دیجیتال رن (REN) با قیمت ۰٫۱۲ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار این رمزارز، بیش از ۱۳۴ میلیون دلار و رتبه رن در بین ارزهای دیجیتال ۱۷۷ است. بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلی وب‌سایت کوین دسک، قیمت رن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۰٫۱۸ دلار و تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۰٫۳۱ دلار خواهد رسید. این یعنی توکن REN یک‌روند صعودی با شیب ملایم را طی خواهد کرد.

شما تجربه سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز را دارید؟ به‌نظرتان می‌توان روی آینده رن حساب کرد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا