بلاکچین

سوپرچین چیست؟ راه‌حل نهایی مقیاس‌پذیری اتریوم

احتمالا شما هم به‌خاطر مدت زمان طولانی انجام تراکنش‌ها یا هزینه بالای کارمزد بلاکچین اتریوم قید این شبکه را زده‌اید؛ اما مشکل فراتر از تراکنش‌های روزمره است. مقیاس‌پذیری اتریوم یکی از مشکلات اساسی صنعت بلاکچین است و حل آن منجر به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال می‌شود. یکی از راه‌حل‌های افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم، پروژه‌ی خوش‌نام و لایه ۲ آپتیمیزم است اما امروز کاری با این پروژه نداریم و راه‌حل نهایی آنها برای حل مشکل مقیاس‌پذیری، یعنی سوپرچین را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید که چطور Superchain بلاکچین را دگرگون می‌کند با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

سوپرچین چیست؟

سوپرچین (Superchain) شبکه‌ای از بلاکچین‌های لایه ۲ است که از یک پشته یا Stack توسعه مشترک (پشته متن باز OP)، یک لایه ارتباطی و امنیت یکسان با آپتیمیزم استفاده می‌کند.

برای درک بهتر، سوپرچین را طور دیگری تعریف می‌کنیم؛ سلول‌های منفردی را تصور کنید که اندام‌های بدن انسان را تشکیل می‌دهند. سپس این اندام‌ها یک انسان را تشکیل داده و گروهی از انسان‌ها یک جامعه را ایجاد می‌کنند. جهان کریپتو هم به همین صورت است، بیت کوین را می‌توان به‌عنوان یک جامعه تک سلولی با زنجیره‌ای منحصربه‌فرد با عملکردی انحصاری درنظر گرفت و اتریوم، اکوسیستمی با قابلیت افزودن لایه‌های مختلف از قراردادهای هوشمند و یک جامعه چند سلولی است. سپس توکن‌ها به‌عنوان واحدهای کوچک‌تر ایجاد شده‌اند و حالا با لایه ۲، ایده زنجیره‌های متعدد یا یک جامعه مطرح می‌شود.

Superchain

سوپرچین، جامعه‌ای از Chain یا زنجیره‌های مختلف است که به یکدیگر می‌پیوندند و اگر هر زنجیره کریپتویی را یک انسان منفرد درنظر بگیریم، سوپرچین همکاری هماهنگ این زنجیره‌ها در یک جامعه کریپتویی است. هدف اصلی Superchain در مقیاس‌پذیری خلاصه می‌شود چرا که برای اضافه کردن یک میلیارد نفر به جهان رمز ارزها به بیش از چند زنجیره نیاز داریم. سوپر چین تضمین می‌کند که همه زنجیره‌ها به‌عنوان یک واحد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به‌طور منسجم کار کنند. ترکیبی از زنجیره‌ها سوپر چین را تشکیل می‌دهد که بر اساس پشته OP ساخته و شبکه اصلی آپتیمیزم را با زنجیره‌های لایه ۲ ادغام می‌کند.

چرا آپتیمیزم سوپرچین را توسعه می‌دهد؟

آپتیمیزم راه‌حل لایه ۲ اتریوم است که به کاربران و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌ها را ارزان‌تر و سریع‌تر انجام دهند. این پروژه Superchain را برای مقابله با چندین چالش کلیدی در فضای بلاکچین توسعه می‌دهد که رفع این چالش‌ها، سوپر چین را به یکی از بهترین پروژه‌های کریپتویی تبدیل می‌کند.

تعامل پذیری: سوپر چین شبکه‌ای یکپارچه از زنجیره‌های مختلف است که این زنجیره‌ها از یک لایه امنیتی و ارتباطی مشترک استفاده می‌کنند. این ویژگی بدان معناست که پروژه‌ها دیگر نیازی به پل زدن و تعویض شبکه ندارند.

مقیاس‌پذیری: سوپرچین شبکه‌ی مقیاس‌پذیری از چِین‌های مختلف است که این شبکه‌ها از یک پشته توسعه متن باز استفاده می‌کنند و به نوعی توان مقیاس‌پذیری هرکدام از آنها با دیگری جمع می‌شود و همین موضوع امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند.

امنیت: هدف Superchain به حداقل رساندن ارتباطات رول‌آپ‌های بین‌زنجیره‌ای و فعال کردن امنیت متقابل Atomic است که در نتیجه‌ی این اقدامات، سطح حملات کاهش می‌یابد و نیازی به سازماندهی مجدد زنجیره‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: راهکار رول آپ چیست؟

نحوه کار سوپرچین به چه صورت است؟

در سوپرچین، زنجیره‌های مختلف با یکدیگر ترکیب شده و در یک رویکرد ساختار یافته و منسجم قرار می‌گیرند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حوه کار این پروژه بزرگ به چند بخش تقسیم می‌شود که هرکدام از آنها را توضیح می‌دهیم.

ساختار سوپرچین

استک OP

استک یا پشته OP یک رویکرد ساختاریافته برای سیستم‌های بلاکچین ارائه می‌دهد. این ساختار را می‌توان به پنج لایه مجزا تقسیم کرد که هرکدام از آنها هدف و عملکرد خاص خود را دارد.

  • دسترس‌پذیری لایه‌ها: تعیین می‌کند که ورودی‌های خام یک زنجیره مبتنی بر پشته OP از دسترس‌پذیری داده‌های اتریوم منشا بگیرند.
  • توالی لایه‌ها: نحوه جمع‌آوری و انتقال تراکنش‌های کاربر را کنترل کرده که معمولا از سوی یک ترتیب‌‌دهنده مستقل مدیریت می‌شوند.
  • لایه استخراج: داده‌های خام را با استفاده از رول‌آپ‌ها به ورودی‌های لایه تبدیل می‌کند.
  • لایه اجرا: ساختار استیت سیستم و توابع انتقال را تعریف کرده و ماشین مجازی اتریوم (EVM) ماژول مرکزی آن است.
  • لایه حل‌وفصل: به بلاکچین‌های خارجی اجازه می‌دهد تا وضعیت اعتبار پشته OP یک زنجیره را با اثبات خطای مبتنی بر گواهی مشاهده کنند.
استک OP

قانون زنجیره‌ها

با ظهور چندین زنجیره با استک OP، وجود یک رویکرد یکپارچه برای حفظ ارزش‌های اصلی اتریوم (یعنی تمرکززدایی) بیش از همیشه حائز اهمیت می‌شود. قانون زنجیره‌ها یک چارچوب اساسی است که به همین منظور طراحی شده که به تعامل جامعه، بی‌طرفی و رشد مشترک تاکید دارد. سه کاربرد عمده‎‌ی آن به شرح زیر هستند:

  • شناخت بازیگران اصلی: قانون، بازیگران کلیدی سوپرچین از جمله حاکمان زنجیره‌ها، خدمات و کاربران را شناسایی می‌کند.
  • حقوق و حمایت‌ها: قانون زنجیره‌ها چارچوبی را ارائه می‌کند که از منافع بازیگران اصلی سوپر چین محافظت و تضمین می‌کند تصمیمات به نفع همه آنها باشد.
  • تعادل بین وحدت و استقلال: به زنجیره‌ها اجازه می‌دهد تا به سیستم بزرگ‌تری ملحق شده و در عین حال آزادی اقتصادی خود را حفظ کنند.

به‌روزرسانی بدراک (Bedrock)

پشته OP با استفاده از کدهای اتریوم به‌روزرسانی Bedrock را دریافت کرد که ماژولار، قابل ارتقا و مطابق با اتریوم است. این به‌روزرسانی پیش‌نیاز ایجاد فاز اولیه سوپرچین است که چند مورد از کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

  • کاهش هزینه تراکنش: بدراک از فشرده‌سازی دسته‌ای برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند. همچنین کلیه کارمزدهای مربوط به EVM هنگام ارسال داده‌های L1 (لایه اول) حذف می‌شود.
  • تایید سریع‌تر سپرده‌ها: پشتیبانی بدراک از لایه ۱ re-org به تایید سپرده‌ها سرعت می‌بخشد. در نسخه‌های قبلی، این فرایند ۱۰ دقیقه طول می‌کشید و حالا طی ۳ دقیقه انجام می‌شود.
  • ماژولار بودن اثبات پیشرفته: بدراک ماژولار بودن سیستم اثبات را به سوپرچین اضافه کرده و این اتفاق امکان ادغام سیستم‌هایی همچون Cannon را برای تایید خطا فراهم می‌کند.
  • تقویت عملکرد نودها: Bedrock امکان اجرای چندین تراکنش را در یک بلاک رول‌آپ فراهم می‌کند. همچنین این به‌روزرسانی با حذف نود جداگانه لایه انتقال داده، راه‌حل اصولی مشکلات قبلی را پیدا کرد.
  • تطبیق‌پذیری بیشتر با اتریوم: بدراک تضمین می‌کند که طراحی استک OP دقیقا مطابق با اتریوم است و باگ‌های قبلی همچون کدهای عملیاتی سفارشی و نمایش‌های منحصربه‌فرد ERC20 از آن حذف شده‌اند. همچنین Bedrock از استاندارد EIP-1559 و دیگر ویژگی‌های کلیدی اتریوم لایه ۱ پشتیبانی می‌کند.
به‌روزرسانی Bedrock سوپرچین

سوپرچین چه کاربردی دارد؟

کاربردهای سوپرچین به‌طور خلاصه در ایجاد شبکه زنجیره‌ای مقیاس‌پذیر، ترویج معماری غیرمتمرکز، تسریع توسعه اپلیکیشن‌ها و تسهیل ایجاد زنجیره‌های لایه ۲ خلاصه می‌شود. شبکه مقیاس‌پذیر این پروژه امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان‌تر را فراهم کرده و برنامه تسریع توسعه‌ی آن با جمع‌آوری و سفارشی‌سازی داده‌ها در چند دقیقه به روند توسعه سرعت می‌بخشد.

علاوه‎‌بر این موارد، استک OP چارچوبی برای ایجاد زنجیره‌های لایه ۲ فراهم کرده و به پروتکل‌ها این اجازه را می‌دهد تا بلاکچین‌های مخصوص اپلیکیشن خود را طراحی کنند.

آشنایی با مزایای Superchain

سوپر چین در کنار کاربردهای خود، مزایایی دارد که منجر به توسعه وب ۳، پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال و افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم می‌شود. این مزایا سوپرچین را به پلتفرمی استاندارد تبدیل کرده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

ایجاد انگیزه برای زنجیره‌های کوچک

سوپرچین در وهله اول پلتفرمی ایمن ارائه کرده و زنجیره‌های کوچک می‌توانند با خیال راحت به آن اعتماد و به بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر بدل شوند. این مزیت رعایت بالاترین استانداردها و فعالیت به بهترین شکل ممکن را تضمین می‌کند.

بهبود استحکام کدها

با افزایش تعداد زنجیره‌های لایه ۲ سوپر چین، پایه اصلی یا پایگاه کد استاندارد شده‌ی آن تحت اصلاح مداوم قرار می‌گیرد که این اتفاق نه‌تنها کد را ساده کرده بلکه آن را در برابر آسیب‌پذیری‌های احتمالی مقاوم‌ می‌کند.

بهبود UI و UX

بهبود UI/UX به تراکنش‌های یکپارچه همزمان بین زنجیره‌های مختلف OP و بدون نیاز به پل زدن اشاره دارد. با توجه به تشکیل شدن سوپرچین از چندین زنجیره، کاربر نهایی نیازی به پل زدن ندارد و تجربه واحد و یکپارچه‌ای برای او رقم می‌خورد. به بیان دیگر کاربر چندین تراکنش را در زنجیره‌های مجزای OP انجام می‌دهد و فقط با یک زنجیره سروکار دارد.

UI/UX

تسهیل کار توسعه‌دهندگان

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان قادر هستند بدون نیاز به زحمت چندانی زنجیره‌ی خود را در Superchain ایجاد کرده و آن را به سادگی توسعه دهند. در این پلتفرم داده‌ها به‌طور خودکار جمع‌آوری و سفارشی شده که همین موضوع به تسهیل کار توسعه‌دهندگان کمک می‌کند.

چه چالش‌هایی پیش‌روی سوپرچین قرار دارد؟

Superchain با ایده‌ی جذابی متولد شد و قصد دارد تا جهان بلاکچین و اتریوم را به‌طور کلی تغییر دهد. اما برای حرکت در این مسیر چالش‌هایی پیش‌روی این پروژه هم قرار دارد که تیم توسعه‌دهنده باید راهی برای رفع آنها پیدا کند.

گسترش زنجیره‌ها بدون عیب‌یابی

یکی از مهم‌ترین بحث‌های پیرامون استراتژی آپتیمیزم، ظهور زنجیره‌هایی است که به دلیل قابلیت انشعاب استک عملیات، اثبات عیب ندارند. اثبات عیب یا اثبات تقلب از اساس سوپرچین است و بدون این موضوع، امنیت دارایی کاربران چطور تضمین می‌شود؟ با این حال آپتیمیزم برای حل این مشکل ابتدا بدراک و پس از آن ماژول اثبات تقلب را عرضه کرد و باید دید آیا این مشکل به‌طور کامل برطرف خواهد شد؟

سازگاری

سوپرچین برای دستیابی به اهداف خود باید با ثبات عمل کند و برای اینکار کلیه زنجیره‌های آن باید از استانداردها، پروتکل‌ها و ساختارهای یکسان پیروی کنند. حالا چالش اصلی، اطمینان از سازگاری و استاندارد بودن زنجیره‌های سوپر چین است. این زنجیره‌ها نه‌تنها باید درک مشترکی از یکدیگر داشته باشند بلکه باید به‌طور همگن اداره شده و ارتقا یابند.

سازگاری زنجیره‌های سوپر چین

پذیرش

مثل هر فناوری دیگری، پذیرش گسترده یکی از چالش‌های پیش‌روی سوپر چین است. زمان زیادی طول می‌کشد تا کاربران، توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها این فناوری جدید را درک کرده، آن را بپذیرند و به‌عنوان یک زنجیره‌ی مجزا به سوپرچین بپیوندند.

کدام زنجیره‌ها با سوپرچین ادغام شده‌اند؟

Superchain اگرچه هنوز در روزهای آغازین فعالیت خود قرار دارد اما تا همین لحظه چندین زنجیره با آن ادغام شده‌اند که در ادامه برخی از مهم‌ترین‌ها را مرور می‌کنیم.

شبکه اصلی OP: شبکه اصلی OP از سوی OP Labs توسعه یافته و یک راه‌حل سازگار با EVM و زنجیره لایه ۲ اتریوم است. این زنجیره با استفاده رول‌آپ‌های اپتیمیزم تراکنش‌های خارج از زنجیره را پردازش کرده و در عین حال، اثبات‌های روی زنجیره قابل تایید را حفظ می‌کند.

زنجیره Base: بیس یک زنجیره لایه ۲ اتریوم است که از سوی صرافی Coinbase ساخته و نگهداری می‌شود. این زنجیره روی پشته OP و به‌طور متن باز طراحی شده و از چشم‌انداز غیرمتمرکز سوپرچین حمایت می‌کند. این چِین، سازگاری مقرون‌به‌صرفه‌ی EVM را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده و موارد استفاده مختلف همچون تراکنش‌های بدون کارمزد از طریق API را ارائه می‌دهد.

زنجیره opBNB: زنجیره opBNB یک راه‌حل لایه ۲ است که روی استک آپتیمیزم ساخته شده و برای بایننس اسمارت چین طراحی شده است. با استفاده از معماری اپتیمیزم، opBNB تراکنش‌های خارج از زنجیره را پردازش کرده و سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. این زنجیره به‌طور ذاتی از قابلیت ماژولار برخوردار است و توانایی فعالیت همراه با دیگر زنجیره‌های سوپرچین را دارد.

زنجیره opBNB

سوپرچین و آینده‌ی پیش‌رو

سوپر چین تحولی قابل‌توجه در اکوسیستم اتریوم است و شبکه‌ای از زنجیره‌های لایه ۲ را برای افزایش مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری ایجاد می‌کند. طراحی ماژولار و استاندارد این پلتفرم کاربردهای متنوعی را برآورده کرده و امکان یکپارچه‌سازی و توسعه هماهنگ را فراهم می‌کند. در نهایت سوپرچین کاتالیزوری برای پذیرش انبوه فناوری بلاکچین و رشد ارزهای دیجیتال است. اما آیا این موارد برای تضمین موفقیت این پروژه کافیست؟ هیچ قطعیتی در جهان بلاکچین وجود ندارد و باید دید آینده برای این پلتفرم کاربردی به چه صورت رقم می‌خورد.

شما همراهان والکس آینده Superchain را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا