کیف پول

والت کانکت؛ آموزش ثبت نام و راه اندازی این ولت

افرادی که به شکل حرفه‌ای‌تر در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند با اصطلاحات و ابزارهایی مثل والت کانکت (WalletConnect) آشنا هستند. اگر قصد هر نوع مبادله ارزی مثل خرید دوج کوین یا سایر رمز ارزها را داشته باشید، برای انجام آن در ابتدا به یک کیف پول نیاز خواهید داشت. والت کانکت یک پروتکل برای برقراری اتصال بین کیف پول‌های ارز دیجیتال با یکدیگر یا با برنامه‌های غیر متمرکز است.

برای برقراری این اتصال تنها به یک کد QR یا deep link نیاز دارید. برنامه‌های غیر متمرکز در راستای فراهم کردن امکانات زیادی به غیر از ذخیره ارز دیجیتال برای کاربران هستند. امور مالی غیر متمرکز یا DeFi تنها قسمت کوچکی از دنیای رمز ارزها است که برای اتصال کیف پول ارز دیجیتال به آن‌ها، نام Wallet Connect به میان می‌آید. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی‌های این پروتکل و نحوه استفاده از آن اشاره خواهیم کرد.

والت کانکت چیست؟

گستردگی امکانات و ابزارهای موجود در بازار ارز دیجیتال، روزبه‌روز به سمتی می‌رود که کاربران راحت‌تر از قبل توانایی انجام انواع مبادلات ارزی را داشته باشند. در همین راستا ممکن است تا به حال نام wallet connect را شنیده باشید. این پروتکل منبع باز ابزاری است که با قرار گرفتن روی کیف پول‌های ارز دیجیتال، امکان اتصال به برنامه‌های غیر متمرکز، کیف پول‌های دیگر و تعامل با آن‌ها را فراهم می‌کند.

والت کانکت پروتکلی منبع باز است

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) این قابلیت را دارند تا امکانات بیشتری علاوه بر ذخیره دارایی در کیف پول در اختیار شما قرار دهند. اگر قصد انجام معاملات و تراکنش‌های امضا شده را دارید در ابتدا باید کیف خود را به این برنامه‌ها متصل کنید. استفاده از Wallet Connect راهی مناسب برای این کار است. این ولت تنها با اسکن یک کد QR و کلیک کردن روی یک لینک می‌تواند یک ارتباط رمزنگاری شده برقرار کند.

بررسی ویژگی‌های والت کانکت

Wallet Connect  صرفا یک برنامه نیست. در واقع از آن می‌توان به عنوان راهی برای برقراری ارتباطی امن بین کیف پول‌های ارز دیجیتال و Daaps یاد کرد. استفاده از این پروتکل راهی مطمئن‌تر نسبت به کیف پول‌های مبتنی بر مرورگر و دسکتاپ مثل Metamask برای استفاده از برنامه‌های غیر متمرکز در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به شکلی طراحی شده است که با هر بلاک‌چین می‌تواند تعامل و همکاری داشته باشد. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی این پروتکل می‌پردازیم.

سازگاری

Wallet Connect با بسیاری کیف پول‌های ارز دیجیتال و انواع کیف پول FreeWallet سازگاری داشته و قابلیت اتصال به آن‌ها را دارد. برخی از این والت‌ها به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • Rainbow
  •  Trust wallet
  • Metamask
  • Ledger
  • Argent Wallet
  • BitPay Wallet
  • imToken Wallet
  • MathWallet
  • MyEtherWallet
  • SafePal Wallet
  • TokenPocket

همان‌طور که دیدید، نام کیف پول سخت افزاری لجر نیز در بین کیف پول‌های پشتیبانی شده وجود داشت. به همین منظور می‌توان این گونه گفت که این پروتکل راهی خوب برای اتصال والت‌های سرد مثل کیف پول ترزور و لجر به برنامه‌های غیر متمرکز ایجاد کرده است.

امنیت

از هر زاویه‌ای به این موضوع نگاه کنیم، استفاده از این پروتکل نسبت به خیلی از راه‌های دیگر، دارای امنیت بیشتری است. اما برای اینکه از این امنیت مطمئن شویم، رعایت یک سری نکات ساده و ابتدایی واجب است. در ابتدا همیشه بعد از اتمام کار از قطع شدن کامل ارتباط کیف پول خود با هر برنامه دیگر مطمئن شوید. همچنین یکی دیگر از نکات مهم حائز اهمیت این است که برنامه غیر متمرکزی که قصد وصل شدن به آن دارید را به خوبی بررسی کرده و قبل از برقراری اتصال از امنیت آن مطمئن شوید.

والت کانکت برای برقراری ارتباط بین برنامه‌های مختلف و کیف پول از یک ارتباط رمزنگاری شده استفاده کرده و برای انجام آن تأیید شما را نیاز دارد. لازم به ذکر است که این پروتکل قبل از انجام هر تراکنش از شما سؤال کرده و در نهایت اجازه دسترسی به کلیدهای خصوصی شما را به DApps نخواهد داد.

والت کانکت راهی امن برای اتصال  wallet به DApps

قابلیت‌های چند زنجیره‌ای

با WalletConnect می‌توانید به طور همزمان بین کیف پول خود و چندین زنجیره ارتباط برقرار کنید. این ویژگی ادغام چند زنجیره‌ای به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون زحمت شبکه‌های مختلف بلاکچین را مدیریت کرده و با آنها تعامل داشته باشند، بنابراین قابلیت پیشتیبانی از زنجیره‌های مختلف، انعطاف پذیری توسعه‌دهندگان و کاربران را افزایش می‌دهد.

هماهنگی با پلتفرم‌های مختلف

والت کانکت علاوه بر قابلیت اتصال به شبکه‌ها و بلاکچین‌های مختلف، قابلیت اتصال به پلتفرم‌های متفاوت را دارد. به این معنی که می‌توان آن را در طیف متنوعی از برنامه‌ها به کار گرفت. به وسیله والت کانکت می‌توان به پلتفرم‌هایی بر پایه دسکتاپ، مرورگر و اپلیکیشن‌های موبایل متصل شد. حتی در بسیاری از بازی‌های بلاکچینی نیز امکان استفاده از این ابزار وجود دارد.

راهنمای اتصال والت کانکت به برنامه‌های غیر متمرکز

پروتکل Wallet Connect در مرورگرهای دسکتاپ و گوشی موبایل به شیوه‌های مختلفی قابل اجرا است. اما در هر صورت برای اجرا و اتصال آن نیاز به طی کردن مراحل سخت و پیچیده‌ای نبوده و زمان زیادی را نیاز نخواهد داشت. اولین نکته‌ای که قبل از شروع عملیات اتصال باید به آن توجه کنید این است که کیف پول ارز دیجیتال خود را چک کرده و مطمئن شوید که از Wallet Connect پشتیبانی می‌کند.

مرحله اول: در این مرحله بعد از انتخاب برنامه غیر متمرکز خود، آن را باز کرده و در قسمت بالا، سمت راست به دنبال گزینه اتصال (connect) بگردید. ما در اینجا برنامه پنکیک سواپ (pancake swap) را انتخاب کرده‌ایم.

گزینه کانکت

مرحله دوم: اگر برای دسترسی به سایت مورد نظر از مرورگر دسکتاپ استفاده می‌کنید، روی گزینه connect wallet کلیک کنید. در اینجا پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که گزینه‌های مختلف اتصال به کیف پول را به شما نمایش می‌دهد. گزینه wallet connect را انتخاب کنید.

انتخاب والت کانکت

مرحله سوم: در این قسمت QR کد به شما نمایش داده می‌شود. این کد کلیدی برای اتصال کیف پول مورد استفاده شما به برنامه غیرمتمرکز انتخابی شما است. ما در اینجا برای نمونه از کیف پول تراست والت استفاده کردیم.

اتصال والت ها

مرحله چهارم: حال به سراغ اپلیکیشن تراست والت رفته و در ابتدا گزینه settings و سپس گزینه wallet connect را انتخاب کنید. بعد از این کار متوجه می‌شوید که دوربین شما به شکل خودکار برای اسکن کد QR باز شده است.

مرحله پنجم: بعد از اسکن آن کد، یک پاپ آپ روی کیف پول شما ظاهر می‌شود. با کلیک کردن روی گزینه connect اجازه اتصال کیف پول خود به برنامه غیر متمرکز را داده‌اید. لازم به ذکر است که در صورت لزوم و هر وقت که مایل باشید می‌توانید با انتخاب گزینه cancel این اتصال را قطع کنید.

گزینه connect در والت کانکت

مرحله ششم: اگر قصد اتصال به برنامه غیرمتمرکز مورد نظر از طریق مرورگر موبایل را داشته باشید، پس از گذراندن دو مرحله اول به جای QR کد با فهرست والت‌ها روبه‌رو می‌شوید. در این قسمت کیف پول مورد نظر را انتخاب کرده و به سراغ مرحله‌ی پنجم بروید.

نحوه اتصال ولت کانکت به اپ‌های غیر متمرکز

مرحله هفتم: برای انجام تراکنش، روی Trade در PancakeSwap کلیک کنید و توکن‌هایی را که می‌خواهید مبادله کنید انتخاب کنید. به عنوان مثال BNB به ETH. مقدار BNB را که می‌خواهید با ETH مبادله کنید را وارد کنید و روی Swap کلیک کنید.

انجام معامله در پنکیک سواپ بوسیله والت کانکت

مرحله هشتم: سپس تأیید کنید که جزئیات معامله درست هستند و روی Confirm Swap کلیک کنید. لازم به ذکر است که در صورتی که قیمت در حین تراکنش تغییر کند، همانطور که در این مثال اتفاق افتاد، باید روی گزینه Accept کلیک کنید. پس از تکمیل تراکنش، آن را در برنامه Trust Wallet تأیید کنید.

تایید تراکنش در پنکیک سواپ

در مرحله آخر، به یاد داشته باشید که پس از پایان تراکنش، اتصال WalletConnect را از برنامه Trust Wallet خود قطع کنید. برای انجام این کار، روی نماد کیف پول در بالای سمت راست و سپس Disconnect در منوی کشویی کلیک کنید.

والت کانکت، پروتکلی هوشمند و کاربردی

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روز دنیا برای استفاده از برنامه‌های غیر متمرکز در بازار ارز دیجیتال، والت کانکت است. این پروتکل به دلیل کاربری آسانی که دارد، برای اکثر افراد قابل استفاده است. لازم به ذکر است که پیشرفت این پروتکل در هر نسخه‌ای که برای به‌روزرسانی ارائه می‌دهد قابل مشاهده است. ما در این مقاله سعی کردیم به سوال Wallet Connect چیست پاسخ دهیم، تا شما با ویژگی‌های اصلی و نحوه استفاده از این پروتکل آشنا شوید.

والت کانکت چیست؟

یک نوع پروتکل است که به عنوان راهی برای اتصال اکثر کیف پول‌های ارز دیجیتال به برنامه‌های غیر متمرکز شناخته شده است.

امنیت Wallet Connect چقدر است؟

این پروتکل نسبت به سایر راه‌های اتصال برنامه‌های غیر متمرکز به کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای امنیت بیشتری بوده و دسترسی کلیدهای خصوصی شما را به این برنامه‌ها نمی‌دهد.

آیا می‌توان از والت کانکت در ایران استفاده کرد؟

بله؛ هیچ محدودیتی برای استفاده از Wallet Connect در کشور ایران نیست. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
bitcoin
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
جهانگیرتوکلی
جهانگیرتوکلی
2 ماه قبل

باسلام وعرض خسته نباشید
این همه درموردپروتکل والت کانکت توضیحات دادید ماچگونه این پروتکل رادانلود یاراه اندازی کنیم
درمطتلبتون کلیات رامتوجه شدم ولی منم بخوام والت کانکت راداشته باشم ازکجا وچگونه بایداقدام کنم چون همه جاراگشتم ولی نشد لطفا به طورکامل ودقیق بنده راراهنمایی فرمایید. باتشکر
جهانگیرتوکلی

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل

سلام
ممنون از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید. حتما در بروزرسانی های آتی این مقاله نکات گفته شده شما لحاظ میگردد.
توجه داشته باشید که ولت کانکت یک کیف پول یا اپلیکیشن مجزا نیست. بلکه صرفا یک پروتکل برای برقراری اتصال بین کیف پول‌های ارز دیجیتال با یکدیگر یا با برنامه‌های غیر متمرکز است. پروتکل Wallet Connect در مرورگرهای دسکتاپ و گوشی موبایل به شیوه‌های مختلفی قابل اجرا است. به عنوان مثال در تراست ولت می‌توانید به بخش تنظیمات رفته و بر روی «WalletConnect» کلیک کنید. این موجب فعال شدن دوربین گوشی شما برای اسکن کد QR و اتصال ولت شما به پلتفرم مورد نظر می‌شود.
البته همواره از اعتبار و مطمئن بودن DApp مورد نظر برای اتصال کیف پول خود خود آگاه باشید. در غیر این صورت ممکن است منجر به سرقت دارایی شما گردد.

سپاس از همراهی شما

Eshagh
Eshagh
7 ماه قبل

سلام کلاس تان عالی بود امید وارم بتوانم در عمل بکار ببرم.

زهراکریم
زهراکریم
1 سال قبل

سلام من در شرکت ***** سرمایگذاری کردم وازطریق ترانز والت سود پولم وایز میشد الان چن وقته میخوام وارد سایت بشم پیام میده دسترسی ب کیف پول شما غیر فعاله من چطور میتونم ب ترانز والت وارد بشم ومشکل رو رفع کنم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  زهراکریم

سلام
وقت شما به خیر
دوست گرامی لطفا این مساله را با پشتیبانی سایت مربوطه در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا