اخبار اتریوم

فورک «شاپلا» چه تاثیری بر شبکه اتریوم خواهد داشت؟

تنها چهار روز تا بروزرسانی مهم شبکه اتریوم باقی است

بروزرسانی «شاپلا» (Shapella) شبکه اتریوم طبق برنامه‌ از پیش مشخص شده در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) اجرا خواهد شد. این فورک که به دو تغییر همزمان (با نام‌های شانگهای +کاپلا = شاپلا) در شبکه اتریوم اشاره دارد، نخستین بروزرسانی مهم اتریوم پس از تغییر شیوه اجماع این بلاکچین از اثبات کار به اثبات سهام است.

به گزارش والکس و به نقل از Cryptoglobe، لوکاس اوتومورو (Lucas Outumuro)، رییس بخش تحقیق استارتاپ تحلیلی «اینتو د بلاک» (IntoTheBlock) در آستانه این بروزرسانی، مطلبی با موضوع آثار کوتاه‌مدت و میان‌مدت فورک شاپلا منتشر کرده است که به تحلیل اتریوم و پیامدهای آن بر بلاکچین اتریوم می‌پردازد.

آپدیت شانگهای اتریوم به اعتبارسنجان اجازه برداشت اترهای استیک شده در قرارداد هوشمند استیکینگ اتریوم ۲.۰ را خواهد داد.

فورک شاپلا از دو ارتقا مرتبط تشکیل شده است: شانگهای که مربوط به تغییرات لایه اجرایی است و کاپلا که لایه اجماع را دستخوش تغییر خواهد کرد. مهم‌ترین پروپوزالی که در این فورک گنجانده شده است، EIP 4895 است که به ولیدیتورها این اجازه را خواهد داد تا به شکل جزئی (تنها سود حاصل از استیکینگ) و کامل (سود به همراه سپرده اولیه) اترهای خود را برداشت نمایند.

اوتومورو در ادامه به بررسی بازیگران کلیدی حوزه استیکینگ می‌پردازد. به زعم او، پروتکل‌های لیکویید استیکینگ (LSD)‌ که در حال حاضر ۳۵ درصد از کل اترهای استیک شده از طریق این پروتکل‌ها صورت گرفته است، به دلیل ماهیت نقد خود و عدم وجود صف خروج، شاهد ورود سرمایه باشند. ولیدیتورهای ناشناس، گروهی ناهمگن هستند که احتمالا بخشی از اترهای خود را برداشت خواهند کرد اما لزوما شاهد فشار فروش زیادی از جانب این گروه نخواهیم بود چرا که بسیاری از آن‌ها ممکن است از علاقه‌مندان پروپاقرص این شبکه باشند.

سرویس استیکینگ صرافی‌های متمرکز آمریکایی همچون کوین بیس و کراکن، که نزدیک به ۲۰ درصد از کل اترهای استیک شده را در اختیار دارند، احتمالا به دلیل مداخله دولت ایالات متحده، بیشترین برداشت را پس از انجام بروزرسانی خواهند داشت. برخی از کاربران این صرافی‌ها ممکن است دارایی خود را به فروش برسانند. برخی دیگر ممکن است اترهای خود را هولد نمایند و یا آن را به فرم LSD تبدیل نمایند.

دیگر رویداد محتمل، برداشت جزئی از جانب سرویس‌های حرفه‌ای استیکینگ است که به نمایندگی از مشتریان خود، مدیریت اترهای آنان را در اختیار دارند. این گروه برای پوشش هزینه‌های عملیاتی خود ناگزیر به فروش اتریوم هستند اما برداشت کامل از جانب این گروه بعید به نظر می‌رسد. صرافی‌های متمرکز بین‌المللی احتمالا شاهد ورود خالص مثبت اتر به منظور فروش خواهند بود.

اوتومورو اعتقاد دارد که آپدیت شانگهای می‌تواند منجر به تغییر سهم بازار در بین بازیگران کلیدی استیکینگ در بلاکچین اتریوم شود. گرچه آزادسازی برداشت می‌تواند سبب کاهش اترهای استیک شده در روزهای ابتدایی پس از بروزرسانی شود، با این حال چند عامل می‌تواند منجر به افزایش مقادیر استیک شده طی هفته‌های متعاقب گردد.

رییس بخش استیکینگ صرافی کوین بیس پیش‌بینی می‌کند که میزان اتریوم استیک شده از منحنی J شکل پیروی خواهد کرد و پیش از صعود، در ابتدا کاهش خواهد یافت. پس از حذف نگرانی‌ها و ریسک‌های فنی و اقتصادی، در پی ارتقای موفقیت‌آمیز شبکه، حجم اتر استیک شده افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، میزان اتریوم استیک شده در قیاس با عرضه کل، نسبت به دیگر شبکه‌های مبتنی بر PoS به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

پس از کاهش ریسک استیکینگ در پی آزادسازی برداشت، سرمایه‌گذاران خرد و نهادی تمایل بیشتری به استیک خواهند یافت. این امر می‌تواند به افزایش میزان استیکینگ – به طور بالقوه به ۲۵ تا ۳۰ درصد از عرضه کل در طی سال آتی – منجر شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Crypto Globe
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا