مقالات ارز دیجیتال

بهترین زمان انتقال اتریوم؛ چگونه هزینه گس اتریوم را کم کنیم؟

هر کسی که در سال ۲۰۲۰ از شبکه اتریوم استفاده کرده است یا خرید اتریوم را تجربه کرده باشد، درباره هزینه‌های بالای گس (Gas) چیزهایی شنیده است. گس معیاری است که نشان دهنده وزن محاسباتی یک تراکنش است.

با توجه به این که گاهی اوقات هزینه‌های گس ۱۰۰ تا ۲۰۰ جیوی (gwei – واحدی برابر با یک میلیاردم اتریوم) افزایش یافتند، بسیاری از کاربران متحمل هزینه‌‌های زیادی شدند. در حالی که تنها استفاده گسترده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دو و شاردینگ می‌تواند مشکلات کارمزدهای شبکه را تا حد ممکن کاهش دهد.

آسان‌ترین ترفند اجتناب از انجام تراکنش‌ها در ساعات خاصی از روز است. طبق تحقیق جدید شرکت تحلیل بلاکچین فلیپ ساید کریپتو (Flipside Crypto)، بلاکچین اتریوم الگوهای کاملاً مشخصی از ازدحام را نشان می‌دهد که یک کاربر باهوش می‌تواند از این فرصت برای پرداخت کمتر هزینه گس استفاده کند. در ادامه درباره بهترین زمان انتقال اتریوم و روش‌هایی که می‌تواند به کاهش هزینه تراکنش‌ها کمک کند صحبت خواهیم کرد. 

ساعت‌هایی که شبکه اتریوم بیشترین ازدحام را دارد

ساعت های بیشترین ازدحام شبکه اتریوم

تحلیل‌گران از ۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ در شبکه اتریوم متوسط کارمزد در شبکه را ثبت و بررسی کرده‌اند. میله‌های رنگی نشان دهنده‌ی متوسط کارمزد پرداختی در زمان انتقال اتریوم است، درحالی‌که نقاط سفید رنگ نشان‌دهنده کارمزد‌های پرداخت شده بیش از حد انتظار است.

نمودار بالا نشان می‌دهد که به طور متوسط، بلاکچین اتریوم از ساعت ۱ تا حدود ۶ بعد از ظهر ( از ۱۶:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت تهران) بسیار پر ازدحام است. تقریباً با ابتدای ساعات کاری در ایالات متحده آمریکا بین ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر است. در این ساعت‌ها قیمت اتریوم نیز در بازار جهانی و در تایم فریم های ۱ الی ۶ ساعته افزایش پیدا می‌کند. انجام تراکنش‌های اتریوم در این ساعات توصیه نمی‌شود.

ساعت‌هایی که شبکه اتریوم کمترین ازدحام را دارد

بهترین زمان انتقال اتریوم (خلوت‌ترین زمان فعالیت شبکه ی اتریوم) در نمودار منتشر شده، بین ساعت ۹ تا ۱۱ بعدازظهر (۰۰:۳۰ تا ۰۲:۳۰ بامداد به وقت تهران) است. این موضوع نیز از نظر تحلیلگران منطقی است، زیرا این دوره همزمان با پایان ساعات کاری در آمریکا است. از طرف دیگر در اروپا اغلب مردم در حال آماده شدن برای خواب هستند و در آسیا نیز همچنان چند ساعت بعد از نیمه شب است.

این اطلاعات به کاربران شبکه اتریوم کمک خواهد کرد تا در بهترین ساعت انتقال اتریوم را انجام دهند، زیرا در زمان‌هایی که شبکه کمترین شلوغی را دارد، تراکنش‌های آن‌ها از صف‌های طولانی در حال انتظار سریع‌تر عبور خواهد کرد. همچنین آن‌ها این اطمینان را خواهند داشت که تراکنش آن‌ها تا چند ساعت دیگر با کارمزد پایین‌تر پردازش خواهد شد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این ترفند برای تراکنش‌هایی با اولویت پایین مانند انتقال توکن‌های مختلف مفید است، در حالی‌که برای برخی از پروتکل‌های دیفای (DeFi) توصیه نمی‌شود.

استفاده از توکن Chi برای برای پرداخت کارمزد کمتر

استفاده از توکن Chi برای پرداخت کارمزد کمتر

به غیر از انجام تراکنش در ساعت‌هایی که شبکه اتریوم کمترین ازدحام را دارد با استفاده از برخی راهکارها می‌توان هزینه‌های گس را  به مقدار خیلی زیادی کاهش داد.

به عنوان مثال توکن‌های چی گس (Chi Gas Token) کل گس مصرف شده توسط یک تراکنش خاص را به حداقل ممکن می‌رساند. این توکن در بیشتر موارد به عنوان مکانیسم «ذخیره ی تخفیف» عمل می‌کند.

کاربران باید هنگام پایین بودن کارمزد شبکه، این توکن را خریداری کنند و در صورت افزایش کارمزد، از این توکن به عنوان گس تراکنش استفاده کنند. توکن چی را مانند هر توکن دیگری می‌توان خریداری کرد.

ظهور اتریوم ۲

با توجه به نیاز کاربر، برخی راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که به طور کامل از هزینه‌های بالای گس جلوگیری کنند. برخی راه‌حل‌های لایه‌ی دوم مانند KSync، پلاسما یا اکس دای (xDai) امکان انتقال تراکنش به  یک دفتر کل دیگر را فراهم می‌کند و پس از تعیین کردن کارمزد اولیه به کاربر اجازه می دهند که به صورت رایگان، انتقال دهند. البته با توجه به اینکه این سیستم‌ها در حال حاضر مقبولیت بالایی ندارند ممکن است برای تمام کاربران مناسب نباشد. اما در حال حاضر تنها راه حل واقع بینانه برای کاهش ازدحام تراکنش‌های شبکه اتریوم هستند.

اتریوم برای حل مشکلات موجود و برای اینکه بتواند با سایر آلت‌کوین‌ ها رقابت داشته باشد تصمیم به به‌‌روز ‌رسانی گرفته و اتریوم ۲ را معرفی کرده است. پروژه اتریوم ۲ با نماد Ethereum 2.0 این وعده را به کاربران داده است که بهبود قابل توجهی در شبکه ایجاد کند. سرعت بالاتر، کارایی پردازش تراکنش‌ها، کارایی انرژی، امنیت بالا برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه جدید اتریوم هستند.

بررسی روند آینده اتریوم در صورت عدم کاهش هزینه تراکنش‌ها

با افزایش تراکنش‌ها روی شبکه اتریوم، هزینه انجام این تراکنش‌ها نیز روند صعودی به خود گرفت. در صورتی که اتریوم قصد داشته باشد تا به نسل بعدی اینترنت تبدیل شود باید آپدیت جدید این شبکه هرچه سریع‌تر عرضه شود در غیر این صورت، استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود.شما برای پرداخت کارمزد کمتر و بهترین زمان انتقال اتریوم، راهکار دیگری می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cointelegraph
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا