معرفی رمزارزها

بیت کوین چیست؟ آشنایی با Bitcoin پادشاه ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین، یکی از مهمترین و پیشروترین رمزارزها در جهان است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. ارز بیت‌ کوین، ابتکاری است که به طور کامل از نظریه پول غیرمتمرکز و عدم اعتماد به طرف سوم برخوردار بوده و با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین، توانسته یک شبکه نقل و انتقال پولِ بدون واسطه و غیرمتمرکز را فراهم آورد. این رمزارز با هدف ایجاد امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی ایجاد شده است.

تعریف‌های مختلفی برای این ارز دیجیتال ارائه شده است که لزوماً همه‌ی آن‌ها درست یا کامل نیستند. یک پول جایگزین، یک سیستم مالی غیرمتمرکز، یک روش جدید برای زندگی. همه‌ی این تعریف‌ها درست هستند اما نمی‌توانند پاسخ کاملی به سوال بیت کوین چیست باشند. در این مقاله والکس به بررسی کامل ماهیت، تاریخچه، طرز کار و ویژگی‌های این شبکه جهانی پرداخته‌ایم تا با رمز ارز اول بازار بیشتر شوید. 

 

فهرست مطالب

بیت کوین چیست؟

به زبان ساده، این ارز یک ارز دیجیتال مانند پول‌ رایج کشورها است و کارکرد عمده‌ی آن انجام تبادلات مالی بین افراد است. کارکرد کلی این ارز مشابه دلار آمریکا و ریال ایران است. اما بین این ارز و ارزهایی مانند دلار تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که این توکن توسط دولت‌ها و نهادهای مالی ایجاد نشده است و پشتوانه‌ای جز مقبولیت عمومی ندارد.

این ارز توسط یک الگوریتم ریاضی تولید می‌شود و کار می‌کند. در این ارز دیجیتال وظیفه ثبت و نگهداری تراکنش‌ها بر عهده‌ی دستگاه‌های محاسباتی است که کار تولید را نیز برعهده دارند. الگوریتم ریاضی این ارز در واقع یک تکنولوژی رمزنگاری شده بر پایه بلاک چین است که هم‌زمان با فراهم کردن شفافیت شبکه، حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند. به این معنا که باوجود فراهم بودن امکان ناشناس بودن در شبکه، همه‌ی کاربران به جزئیات اطلاعات تراکنش‌ها دسترسی دارند. 

تاریخچه بیت کوین چیست؟

شاید شنیده باشید در گذشته، ارزش پول هر کشور را ذخایر طلای آن کشور مشخص می‌کرد. به همین دلیل کشورهایی که از طلای بیشتری به صورت ذخیره داشتند، ثروتمندتر بودند. اما این توافق جهانی حالا تغییر کرده است. در حال حاضر ارزش پول کشورها را بر اساس توان اقتصادی و سیاسی کشور مشخص می‌کنند. بنابراین بحران‌های اقتصادی می‌توانند بسیار بر ارزش پول هر کشور تأثیر بگذارند. 

تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که این ارز نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمد. بحرانی که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی آمریکا و جهان در طول تاریخ بود. ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد. 

ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه‌ی bitcoin.org منتشر کرد. او در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد. در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۳/۱/۲۰۰۹ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است».

نحوه عملکرد

طرز کار بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از کلید عمومی رمزنگاری شده (آدرس عمومی) استفاده می‌کند. این ارز دیجیتال در واقع یک شبکه‌ی همتا به همتا است که با الگوریتم اجماع اثبات کار انجام تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. به زبان ساده‌تر این ارز از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال می‌شود و در ازای این انتقال‌ها از کاربران کارمزد دریافت می‌شود. هر کاربر به طور بالقوه می‌تواند تعداد زیادی آدرس داشته باشد. 

هر تراکنش پرداختی به کل اعضای شبکه‌ اعلام می‌شود تا بیت‌کوین‌های موجود دو بار خرج نشوند. بعد از تأیید توسط نودهای شبکه، تراکنش توسط نودهای شبکه مهر زمان دریافت می‌کنند تا اطلاعات کاملشان در بلاک چین ذخیره شود. 

هر تراکنش با قدرت کامپیوتری و پردازشی بالایی ثبت می‌شود که به آن «اثبات کار» می‌گویند. با استفاده از این قدرت پردازش، این ارز یک شبکه‌ی پرداخت سریع و قابل اعتماد ایجاد می‌کند که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. 

با این حال به عنوان کاربر تازه کار، شما عملاً به این اطلاعات نیاز ندارید. می‌توانید با نحوه خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال و انتقال آن به یک کیف پول شخصی کار با شبکه‌ی این ارز را آغاز کنید. 

ویژگی بیت کوین چیست؟

بیت کوین در یک شبکه همتا به همتا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی یا واسطه مانند بانک عمل می‌کند و آن را به دارایی‌ای غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی بیت کوین می‌پردازیم:

  • تمرکززدایی: بیت کوین توسط هیچ مقام مرکزی، دولت یا موسسه مالی کنترل نمی‌شود. بنابراین برای حفظ و تأیید تراکنش‌ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار، به شبکه توزیع شده‌ای از رایانه‌ها (نودها) متکی است.
  • فناوری بلاک چین: بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز و شفاف است که همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. بلاک چین تضمین می‌کند که هر تراکنش ثبت و تأیید می‌شود و امکان شفافیت و تغییرناپذیری را فراهم می‌کند.
  • عرضه محدود: بیت کوین دارای عرضه محدود ۲۱ میلیون کوین است؛ به این معنی که هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود نخواهد داشت. در واقع نودها، برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک چین رقابت می‌کنند. ماینرها برای تلاش‌های خود با بیت‌کوین‌های جدید پاداش می‌گیرند، اما این پاداش به مرور زمان به‌صورت برنامه‌ریزی شده کاهش می‌یابد.
  • امنیت: بیت کوین از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها و کنترل ایجاد بلاک‌های جدید استفاده می‌کند. هر تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می‌شود تا از صحت و یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود. ماهیت غیرمتمرکز شبکه و مکانیسم اجماع، دستکاری سیستم را برای عوامل مخرب دشوار می‌کند.
  • دسترسی جهانی: تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان در سطح جهانی بدون نیاز به واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها انجام داد. تا زمانی که افراد به اینترنت متصل باشند، می‌توانند بیت کوین را از هر نقطه از جهان ارسال و دریافت کنند.

انواع تراکنش در شبکه بیت کوین

از نظر تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها، تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان به انواع زیر دسته‌بندی کرد:

  • تراکنش‌های یک ورودی و یک خروجی (SISO): اینها ساده‌ترین نوع تراکنش‌های بیت‌ کوین هستند که شامل یک ورودی و یک خروجی می‌شوند. در یک تراکنش SISO، کیف پول فرستنده از یک خروجی تراکنش خرج نشده خاص (UTXO) به عنوان ورودی استفاده می‌کند و کل ارزش آن UTXO را به عنوان خروجی به کیف پول گیرنده منتقل می‌کند.
  • تراکنش‌های چند ورودی و یک خروجی (MISO): تراکنش‌های MISO شامل چندین ورودی اما تنها یک خروجی است. در این نوع تراکنش، کیف پول فرستنده چندین UTXO را به عنوان ورودی ترکیب می‌کند تا مبلغ تراکنش مورد نظر را پوشش دهد و کل ارزش را به عنوان یک خروجی به کیف پول گیرنده ارسال می‌کند.
  • تراکنش‌های یک ورودی و چند خروجی (SIMO): تراکنش‌های SIMO دارای یک ورودی واحد اما چند خروجی هستند. در یک تراکنش SIMO، کیف پول فرستنده از یک UTXO خاص به عنوان ورودی استفاده می‌کند و مقدار را به چندین خروجی تقسیم می‌کند که هر کدام به کیف پول گیرنده متفاوت یا همان کیف پول اختصاص داده می‌شود.
  • تراکنش های چند ورودی و چند خروجی (MIMO): تراکنش‌های MIMO شامل چندین ورودی و خروجی‌های متعدد است. در این نوع تراکنش، کیف پول فرستنده چندین UTXO را به عنوان ورودی ترکیب می‌کند و مقدار را در چندین خروجی توزیع می‌کند، که می‌تواند به گیرندگان مختلف یا همان کیف پول تعلق داشته باشد.
  • تراکنش‌های CoinJoin: تراکنش CoinJoin یک تکنیک افزایش حریم خصوصی است که شامل چندین شرکت کننده می‌شود. در این نوع تراکنش شرکت کننده‌ها ورودی و خروجی بیت کوین خود را در یک تراکنش ترکیب می‌کنند. تراکنش‌های CoinJoin می‌توانند ورودی‌ها و خروجی‌های متعددی داشته باشند که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد وجوه خود را ترکیب کرده و مسیر تراکنش را مبهم کنند و حریم خصوصی را افزایش دهند.

توجه به این نکته مهم است که تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها در تراکنش بیت کوین بسته به عواملی مانند UTXOهای موجود فرستنده، مبلغ تراکنش مورد نظر و پیچیدگی تراکنش می‌تواند متفاوت باشد. وجود انواع تراکنش، انعطاف‌پذیری شبکه بیت کوین را در تطبیق با تراکنش‌های مختلف نشان می‌دهد.

مقایسه انتقال پول در شبکه بیت کوین و شبکه بانکی

شبکه بیت کوین و شبکه بانکی از نظر انتقال دارایی، در چندین جنبه کلیدی با هم تفاوت دارند. اولاً، شبکه بیت کوین غیرمتمرکز است و به صورت همتا به همتا عمل می‌کند، در حالی که شبکه بانکی متمرکز است و به موسسات مالی متکی است. این ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین امکان دسترسی بیشتر را فراهم می‌کند، زیرا هر کسی که کیف پول بیت کوین دارد می‌تواند در انتقال پول شرکت کند.

ثانیا، سرعت تراکنش‌ها بین دو شبکه به طور قابل توجهی متفاوت است. تراکنش‌های بیت‌ کوین معمولاً زمان‌های تأیید سریع‌تری را ارائه می‌کنند، در حالی که نقل و انتقالات شبکه بانکی، به‌ویژه برای تراکنش‌های بین‌المللی، ممکن است بیشتر طول بکشد. در نهایت، سطح حریم خصوصی و ناشناس بودن بین این دو شبکه متفاوت است. تراکنش‌های بیت‌ کوین سطح مشخصی از ناشناس بودن را فراهم می‌کنند زیرا کاربران با آدرس‌های کیف پول شناسایی می‌شوند، در حالی که نقل و انتقالات شبکه بانکی شامل ارائه اطلاعات شخصی و بانکی، مشروط به انطباق با مقررات است.

به طور کلی، شبکه بیت‌ کوین تمرکززدایی بیشتر، تراکنش‌های بالقوه سریع‌تر و سطح مشخصی از ناشناس بودن را ارائه می‌کند، در حالی که شبکه بانکی یک سیستم منظم‌تر و در دسترس‌تر را با زمان‌های تراکنش طولانی‌تر و قوانین دقیق‌تر ارائه می‌دهد.

روش‌های کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

درآمدزایی از بیت کوین

یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد، استفاده از تکنولوژی‌ها و بازارهای نوظهور است. این ارز فرصتی ارزشمند در اختیار کاربران قرار داده است. 

به طور کلی روش‌های کسب درآمد از این ارز بسیار متنوع است. کسب درآمد رایگان از بیت کوین تا سرمایه‌گذاری و هولد بلندمدت از جمله این روش‌ها است. ما در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد خواهیم پرداخت. 

ترید و معاملات کوتاه مدت 

ترید (معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه) و سرمایه‌گذاری بلندمدت دو روش محبوب کسب‌ درآمد از این رمزارز هستند. تریدرهای با کمک نوسان‌های بازار تلاش می‌کنند تا از این طریق سود کسب کنند. هرچند ایده اولیه این کار آسان به نظر می‌رسد اما نیازمند شناخت زیاد از بازار و آشنایی با انواع روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. با وجود ریسک زیاد و میزان تلاش مورد نیاز زیاد برای این روش، تاکنون برای تریدرهای زیادی سود زیادی در پی داشته است و از محبوب‌ترین روش‌ها است.

سرمایه‌گذاری بلند مدت 

سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار نیز مشابه ترید کردن است. با این تفاوت که در سرمایه‌گذاری بلندمدت مدت زمان بین معاملات خرید و فروش بین چند ماه تا چند سال است. برای مثال اگر در سال ۲۰۱۰ در بازار سرمایه‌گذاری کرده بودید اکنون حدود ۶.۵ میلیون دلار سرمایه داشتید. قیمت این رمزارز در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۹ هزار دلار و دامیننس این ارز ۴۴.۶ درصد است. 

کسب درآمد رایگان  

اگر قصد دارید با سرمایه اولیه صفر، از یان رمزارز درآمد داشته باشید روش‌هایی برای شما وجود دارد. برای مثال می‌توانید با دیدن تبلیغات کلیکی در سایت‌های مخصوص این کار درآمد کسب کنید یا حتی بلاگر حوزه‌ی بلاک چین شوید. روشی که برای کسب درآمد از این ارز انتخاب می‌کنید ریسک فعالیت، سختی و درآمدتان را تغییر می‌دهد. با این حال دریافت بیت کوین رایگان این روزها به سادگی گذشته نیست و معمولاً درآمد این کار هم چندان زیاد نیست. 

استخراج

ماینینگ بیت کوین

محبوب‌ترین راه کسب درآمد بعد از ترید و سرمایه‌گذاری، استخراج است. استخراج بدون نیاز به دانش فنی خاصی، صرفاً با راه‌اندازی یک دستگاه ماینر و نود استخراج و وصل کردن آن به کیف پول بیت کوین امکان‌پذیر است. اما در این روش نیز ریسک‌های مختلفی وجود دارد. از جمله‌: قوانین داخلی کشور برای استخراج، هزینه‌های بالای استخراج، سختی شبکه این کوین که کار استخراج را سخت‌تر کرده است و در نهایت هزینه‌های برق و دستگاه‌های خنک‌کننده. 

استخراج در حال حاضر با وجود قیمت بالای این ارز دیجیتال همچنان برای بسیاری از کاربران محبوب است و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ادامه‌ی مقاله به این بحث به صورت مفصل‌تر خواهیم پرداخت. 

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با کمک کامپیوترها و دانش فنی برنامه نویسی به وجود آمده‌اند. یک واحد از این کوین در واقع رشته کد رمزنگاری شده‌ و ثبت شده در شبکه‌ی بلاک چین است. رشته کد ذکر شده تمامی سوابق تراکنش‌ها، مشخصات همه‌ی واحدهای ارز و گذشته‌ی معاملات را در خود ذخیره دارد. 

برای این که بلاک چین بتواند اطلاعات جدید شبکه را ثبت و ضبط کند، نیاز دارد که به صورت منظم بلاک‌هایی برای ثبت اطلاعات به آن اضافه شود. بنابراین استخراج به زبان ساده فرایند حل معادلات ریاضی بلاک چین برای اضافه کردن یک بلاک است. استخراج‌کننده یا ماینر کسی است که برای تأیید تراکنش‌های شبکه و امنیت آن، توان محاسباتی و زمان فعالیت کامپیوتر خود را اختصاص می‌دهد. کار دیگری که استخراج کننده انجام می‌دهد، ایجاد یک واحد جدید از بلاک از طریق انجام این محاسبات است. در پایان، شبکه در ازای خدماتش، به او پاداشی از همان رمزارز می‌دهد.

در حال حاضر پاداش استخراج یک بلاک در بلاک چین معادل ۶.۲۵ BTC است. اما با توجه به سختی شبکه و رقابت بسیار زیاد، معمولاً ماینرها به استخرهای استخراج می‌پیوندند. در استخرها، کاربران توان پردازشی خود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند تا شانس بیشتری برای استخراج یک بلاک داشته باشند. در نتیجه پاداش بلاک بین ماینرهای استخر نسبت به سهمشان از پردازش استخر تقسیم می‌شود. هاوینگ بیت کوین نیز تا حدودسی سعی کرده است شرایط استخراج را برای بیت کوین ساده‌تر کند.

روش‌های خرید و فروش بیت کوین چیست؟

ترید بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین و اینترنت است. بنابراین منطقی‌ترین راه خرید و فروش این ارز نیز روش آنلاین است. افراد مختلف برای خرید و فروش راه‌های متفاوتی را ترجیح می‌دهند. در ادامه روش‌های محبوب خرید و فروش را بررسی خواهیم کرد: 

خرید از اشخاص

برخی از کاربران ترجیح می‌دهند همان‌طور که این ارز عملکردی همتا به همتا دارد، میزان ارز مدنظر خود را نیز از یک شخص حقیقی بخرند. اگرچه در این روش، خرید بیت کوین بدون احراز هویت انجام می‌شود، با این حال این روش به خاطر کارمزد بالای شبکه برای انتقال لحظه‌ای، چندان به صرفه نیست و روز به روز استقبال از آن کاهش پیدا می‌کند. 

خرید از صرافی‌های داخلی

کاربران ایرانی بازار ارز دیجیتال می‌توانند با کمک صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی ایرانی مانند والکس، این کوین را خرید و فروش کنند. برای مثال پلتفرم مبادلات ارز دیجیتال والکس با ارائه پایه بازارهای مختلف مانند ریال و تتر امکان خرید و فروش این ارز با قیمت جهانی را فراهم کرده است. 

خرید و فروش در صرافی‌های خارجی 

بخشی از کاربران ایرانی نیز ترجیح می‌دهند در بازارهای جهانی مانند بایننس، خرید و فروش کنند. داشتن عمق بازار بالاتر و انجام سریع‌تر معاملات از جمله مزایای صرافی خارجی به بازارهای ایرانی است. شرایط تحریم کاربران ایرانی و امکان بلوکه شدن حساب‌ها، ریسک استفاده از پلتفرم‌های خارجی را به شدت بالا برده و آن را تبدیل به روشی نامطمئن برای کسب سود از بازار کرده است. 

آموزش خرید و فروش در سایت والکس

برای خرید و فروش در سایت والکس، ابتدا باید در پلتفرم معاملاتی والکس عضو شده و احراز هویت کنید. برای این کار در صفحه اصلی سایت روی دکمه‌ی عضویت کلیک کنید: 

بعد از پرکردن فرم اولیه، یک ایمیل تأیید برای شما ارسال می‌شود که باید در حساب ایمیل خود آن را تأیید کنید. وارد داشبورد شده و اطلاعات هویتی‌تان را کامل کنید. 

بلاک چین

دفتر کل بیت کوین

تا این بخش از مقاله، تا حد زیادی با چیستی این ارز آشنا شده‌ایم. با این حال مفهومی اساسی‌تر و پایه‌ای‌تر برای درک کامل این ارز وجود دارد که باید آن را نیز درک کنیم: بلاک چین. بلاک چین یک تکنولوژی برنامه‌نویسی است که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات خود را در یک شبکه‌ی غیرمتمرکز حفظ و ذخیره کنند. 

تفاوت عمده‌ی بلاک چین با سایر تکنولوژی‌ها نیز همین غیرمتمرکز بودن آن است. فرض کنید متنی قابل ویرایش را به صورت آنلاین در اختیار چند نفر از دوستان خود قرار داده‌اید. این مطلب هم‌زمان توسط همه ویرایش می‌شود اما در نهایت شما یک خروجی دریافت خواهید کرد. این مثال، توضیح ساده‌ شده‌ای از بلاک چین است.

تکنولوژی بلاک چین، یا دفتر کل توزیع (لجر) ‌، از ترکیب مفاهیم زنجیره و بلاک تشکیل شده است. هر زنجیره بلاک چین شامل تعدادی بلاک‌ها است که اطلاعات و داده‌های اصلی بلاک چین در آن ذخیره شده است. تداوم این بلاک‌ها یک زنجیره‌ی بلاک چین را می‌سازند. 

بلاک در بلاک چین 

هر بلاک در بلاک چین سه بخش اصلی دارد: 

  • اطلاعات مربوط به معاملات و تراکنش‌های اخیر مانند زمان انجام تراکنش و مبلغ آن 
  • بلاک مشخصات گیرنده و فرستنده‌ی ارز 

اطلاعات منحصر به فرد بلاک که آن را از بلاک‌های دیگر متمایز می‌کند. در بلاک چین این اطلاعات «عدد نانس» نام دارد. 

برای اضافه شدن هر بلاک به بلاک چین باید تمامی اعضای فعال در شبکه بر سر اضافه شدن آن توافق کنند. این توافق به صورت کلی «الگوریتم اجماع» نام دارد. در بلاک چین این ارز این اجماع با پروتکل‌های Proof of work یا همان «اثبات کار» انجام می‌شود. به این معنا که نودهای شبکه «Nod» با توان پردازشی بالا یک تراکنش در یک بلاک را به بلاک چین اضافه می‌کنند و با تایید حداقل سه نود، بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود. در نتیجه اطلاعات جدید فضایی برای ذخیره شدن در شبکه پیدا می‌کنند. 

اصطلاحات 

تا اینجا با عملکرد کلی و بلاک چین آشنا شدیم. اما برای این که درک کاملی از چیستی آن داشته باشیم، باید با اصطلاحات رایج بیت کوین و بازار آن نیز آشنایی پیدا کنیم. در ادامه ما چند اصطلاح رایج این حوزه را بررسی کرده‌ایم. شما می‌توانید برای آشنایی با مفاهیم کلی‌تر حوزه ارز دیجیتال مقاله‌ی ۶۳ اصطلاح مهم و کاربردی دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی را در بلاگ والکس بخوانید. 

آلت کوین 

به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین، آلت کوین می‌گویند. کلمه‌ی Altcoin از ترکیب دو کلمه‌ی Alternative و Coin تشکیل شده است. آلت کوین‌ها به وجود آمدند تا جایگزین این ارز باشند و مشکلات فنی یا مقیاس‌پذیری آن را حل کنند. به همین دلیل به آن‌ها کوین‌های جایگزین گفته‌ می‌شود. 

آدرس عمومی 

آدرس عمومی، یک رشته حروف و اعداد است که هنگام انجام تراکنش باید به فرستنده دهید. به این آدرس کلید عمومی (Public key) هم گفته‌ می‌شود. در واقع آدرس عمومی بیت کوین مانند شماره حساب بانکی شما عمل می‌کند که حاوی مشخصات حساب شما و نشان دهنده موجودی شما در شبکه‌ی این ارز است. 

با داشتن آدرس عمومی کیف پول، یک فرد صرفاً می‌تواند به یک آدرس ارز ارسال کند یا موجودی آن را مشاهده کندِ، اما امکان برداشت از حساب با این آدرس وجود ندارد. 

آدرس خصوصی

آدرس خصوصی یا همان کلید خصوصی (Privet Key) مانند رمز حساب بانکی شماست. این آدرس به کاربر اجازه می‌دهد موجودی حساب خود را کنترل کند. یعنی از حساب بیت کوین خود برداشت کرده و همه یا بخش از دارایی خود را برای شخصی دیگر ارسال کند. 

آی‌سیک 

دستگاه‌های استخراج، آی‌سیک نام دارند. آی‌سیک‌ها مدارهای مجتمعی هستند که قدرت بیشتری برای انجام محاسبات شبکه بلاک چین نسبت به CPU و GPU دارند. 

ساتوشی

بیت کوین را شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع کرد. اما ساتوشی فقط نام خالق این ارز نیست. هر بیت کوین را می‌توان به صد میلیون واحد تقسیم کرد و هر یک از این واحد‌ها ساتوشی نام دارند. 

فاست

یکی از راه‌های کسب درآمد از بیت کوین، عضویت در سایت‌های فاست است. کلمه‌ی فاست در لغت به معنای قطره است و کار سایت‌های فاست نیز تقسیم قطره‌چکانی در بین کاربرها است. فاست در گذشته یکی از راه‌های افزایش‌ تعداد کاربران شبکه این ارز بوده ولی در حال حاضر چندان به صرفه و معتبر نیست. 

کیف پول

ولت بیت کوین

Wallet یا کیف پول بیت کوین در واقع یک راه دسترسی به کلید خصوصی این ارز دیجیتال است. کیف پول‌های این ارز به سه نوع کیف پول آنلاین (گرم)، آفلاین (سرد) و کاغذی دسته‌بندی می‌شوند. ذو کیف پول بلاک چین و تراست ولت از جمله کیف پول‌های آنلاین محبوب این ارز دیجیتال هستند. 

ولت‌های ارز دیجیتال به طور کلی معمولاً برای نگهداری و مدیریت بیت کوین و آلت کوین‌ها می‌توان استفاده کرد. هر نوع کیف پول ارز دیجیتال مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای مثال بیشتر کسانی که هولدر بلندمدت هستند، ترجیح می‌دهند ارز خود را در کیف پول‌های سرد و کاغذی نگهداری کنند. تریدرها در مقابل از کیف‌ پول‌های آنلاین استفاده می‌کنند. 

آلت کوین 

همان‌طور که قبلاً گفتیم، آلت‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که تلاش می‌کنند با ارائه خدمات بیشتر نسبت به بیت کوین، جایگزین آن شوند. اولین آلت کوین، Namecoin نام داشت که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. نیم کوین نیز مانند آلت‌کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و ۲۱ میلیون واحد دارد. ایده نیم کوین با مشارکت ساتوشی ناکاموتو و گوین اندرسون شکل گرفت. در حال حاضر نیم کوین جایگاه ۸۱۳ بازار را به عهده دارد. 

آلت کوین‌های دیگر عملکرد بهتری نسبت به نیم کوین در بازار داشتند. در حال حاضر اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا است که با ارائه خدمات قرارداد هوشمند توجه کاربران زیادی را از تریدرها گرفته تا برنامه‌نویسان به خود جلب کرده است. در ادامه مهم‌ترین اطلاعات درباره‌ی آلت‌کوین را در یک جدول خلاصه کرده‌ایم. 

نام ارزنماد اختصارینام سازندهویژگی خاص ارزسال شروع فعالیتجایگاه فعلی در بازار
اتریومETHویتالیک بوترینپشتیبانی از قرارداهای هوشمند۲۰۱۳۲
لایت کوینLTCچارلی لیسرعت بیشتر نسبت به بیت کوین۲۰۱۱۱۸
بایننس کوینBNBژانگ پنگ ژائوکوین اختصاصی صرافی بایننس۲۰۱۷۵
بیت کوین کش BCHراجر ورهارد فورک بیت کوین۲۰۱۷۲۴
ریپلXRPآرتور بریتوسیستم پرداخت۲۰۱۲۶

تا امروز بیش از ۱۳ هزار توکن ارز دیجیتال به بازار معرفی شده است که هر کدام تلاش می‌کنند سهمی از بازار کریپتوکارنسی را در اختیار بگیرند. هرچند هیچ کوینی نتوانسته است جایگزین این ارز شود اما همه‌ی آن‌ها به بهبود کارکرد بلاک چین در زندگی واقعی ما کمک کرده‌اند. 

قوانین کشورها درخصوص رمزارزها و بیت کوین چیست؟

قانون‌گذاری بیت کوین

قانون‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی این روزها بحث داغ سیاست کشورها و سیاست بین‌الملل است. در برخی از کشورها سیاست‌های کامل و شفافی برای معاملات ارز دیجیتال وجود دارد اما برخی دیگر نیز همچنان برای قانون‌گذاری این حوزه تلاش می‌کنند. 

در واقع نیاز کاربران به شفافیت این حوزه هر روز الزام قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال را بالاتر می‌برد. قانون معامله بیت کوین و دیگر رمزارزها می‌تواند بازار و آینده بیت کوین تحت تاثیر قرار دهد و به آن آسیب بزند. اما بیشتر تحلیل‌گرها فکر می‌کنند که این تغییرات در مجموع مثبت هستند؛ حتی اگر در کوتاه مدت تاثیر منفی بگذارند. در کوتاه مدت، قانون‌گذاری ممکن است ارزش معاملات را کم کند؛ اما در بلند مدت، اگر مقررات به درستی اجرا شوند، انتظار می‌رود که به بازار ثبات دهد و آن را به جای امن‌تری برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. در ادامه قوانین ۶ منطقه مهم دنیا در این حوزه را بررسی می‌کنیم. 

قوانین معاملات ارز دیجیتال در آمریکا 

به طور کلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آمریکا قانونی است. البته دو کمیته‌ی بورس و اوراق بهادار و کمیته‌ی کالا و تجارت به صورت جدی در این حوزه فعال هستند و تلاش می‌کنند قوانین این حوزه را بهبود دهند. 

قوانین معاملات ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۱۶، برای چهارمین بار دستورالعمل خود را برای رمزارزها اصلاح کرد. آخرین پیشنهاد این بود که متولیان کیف پول‌های دیجیتال باید الزاماتی را برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم رعایت کنند. در این دستورالعمل، رمزارزها به عنوان یک بازنمایی دیجیتال از ارزش مالی در نظر گرفته شده است که افراد حقیقی و حقوقی آن را پذیرفته‌اند؛ هرچند بانک‌های مرکزی و دولت‌ها آن‌ها را تولید نمی‌کنند و پشتوانه ندارند. طبق این توافق، رمزارزها می‌توانند برای پرداخت‌های مالی و داد و ستدهای الکترونیکی استفاده شود.

قوانین معاملات کریپتوکارنسی در چین 

چین از مخالفان سرسخت استفاده از ارزهای دیجیتال در دنیا است. تا امروز چین با اعلام اخبار ممنوعیت استخراج، ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال برای شهروندان و ساکنان چین و حتی بلاک کردن حساب‌ صرافی‌ها در این کشور آثار منفی زیادی روی بازار در جهان گذاشته است. 

این در حالی است که چین در سال ۲۰۱۹ اولین ارز دیجیتال بومی خود را معرفی کرده بود اما در حال حاضر این کشور به هیچ بانک یا درگاه معاملاتی‌ای اجازه تبدیل ارزهای دیجیتال به پول فیات یا برعکس را نمی‌دهد.

قوانین معاملات ارز دیجیتال در روسیه 

از یک ژانویه سال ۲۰۲۱ معاملات ارز دیجیتال در روسیه قانونی شده است اما نمی‌توان از این ارزها برای خرید الا و خدمات استفاده کرد. این یعنی شهروندان روسیه می‌تواند این ارز خرید و فروش کنند، استخراج کنند، یا هولد کنند اما نمی‌توانند به عنوان ابزار پرداخت از آن استفاده کنند. 

با این حال، دفتر دادستان کل روسیه اخیراً پیشنهاد کرده است که ارز دیجیتال را به عنوان دارایی در قانون کیفری کشور تعریف کند. گفته می‌شود که سیاست‌گذاران در روسیه در حال کار بر روی قانون جدیدی هستند تا از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در برابر سرمایه‌گذاری‌های عجولانه در ارزهای دیجیتال محافظت کنند. یک کارگروه ویژه در روسیه به تازگی کار روی این حوزه را آغاز کرده است. 

رویکرد ایران در خصوص بیت کوین چیست؟

قوانین بیت کوین در ایران

استخراج این کوین در حال حاضر در ایران قانونی است. ماینرها می‌توانند با دریافت مجوز از وزارت صنعت دستگاه‌های استخراج را وارد کنند و مجوزهای لازم را نیز از اداره برق منطقه دریافت کنند. 

با وجود قانونی بودن استخراج در ایران، قوانین معاملات ارزهای دیجیتال در ایران همچنان با ابهام‌های قانونی فراوانی روبه‌رو است. در تیرماه سال ۱۳۹۸، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که این کمیسیون با به رسمیت شناخته شد تیرماه سال ۱۳۹۸، رئیس کمسیون اقتصادی مجلس از به رسمیت شناخته شدن صنعت کریپتوکارنسی در ایران با موافقت کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

با این حال قانونی شدن ارز دیجیتال در ایران همچنان در ابهام است. در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران به استناد ماده دوم قانون مجازات عمومی فعالیت می‌کنند. طبق این قانون تا زمانی که یک فعالیت جرم انگاری نشده باشد، انجام آن از نظر قانونی مانعی ندارد. 

دیدگاه شرعی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال 

هر فرد برای استفاده از ارزهای دیجیتال به نظر مرجع تقلید دینی خود مراجعه کند. برخی از مراجع تقلید در ایران خرید و فروش رمزارزها را تا زمانی که مفسده اقتصادی برای کشور نداشته باشد بلامانع دانسته‌اند. البته نظر اکثر مراجع تقلید به خاطر ابهامات شرعی و فنی موجود در رمزارزها، خرید و فروش ارزها را مجاز ندانسته‌اند. 

آیت الله خامنه‌ای اما نظر متفاوتی درباره‌ی ارزهای دیجیتال دارد. وی معتقد است تصمیم گیری در این حوزه در اختیار قانون کشور است و هم مجلس و هم بانک مرکزی کشور در این حوزه صاحب نظر هستند. 

چند نکته‌ی جالب

تا این جا با مهم‌ترین بحث‌ها، حول محور این کوین آشنا شده‌ایم. با این حال هنوز نکات جالبی درباره این ارز مانده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

        • فقط ۲۱ میلیون واحد از این ارز وجود دارد که استخراج همه‌ی آن‌ها تا سال ۲۱۴۰ طول خواهد کشید. 
        • تا امروز بیش از ۱۹ میلیون واحد استخراج شده است. یعنی برای استخراج ۲.۵ میلیون بیت باقی مانده ۱۲۰ سال لازم است. 
        • حدود ۳۰ درصد از کل بیت کوین‌ها برای همیشه از دست رفته‌اند. چرا که صاحبان آن‌ها کلید خصوصی ارزهای خود را فراموش کرده‌اند. 
        • در سال ۲۰۱۰، دو عدد پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت کوین خریداری شد. احتمالاً خریدار این پیتزاها تا آخر عمر از این دست و دلبازی خود پشیمان خواهد بود. ارزش این مقدار حدود ۵۴ میلیون دلار است. 
        • حدود ۱.۵ درصد از بیت کوین‌های کل شبکه در اختیار سازمان FBI  آمریکا قرار دارد. FBI این ارزها را با ضبط اموال صاحب وب‌سایت معاملات مواد مخدر راه ابریشم به دست آورده است. 
        • تمامی تراکنش‌ها غیر قابل بازگشت هستند. در سال ۲۰۱۶ یک نفر به جای ۵ دلار، معادل ۱۳۷ هزار دلار انتقال داد. سرمایه‌ای که او هرگز دوباره نخواهد دید. 
        • بیت کوین به تنهایی بیش از ۴۲.۲  درصد از سهم بازار کریپتوکارنسی را در اختیار دارد. این عدد در گذشته بیش از ۵۰ درصد بود اما با رشد آلت‌کوین‌ها این سهم تغییر کرد.
        • ساتوشی ناکاموتو، ممکن است هر کسی باشد. بسیاری از افراد شک دارند که این ارز دیجیتال ایده‌ی ناتو برای تغییر ساختار مالی دنیا است اما تا کشف واقعیت زمان زیادی باقی مانده است. 
        • مارکت کپ این ارز  در حال حاضر از ارزش سهام شرکت فیس‌بوک (متا)، والمارت و هولدینگ علی‌بابا و نتفلیکس بزرگ‌تر است.

        پادشاه رمزارزها

        در این مقاله تلاش کردیم به تمام سوالات حول محور «ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟» پاسخ دهیم. در نهایت می‌توان به صورت خلاصه گفت که این ارز یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که امکان انجام معاملات همتا به همتا را فراهم می‌کند. در شبکه‌ی بلاک چین بیت کوین حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود و برای تایید معاملات بین دو نفر نیازی به تایید یک واسط سوم معتبر نیست. 

        شبکه‌ی این ارز بر بستر یک بلاک چین با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کند. برای تداوم فعالیت، شبکه به ماینرهایی برای استخراج بلاک‌های جدید نیاز دارد. به هر ماینر در ازای فعالیت در شبکه پاداش داده می‌شود که از دو بخش پاداش بلاک و کارمزد تراکنش‌ها تشکیل شده است. کارمزد نیز به تناسب ترافیک شبکه تعیین می‌شود.

        سوالات متداول

        موارد استفاده بیت کوین چیست؟

        بیت کوین را می‌تـوان به عنوان یک رمزارز با ارزش در طول زمان ذخیره کرد و یا در معاملات روزانه آن را خرید و فروش کرد.

        آیا استخراج بیت کوین به صرفه است؟

        با توجه به شرایط شبکه بیت کوین، در صورتی که دسترسی کافی به منابع لازم (برق، دستگاه ماینر قدرتمند، فضای مناسب) داشته باشید؛ استخراج بیت کوین به صرفه است.

        چه مقدار بیت کوین استخراج شده است؟

        در حال حاضر نزدیک به ۹۲ درصد از حداکثر مقدار قابل عرضه بیت کوین، استخراج شده است.

        ویژگی‌های بیت کوین به عنوان یک دارایی چیست؟

        بیت کوین به عنوان اولین و بزرگ‌ترین رمز ارز بازار ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد عبارتند از: تمرکززدایی، استفاده از فناوری بلاک چین، عرضه محدود، امنیت بالا، دسترسی جهانی، امکان تراکنش‌های ناشناس، شفافیت تراکنش‌ها در شبکه و غیره.

        چگونه می‌توان بیت کوین خرید؟

        برای خرید بیت کوین می‌توان از صرافی‌های معتبر اقدام کرد. در ضمن صرافی والکس یکی از معتبرترین صرافی‌های ایران، امکان خرید بیت کوین را فراهم کرده است. می‌توانید پس از ثبت نام و احراز هویت در سایت یا اپلیکیشن والکس فرایند خرید بیت کوین را انجام دهید.

        نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

        به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

        میانگین امتیارها: ۳.۲ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
عبیدالله مردانی
عبیدالله مردانی
1 سال قبل

خیلی عالی

آیدین مهدوی
آیدین مهدوی
1 سال قبل

عالی بود

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  آیدین مهدوی

سلام
وقت شما به خیر
بسیار ممنون و خرسندیم از اینکه مقاله ما با موضوع ارز بیت کوین چیست؟، مورد قبول شما واقع شده است. امیدواریم سایر مقالات تخصصی بلاگ والکس را هم مطالعه کنید. همچنین در صورتی که موضوع خاصی در حوزه بلاکچین مد نظر شماست که دربلاگ به آن پرداخته نشده، لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا