مقالات ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه خودپردازها دریافت و انتقال پول نقد را برای ما بسیار آسان کرده‌اند. با رایج شدن این دستگاه‌ها در سراسر دنیا، خیلی از فرآیندهای بانکی آسان‌تر و سریع‌تر شده‌اند. دستگاه خودپرداز بیت کوین می‌تواند برای خیلی از کاربران در خرید و فروش بیت کوین راه‌گشا باشد. در این مقاله والکس به ۷ سوال مهم درباره این دستگاه‌ها پاسخ خواهیم داد.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز بیت کوین  (Bitcoin ATM) یک کیوسک کوچک است که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری را می‌دهد. به این دستگاه‌ها BTM هم گفته می‌شود. بعضی خودپردازهای بیت کوین هر دو امکان خرید بیت کوین و فروش بیت کوین را فراهم می‌کنند و با استفاده از بعضی دیگر فقط می‌توان بیت کوین خریداری کرد. بیشتر دستگاه‌های خودپرداز BTC هم کارت اعتباری و هم پول نقد دریافت می‌کنند.

در واقع، دستگاه خودپرداز BTC شبیه یک صرافی حضوری رمزارز است؛ جایی که هر کسی می‌تواند با مراجعه با آن خرید کند. این دستگاه معمولاً از یک اسکنر، یک پول‌شمار و یک کامپیوتر برای مدیریت تراکنش‌ها تشکیل شده ‌است. اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ در یک کافی‌شاپ در شهر ونکوور کانادا افتتاح شد.

بیشتر بدانید: ذخیره ارزش بیت کوین چیست؟

دستگاه خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

نحوه فعالیت خودپرداز BTC

دستگاه‌های خودپرداز BTC معمولاً به دو روش کار می‌کنند. روش اول به این شکل است که خریدار با کمک اسکنر دستگاه،کد QR کیف پول ارز دیجیتال خود را اسکن می‌کند و به آن وصل می‌شود. سپس میزان بیت کوینی که قصد خرید آن را دارد، وارد و پول آن را به‌علاوه کارمزد به دستگاه پرداخت می‌کند؛ سپس دستگاه خودپرداز میزان بیت کوین خریداری شده را به کیف پول کاربر انتقال می‌دهد.

روش دوم خرید بیت کوین، ایجاد کیف پول کاغذی برای کاربر است. اگر کسی به هر دلیلی مایل نباشد ولت خود را به دستگاه متصل کند، خودپرداز روش پرداخت کاغذی را به او پیشنهاد می‌کند. در این روش، کاربر مبلغ تراکنش را با پول نقد یا کارت اعتباری پرداخت کرده و سپس یک رسید کاغذی دریافت می‌کند. این رسید حاوی یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که دارایی کاربر در آن ذخیره شده است.

قیمت بیت کوین در این دستگاه‌ها به‌صورت لحظه‌ای از یک صرافی آنلاین که به آن وصل هستند یا از اینترنت، دریافت می‌شود.

آیا می‌توان به دستگاه خودپرداز، بیت کوین فروخت؟

فروش بیت کوین به خودپرداز بیت کوین

بعضی از دستگاه‌های خودپرداز، علاوه بر خرید، امکان فروش بیت کوین و دریافت پول نقد را برای کاربر فراهم می‌کنند. البته این مدل دستگاه‌ها خیلی کمتر رایج هستند. اکثر دستگاه‌های فعلی، برای خرید بیت کوین مناسب هستند.

مزیت دستگاه خودپرداز بیت کوین نسبت به خرید از صرافی آنلاین چیست؟

مزایای دستگاه خودپرداز بیت کوین

برای بسیاری از کاربران، خرید با کارت اعتباری و از طریق پرداخت‌های بانکی مطلوب نیست. بنابراین کاربرانی که می‌خواهند حد بالایی از حریم خصوصی را با تراکنش غیر قابل ردگیری تجربه کنند، به سراغ atm بیت کوین می‌روند. این کاربران پول خرید بیت کوین را به شکل نقدی می‌پردازند. بسیاری از خودپردازهای بیت کوین (و نه همه آن‌ها) برای خرید و فروش بیت کوین، فرآیند احراز هویت  (KYC) را اجباری نمی‌کنند. البته اگر بخواهید مبلغ قابل توجهی بیت کوین بخرید، در آن صورت دستگاه اطلاعات هویتی شما مثل شماره تلفن یا یک شماره شناسایی را درخواست می‌کند.

البته این حریم خصوصی رایگان نیست. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین معمولاً کمیسیونی معادل ۷ تا ۱۰ درصد را برای هر تراکنش خرید یا فروش از حساب شما کم می‌کنند. هرچند برای برخی از مشتری‌ها این کمیسیون در مقابل حریم خصوصی که به‌دست آورده‌اند، واقعاً ناچیز است.

تعدادی از دستگاه‌های atm بیت کوین از کارت اعتباری بیت کوین نیز پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید به‌جای حمل پول نقد مورد نیاز در سفر، از این کارت‌ها به‌عنوان جایگزین استفاده کنید. این کارت شما را از دردسر تبدیل واحدهای پولی در سفرهای بین‌المللی دور می‌کند.

چگونه دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین اطرافمان را پیدا کنیم؟

یافتن دستگاه خودپرداز BTC

شما می‌توانید برای یافتن نزدیک‌ترین دستگاه عابر بانک بیت کوین، از سرویس رادار خودپرداز BTC استفاده کنید. با استفاده از نقشه‌های پخش زنده جهانی، این امکان برای شما فراهم شده است. وب‌سایت CoinATMRadar یکی از وب‌سایت‌‌های معتبر در این زمینه است. این وب‌سایت آدرس سایر خودپرداز آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین) را هم در اختیار شما می‌گذارد.

با این سرویس، شما می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • پیدا کردن نقشه همه دستگاه‌های‌ خودپرداز بیت کوین
  • یافتن نزدیک‌ترین کیوسک خودپرداز BTC به موقعیت مکانی شما
  • ارائه توضیحاتی در مورد دستگاه‌های موجود، مانند: تعرفه‌ها، محدودیت‌ها، امکانات خرید و فروش دستگاه
  • ارائه مسیر راهنما از محل شما تا دستگاه خودپرداز مقصد

برای کار با سایت CoinATMRadar، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مکان یا شهر خود را در وارد کرده تا جستجو برای دستگاه‌های نزدیک شما آغاز شود.
  • نزدیک‌ترین دستگاه به خود را انتخاب کرده تا جزئیات و توضیحاتی در مورد آن را ببینید.
  • بر رو دکمه‌ی “Get directions” کلیک کنید تا با استفاده از نقشه گوگل، مسیر راهنما تا دستگاه انتخاب شده برای شما نمایش داده شود.

کدام شرکت‌ها دستگاه خودپرداز BTC تولید می‌کنند؟

تقریباً ۳۰ کمپانی در سراسر دنیا دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال تولید می‌کنند. البته سه کمپانی معروف فعال در این حوزه، سهم بزرگ‌تری از بازار دارند.

کارخانه جنرال بیتز (General Bytes)

جنرال بیتز یک کمپانی مستقر در کشور چک است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده دستگاه خودپرداز بیت کوین در دنیا به شمار می‌رود. این کارخانه تاکنون بیش از ۵۱۰۰ دستگاه خودپرداز را به ۶۲ کشور دنیا فروخته است. جنرال بیتز سه مدل اصلی BTM دارد. این دستگاه‌ها بیش از ۱۲۰ ارز فیات (ارز رایج کشورها) و ۴۰ رمزارز مختلف را پشتیبانی می‌کنند. BATNTWO ،BATNTHREE و BATMFOUR سه نوع اصلی این دستگاه‌ها هستند.

جنسیس کوین (Gensis Coin Ins)

کمپانی جنسیس کوین در سن‌دیه‌گو آمریکا قرار دارد. این کمپانی رتبه دوم محبوبیت را بین شرکت‌های تولید کننده خودپرداز BTC دارد. جنسیس کوین هم سه مدل اصلی دستگاه تولید می‌کند. Gensis1 ،Satoshi1 و Finney3 سه مدل اصلی دستگاه‌های این کمپانی هستند.

لاماسو (Lamassu)

کمپانی لاماسو، قدیمی‌ترین تولید‌کننده دستگاه خودپرداز بیت کوین است که از سال ۲۰۱۳ فعالیت می‌کند. دستگاه‌های لاماسو متن باز هستند و از بیت کوین، زی کش، اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین و دش پشتیبانی می‌کنند. سه دستگاه Gaia ،Sintra  و Sintra Forte، محصولات اصلی کمپانی لاماسو هستند.

آیا دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در ایران فعال هستند؟

خودپرداز بیت کوین در ایران

دستگاه‌ خودپرداز BTC هنوز در تمامی کشورهای دنیا در دسترس نیست. تا امروز، حدود ۱۲ هزار و ۳۳۰ خودپرداز بیت کوین در ۷۱ کشور جهان فعال شده‌اند. البته در حال حاضر ایران در لیست این کشورها قرار ندارد.

اولین خودپرداز BTC ساخت ایران توسط شرکت سی‌تکس در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. اگرچه به دلیل قوانین داخلی ایران هنوز امکان استفاده از این دستگاه وجود ندارد، اما به دلیل سهولت تبادل ارز در شرایط تحریم، به کارگیری این دستگاه در آینده‌ای نه چندان دور، خیلی هم دور از ذهن نیست.

آیا فقط بیت کوین دستگاه خودپرداز دارد؟

هر چند در ابتدا دستگاه خودپرداز کریپتویی محدود به بیت کوین بود، اما در حال حاضر برخی از دستگاه‎‌های خودپرداز امکان خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند اتر (ETH)، دش (DASH) و لایت کوین (LTC) و زی کش(ZEC) را به کاربران می‌دهند.

کار با دستگاه‌های خودپرداز کریپتویی هرچند ممکن است پیچیده به نظر برسد اما تنها کافی است که یکبار با آن کار کنید تا متوجه شوید که بسیار راحت است. دستگاه‌های خودپرداز ساز و کاری بسیار شبیه به هم دارند و ممکن است در برخی جزییات تفاوت‌هایی داشته باشند.

نقش خودپردازها در توسعه بیت کوین

دستگاه‌ خودپرداز بیت کوین یک قدم دیگر برای توسعه بیت کوین و ورود آن به زندگی روزمره‌ ماست. این دستگاه‌ها یک راه عالی برای خرید بیت کوین در کمترین زمان با امکان حفظ حریم خصوصی بالا است. روز به روز تعداد دستگاه‌های BTM در دنیا بیشتر و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. اگر برای اولین بار فرصتی پیدا کردید که با این دستگاه‌ها کار کنید، به اطلاعات این مقاله بسنده نکنید و حتماً قبل از استفاده، در مورد دستگاه، نرخ کارمزد و روش کار آن بیشتر مطالعه کنید.

هر کاربر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال دوست دارد حداقل برای یک بار تجربه خرید از این دستگاه‌ها را داشته باشد. اگر سوالی در مورد دستگاه خودپرداز BTC دارید یا قبلاً با یکی از این دستگاه‌ها کار کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

دستگاه خودپرداز BTC کیوسک هایی هستند که به شبکه بیت کوین متصل می‌‌شوند و به مشتریان اجازه می‌دهند با پول نقد سپرده شده، توکن‌های رمزنگاری را خریداری کنند.

هزینه هر تراکنش خودپرداز بیت کوین چقدر است؟

برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین، دستگاه‌های خودپرداز سنتی با نرم‌افزار اصلاح‌شده هستند، اما همیشه به حساب بانکی یا کارت نقدی نیاز ندارند. کارمزد تراکنش ۱۰ تا ۲۰ درصد است، اما می‌تواند تا ۲۵ درصد و تا ۶.۵ درصد کاهش یابد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
investopedia
روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سعید
سعید
9 ماه قبل

سلام.تو کانادا و یا امریکا وقتی بخوای تترت رو به دلار تبدیل کنی و از دستگاه بگیری ،مالیات هم باید بدی؟

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  سعید

سلام
خیر؛ ولی بین ۵ تا ۱۰ درصد ارزش تراکنش معمولا به عنوان کارمزد کسر میشود.

جعفر صفاری
جعفر صفاری
1 سال قبل

ممنون

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  جعفر صفاری

سلام
وقت به خیر
بدون شک رضایت شما موجب دلگرمی ماست. اگر به مطالعه مقالاتی از این دست علاقه مندید پیشنهاد میکنیم مقاله کریپتو توریسم (گردشگری کریپتو) و مقاله اولین atm رمزارز در ایران را هم مطالعه کنید.
لطفا اگر به موضوع خاصی علاقه دارید که در مطالب بلاگ به آن پرداخته نشده، آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا