مقالات ارز دیجیتال

نظر متخصصین و افراد تاثیر گذار درباره بیت کوین و ارز دیجیتال

هر چند از نظر اغلب فعالان ارزهای دیجیتال، بیت کوین پادشاه بلامنازع ارزهای دیجیتال است، اما در این بین برخی هم نسبت به بیت کوین بدبین هستند و اعتقاد دارند که پایان عمر آن نزدیک است.

با رشد قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر متخصصین و افراد تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال نظرات مختلفی ارائه داده‌اند که بررسی آن‌ها می‌تواند برای افرادی که تصمیم دارند روی این رمزارز سرمایه‌گذاری کنند، مفید باشد. با توجه به همین موضوع، در این مقاله از والکس به بررسی نظرات درباره بیت کوین از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۳ میلادی خواهیم پرداخت و در پایان به این سوال پاسخ می‌دهیم که آینده بیت کوین در سال ۲۰۳۰ چیست؟

نظر کارشناسان برای بیت کوین در سال ۲۰۲۰

بیت کوین در سال ۲۰۲۰ پیشرفت چشمگیری داشت و تقاضا برای آن از هر زمان دیگری بیشتر بود. از همین رو افراد بیشتری نسبت به خرید و سرمایه‌گذاری روی آن علاقه‌مند شدند. در این میان افراد مشهور زیادی هم درباره بیت کوین در رسانه‌های خود صحبت کردند که در ادامه به برخی از نظرات درباره بیت کوین اشاره می‌کنیم.

مایکل نووگراتز؛ مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گلکسی

مایکل نووگراتز

هیچ‌کس مانند نووگراتز در وال‌استریت به بیت کوین خوش‌آمد نگفت. دیدگاه نوواگتز در صدر لیست افراد مشهور درباره بیت کوین در این لیست قرار می‌گیرد، چون اون یکی از خوش‌بین‌ترین افراد به بیت کوین است. در سال ۲۰۱۷، او به درستی پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین به ۱۰ هزار دلار می‌رسد و رسید. او در سال ۲۰۲۰ از پادشاه ارزهای دیجیتال حمایت بیشتری کرد و به دوست خود میسیز ویلیام، ستاره سریال (بازی تاج و تخت) گفت که بیت کوین بخرد.

من اعتقاد دارم که بیت کوین به طلای دیجیتال تبدیل خواهد شد. این یعنی تنها کوینی خواهد بود که به صورت قانونی فعالیت خواهد کرد و پیش بینی می‌کنم که بیت کوین به قیمت ۶۵ هزار دلار خواهد رسید.

بنوئت کوئر؛ اقتصاد‌دان فرانسوی

بنوئت کوئر

کوئر، رئیس مرکز نوآوری BIS و عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپاست. او در یکی از مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرد که بیت کوین نمی‌تواند به‌عنوان یک ابزار پرداخت عمل کند اما به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری عملکرد بهتری خواهد داشت.

ما به یک سیستم پرداخت فرامرزی بهتر نیاز داریم. چرا که برای توسعه زیرساخت‌های مالی نیز مفید است. بیت کوین می‌تواند به ما برای ارتقای سیستم‌های خدماتی کمک کند. این یک درس مفید است.

او همچنین اعتقاد دارد که جامعه بین‌المللی همچنان باید شناخت بیشتری از این سیستم پیدا کند. سیستم‌های مالی بین المللی هنوز باید مرز بین جهان رمزارزها و سیتم مالی معمول را حفظ کنند.

بیل میلر؛ بنیان گذار شرکت میلر ولیو

بیل میلر

بیل میلر یک سرمایه‌گذار موفق با دید بنیادی است. او سال‌ها در زمینه‌های بورس و اقتصاد مطالعه کرده و می‌گوید هر سهامی می‌تواند بنیادی باشد؛ به شرطی که کمتر از ارزش ذاتی آن مبادله شود. نگاه او به بیت کوین کمی کج‌دار و مریز است و البته امیدوار:

من معتقدم که هنوز یک احتمال اندک وجود دارد که قیمت بیت کوین به صفر برسد، اما هر روز این اتفاق نمی‌افتد، زیرا بیشتر سرمایه‌گذارهای خطرآفرین به اکوسیستم بیت کوین وارد می‌شوند، افراد بیشتری با بیت کوین آشنا می شوند و آن را خریداری می کنند.

این یعنی میلر پذیرفته است که بیت کوین ارزش خود را بین کاربران پیدا کرده و آیندۀ این رمزارز روشن است. نظر مثبت میلر به عنوان یک سرمایه‌گذار موفق در بین نظرات درباره بیت کوین یک ویژگی مثبت بزرگ برای این رمزارز است.

کریستین لگارد؛ رئیس بانک مرکزی اروپا

کریستین لگارد

کریستن لگارد یکی از زنان مهم و تاثیرگذار در جهان است. او سال‌ها وزیر اقتصاد فرانسه بود و اکنون رئیس بانک مرکزی اروپا است. رویکرد لگارد به بیت کوین هم منفی و هم رو به آینده است:

زمانی نه چندان دور، برخی از متخصصان می‌گفتند که کامپیوترهای شخصی هرگز استفاده نخواهند شد و تبلت‌ها فقط به عنوان یک سینی قهوه گران‌قیمت استفاده می‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم که عاقلانه نیست که ارزهای دیجیتال را کنار بگذاریم. به نظرم کشورهایی با سیستم‌ و ارز ملی ناپایدار، استفاده زیادی از ارزهای دیجیتال کنند.

او توضیح می‌دهد:

از بسیاری جهات، ارزهای مجازی ممکن است که به ارزهای موجود و سیاست‌های پولی، یک راه برای حفظ ارزش نشان دهد. بهترین پاسخ ممکن برای بانک‌های مرکزی این است که سیاست‌های پولی موثر خود را ادامه دهند، در حالی که در برابر ایده‌های تازه و خواسته‌های جدید با گارد باز رفتار می‌کنند.

اما لگارد همیشه نگاه صددرصد مثبتی به بیت کوین نداشته است. او آخر نوامبر سال ۲۰۲۰ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن از ارزهای رمزپایه مثل بیت کوین انتقاد کرد و در عوض از مزایای یورو دیجیتال گفت. او در مقالۀ خود اشاره کرده که است که بیت کوین و استیبل کوین‌هایی مانند لیبرا، می‌توانند ریسک‌های جدی برای سیستم مالی جهانی ایجاد کنند.

ری دالیو؛ موسس میلیاردر Bridgewater Associates

ری دالیو

ری دالیو یکی از افرادی است که نظرات متناقضی درباره بیت کوین تا به امروز داشته است. برای مثال وی در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ در یکی از مصاحبه‌های خود گفت که:

بیت کوین بزودی غیرقانونی خواهد شد و امید زیادی به آن ندارد.

اما او در ماه دسامبر موضع خود را تغییر داد و بیت کوین را جایگزین طلا معرفی کرد. 

وارن بافت؛ مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی

وارن بافت

وارن بافت به سختگیر بودن روی سرمایه‌گذاری‌های غیرتولیدی مشهور است. مدت‌ها است که وارن بافت حتی طلا هم نخریده است. چرا که معتقد است هر چیزی که برای روند تولید مفید است، ارزش سرمایه‌گذاری دارد. او در فوریه سال ۲۰۲۰ در یک مصاحبه با شبکۀ CNBC گفت:

رمزارزها اساسا هیچ ارزشی ندارند و هیچ‌چیز تولید نمی‌کنند.

نظر کارشناسان برای بیت کوین در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین سال بسیار مهمی بود. زیرا قیمت این ارز دیجیتال برای اولین بار از ۴۰۰۰۰ دلار گذشت و موفق شد تا توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند و سرمایه‌گذاران خرد و کلان بخش مهمی از دارایی خود را به خرید این رمزارز اختصاص دهند. افراد مشهوری هم از سراسر جهان درباره بیت کوین نظرات مختلفی را با مردم به اشتراک گذاشتند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را می‌توانید مطالعه کنید.

جک دورسی؛ مدیر عامل اسبق توییتر

جک دورسی

جک دورسی مدیرعامل توییتر و شرکت اسکوئر، یکی دیگر از شخصیت‌های تاثیرگذار بر قیمت رمزارزها است. جک دورسی یکی از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین است. او بارها از ارزهای دیجیتال در توییتر به صورت کلامی پشتیبانی کرده است.

جک دورسی در کنفرانس بیت کوین که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد به صراحت اعلام کرد:

فکر نمی‌کنم مساله‌ای مهم‌تر از بیت‌ کوین در طول زندگی‌ام وجود داشته باشد که روی آن تا به امروز کار کرده باشم و چیزی سودمندتر از این برای مردم وجود ندارد.

دورسی با حمایت از شرکت های سرمایه گذاری ارز دیجیتال،‍ در پشتیبانی از بیت کوین و حمایت از جامعه رمزارزها نقش بسیار حیاتی دارد. حتی وی بیان کرد که اسکوئر همچنان به حمایت از بیت کوین ادامه خواهد داد و قرار است یک کیف پول سخت‌افزاری برای بیت کوین پیاده‌سازی کند.

جوزف استیگلیتز؛ اقتصاددان

جوزف استیگلیتز

جوزف استیگلیتز در دسته افرادی قرار می‌گیرد که خیلی طرفدار بیت کوین نیست و آن را مورد نقد قرار می‌دهد. او از مهم‌ترین اقتصاددان‌های معاصر آمریکاست که در سال ۲۰۰۱ جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کرد. او در یکی از مصاحبه‌هایش با بلومبرگ گفت:

بیت کوین تلاش می‌کند مشکلی را حل کند که هیچ‌وقت وجود نداشته است. ما یک واسط معاملات خوب به نام دلار داریم. ما می‌توانیم با آن معامله کنیم. چرا مردم بیت کوین می‌خواهند؟ برای حریم خصوصی! سیستم بانکی همین حالا هم می‌تواند به سمت استفادۀ بهتر از پرداخت‌های دیجیتال برود. اما برای این کار به بیت کوین نیاز نداریم.

استیگلیتز در این مصاحبه استدلال کرد که اعمال قوانین معامله بیت کوین به معنی از بین بردن آن است؛ پس موافق است که قانون‌گذاری شود.

ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا

ایلان ماسک

شاید کمتر کسی باشد که نام ایلان ماسک، را نشنیده باشد. زیرا وی نه تنها نامدار در تجارت و سرمایه‌گذاری است، بلکه در دنیای کریپتوکارنسی هم فردی اثرگذار است. او درباره بیت کوین گفتگوهای زیادی داشته است که می‌توان گفت اغلب آن‌ها در راستای حمایت از پادشاه رمزارزها بوده است. در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ مدیرعامل تسلا بیت کوین را به نمایه توییتر خود اضافه کرد و باعث افزایش قیمت ۱۰ درصدی این ارز دیجیتال شد. وی به عنوان مدیر عامل تسلا در یکی از مصاحبه‌هایش اعلام کرد که:

 بزودی پذیرش بیت کوین را به عنوان پرداخت برای خودروهای الکتریکی آغاز خواهد کرد. 

 در اواسط ۲۰۲۱، ماسک با توییتی درباره بیت کوین دوباره موفق شد تا هیجانی تازه در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند. در این توییت وی تصویری از یک زوج منتشر کرد که به بیت کوین ۶۹ هزار دلاری لبخند می‌زنند. هرچند بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال است که تحت تاثیر شوخی‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد اما ماسک موفق شد تا با این توییت قیمت بیت کوین را وارد یک روند صعودی کند.

نظر کارشناسان برای بیت کوین در سال ۲۰۲۲

بیت کوین در اوایل سال ۲۰۲۲ رشد چندانی نداشت. در ادامه هم عملکرد چندان مناسبی از خود نشان نداد و در ۲۰ جوئن، قیمت آن به ۱۷,۷۴۴ دلار سقوط کرد که باعث شد احساسات منفی و ترس شدید در بازار این ارز دیجیتال به وجود بیاید. در ادامه دیدگاه‌ها و نظرات افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۲ بررسی می‌کنیم.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان

جی پی مورگان

جیمی دیمون یکی از افرادی است که به بیت کوین بدبین است و این ارز دیجیتال را قابل اعتماد نمی‌داند. البته او نسبت به سایر پروژه‌های ارز دیجیتال هم نظر مثبتی ندارد و گاهی آن‌ها را پروژه‌های کلاهبرداری معرفی می‌کند. وی در تاریخ ۲۶ مه ۲۰۲۲ اظهار کرد:

 قیمت بیت کوین تنها یک حباب است و در آینده نزدیک به ۸ هزار دلار می‌رسد.

 توماس فیتزپاتریک، موسس کمپانی CitiFX Technicals

یکی دیگر از افرادی که با پیش‌بینی‌‌های خود درباره بازار ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین مشهور است، توماس فیتزپاتریک است. او قیمت بیت کوین را ۳۱۸،۰۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرد. البته وی شیوع کرونا ویروس را هم در وضعیت بیت کوین موثر می‌دانست و در یکی از مصاحبه‌های خود در این باره گرفت:

از زمان شیوع کرونا ویروس، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان پول بیشتری چاپ می‌کنند و این موضوع می‌تواند در رشد قیمت بیت کوین تاثیر مثبتی داشته باشد.

آنتونی پمپلیانو، تحلیلگر سرمایه گذاری

آنتونی پمپلیانو

پومپلیانو در یکی از مقالات خود که در رابطه با بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ صحبت کرده بود، به پذیرش بیشتر بیت کوین در جوامع مختلف اشاره کرد. اینکه چطور سازمان‌های مالی و شرکت های سنتی بزرگ و کوچک بیت کوین را به عنوان یک ابزار پذیرفتند. او به کشور السالوادور اشاره کرده که بیت کوین را به رسمیت شناخته است. همچنین خاطر نشان کرد:

غول‌های وال استریت مجبور شده‌اند بیت کوین را در استراتژی‌های خود در نظر بگیرند، حتی اگر نخواهند در این روند همه‌گیر شرکت کنند. بنابراین پیش بینی قیمت بیت کوین از نظر او صعودی است.

نظر کارشناسان برای بیت کوین تا سال ۲۰۳۰

نظرات درباره بیت کوین در سال ۲۰۲۳ بسیار متفاوت است. برخی اعتقاد دارند که این ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود خواهد و رسید و در مقابل برخی نیز ۲۰۲۳ را سال احتیاط برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرده‌‌اند و اعتقاد دارند که در سال‌های آتی می‌توان شاهد صعود قابل توجه این رمزارز بود. با توجه به همین به برخی از نظرات درباره بیت کوین اشاره می‌کنیم.

بیل تای؛ سرمایه‌دار و تاجر

بیل تای

بیل تای یکی از سرمایه‌‌دارن کهنه کار است که نظرات وی درباره بازارهای مالی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. وی در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود به CNBC گفت:

«ممکن است قبل از اینکه بیت‌کوین دوباره صعود کند قیمت آن تا ۱۲۰۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

دوقلوهای وینکلواس، میلیاردرهای مشهور بیت کوین

برادران وینکلواس

برادران وینکلواس که در دنیای کریپتوکارنسی به دوقلوهای افسانه‌ای معروف هستند، با خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری روی آن ثروت میلیارد دلاری بدست آوردند و در لیست افراد ثروتمند جهان قرار گرفتند. آن‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ درباره بیت کوین چیزهایی شنیدند و به آن علاقه‌مند شدند و به مرور شروع به خرید بیت کوین کردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که آن‌ها اغلب سرمایه خود را وقتی BTC فقط ۱۰ دلار قیمت داشت، جمع‌آوری کرده بودند.

دوقلوهای وینکلواس همواره به آینده بیت کوین امیدوار هستند و درباره بیت کوین گفته‌اند:

بیت کوین توانایی دستیابی به قیمت ۵۰۰۰۰۰ دلار را دارد.

جرمی لیو؛ سرمایه‌گذار

جرمی لیو

جرمی لیو یک سرمایه‌گذار در Lightspeed Venture Partners است که عمده شهرت خود را از سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت Snapchat بدست آورده است. البته او در حوزه ارزهای دیجیتال هم فعال است و از سرمایه گذاری‌های مهم لیو در این حوزه می‌توان به کیف پول سخت افزاری LedgerX اشاره کرد.

لیو در یکی از مصاحبه‌هایش با وب سایت خبری Business Insider درباره بیت کوین گفت:

قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ می تواند «به معنای واقعی» به قیمت ۵۰۰۰۰۰ دلار برسد.

چانگپنگ ژائو؛ مدیرعامل بایننس

چانگپنگ ژائو

چانگپنگ ژائو یکی دیگر از افرادی است که پیش بینی او در مورد قیمت و آینده بیت کوین بسیار حائز اهمیت است. او اخیرا، بعد از آنکه چین پخش برنامه‌های مرتبط با بیت‌کوین در تلویزیون ملی را آغاز کرد، در مصاحبه‌‎ای بیان کرد که این اتفاق باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال و بیت کوین خواهد شد. او در توییتر نوشت:

این یک اتفاق بزرگ و مهم است. از لحاظ تاریخی، پوشش‌هایی از این دست منجر به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال (مانند بیت کوین) خواهد شد.

ژائو همچنین لینکی را به اشتراک گذاشت که به نظر می‌رسید ویدئویی از یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در هنگ‌کنگ باشد. آنچه که از تصویر مشخص بود، یک لوگوی آبی بزرگ به همراه گزینه‌ای بود که روی آن عبارت «خرید بیت‌کوین» نوشته شده بود.

مدیر عامل بایننس در یکی دیگر از مصاحبه‌های خود درباره بیت کوین گفته است که:

 ممکن است به زودی قیمت بیت‌کوین به بالاترین حد خود برسد، هر چند هیچ کس نمی‌تواند قیمت بیت کوین را به طور دقیق پیش بینی کند اما محدوده ۲۰۰۰۰ دلار برای این رمزارز نسبتاً پایین است و قطعا قیمت خود را اصلاح خواهد کرد.

دیدگاه ها و نظرات درباره بیت کوین، چه تاثیری روی قیمت آن می گذارد؟

مهم‌ترین دلیلی که بیت کوین را ارزشمند می‌کند، اعتماد مردم به آن و سرمایه‌گذاری آن‌ها است. قیمت بیت کوین زمانی شروع به رشد کرد که در بین درصدی از مردم پذیرفته شد و شروع به استخراج یا معامله با آن کردند. بیت کوین قدرت تکنولوژی بلاکچین را نشان داد و توجه همه را به خود جلب کرد.

همین که افراد تاثیرگذاری مانند وارن بافت یا ترزا می دربارۀ بیت کوین صحبت می‌کنند، نشان‌دهندۀ اهمیت این ارز دیجیتال در اقتصاد جهانی است. با این حال، این نظرات می‌تواند قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال: ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ ایلان ماسک در یک توییت به نام بیت کوین اشاره کرد و پس از آن قیمت بیت کوین رشد کرد. در مقابل بعد از آن که او هشتگ بیت کوین را با ایموجی یک قلب شکسته توییت کرد، قیمت بیت کوین ۶ درصد سقوط کرد.

اهمیت بررسی نظرات درباره بیت کوین در این است که نفوذ کلام افراد مشهور می‌تواند مردم عادی را به خرید بیت کوین یا خروج از بازار آن تشویق کند. هرچند بازار بیت کوین مانند دیگر بازارهای سرمایه تحت تاثیر جریان‌های مالی بزرگ است، با این حال مردم کسانی هستند که این بازار را معتبر کرده‌اند و آن را پایدار می‌کنند. از این نظر، جهت‌دهی فکری به آن‌ها، می‌تواند سرنوشت بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد.

آینده بیت کوین

بیت کوین، به عنوان اولین کریپتوکارنسی، نقش مهمی در نشان دادن اهمیت و توانایی‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال داشته است. این نقش مهم باعث شده که نگاه بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران مهم دنیا نسبت به این ارز دیجیتال مثبت باشد. اما برخی نیز اعتقاد دارند، بیت کوین یک حباب واقعی است و روزی فرا خواهد رسید که ارزش خود را از دست خواهد داد.

اما باید بدانیم که بازار ارزهای دیجیتال توسط یک شخص یا گروه خاص کنترل نمی‌شود. بنابراین، یک دیدگاه مثبت و منفی به تنهایی نمی‌تواند روی قیمت، ارزش و آیندۀ بیت کوین اثر بگذارد. به هر حال، تنها کاربران هستند که می‌توانند سرنوشت واقعی و نهایی بیت کوین را تعیین کنند. اگر شما قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید و هنوز به این بازار کاملاً اعتماد ندارید، بهتر است با سرمایۀ کم کار خود را شروع کنید.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی بی‌طرف و همه جانبه به رمزارز بیت کوین داشته باشیم. نظر شما درباره آینده بیت کوین چیست؟ به نظر شما این رمزارز به سلطنت خود در آینده ادامه خواهد داد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۱۵

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا