سرمایه گذاری

pip چیست؟ معنی پیپ در فارکس؛ محاسبه آنلاین پیپ فارکس

یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم پایه در بازارهای مالی و خصوصاً بازار فارکس، اصطلاح پیپ (PIP) است. یکی دیگر از بازارهایی که این اصطلاح در آن کاربرد دارد، بازار رمز ارزها است. ممکن است شنیده باشید فردی در معامله اخیر خود ۵ pip سود کرده است؛ اما اصطلاح Pip چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مقاله به صورت کامل به بررسی این مفهوم پرداخته و فرمول محاسبه آن را در اختیار شما قرار داده‌ایم. پس اگر قصد حرفه‌ای شدن در بازار ارزهای مالی و آشنایی با اصطلاحات تخصصی آن را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پیپ (Pip) چیست؟

PIP چیست
اصطلاح پیپ مخفف Point in Percentage یا Price Interest Point به معنی کوچکترین واحد ارزش نرخ ارز است.

در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را PIP می‌گویند. برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به یورو از ۱.۲۳۴۲ به ۱.۲۳۴۴ افزایش پیدا کرده است. در این حالت ۲ پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده ۲ پیپ سود به‌دست آورده است . این نوع ارزش‌گذاری برای سرمایه‌گذاران نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود چرا که از ضرر‌های سنگین در نوسانات شدید جلوگیری خواهد کرد.

ماشین حساب آنلاین


نحوه محاسبه پیپ

نحوه محاسبه پیپ

فرمول محاسبه پیپ در عین سادگی، نیازمند آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات است. به عنوان بالا در سمت چپ معادله، PIP Value قرار دارد که نشان دهنده ارزش هر پیپ است. به عبارت دیگر در این معامله به دنبال یافتن عددی برای این پارامتر هستیم. Exchange Rate در این معامله به معنای نرخ (و گاهی حجم) معاملاتی است که یک سرمایه‌گذار در هر بار معامله خود انجام می‌دهد. در نهایت به مفهومی به نام لات (LOT) می‌رسیم.

در صورتی که با معامله در بازار فارکس آشنا باشید، احتمالاً پیش از این اصطلاح لات (LOT) به گوشتان خورده است. این اصطلاح معادل میزان مشخصی از دلار آمریکا است. به‌عنوان‌مثال در یک شرایط عادی و استاندارد، هر لات را می‌توان ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در نظر گرفت. با استفاده از این اطلاعات (و مواردی که در ادامه این مقاله در اختیار شما قرار داده شده)، امکان محاسبه تقریبی هر واحد پیپ وجود خواهد داشت.

تصور کنید تفاوت ارزش دلار نسبت به یورو ۰.۷۷۴۷ است. به این معنی که به ازای یک دلار شما می‌توانید مقدار ۰.۷۷۴۷ یورو خرید کنید. حال اگر این مقدار دو پیپ افزایش پیدا کرده و به رقم ۰.۷۷۴۹ برسد شما می‌توانید با همان یک دلار مقدار بیشتری یورو تهیه کنید.

معمولاً رقم چهارم اعشار در ارزش یک ارز را برای محاسبه پیپ مد‌نظر قرار می‌دهند. درست است که این مقدار ناچیز به نظر می‌رسد، اما در معاملاتی مانند فارکس، سرمایه‌گذاران با قرار دادن اهرم (leverage) روی معاملات خود به سود‌های کلانی دست پیدا می‌کنند. پیپ از ابتدایی‌ترین مفاهیم در بازار فارکس است و در دسته مفاهیم پایه این بازار قرار می‌گیرد.

هر دلار چند پیپ است؟

علی‌رغم وجود یک فرمول ثابت و مشخص برای محاسبه پیپ، امکان دقیق معادل دلاری آن در هر لحظه وجود ندارد؛ چرا که هر Pip بسته به شرایط مختلف، ممکن است ارزش متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال در صورتی که در بازار فارکس به خرید و فروش سهام مختلف بپردازید، ارزش هر پیپ در واقع تابعی از حجم معاملات شما خواهد بود. هر چه معاملات انجام گرفته توسط شما بزرگ‌تر باشد، یک پیپ ارزش دلاری بیشتری خواهد داشت. سمت معکوس این مسئله نیز دقیقاً به همین شکل صادق است.

به‌عنوان‌مثال در یک شرایط عادی و استاندارد، هر لات را می‌توان ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در نظر گرفت. از همین رو می‌توان نسبت لات و پیپ را به دست آورد. به‌عنوان‌مثال اگر شما با یک واحد لات (یا همان ۱۰۰ هزار دلار) معامله کرده و یک پیپ سود کنید، در این معامله پیپ ارزشی برابر با ۱۰ دلار خواهد بود.

با در نظر گرفتن همین نسبت، می‌توانید ارزش هر پیپ در معاملات خود را محاسبه کنید. البته گاهی موضوع به همین سادگی‌ها نیست! به‌عنوان‌مثال تصور کنید که به جای دلار آمریکا، معامله خود را با واحد پولی متفاوتی انجام داده باشید. در این حالت نوسان ارزش پول مورد استفاده شما نسبت به دلار نیز بر روی ارزش Pip در برابر دلار تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، عوامل بزرگ و کوچک دیگری نیز می‌توانند این مقدار را تغییر دهند.

برای درک بهتر تأثیر هر لات بر میزان ارزش پیپ، به جدول زیر توجه کنید:

ارزش هر پیپ (در حالت استاندارد)میزان LOT معامله
۱۰ دلار۱ واحد LOT
۵ دلار۰.۵ واحد LOT
۱ دلار۰.۱ واحد LOT
۰.۵ دلار۰.۰۵ واحد LOT
۰.۱ دلار۰.۰۱ واحد LOT

همچنین با استفاده از ماشین حساب زیر، می‌توانید ارزش لات و همچنین ارزش تقریبی هر پیپ نسبت به دلار آمریکا را به صورت کلی با ارزهای مختلف محاسبه کنید.

بررسی تاثیرگذاری پیپ

اگر بخواهیم طبق مثال قبلی نحوه اثر‌گذاری پیپ در معاملات را بررسی کنیم، تاثیر آن به مقدار دلار خریداری شده بستگی خواهد داشت. مثلاً اگر شخصی قصد داشته باشد ۱۰ هزار دلار ارز یورو خریداری کند با فرض اینکه هر دلار معادل ۰.۷۷۴۷ یورو است، مقدار تمام شده معادل ۱۲ هزار ۹۰۸ دلار و ۲۲ سنت خواهد بود. فرمول این محاسبه به این شکل است که مقدار یک دلار را تقسیم بر ارزش یورو مورد نظر یعنی ۰.۷۷۴۷ کرده و در نهایت در مبلغ کل خرید که همان ده هزار دلار است ضرب می‌کنیم.

۱ ÷ ۰.۷۷۴۷ × ۱۰۰۰۰ = ۱۲.۹۰۸/۲۲

حال اگر ارزش یورو نسبت به دلار یک پیپ افزایش پیدا کند، مقدار لازم برای خرید ده هزار یورو معادل ۱۲ هزار و ۹۰۶ دلار و ۵۶ سنت خواهد بود.

۱÷ ۰.۷۷۴۸ × ۱۰۰۰۰ = ۱۲.۹۰۶/۵۶

پیپ در بازار فارکس 

Pip در بازار فارکس برای معامله گران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اگر آن‌ها نتوانند پیپ را در معاملات خود به درستی محاسبه کنند، قادر نخواهند بود تا اندازه ایده‌آل پوزیشن‌های معاملاتی خود را به درستی تخمین بزنند. در نتیجه دچار ضررهای مالی هنگفت خواهند شد. 

البته در صورتی که معامله‌گر بتواند Pip بالاتری در بازار فارکس کسب کند، موفق خواهد شد تا سود بیشتری نیز بدست آورد. به همین دلیل است که در بازار فارکس معامله‌گران تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ارائه تحلیل‌های بهتر، از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. در بازار فارکس استراتژی‌های معاملاتی بسیار زیادی وجود دارد که معامله‌گران با توجه به مهارت خود از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند. 

در حال حاضر در بروکرها محاسبات PIP به صورت خودکار انجام می‌شود و معامله‌گران به صورت دستی این محاسبات را انجام نمی‌دهند. اما درک مفهوم آن برای هر معامله‌گری در بازار فارکس بسیار مهم و ضروری است زیرا همان‌طور که گفتیم ارزش آن بر ریسک معاملاتی بسیار تاثیر گذار است. 

تفاوت پیپ و پیپت در فارکس چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، چهارمین رقم پس از اعشار معیار اندازه گیری PIP خواهد بود. برخی از بروکرها ممکن است که مقدار PIP را به بیشتر از چهار رقم اعشار افزایش دهند. Pipette به عدد آخر پس از اعشار نیز گفته می شود یا به عبارت ساده‌تر، پیپت به کوچک ترین تغییراتی که در واحد PIP اتفاق می‌افتد گفته می‌شود.

پیپ در بازار ارز‌های دیجیتال

پیپ در بازارهای مالی

یکی از سوالات رایج در ارتباط با PIP این است که جایگاه پیپ در بازار کریپتوکارنسی چیست؟ این اصطلاح بیشتر در بازار‌های فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حوزه کریپتوکارنسی از این اصطلاح به ندرت استفاده می‌شود.

باید توجه داشته باشید که عدم آشنایی با اصطلاحات کاربردی در بازارهای مالی به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال باعث خواهد شد تا معامله‌گران نتوانند از معاملات خود نهایت سود را ببرند. بنابراین اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم حتما به دنبال یادگیری این اصطلاحات باشید.

موارد استفاده از Pip در ارز دیجیتال به مبادلات جفت ارز بر می‌گردد. منظور از مبادلات جفت ارز خرید و فروش بر پایه دو ارز متفاوت است. به طور مثال خرید بیت کوین با یک رمز ارز دیگر مثل دش را مبادله جفت ارز می‌گویند. نحوه محاسبه آن در مبادلات جفت ارز مشابه مثال فارکس است.

برای مثال اگر شخصی قصد داشته باشد ۱۰ هزار از موجودی دش خود را مستقیماً ارز رپیل خریداری کند با فرض اینکه هر دش معادل ۰.۳۲۲۵ ریپل است، مقدار تمام شده معادل ۳۱ هزار ۷ دش خواهد بود.

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که PIP کم ارزش است. اما باید توجه داشت که در معاملات بزرگ، محاسبه میزان پیپ بسیار مهم است و می‌تواند در میزان سود یا ضرر حاصل از معاملات تاثیر بسیار زیادی بگذارد. بنابراین

مقایسه پیپ در بازار فارکس و ارز دیجیتال

چندین سال پیش از به وجود آمدن مفهوم ارزهای دیجیتال، اصطلاح پیپ به عنوان واحد کوچکی از دلار در فارکس و بورس جهانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. باگذشت زمان و ظهور بازارهای مالی جدید، این اصطلاح اقتصادی توانست راه خود را به این بازارها نیز باز کند. با این حال، اصطلاح PIP در بازارهای سنتی و جدید تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارد.

در حالت کلی می‌توان گفت این اصطلاح در بازارهایی که دارای قابلیت اهرم (leverage) هستند قابل استفاده است. باز همین رو، حوزه ارزهای دیجیتال نیز در این دسته قرار می‌گیرد؛ اما در نهایت با توجه به ماهیت متغیر و نوسانی رمزارزها در برابر دلار آمریکا، محاسبه آن در این بازار ممکن است پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد.

در این مقاله به بررسی اصطلاح PIP، کاربرد آن در معاملات و همچنین روش محاسبه هر واحد از آن را به شما معرفی کردیم. در آخرین بخش این مقاله، به سراغ برخی از سؤالات رایج کاربران در مورد اصطلاح پیپ رفته و به صورت مفید و مختصر، به هر یک از آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

معنی پیپ به زبان ساده چیست؟

اصطلاح پیپ مخفف Point in Percentage یا Price Interest Point به معنی کوچکترین واحد ارزش نرخ ارز است. در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را پیپ می‌گویند.

پیپت چیست؟

بروکرها ممکن است که مقدار پیپ را به بیشتر از چهار رقم اعشار افزایش دهند. Pipette به عدد آخر پس از اعشار گفته می شود.

اهمیت استفاده از پیپ در بازار فارکس چیست؟

درست است که مقدار پیپ ناچیز به نظر می‌رسد اما در معاملاتی مانند فارکس، سرمایه‌گذاران با قرار دادن اهرم (leverage) روی معاملات خود به سود‌های کلانی دست پیدا می‌کنند.

موارد استفاده از پیپ در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

موارد استفاده از Pip در ارز دیجیتال به مبادلات جفت ارز بر می‌گردد. منظور از مبادلات جفت ارز خرید و فروش بر پایه دو ارز متفاوت است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آر ام چارتس
آر ام چارتس
1 سال قبل

خیلی خوب بود

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  آر ام چارتس

سپاس از همراهی شما کاربر گرامی. امیدواریم سایر مقالات بلاگ را هم مطالعه کنید.

محمد
محمد
1 سال قبل

فکر میکنم مثال زده شده در خصوص پیپ اشتباهی دارد چون طبق محاسبات باید «معادل دلاری ۱۰ هزار یورو خریداری شود» اما در صورت مثال نوشته شده است «۱۰ هزار دلار ارز یورو خریده میشود» و همینطور نوشتار محاسبات اشتباه است

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از دقت نظر و توجه شما. بررسی و اصلاح می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا