Defiمنتخب سردبیر

ساخت میم کوین در شبکه سویی و اپتوس؛ آموزش کار با پلتفرم Movepump

بلاکچین سویی (SUI) در پاییز ۲۰۲۴ به یکی از بهترین بسترها برای ایجاد و توسعه پروژه‌های میم کوین و NFT بدل شده است. این شبکه لایه یک، مانند سولانا ظرفیت بالایی برای پردازش تراکنش‌ها و نیز داده‌های بزرگ دارد. همچنین هزینه‌های آن برای توسعه‌دهنده‌ها پایین است. از طرف دیگر به‌تازگی با استیبل کوین USDC ادغام شده تا نقدینگی آن، رشد قابل توجهی را تجربه کند. شبکه سویی اکنون به خاطر برنامه‌هایی مانند صرافی غیرمتمرکز بلوموو (BlueMove) و زیرمجموعه آن، پلتفرم MovePump بستری ایده‌آل برای ترید و ساخت میم کوین محسوب می‌شود. 

پلتفرم مووپامپ که با بلاکچین اپتوس نیز ادغام شده، اخیرا توجه تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه آن‌ها که به دنبال میم کوین‌های با پتانسیل رشد بالا هستند را جلب کرده است. در این مقاله، تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که هدف و سازوکار MovePump چیست، مراحل کار با آن را بررسی کرده و سپس به مزایا، معایب و هزینه‌های Movepump می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پلتفرم MovePump‌ چیست و چطور کار می‌‌کند؟

معرفی پلتفرم Movepump

MovePump یک پلتفرم غیرمتمرکز روی بلاکچین سویی است که امکان ساخت، راه‌اندازی و خرید و فروش میم کوین‌های این شبکه را فراهم می‌کند. این پلتفرم، زیرمجموعه‌ای از صرافی غیرمتمرکز سویی یعنی BlueMove محسوب می‌شود. پلتفرم MovePump با شبکه اپتوس نیز ادغام شده و اکنون بسیاری از خدمات خود را به علاقه‌مندان میم کوین‌های این شبکه نیز ارائه می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی‌های سازوکار آن را نیز می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

منحنی پیوند برای قیمت‌گذاری

مووپامپ از یک مکانیسم خاص برای قیمت‌گذاری توکن‌ها با مدلی به نام منحنی پیوند (bonding Curve) استفاده می‌کند؛ مدلی که آن را هرچه بیشتر به پلتفرم مشابه در شبکه سولانا یعنی Pump.fun‌ نزدیک کرده و هدف‌اش قیمت‌گذاری منصفانه پروژه است.

تزریق نقدینگی و کمک به رشد کوتاه‌مدت

مووپامپ به‌منظور بازارسازی برای میم کوین‌ها در شبکه‌های سویی یا اپتوس، اقدام به تزریق نقدینگی مجازی اولیه برای خرید انبوه توکن‌ها در ابتدای راه‌اندازی‌شان می‌کند. در نتیجه، قیمت میم کوین در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. همچنین نقدینگی مجازی باعث می‌شود که قیمت رمزارز به‌سرعت پامپ و دامپ نشود و نتوان به‌راحتی آن را دستکاری کرد.

تبلیغات در فضای مجازی

هم‌زمان با تزریق نقدینگی، کمپین‌های تبلیغاتی نیز به‌منظور بازاریابی برای پروژه در شبکه‌های اجتماعی و جامعه ارز دیجیتال ایجاد می‌شوند. در صورت استقبال جامعه، می‌توان شاهد رشد قیمت میم کوین یا حداقل حفظ آن در میان‌مدت و بلندمدت بود.

ایجاد استخر نقدینگی در BlueMove

در صورتی که نقدینگی میم کوین‌ها در پلتفرم MovePump به ۶۰۰۰ SUI (توکن بومی شبکه سویی) یا ۱۰۰۰ APT (توکن بومی شبکه اپتوس) برسد، استخر نقدینگی آن در صرافی غیرمتمرکز بلوموو ایجاد می‌شود. در این استخرها می‌توان میم کوین موردنظر را با کوین‌های حاضر روی شبکه‌های سویی و اپتوس سواپ کرد. از طرف دیگر، امکان فارمینگ و درآمدزایی از آن به این طریق نیز فراهم می‌شود.

هزینه‌‌های پلتفرم مووپامپ

پیش از خرید ارزهای دیجیتال مینت شده در پلتفرم MovePump یا به‌طورکلی فعالیت در آن، بهتر است برآوردی نیز از هزینه‌های احتمالی‌تان داشته باشید. در حال حاضر، هزینه ساخت و راه‌اندازی میم کوین‌ها در سویی با استفاده از پلتفرم مووپامپ، برابر با ۰٫۵ واحد SUI در شبکه سویی و ۰٫۱ واحد APT در شبکه اپتوس است.

اما از هزینه خرید و فروش میم کوین در مووپامپ اطلاعات چندانی در دست نیست. بااین‌حال در صورت شروع معامله، مشاهده می‌کنید که هزینه‌ای تقریبا برابر با ۲ درصد از شما کسر شده است؛ هزینه‌ای که با کارمزد صرافی BlueMove‌ برابری می‌کند. کارمزد استخر نقدینگی در بخش سواپ پلتفرم MovePump نیز برابر با ۱ درصد از ارز دیجیتال پرداختی است.

کیف پول‌‌های مناسب پلتفرم MovePump

کیف پول های مووپامپ

به‌منظور خرید و فروش میم کوین‌ها در سویی و اپتوس با استفاده از پلتفرم MovePump، پیش از هر چیز باید یکی از کیف پول‌های تحت حمایت آن را دانلود کنید. آن‌ها عبارتند از:

  • سویی والت (Sui Wallet)
  • مارتیان سویی والت (Martian Sui Wallet)
  • اتوس والت (Ethos Wallet)
  • سویت (Suiet)
  • نایتلی (Nightly)
  • اوکی اکس والت (OKX Wallet)
  • گلس والت (GlassWallet)
  • مورفیس والت (Morphis Wallet)
  • تی والت (Twallet)
  • پونتم (Pontem)
  • بیت گت والت (Bitget Wallet)
  • تراست والت (TrustWallet)
  • پترا (Petra)
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)

نسخه افزونه مرورگر هریک از این گزینه‌ها سهولت کاربری بیشتری دارد. همچنین برخی از آن‌ها مانند OKX Wallet، Martian و Nightly با هر دو بلاکچین سویی و اپتوس سازگار هستند. در ادامه، بسته به بلاکچینی که میم کوین مورد نظر روی آن قرار دارد، باید به کیف پول خود یکی از ارزهای دیجیتال SUI یا APT را واریز کنید. چراکه مابه‌ازای تراکنش و کارمزد آن در پلتفرم MovePump بر اساس یکی از این دو توکن محاسبه می‌شود. برای این منظور، می‌توانید آن‌ها را از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کرده و به کیف پول غیرمتمرکز خود منتقل نمایید.

مراحل خرید و فروش میم کوین در MovePump

پس از نصب و شارژ والت خود برای خرید و فروش میم کوین‌ها در پلتفرم ‌Movepump وارد وب‌سایت آن به آدرس movepump.com شده و مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- روی گزینه Connect Wallet در گوشه سمت راست صفحه کلیک کنید.

خرید و فروش میم کوین در مووپامپ

۲- کیف پول خود را پیدا کرده و روی Connect کلیک کنید. اتصال را در کیف پول خود نیز تایید نمایید.

آموزش پلتفرم مووپامپ

۳- با اسکرول صفحه به سمت پایین لیست پروژه‌ها را به همراه جزئیاتی مانند آدرس سازنده، نام، مارکت کپ، آدرس شبکه‌های اجتماعی و غیره مشاهده می‌کنید. در کادر مشخص شده در تصویر زیر، می‌توانید آن‌ها را بر اساس شبکه بلاکچین‌شان، ویژگی‌ها و این‌که آیا در صرافی BlueMove لیست شده‌اند یا خیر، مرتب‌سازی کرده یا پروژه مورد نظر خود را جستجو کنید.

معامله در Movepump

۴- روی پروژه دلخواه کلیک کنید تا صفحه خرید و فروش آن باز شود. در بالای این صفحه، اطلاعات میم کوین مانند آدرس، قیمت و حجم معاملات دیده می‌شود. پایین‌تر، نمودار و چارت نوسان قیمت قرار دارد و در سمت راست نیز می‌توانید آن را خرید و فروش کنید.پس از تعیین مقدار خرید و نیز اسلیپیج مورد نظر خود (بین یک تا ۲۵ درصد)، روی هریک از گزینه‌های Buy یا Sell کلیک کنید.

خرید میم کوین در پلتفرم movepump

۵- با اسکرول صفحه به سمت پایین و از بخش Bonding Curve Progress وضعیت توکن از نظر فروش برحسب درصد از کل توکن‌های موجود را مشاهده می‌کنید. پایین‌تر نیز وضعیت بهترین کالکشن میم در پلتفرم MovePump‌ نشان داده می‌شود که می‌تواند معیار خوبی از موفقیت میم کوین مورد نظر شما باشد. با اسکرول بیشتر نیز تاریخچه تراکنش‌ها، گفتگوها و هولدرهای برتر آن پروژه را می‌بینید.

 خرید میم کوین‌ های جدید

لازم به ذکر است که از بخش Ranking پلتفرم MovePump می‌توانید به‌خوبی پروژه‌ها را با یکدیگر از نظر نقدینگی و وضعیت باندینگ کرو، مقایسه کنید. با کلیک روی هر پروژه نیز وارد صفحه خرید و فروش آن می‌شوید. همان‌طور که در بالای این صفحه توضیح داده شده، توکن‌ها پس از رسیدن به ۱۰۰ درصد باندینگ کرو، در BlueMove لیست می‌شوند.

خرید میم کوین های اپتوس

آموزش ساخت و راه‌اندازی میم کوین در MovePump

برای ساخت میم کوین بر بستر هریک از بلاکچین‌های سویی یا اپتوس با استفاده از پلتفرم MovePump مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد وب‌سایت Movepump شده و پس از متصل کردن والت خود مانند آنچه برای خرید و فروش بر بستر مووپامپ گفته شد، روی Create Token کلیک کنید.

ساخت میم کوین در پلتفرم Movepump

پس از تعیین بلاکچین و آپلود کردن لوگوی میم کوین خود، مشخصات آن شامل نام، نماد، توضیحات و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی یا آدرس وب‌سایت‌تان را وارد کرده و در آخر توکن خود را مینت کنید.

ایجاد میم کوین در movepump

همان‌طور که گفته شد، قیمت ارزهای دیجیتال جدید در مووپامپ توسط همین پلتفرم تعیین می‌شود. البته برای خرید بیشتر کاربران و در نتیجه رشد قیمت توکن، باید میم کوین خود را تبلیغ کنید.

سواپ و فارمینگ در پلتفرم مووپامپ

پلتفرم MovePump به مدد اتصال خود به صرافی غیرمتمرکز BlueMove فرصت سواپ و فارمینگ میم کوین‌های سویی و اپتوس و نیز دیگر توکن‌های ساخته شده روی این دو شبکه را نیز فراهم کرده است؛ امکانی که به‌ویژه در مورد میم‌های جدید با پتانسیل رشد بالا می‌تواند فرصتی برای درآمدزایی باشد.

با ورود به وب‌سایت پلتفرم MovePump‌ و کلیک روی گزینه سواپ به این بخش وارد می‌شوید. نحوه انجام تراکنش در آن نیز مشابه دیگر صرافی‌های دکس است. 

سواپ در Movepump

برای فارمینگ نیز باید روی گزینه Farms کلیک کنید. در صفحه جدید، لیستی از فارم‌های حاضر دیده می‌شوند. برای شرکت در آن‌ها طبیعتا باید هر دو توکن تشکیل‌دهنده جفت‌ارز را در کیف پول خود داشته باشید. این بخش در حال حاضر تنها برای توکن‌های شبکه سویی فعال است. پاداش شما نیز با ارز مقابل SUI پرداخت می‌شود. با کلیک روی هر استخر نقدینگی می‌توانید جزئیات آن مانند لیکوییدیتی یا میزان نقدینگی، بازه قفل شدن دارایی، دوره زمانی پرداخت پاداش‌ها، بازدهی سالانه (APY) و غیره را مشاهده کرده و در صورت تمایل، روی گزینه Stake کلیک کنید.

فارمینگ میم کوین های سویی

مزایا و معایب پلتفرم MovePump چیست؟

مزایای پلتفرم MovePump عمدتا مدیون استقرار این پلتفرم روی شبکه سویی هستند. آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سرعت بالای تراکنش‌ها
  • اسلیپیج حداقلی
  • هزینه‌های پایین ساخت و کارمزد تراکنش
  • سازگاری با طیف وسیعی از کیف پول‌ها
  • دارای ویژگی‌های مدیریت نقدینگی
  • استفاده از مکانیسم‌های رشد قیمت میم کوین از طریق بازاریابی برای آن
  • برخورداری از مکانیسم‌های مقابله با پروژه‌های اسکم، قراردادهای هوشمند مخرب و اصطلاحا میم کوین‌های هانی پات (HoneyPot)

مهم‌ترین ریسک‌های استفاده از پلتفرم MovePump نیز عبارتند از:

  • ریسک‌های ذاتی بازار میم کوین‌ها به‌ویژه نوسان شدید قیمت‌ها و خطر راگ پول (Rug Pull)
  • امکان مواجهه با ریسک‌های هنگفت در صورت فروش به‌موقع
  • امکان مواجه شدن پروژه میم کوین و سازندگان آن با مشکلات قانونی و اتهاماتی مانند دستکاری بازار و کلاه‌برداری و توقف آن‌ها که ضرر سرمایه‌گذاران را به همراه دارد.

مووپامپ؛ بستری برای ورود نقدینگی به سویی و اپتوس

در پایان این مقاله لازم است اشاره‌ای نیز به کارکرد پلتفرم MovePump برای بلاکچین‌های سویی و اپتوس داشته باشیم. به‌طورکلی مزیت مهم میم کوین‌ها برای صنعت بلاکچین، جذابیت آن‌ها برای عموم است. به همین دلیل آن‌ها به‌عنوان یک راهکار برای افزایش جریان نقدینگی ورودی بلاکچین‌ها در نظر گرفته می‌شوند؛ راهکاری که صحت عملکرد آن را اتریوم و سولانا اثبات کرده‌اند. اکنون به‌نظر می‌رسد بلاکچین‌های دیگر نیز به دنبال اجرایی کردن آن به کمک صرافی‌های غیرمتمرکز خود هستند. نظر شما درباره آینده میم کوین‌های دو شبکه Sui و Aptos چیست‌؟ آیا حاضر به سرمایه‌گذاری در آن‌ها هستید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا