Defi

وام دهی آوی؛ در جهان ارزهای دیجیتال وام بگیرید

در دنیای ارز دیجیتال که با سرعت بالا در حال فراگیر شدن است، پلتفرم‌های خلاقانه نیز در حال ارائه خدمات منحصر به فردی هستند. پلتفرم‌های غیر متمرکز دیفای (DeFi) از جمله همین پروتکل‌های خلاقانه با وام دهی و ایجاد بستری برای کسب سود، هواخواهان زیادی را جذب خود کرده‌اند. یکی از این پروتکل‌ها، آوی (Aave) است. با خرید AAVE و سپرده گذاری در این پلتفرم، می‌توان از خدمات وام دهی غیر متمرکز آن استفاده کرد. در این مقاله با این پروتکل و نوع وام دهی آوی بیشتر آشنا خواهیم شد. تا پایان همراه ما بمانید.

آشنایی با توکن آوی 

همانطور که می‌دانید آوی یک پروتکل وام دهی غیر متمرکز (DeFi) و منبع باز است که به کاربران امکان سپرده گذاری ارز دیجیتال، کسب سود و استفاده از وام‌های کوتاه یا بلند مدت را می‌دهد. این پروتکل دسترسی شما را به طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال به شکل سریع و متمرکز فراهم می‌کند. همچنین این قابلیت وجود دارد تا با چندین پلتفرم دیفای نیز همکاری و داد و ستد داشته باشید. وام دهی آوی، بدون چک، امتیاز یا سابقه اعتباری ارائه می‌شود. وثیقه مورد نیاز وام‌های معمولی، از طریق سرمایه دیجیتال شما در کیف پول آوی، امکان پذیر است.

پروتکل غیر متمرکز آوی

روش وام دهی آوی چگونه است؟

تامین ارز دیجیتال این پروتکل علاوه بر خرید توکن آوی، از طریق اتریوم (ETH) نیز امکان پذیر است. برای مثال، چنانچه بخواهید ۱۰۰ دلار DAI در آوی وام بگیرید باید ۱۵۰ دلار اتر را به عنوان ضمانت قرار دهید. البته اگر ارزش وثیقه خیلی کمتر از ارزش وام نباشد، می‌توانید تا زمانی که می‌خواهید آن را باز نگه دارید. وام دهی آوی، مکانیزمی مشابه با دیگر پلتفرم‌های DeFi مانند Compound و MarkerDAO دارد اما چیزی که این پلتفرم را منحصر به فرد کرده، وام دهی آنی (Flash Loan) بدون وثیقه است. 

وام دهی آوی، با نرخ بهره متغیر و ثابت همراه است و کاربر می‌تواند از هر یک از استخرهای نقدینگی (liquidity pools)، توکن مورد نیاز خود را قرض بگیرد. برای این منظور شما باید به یک کیف پول دیجیتال وب ۳.۰ دسترسی داشته باشند. مراحل گرفتن وام به صورت زیر خواهد بود:

  1. شما برای دریافت وام کریپتو، باید دارای سرمایه دیجیتالی بیشتر از مبلغ وام درخواستی باشید. 
  2. پس از واریز وثیقه، ارز دیجیتالی که می‌خواهید به عنوان قرض دریافت کنید را در صفحه اصلی Aave گزینش نمایید. 
  3. روی گزینه قرض گرفتن (borrow) کلیک کنید.
  4. سپس کیف پول دیجیتال وب ۳.۰ را به پلتفرم متصل نمایید. بعد از اتصال، مبلغ درخواستی وام دهی آوی و در ادامه نرخ بهره ثابت یا متغیر را نیز انتخاب کنید.
  5. بعد از انتخاب نرخ بهره مورد نظر، تراکنش را از طریق کیف پول خود تایید نمایید.
مراحل وام دهی آوی

وام دهی آنی Aave چیست؟

وام آنی (Flash loans)، فقط به یک صورت امکان پذیر است و باید طی یک تراکنش اتریوم باز پرداخت شود. در صورت عدم توانایی در بازپرداخت سرمایه وام گرفته شده، همه دستورات باطل و قرارداد قرض، فسخ می‌شود. وام دهی آوی فلش، یک شرط ساده دارد و آن باز پرداخت سرمایه اصلی قبل از شروع معامله و تراکنش ارز دیجیتال شما است. در صورتی که قبل از معامله نتوانید این شرط را محقق کنید، هم وام و هم کلیه معاملاتی که با سرمایه اصلی انجام می‌شود، به طور پیش فرض باطل خواهد شد. فرآیند وام آنی Aave، به شکل زیر است:

  • کاربر از یکی از استخرهای وام‌دهی (Lending pools) توکن‌ها را قرض می‌گیرد،
  • پارامترهای وام بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود،
  • کاربر باید مبلغ وام گرفته شده به علاوه کارمزد خدمات وام دهی آوی، که در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۰.۰۹% وام بوده را باز پرداخت کند.
وام آنی پروتکل آوی

وام کریپتویی، تجربه‌ای نو

Aave یک پلتفرم استقراض و وام دهی است که وام دهی آنی (flash loans) را نیز در کنار وام معمولی امکان پذیر می‌کند. وام‌هایی که نیازمند وثیقه نیستند و فرآیند سود دهی و پرداخت اصل مبلغ وام گرفته شده را به سرعت اجرا می‌کند. وام‌ دهی آوی آنی یا فلش، یک تکنولوژی پیاده سازی در امور مالی غیر متمرکز (DeFi) است که روز به روز نیز هواخواهان بیشتری پیدا می‌کند. 

چگونه از آوی کسب درآمد کنیم؟

زمانی که کیف پول شما به Aave وصل شد می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در استخرهای نقدینگی (liquidity pools) قرار دهید. با انتخاب گزینه استکینگ (Staking) مبلغی که به اشتراک می‌گذارید را معین و شروع به کسب درآمد خواهید کرد.

از وام دهی آوی نیز می‌توان کسب سود کرد؟

گزینه وام دهی آنی، گزینه مناسبی برای این کار است. البته برای این که کارمزد تراکنش‌ها به چشم نیاید باید مقدار ارز دیجیتال سپرده شما نیز بالا باشد.

اگر وام آنی بازپرداخت نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

به دلیل وجود یک قرارداد هوشمند در وام دهی آوی به صورت آنی، معامله زمانی کامل می‌شود که شما به عنوان وام گیرنده، مبلغ وام دهنده را بازپرداخت کرده باشید. چنانچه این اتفاق رخ ندهد، این قرارداد هوشمند معامله را لغو و پول به وام دهنده باز می‌گردد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
gemini
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا