مقالات ارز دیجیتال

اوج قیمت (All Time High) چیست؟ مفهوم سقف قیمت در بازار کریپتو

زمانی که یک رمزارز می‌تواند بالاترین قیمت را در طول تاریخ خود کسب کند، نشان دهنده اوج قیمت (All Time High) آن ارز دیجیتال است. مفهوم اوج قیمت نقش مهمی در بررسی تخصصی رفتار یک بازار دارد. برخی از معامله‌گران حرفه‌ای از این مفهوم برای بهبود استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کنند. بالاترین قیمت ثبت شده یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال نیز محسوب می‌شود.

با توجه به اهمیتی که مفهوم بالاترین قیمت ثبت شده برای معامله‌گران دارد، در این مقاله به بررسی اوج قیمت می‌پردازیم. این مقاله به شما کمک می‌کند از All Time High در معاملات خود بهره بیشتری ببرید.

اوج قیمت چیست و چرا اهمیت دارد؟

بازارهای مالی همیشه با نوسانات زیادی همراه هستند. صعود و سقوط برای هر ارز دیجیتال رخ می‌دهد. احتمال دارد یک ارز به خاطر معاملات خرید تریدرها و عوامل دیگر، صعود زیادی را تجربه کند. این صعود نمی‌تواند همیشگی باشد و به دنبال آن کاهش قیمت رخ می‌دهد. در این رابطه اصلاح قیمت نیز اتفاق میفتد که احتمال دارد بعد از مدت کوتاهی معامله‌گران با اصلاح قیمت روبه‌رو شوند.

اوج قیمت که آن را با نماد “ATH” نیز می‌شناسند، یک نشانه است که به معامله‌گر هشدار می‌دهد وقتی یک ارز به بالاترین قیمت خود می‌رسد نباید برای معامله عجله کند و همه جوانب ورود به معامله را مورد بررسی قرار دهد.

ATH یا اوج قیمت در ارز دیجیتال

سال ۲۰۱۷ را به خاطر بیاورید؛ در آن سال اتفاقات بزرگی برای قیمت بیت کوین (Bitcoin) رخ داد. در واقع این ارز دیجیتال محبوب بالاترین قیمت یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار را تجربه کرد. در واقع ۲۰,۰۰۰ قیمت واقعی بیت کوین را نشان نمی‌داد. مدتی بعد این قیمت به پایین‌ترین حد خود رسید و برخی از کسانی که در قیمت بالا اقدام به خرید آن کردند، دچار ضرر شدند.

اوج قیمت در مقابل کف قیمت، نشان می‌دهد که واقعیتی پشت یک صعود ناگهانی وجود دارد و معامله‌گران باید آن را تفسیر و تحلیل کنند. چرا که صعودهای ناگهانی در قیمت ارزهای دیجیتال در بیشتر موارد می‌تواند نشان دهنده وجود یک هیجان موقتی در بازار ارز مورد نظر باشد و باید در این زمینه احتیاط کرد.

شناسایی ریسک سقوط و پتانسیل ارز دیجیتال

سقف قیمت با اینکه یک مفهوم است؛ اما کاربردهای مهمی برای معامله‌گران دارد. بالاترین قیمت ثبت شده می‌تواند پتانسیل‌هایی که یک ارز دیجیتال دارد را مشخص کند. به این ترتیب که اگر یک ارز دیجیتال فاصله بیشتری از ATH خودش داشته باشد؛ یعنی پتانسیل بالایی دارد و ارز مناسبی برای معامله است.

همچنین اوج قیمت، ریسک سقوط را نیز نشان می‌دهد. هر ارزی در تاریخ خودش یک ATH قبلی دارد. اگر ارزی از اوج قیمت قبلی خود فاصله بیشتری بگیرد و وارد ATH جدید شود، ریسک سقوط ارز مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

چه فاکتورهایی نشانه‌های رسیدن به اوج قیمت هستند؟

با اینکه اوج قیمت می‌تواند ناگهانی رخ دهد، اما نشانه‌هایی دارد. یعنی قبل از رخ دادن اوج قیمت با توجه به این فاکتورها می‌توانید تا حدودی آن را پیش‌بینی کنید و در استراتژی‌های معاملاتی خود تغییراتی به وجود آورید. مهم‌ترین فاکتورهای پیش‌بینی All Time High به شرح زیر هستند:

وجود هیجانات در بازار ارز دیجیتال

در بررسی‌های خود متوجه می‌شوید که قیمت رمز ارز مورد نظرتان در حال افزایش قیمت است. این افزایش قیمت به دلیل سرعت بالا حالت عادی ندارد. در واقع افزایش قیمت به نحوی است که معامله‌گر به منطقی و حقیقی بودن آن شک می‌کند.

معامله‌گر در این شرایط به سراغ بررسی ارزش واقعی دارایی مورد نظر می‌رود. طبق تحلیل‌هایی که انجام می‌دهد متوجه می‌شود که دارایی مورد نظرش آن‌قدر ارزش ندارد که در حال حاضر چنین افزایش قیمتی را تجربه می‌کند.

برخی از معامله‌گران حرفه‌ای با تکنیک‌های خاصی که دارند می‌توانند از این شرایط اوج قیمت، سود ببرند. اما به طور کلی توصیه می‌شود در این شرایط کمی دست نگه دارید و اجازه دهید قیمت ارز مورد نظرتان به ارزش واقعی خودش برسد و بعد به معامله ورود کنید.

 افزایش بی‌سابقه کارمزدها

کارمزدها نیز می‌توانند دچار افزایش قیمت شوند. وقتی یک ارز بین معامله‌گران خاصی محبوبیت دارد و زیاد معامله می‌شود، کارمزد آن به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. افزایش قیمت کارمزد به دلیل افزایش تعداد معاملات می‌تواند مثبت باشد. اما به خاطر داشته باشید که اگر کارمزدها به شکل بی‌سابقه‌ای زیاد شوند، یعنی یک جای کار ایراد دارد.

وقتی کارمزدها روند افزایشی بی‌سابقه‌ای به خود بگیرند نشان می‌دهند که ارز مورد نظر مقیاس‌پذیری پایینی دارد و آینده خوبی در انتظار آن نیست. دوباره به سال ۲۰۱۷ برگردید؛ وقتی که بیت کوین به اوج قیمت خود رسید کارمزد آن نیز افزایش پیدا کرد. معامله‌گران برای معاملات خود باید ۵۰ دلار کارمزد پرداخت می‌کردند و این موضوع از ارزش معامله کم می‌کرد. معامله‌گران باید به افزایش کارمزد نیز توجه کنند و ساده از کنار آن نگذرند.

ارزش‌گذاری مردم

یکی از فاکتورهای مهمی که باید در مورد اوج قیمت بدانید مربوط به ارزش‌گذاری مردم یا همان معامله‌گران است. بیشتر مردم برای یک ارز دیجیتال یک قیمت خاص را در نظر می‌گیرند که به آن قیمت روانی می‌گویند. معامله‌گران فکر می‌کنند که اگر ارز خاصی به قیمتی برسد که از نظر آن‌ها مناسب است، می‌تواند برای آن‌ها سودآوری خوبی داشته باشد.

وقتی معامله‌گران می‌بینند که ارز مورد نظرشان به قیمتی که تعیین کرده‌اند رسیده است، به این ترتیب بخش مهمی از آن‌ها شروع به معامله می‌کنند. افراد باید توجه کنند که رسیدن به قیمت روانی نیز نباید بسیار ناگهانی باشد و این نشان می‌دهد موضوع اوج قیمت در میان است. یعنی بعد از مدتی شاهد کاهش قیمت ارز خواهند بود. معامله‌گران باید استراتژی‌های خاصی را برای زمانی که ارز مورد نظرشان به قیمت روانی می‌رسد پیاده کنند تا از این وضعیت به سود برسند.

استفاده از اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI نقش مهمی در شناسایی اوج قیمت دارد. این اندیکاتور می‌تواند قدرت بازار و ارزشی که ارزهای دیجیتال دارند را به خوبی نشان دهد. اندیکاتور RSI می‌تواند روند صعودی، هیجاناتی که در بازار مالی مورد نظر وجود دارند و همچنین خرید و فروشی که به صورت افراطی صورت می‌گیرد را به خوبی شناسایی کند.

صرافی‌ها و تفاوت اوج قیمت

یکی از موارد مهمی که درباره اوج قیمت باید به آن توجه کنید، صرافی‌ها هستند. معامله‌گران مختلف، یک ارز را در صرافی‌های گوناگون معامله می‌کنند. ممکن است صرافی‌ها بنا بر سیاست‌های کاری خود قیمت‌های متفاوتی را برای یک ارز در نظر بگیرند.

در سال ۲۰۲۱ بیت کوین دوباره اوج قیمت را تجربه کرد. برخی از صرافی‌ها بیت کوین را با قیمت بیشتر از ۴۸ هزار دلار در صرافی خود قرار دادند. اما قیمت این ارز در زمان اوج آن همان ۴۸ هزار دلار بود. اگر قصد دارید در زمان اوج قیمت معاملات خود را انجام دهید، حتما اطلاعاتی در مورد قیمت صحیح آن به دست آورید.

بررسی اوج قیمت

آیا شناسایی پایان اوج قیمت امکان‌پذیر است؟

رخ دادن ATH برای هر دارایی امکان‌پذیر است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد برخی فکر می‌کنند اوج قیمت خیلی زود تمام می‌شود. اما این روند صعودی بی‌وقفه و برای مدتی ادامه خواهد داشت. معمولا مدت زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا روند افزایش بی‌وقفه قیمت شکسته شود. بعد از آن شاهد سقوط قیمت خواهیم بود. سقوط قیمت نیز می‌تواند با شتاب یا به آهستگی صورت بگیرد. البته همه چیز به شرایط بازار و رفتار معامله‌گران بستگی دارد.

در هر بازار مالی سقوط ناگهانی و تکان‌دهنده رخ خواهد داد. اما میزان بزرگی و تأثیرگذاری آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا وقتی در بازار بورس یک سقوط ۴۰ درصدی در طول یک سال رخ دهد، معامله‌گران فعال در این بازار مالی ضررهای زیادی می‌کنند.

این موضوع می‌تواند برای بسیاری از آن‌ها ترسناک و خطرناک به نظر برسد. میزان بزرگی سقوط در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر است. بیت کوین را در نظر بگیرید؛ این ارز دیجیتال تا ۹۰ درصد هم سقوط ناگهانی را تجربه کرده است. کسانی در این سقوط ناگهانی ضرر می‌کنند که در دوران اوج قیمت شروع به معامله‌های بی‌حساب و کتاب کرده‌اند.

معامله‌گران زیادی هستند که با هوش مالی و تحلیلی خود توانسته‌اند در زمان اوج قیمت سودهای کلانی کسب کنند. اینکه بتوانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی ATH تمام می‌شود نیازمند انجام بررسی‌ها و تحلیل‌های تخصصی است و به راحتی امکان تشخیص زمان سقوط ATH وجود ندارد.

مرز باریک سود و ضرر در اوج قیمت

ارزهای دیجیتال مختلف بارها مفهوم بالاترین قیمت ثبت شده را تجربه کرده‌اند. در همین رابطه معامله‌گرانی بودند که با این اوج قیمت ثروتمند شدند و برخی نیز همه دارایی‌های خود را از دست داده‌اند. ورود به معامله در این شرایط توسط بسیاری از تحلیل‌گران توصیه نمی‌شود مگر اینکه مهارت و تجربه بالایی در این مورد داشته باشید.

توصیه می‌کنیم در این شرایط روی همه سرمایه‌های ارزشمند خود ریسک نکنید تا در صورت ضرر، فرصت معامله در شرایطی که اوج قیمت از بین می‌رود را داشته باشید. به خاطر بسپارید که مرز باریکی بین سود و ضرر در صعود ناگهانی قیمت یک ارز دیجیتال وجود دارد که در صورت هوشمندی، سود آن نصیب شما خواهد شد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا