مقالات ارز دیجیتال

مروری بر مفهوم بگ هولدر Bagholder و چگونگی جلوگیری از آن

اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال موفق شوید، لطفا بگ هولدر نباشید! بگ هولدر که یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است، به کسانی می‌گویند که روی دارایی‌هایی که ارزش خود را روز به روز از دست می‌دهند پافشاری می‌کنند و راضی به فروش آن‌ها نمی‌شوند تا جایی که ارزش دارایی به صفر می‌رسد. پیشینه عبارت بگ هولدر به سال ۱۹۳۰ میلادی باز می‌گردد، اما حالا در بازار کریپتوکارنسی هم برای برخی افراد به کار می‌رود. اگر نمی‌خواهید ضررهای زیادی در بازار رمز ارزها بکنید، نباید سهام‌تان را تا زمانی که کاملا سقوط می‌کنند نگه دارید! شما باید در زمان مناسب آن‌ها را بفروشید تا تبدیل به bag holder نشوید.

بگ هولدر کیست؟

بگ هولدرها کسانی هستند که با وجود اطلاع از سقوط ارزش دارایی‌هایشان، همچنان به نگهداری آن‌ها پافشاری می‌کنند. در واقع اصطلاح بگ هولدر تا زمانی که ارزش دارایی‌های افراد به صفر برسد به کار می‌رود. افرادی که به عنوان بگ هولدر از آن‌ها یاد می‌شود، دارایی‌هایشان را تا طولانی مدت و بدون دلیل خاصی یا مبنی بر دلایل غیر واقعی نگه می‌دارند.

همانطور که گفتیم اصطلاح بگ هولدر از سال ۱۹۳۰ به بعد نشات می‌گیرد که افراد طی یک رکود طولانی دارایی‌های خود را از دست دادند و این وضعیت تا حدی پیش رفت که آن‌ها دارایی‌های‌شان را در یک کیسه سیب زمینی قرار می‌دادند. این افراد با به همراه بردن این کیسه در همه موقعیت‌ها، حتی صف‌های رایگان غذا، باعث ایجاد اصطلاح بگ هولدر شدند. سربازان طی این رکود این افراد را بگ هولدر صدا می‌زدند و حالا شاهد استفاده از این اصطلاح در بازارهای مالی مانند کریپتو کارنسی نیز هستیم.

اگر بگ، کیف پول رمز ارز باشد، در واقع بگ هولدرهای بازارهای مالی کسانی هستند که دارایی‌های بی‌ارزش‌شان را داخل این کیف پول نگهداری می‌کنند. مثلا فرض کنید شما روی سهام یک استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنید و در مراحل عرضه اولیه سود خوبی به دست می‌آورید اما کم کم با وجود زیر سوال رفتن صحت و ماهیت این استارتاپ، ارزش سهام آن افت می‌کند تا جایی که به صفر می‌رسد. در اینجا اگر دارایی‌هایتان را در زمان مناسب بفروشید سودتان را از این معامله خواهید کرد اما اگر همچنان به نگه داشتن سهام این استارتاپ پافشاری کنید، شما یک بگ هولدر خواهید شد.با وجود تحلیل تکنیکالی و فنادامنتالی می‌توان از وضعیت نمودار قیمت یک سهم یا ارز دیجیتالی مطلع شد و از بگ هولدر شدن جلوگیری کرد. واکنش‌های منفی خبر از سقوط قیمت می‌دهند و واکنش‌های مثبت خبر از رشد! اگر شما با وجود واکنش‌های منفی در نمودار قیمت و اخبار فاندامنتالی یک ارز یا سهام همچنان به نگهداری آن پافشاری کنید، دارایی‌هایتان روز به روز بی‌ارزش‌تر می‌شوند و اصطلاح bag holder در اینجا برای شما به کار می‌رود.

اصطلاح بگ هولدر از سال 1930

چرا بگ هولدر می‌شویم؟

معامله‌گران بازار کریپتوکارنسی بنا به دلایل مختلفی تبدیل به bag holder می‌شوند که در ادامه به بررسی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • نداشتن استراتژی برای انجام معاملات
  • نداشتن دانش معاملاتی
  • اعتقاد بر رشد سهام یا ارز دیجیتالی با وجود سیگنال‌های منفی تکنیکالی و فاندامنتالی
  •  نداشتن وقت کافی برای تحلیل تکنیکالی و فاندامنتالی رمز ارز یا سهام
  • عدم آگاهی از عملکرد نامناسب سهام یا رمز ارزها
  • عملکرد معامله‌گر بر خلاف ارزش دارایی‌هایی که نگهداری می‌کند، است؛ مثلا اگر سهام در حال رشد قیمت باشد، به سرعت آن‌ها را می‌فروشد و اگر در حال افت قیمت باشد، تمایل به نگهداری آن دارد. به این کار اثر تمایل که نوعی ناهنجاری در حوزه رفتارشناسی بازارهای مالی است، می‌گویند
  • نگهداری سهام یا رمز ارزها به امید اینکه ضررها جبران شوند و دوباره به ارزش واقعی‌شان برسند. به این کار sunk cost یا اشتباه هزینه غرق شده نیز می‌گویند
  • عمل کردن طبق نظریه prospect theory یا دورنما. افرادی که بر اساس این نظریه عمل می‌کنند، نمی‌خواهند شکست را بپذیرند، حتی اگر میزان کمی سود برای جبران ضررهایشان به دست آورند. در واقع این نظریه می‌گوید کسی که ۵۰ دلار سود کند و همان را نگه می‌دارد خوشحال‌تر از فردی است که ۱۰۰ دار سود کند اما ۵۰ دلار آن را از دست بدهد

چطور بگ هولدر نباشیم؟

اگر می‌خواهید تبدیل به یک بگ هولدر نشوید، شروع به یادگیری روش‌های هولد ارز دیجیتال کنید و نحوه تحلیل انواع سهام و رمز ارزها را آموزش ببینید. شما باید دانش تکنیکالی و فاندامنتالی خود را افزایش دهید تا به محض اینکه احساس کردید ارزش دارایی‌هایتان در حال سقوط است، آن‌ها را بفروشید و در دام اتفاقاتی که باعث می‌شود تبدیل به یک bag holder شوید، نیفتید.

راهکار جلوگیری از بگ هولدر شدن

شما باید با پیامدهای بگ هولدر بودن آشنا باشید و ضرر را از همان موقعیتی که در آن قرار دارید، متوقف کنید. شما باید بدانید که ضرر برخی از دارایی‌ها شاید هیچوقت جبران نشود، پس بهتر است تا زمانی که ارزش دارند، آن‌ها را بفروشید و بخشی از ضررهایتان را جبران کنید. همچنین قبل از ورود به سهم یا خرید رمز ارز، باید به خوبی از آینده آن مطلع باشید و بازار را کاملا تحت نظر بگیرید.

برای اینکه بگ هولدر نباشید، باید از دانش افراد حرفه‌ای هم کمک بگیرید و از کمک‌های آن‌ها در راستای انجام معاملات بهتر استفاده کنید. شاید برخی از راهنمایی‌های آن‌ها مثل فروش سهامی که ارزش‌شان در حال از بین رفتن است و شما ضرر چشمگیری در آن‌ها داشتید، کمی تلخ باشد اما باید این تلخی را به جان بخرید و به راهنمایی‌های آن‌ها عمل کنید تا از چرخه بگ هولدر بودن خارج شوید.

بگ هولدر، ضررهای بیشتر

امید خوب است؛ منتهی تا زمانی که برای آن دلیل منطقی دارید! اگر امیدتان را به دلایل واهی همچنان ادامه دهید، چیزی جز ضرر برایتان در پی نخواهد داشت. اگر هنوز ارزها و سهامی دارید که در حال سقوط هستند و ارزش‌شان را روز به روز از دست می‌دهند، به جای امیدهای واهی، تصمیماتی منطقی بگیرید و بخواهید با اقداماتی دیگر، ضررهایتان را جبران کنید. اگر بخواهید همچنان بگ هولدر باقی بمانید و سهام یا رمز ارزهای مورد نظر را در کیف پول‌تان نگهداری کنید، ضررهایتان کمتر که نه، بیشتر هم می‌شود. bag holder مثال چاهی است که عمق آن ناپیداست و اگر در این چاه بیفتید، خارج شدن از آن مشکل است. اما باید سختی این کار را به جان بخرید و اگر bag holder هستید، هر چه سریعتر خود را از این چاه بیرون بیاورید.

 سوالات متداول

بگ هولدر کیست؟

بگ هولدر کسی است که به امید یا دلایل واهی دارایی‌های خود را حفظ می‌کند و حاضر به فروش آن‌ها نمی‌شود.

چطور بگ هولدر نباشیم؟

برای اینکه بگ هولدر نشوید به خوبی از ارزش سهامی یا رمز ارزهایی که می‌خرید مطلع شوید، دانش خود را ارتقا دهید و به علم و دانش کافی وارد بازار شوید. همچنین از افراد حرفه‌ای نیز در این زمینه کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا