مقالات ارز دیجیتال

لیست بهترین کتاب ها برای تریدر ها، چه کتابی برای تریدر شدن باید بخوانیم

دیجیتال شدن دنیای پیرامون ما، مشاغل جدیدی را ایجاد کرده که یکی از آنها، ترید یا معامله‌گری است. از آنجایی که متخصصین حوزه ترید درآمد بسیار خوبی کسب می‌کنند، روزانه به افرادی که می‌خواهند به این حوزه ملحق شوند، افزوده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید به دنیای معاملات کریپتو وارد شوید و یک تریدر موفق باشید، باید اساس و تکنیک‌های آن را به‌خوبی بدانید. از این رو، در این مقاله لیستی جامع از بهترین کتاب ها برای تریدر ها را جمع‌آوری کردیم تا با مطالعه آنها این مسیر برای شما هموارتر گردد..

تریدر کیست و مسیر شروع معامله گر شدن چگونه است؟

پیش از اینکه به بررسی و معرفی بهترین کتاب ها برای تریدر ها بپردازیم، باید دقیقا بدانید تریدر به چه کسی تریدر می‌گویند؟ ترید معادل فارسی معامله است و به شخصی که به صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی، چه داخلی و چه جهانی فعالیت گسترده دارد، تریدر گفته می‌شود.

شاید برایتان سوال شود که با وجود تحریم‌های ایران در بازارهای مالی جهانی، آیا این امکان وجود دارد که در این کشور تریدر شد؟ در پاسخ باید گفت بله، چرا که بازارهای ارز دیجیتال در ایران نیز قابل دسترس است و صرافی‌های مختلف ایرانی و خارجی از تریدرهای ایرانی حمایت می‌کنند. با این وجود، به دلیل سایر تحریم‌ها، شاید بتوان گفت ایران بهترین کشور برای تریدرها نیست!

تریدر کیست؟

نکته بسیار مهمی که یک معامله‌گر را موفق می‌کند مطالعات دقیق و آشنایی و تسلط بر ابزارهای مهم است. همچنین در کنار مطالعه مقاله بهترین کتاب ها برای تریدر ها، لازم است با بازاری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، آشنایی کافی داشته باشید. در نتیجه افرادی که می‌خواهند تریدر ارزهای دیجیتال شوند، ابتدا باید با ماهیت ارزهای دیجیتال، عوامل موثر بر رشد و افت قیمت، آنالیز نمودارهای قیمتی و تحلیل‌های مختلف آشنا باشند.

بهترین کتاب برای تریدر شدن چیست؟

در ادامه لیستی از بهترین کتاب ها برای تریدر ها را معرفی می‌کنیم. این لیست، شامل کتاب‌های به‌روز و خلاصه هر کدام است که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. از شما دعوت می‌کنیم ۱۰ تا از بهترین کتاب ها برای تریدر ها را مطالعه کنید. شما می‌توانید نسخه اصلی این کتاب‌ها را از وبسایت آمازون خریداری یا نسخه‌های فارسی (در صورت وجود) را از کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور سفارش دهید.

۱. خاطرات یک اپراتور سهام

یکی از اولین کتاب‌هایی که هر معامله‌گر برای مطالعه باید داشته باشد، کتاب خاطرات یک اپراتور سهام است که روایتی داستان‌گونه و تخیلی، اما آموزشی دارد. این اثر در سال ۱۹۲۳ توسط ادوین لفور (Edwin Lefèvre) منتشر شد. داستان درباره یک شخصیت تخیلی به نام لری لیوینگستون (Larry Livingston) است که مهارت عجیبی در بازارهای معامله دارد و بینش و تفکرات خود را بیان می‌کند. در نتیجه خوانندگان این خاطرات می‌توانند از تجارب این شخصیت خیالی استفاده کنند تا در معاملات خود عملکرد موفق‌تری داشته باشند. نقل قول‌های مشهور بسیاری از این کتاب در میان جامعه تریدرها می‌چرخد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها این است:

همیشه آنچه را که به شما ضرر می‌دهد بفروشید و آنچه را که به شما سود می‌دهد نگه دارید.

بهترین کتاب ها برای تریدر ها خاطرات یک اپراتور سهام
  • نام کتاب به انگلیسی: Reminiscences of a Stock Operator
  • نام نویسنده: ادوین لفور
  • سال انتشار: ۱۹۲۳
  • ترجمه فارسی: دارد

۲. سرمایه‌گذار باهوش

با این که این اثر در سال ۱۹۴۹ برای اولین بار منتشر شد، تا امروز نسخه‌های به‌روز شده بسیاری از آن به چشم می‌خورد که یکی از بهترین کتاب ها برای تریدر ها به حساب می‌آید. نسخه‌ای که مدنظر داریم، نسخه اصلاح شده این کتاب و شامل ضرورت‌های کسب و کار کالینز (Collins) است. بنجامین گراهام (Benjamin Graham) در سرمایه‌گذار باهوش به محبوب‌ترین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری اولیه و اصل اساسی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

کتاب سرمایه گذار باهوش

نکته جالب درباره این کتاب این است که وارن بافت آن را به‌عنوان بهترین کتابی که تا به حال در موضوع سرمایه‌گذاری نوشته شده است، معرفی می‌کند. گراهام در این کتاب فلسفه اصلی خود درباره سرمایه‌گذاری را مطرح می‌کند و سپس بیان می‌کند که ارزش ذاتی یک سرمایه‌گذاری را چطور می‌توان شناسایی کرد؟ سپس به خواننده راهکارهایی برای خرید این سرمایه با قیمتی کمتر از ارزش نامی‌اش  را ارائه می‌دهد.

  • نام کتاب به انگلیسی: The Intelligent Investor
  • نام نویسنده: بنجامین گراهام
  • سال انتشار: ۱۹۴۹
  • ترجمه فارسی: دارد

۳. جادوگران بازار

دو کتاب بسیار محبوب از جک شواگر (Jack Schwager) نویسنده و تریدر آمریکایی، با نام‌های جادوگران بازار و جادوگران بازار جدید، به مصاحبه با موفق‌ترین معامله‌گران دنیای سرمایه می‌پردازد. با مطالعه این دو اثر، راز موفقیت و استراتژی‌هایی که این افراد در سرمایه‌گذاری‌های خود پیاده‌سازی کرده‌اند برای معامله‌گران هویدا شده و آن‌ها نیز می‌توانند در بازار جادو کنند.

خواندن این بیوگرافی‌ها و اطلاعات افراد موفقی که در زمینه فعالیت شما، اقداماتی هدفمند داشته‌اند به خوانندگان فرصت آشنایی هر چه بیشتر با محیط و ریسک‌هایی که در آن قرار دارند را می‌دهد.

جادوگران بازار، بهترین کتاب ها برای تریدر ها
  • نام کتاب به انگلیسی: Market Wizards
  • نام نویسنده: جک شواگر
  • سال انتشار: ۱۹۸۹
  • ترجمه فارسی: دارد

۴. معامله‌گر منضبط

یکی دیگر از بهترین کتاب ها برای تریدر ها، کتاب معامله‌گر منضبط است که در سال ۱۹۹۰ توسط مارک داگلاس (Mark Douglas) منتشر شد. این نوشته به روانشناسی معامله‌گری می‌پردازد که نتیجه آن نظمی بی‌نظیر را برای ذهن معامله‌گران ایجاد می‌کند. نکته مهمی که این اثر را بیشتر پرطرفدار می‌کند، متن روان و ساده آن است. با اینکه مبحث روانشناسی معامله‌گری به‌نظر امری پیچیده است اما داگلاس با بیانی کاملا روان، سعی در پرداختن به موضوعات مختلف روانشناسی در دنیای معاملات داشته است.

داگلاس در متن این نوشته‌ها، به خوبی به توصیف طرز فکر و نگرش‌های اساسی که برای معامله‌گران ضروری است می‌پردازد. او در دنباله این کتاب، یک اثر بسیار محبوب دیگر در این زمینه به نام «تجارت در منطقه» را نوشت که به تریدرها توصیه می‌شود این کتاب را هم مطالعه کنند.

کتاب ها برای تریدر ها و معامله‌ گر منضبط
  • نام کتاب به انگلیسی: The Disciplined Trader
  • نام نویسنده: مارک داگلاس
  • سال انتشار: ۱۹۹۰
  • ترجمه فارسی: دارد

۵. اصول حدس و گمان حرفه‌ای

شاید عنوان کتاب اصول و حدس و گمان حرفه‌ای برای عده‌ای ناآشنا باشد، اما این کتاب از گزینه‌های محبوب بسیاری از معامله‌گران است. با این تعریف شاید بتوان آن را یکی از انتخاب‌های خوب و بهترین کتاب برای تریدر شدن دانست.

ویکتور اسپراندو (Victor Sperandeo) نویسنده این اثر بر این باور است که شناسایی جهت اصلی سیاست‌هایی که به اقتصاد سمت‌وسو می‌دهند تریدرها را کمک می‌کند جهت کلی بازار و همچنین بخش‌های خاص آن که منجر به سود و شکوفایی می‌شود را آشکار سازند.

اصول حدس و گمان حرفه ای
  • نام کتاب به انگلیسی: Trader Vic II: Principles of Professional Speculation
  • نام نویسنده: ویکتور اسپراندو
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • ترجمه فارسی: دارد

۶. سیستم‌ها و متدهای معامله

سیستم‌ها و متدهای معامله یکی از بهترین کتاب ها برای تریدر ها است چرا که تا به امروز به معامله‌گران بسیاری کمک کرده تا راه تجارت را درست پیش‌ ببرند. این کتاب که توسط پری جی. کافمن (Perry J. Kaufman) گردآوری شده، یکی از جدیدترین آثار حوزه ترید به حساب می‌آید. در کتاب سیستم‌ها و متدهای معامله، خواننده با روش‌های معاملاتی از دیدگاه کاملاً ریاضی آشنا شده، سپس اصول و تکنیک‌های معاملات سهام و مفاهیم مدیریت ریسک طراحی شده برای معامله‌گران را درک می‌کند.

روش‌ها و سیستم‌های معاملاتی در این کتاب به روشی حرفه‌ای در چارچوب‌های تحلیلی و مقایسه‌ای مطرح می‌شود و از نظر علمی بار بسیار زیادی برای تریدرها دارد. نکته قابل توجه درباره این اثر این است که پس از اتمام مطالعه می‌توانید به وبسایتی که در توضیحات کتاب آمده مراجعه کنید تا یک منبع همیشه به‌روز در اختیار داشته باشید.

کتاب سیستم ها و متدهای معامله
  • نام کتاب به انگلیسی: Trading Systems and Methods
  • نام نویسنده: پری جی. کافمن
  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • ترجمه فارسی: دارد

۷. معامله برای برنده شدن: روانشناسی تسلط بر بازارها

هفتمین گزینه از میان بهترین کتاب ها برای تریدر ها، معامله برای برنده شدن است. این کتاب که کیمیایی برای تریدرها محسوب می‌شود، حاصل تلاش ۵ ساله یک روانپزشک و یک تریدر موفق است که در سال ۱۹۹۸ توسط آری کیو (Ari Kiev) به چاپ رسید. در این کتاب تجربه‌های معامله‌گر از دید روانشناسی بررسی و تعریف می‌شود که نتیجه آن غلبه بر موانع ذهنی در بازار است.

در این نوشته، راه‌کارهایی برای مقابله با استرس، باورهای خود محدود کننده و الگوهای رفتاری بالقوه مخرب که می‌تواند به یک معامله‌گر آسیب برساند ارائه شده است. بنابراین مطالعه آن می‌تواند تاحد زیادی موفقیت شما را تضمین کند. همچنین روش‌هایی که می‌توان اعتماد به نفس خود را تقویت کرد و در عین حال از خطر گرفتار شدن در دام احساس ناامیدی یا سرخوشی جلوگیری کرد در معامله برای برنده شدن مطرح می‌شود.

بهترین کتاب ها برای تریدر ها و  معامله برای برنده شدن
  • نام کتاب به انگلیسی: Trading to Win: The Psychology of Mastering the Markets
  • نام نویسنده: آری کیو
  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • ترجمه فارسی: دارد

۸. شیوه لاکپشت‌ها

شیوه لاکپشت‌ها یکی از جدیدترین و بهترین کتاب ها برای تریدر ها است که توسط کرتیس فیث (Curtis Faith) نوشته و در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است. در متن اثر نتایج یک آزمایش ۲۵ ساله در دنیای معاملات مشاهده می‌شود و نتیجه این آزمایش به افراد درگیر کمک کرده تا استراتژی‌های منحصر به فردی را برای موفقیت در بازارها کشف کنند. مطالعه این اثر قطعا یک سفر جذاب به دنیای تجارت خواهد بود. معامله‌گرانی که زمان، هوش، دانش و تلاش خود را در مسیر ترید گذاشته‌اند، مستحق کسب بهترین پاداش ممکن خواهند بود که با خواندن این کتاب میسر می‌شود. علاوه بر این، این اثر گنجینه‌ای از اطلاعات در مورد استفاده از قوانین تجارت و ابداع استراتژی‌های تجاری موفق بلندمدت بر اساس تجربه شخص نویسنده است.

شیوه لاکپشت‌ها و بهترین کتاب برای تریدر شدن
  • نام کتاب به انگلیسی:Way of the Turtle: The Secret Methods that Turned Ordinary People into Legendary Traders
  • نام نویسنده: کرتیس فیث
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • ترجمه فارسی: دارد

۹. معاملات الگوریتمی: استراتژی‌های برنده شدن و منطق آنها

ارنی چان (Ernie Chan)، نویسنده معاملات الگوریتمی، یکی از بهترین کتاب ها برای تریدر ها است که اثر خود را در سال ۲۰۱۳ به چاپ رساند. روایت ساده و جذاب آن، این اثر را به یک گزینه متمایز برای تریدرها تبدیل کرده است.

تکنیک‌هایی برای افزایش ارزش سرمایه، روش‌های سرمایه‌گذاری الگوریتمی و همچنین مفاهیم و کاربرد این الگوریتم‌ها در استراتژی‌های موفق معاملاتی، در این اثر مطرح شده است. خواندن این کتاب برای هر فردی که علاقه‌مند به معاملات الگوریتمی است، توصیه می‌شود.

کتاب معاملات الگوریتمی
  • نام کتاب به انگلیسی: Algorithmic Trading: Winning Strategies and Their Rationale
  • نام نویسنده: ارنی چان
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • ترجمه فارسی: دارد

۱۰. ورودی‌ها و خروجی‌ها: بازدید از ۱۶ اتاق بازرگانی

همانطور که از نام این کتاب پیداست، نویسنده به بیان اتفاقاتی در ۱۶ اتاق بازرگانی در زمینه‌های مختلف، می‌پردازد. الکساندر الدر (Alexander Elder)، هر یک از این ۱۶ اتاق را که در نوع خاصی از تجارت تخصص دارند بررسی و ویژگی‌های مشترکی که منجر به موفقیت هر کدام شده را بیان می‌کند. از جمله این ویژگی‌های مشترک رویکرد منظم و سیستماتیک، تمرکز و توجه به جزئیات است. همچنین توجه به فاکتورهای جانبی از جمله روانشناسی، بازارها، تکنیک‌های معاملاتی و مطالعات موردی باعث شده ارزش علمی بیشتری را به مطالب داده شود.

خواندن این اثر  برای افرادی که به دنبال دیدگاهی واقع بینانه در معامله هستند، بسیار توصیه می‌شود. چرا که به خواننده کمک می‌کند پیچیدگی‌ها و چالش‌های واقعی در هر حوزه از معامله را به خوبی درک کند.

کتاب ورودی ها و خروجی ها
  • نام کتاب به انگلیسی: Entries & Exits: Visits to 16 Trading Rooms
  • نام نویسنده: الکساندر الدر
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • ترجمه فارسی: ندارد

علاوه بر این کتاب‌ها چه مطالعات دیگری مهم است؟

سوالی که برای بسیاری از تازه‌کاران دنیای معامله ممکن است پیش بیاید، این است که آیا آشنایی با محیط معامله و مطالعه کتاب‌های مرتبط کافیست؟ آیا این مطالعات از ما یک تریدر موفق و ماهر می‌سازد؟ در پاسخ باید گفت البته که مطالعه بهترین کتاب ها برای تریدر ها ضروری است اما کافی نیست. این یعنی شما باید علاوه بر تسلط به بازاری که در آن مشغول معامله هستید، مطالعات جانبی دیگر از جمله یادگیری ابزار ترید، آزمون و خطا و نهایتا توجه به تجربه سایرین را مدنظر قرار دهید.

اگر شما هم مشتاق یادگیری دنیای رمزارزها و معاملات این حوزه هستید، با دنبال کردن بلاگ والکس، اطلاعات خود را همیشه به‌روز نگه‌دارید. تجربیات خود را در خصوص مطالعه کتاب های معرفی شده در این مقاله با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۲۳

منبع
investopedia.com
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا