اخبار اتریوم

۷۰۰ ​​میلیون دلار اتر استیک شده از بایننس و کوین‌ بیس خارج شده است

به گفته یکی از تحلیلگران حوزه کریپتو، سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی‌های نظارتی و پتانسیل دریافت پاداش‌های بیشتر، از صرافی‌های متمرکز به جایگزین‌های غیرمتمرکز آنها برای استیکینگ اتر (ETH) مهاجرت می‌کنند.

به گزارش والکس و به نقل از coindesk، با توجه به داده‌های بلاک چین، صرافی‌‌های متمرکز رمزارزی بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) از زمان آپدیت شانگهای اتریوم با جریان خروجی عظیمی از اتر استیک شده روبرو شده‌اند.

بر اساس داده‌های Dune Analytics، از ۱۲ آوریل، پلتفرم استیکینگ کوین بیس با خروج خالص ۳۶۷ میلیون دلار اتر استیک شده روبرو بوده، زیرا درخواست‌های برداشت – از جمله برداشت پاداش و تخلیه کامل حساب – از سپرده‌های جدید ایجاد شده در این پلتفرم پیشی گرفته است. همچنین، پلتفرم استیکینگ بایننس، بزرگترین صرافی رمزارزی جهان براساس حجم معاملات، با خروج خالص ۳۴۰ میلیون دلاری روبرو شده است.

در مقابل، پروتکل‌های غیرمتمرکز لیکوئید استیکینگ (liquid staking) مانند Frax Finance و Rocket Pool افزایش قابل‌توجهی را در سپرده‌ها تجربه کرده‌اند و به ترتیب با جریان ورودی خالص ۵۶ و ۶۸ میلیون دلاری مواجه شدند.

این روند در پی بروزرسانی موردانتظار شانگهای اتریوم در تاریخ ۱۲ آوریل ایجاد شده، که به سرمایه‌گذاران امکان برداشت حدود ۳۵ میلیارد دلار از توکن‌های قفل شده در قراردادهای استیکینگ را می‌دهد. تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این رویداد یک نقطه عطف مهم برای این شبکه ۲۲۵ میلیارد دلاری خواهد بود و احتمالاً باعث افزایش مشارکت در استیکینگ، جذب سرمایه‌گذاران نهادی و سازماندهی مجدد رقابت در بین خدمات استیکینگ می‌شود.

به گفته احمد اسماعیل (Ahmed Ismail)، بنیانگذار و مدیر عامل پلتفرم FLUID Finance، این بروزرسانی یک کاتالیزور مهم برای سیستم‌های استیکینگ غیرمتمرکز بوده است.

پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ، یک توکن جانبی به نماینندگی از مقدار توکن‌های قفل شده صادر می‌کنند و به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند قرض دادن و گرفتن قرض دارایی را می‌دهند.

با توجه به داده‌های DefiLlama، با افزایش ورودی‌های جدید، مقدار اتر استیک شده در Frax و Rocket Pool به ترتیب در ۳۰ روز گذشته، ۳۲/۵ درصد و ۳۱ درصد افزایش یافته است.

Lido Finance، بزرگترین پروتکل لیکوئید استیکینگ غیرمتمرکز با بیش از ۱۱ میلیارد دلار واریزی، از ۱۲ آوریل تاکنون با ورودی‌های بیشتری (به مبلغ ۲۸ میلیون دلار (۱۵،۲۰۸ اتر)) نسبت به خروجی‌ها روبرو شده است.

بایننس و کوین بیس

نگرانی‌های نظارتی و بازده بالاتر

به گفته تام وان (Tom Wan)، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال ۲۱Shares، نگرانی‌های نظارتی و عدم تمایل به استفاده از پلتفرم‌های رمزارزی متمرکز پس از اتفاقاتی مانند ورشکستگی در سال گذشته، احتمالاً از جمله دلایلی هستند که سرمایه‌گذاران را به استفاده از پروتکل‌های استیکینگ غیرمتمرکز ترغیب می‌کنند.

در فوریه امسال، صرافی رمزارزی کراکن (Kraken) پس از اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مبنی بر ارائه اوراق بهادار ثبت نشده، مجبور شد خدمات استیکینگ خود در ایالات متحده را تعطیل کند. پس از این اتفاق، توکن‌های لیکوئید استیکینگ رشد چشمگیری را تجربه کردند زیرا به نظر می‌رسید که SEC به دنبال ارائه‌دهندگان خدمات لیکوئید استیکینگ بوده و چنین چیزی برای پروتکل‌های استیکینگ غیرمتمرکز مفید است.

به گفته جان اوماکاسه لو (John Omakase Lo)، رئیس دارایی‌های دیجیتال در شرکت سرمایه‌گذاری Recharge Capital، فشار نظارتی بر دستگاه‌های متمرکز ممکن است ادامه داشته باشد.

او در ادامه گفت:

عدم اطمینان برای نگهداری سپرده‌ها خوب نیست.

همچنین سرمایه‌گذاران ممکن است تحت تاثیر پاداش‌های بالاتری که پروتکل‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهند قرار گیرند. در حال حاضر، کوین‌بیس و بایننس برای استیکینگ اتر حدود ۴ درصد پاداش سالانه ارائه می‌دهند، در حالی که پروتکل‌های Lido Finance و Frax Finance تقریبا ۵ تا ۷ درصد پاداش ارائه می‌کنند.

اوماکاسه گفت:

لیکوئید استیکینگ در صرافی‌های متمرکز معمولاً بازده کمتری دارد، زیرا هزینه‌های انطباق با مقررات و کارکنان ممکن است افزایش یابد.

داده‌های Dune

بایننس و کوین‌بیس علیرغم خروجی‌های اخیر خود، همچنان در بین بزرگترین ارائه‌دهندگان استیکینگ اتر قرار دارند. با این حال، سهم بازار بایننس از ۵/۷ درصد به ۴/۵ درصد در ماه گذشته کاهش یافته است، در حالی که سهم کوین‌بیس از ۱۳ درصد به ۱۲/۳ درصد رسیده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا