سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

حباب بیت کوین چیست؟ همه آنچه که باید درباره آن بدانید

Bitcoin Bubble چیست؟ آیا بیت کوین حباب دارد و در آینده‌ای نزدیک این رمز ارز ریزش‌های شدیدی را تجربه می‌کند؟ این حباب روی خرید بیتکوین موثر است؟ حباب بیت کوین اصطلاح جدیدی است که دهان به دهان نقل می‌شود و بین تریدرهای مختلف باورهای متفاوتی در مورد آن وجود دارد. اما آیا واقعا این مسئله حقیقت دارد و بیت کوین قرار است مثل برخی از سهام بازارهای مالی مانند سهام نزدک به یک باره افت قیمت شدیدی تجربه کند؟ در ادامه این مطلب از والکس همراه ما باشید تا به تمام پرسش‌های شما پاسخ دهیم.

حباب بیت کوین چیست؟

اصطلاح حباب برای رمز ارزی مثلا بیت کوین به این خاطر استفاده می‌شود که برخی از معامله‌گران معتقدند که بیت کوین افزایش قیمت‌های شدید دارد و به زودی ریزش شدیدی هم تجربه می‌کند. حباب در واقع گوی‌های خالی هستند که درون آن‌ها را فقط هوا تشکیل می‌دهد. یک لمس کوچک کافیست تا حباب‌ها بترکند و از بین بروند. حال قیمت بیت کوین توسط برخی افراد به حباب تشبیه می‌شود، چرا که فقط یک نوسان شدید لازم است تا بیت کوین ریزش شدیدی تجربه کند و قیمت آن تا حد زیادی پایین بیاید. جالب است بدانید برخی باورها درباره حباب bitcoin فقط به خاطر فومو در بازار ارز دیجیتال یا ترس از دست دادن سرمایه است.

تعریف کلی حباب در بازارهای مالی این است: زمانی که ارزش یک رمز ارز یا سهام بیشتر از ارزش ذاتی‌اش می‌شود، حباب به وجود می‌آید. این حباب هر لحظه ممکن است بترکد و سرمایه‌گذاران رمز ارز یا سهام را متضرر کند.

در واقع رشد قیمت سهام یا رمز ارزهای حبابی به خاطر دلایل بنیادی نیست بلکه به خاطر اعتماد بی‌دلیل مردم و افزایش تقاضا است. اما چه زمانی می‌توان تشخیص داد که یک رمز ارز یا سهام حبابی است؟ تا قبل از ترکیدن حباب نمی‌توان از حبابی بودن سهام یا ارزها مطلع شد! تا قبل از این اتفاق، نظریه‌ها در حد حدس و گام باقی می‌مانند و چنانچه ریزش قیمت شدید مشاهده شد، نظریه‌ها تایید می‌شوند.

اصطلاح حباب بیت کوین در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد. در آن زمان خرید بیت کوین رشد چشمگیری داشت و به عقیده برخی ارزش قیمتی‌اش از ارزش ذاتی اش بیشتر شد. اما بعد از این سال، بیت کوین رشد چندانی نداشت و نظریه حبابی بودن آن هم کم رنگ شد. در سال ۲۰۱۷ و پس از رشد قیمتی چشمگیر مجدد بیت کوین، دوباره خبرهای ترکیدن حباب آن همه جا پخش شد.

آیا حباب بیت کوین واقعیت دارد؟

برخی افراد رابطه بیت کوین و حباب قیمتی را بزرگنمایی می‌کنند تا حدی که میشل هارتنت (Michael Hartnett) که رئیس امنیت بانک‌های آمریکا است، ادعا می‌کند بیت کوین سردسته یا همان مادر تمام حباب‌ها است. این دیدگاه کمی غیر معقولانه به نظر می‌رسد چرا که این حرف فقط مبنی بر میزان افزایش ارزش قیمتی بیت کوین است.

اما برخی افراد نظریه‌های مورد تایید و منطقی‌تری در این زمینه دارند. مثلا شرکت Man Group بر این عقیده است که بیت کوین حبابی است و تنها دلیلی که به خاطر آن حباب نمی‌ترکد این است که حباب‌های جدیدی جایگزین حباب‌های قدیمی می‌شوند.

هر چند افراد سرشناسی در مورد حبابی بودن قیمت بیت کوین صحبت می‌کنند، اما برخی دیگر هم خبر از ارزش ذاتی بیت کوین می‌دهند. مثلا Jonathan Ruffer رئیس شرکت Ruffer ادعا می‌کند که بیت کوین موقعیتی فوق‌العاده به منظور ذخیره ارزش‌هاست که فواید تکنولوژی و طلا را در هم می‌آمیزد.

اما آیا با وجود دیدگاه‌های مختلف در این زمینه، حباب‌ها واقعیت دارند؟ در پاسخ باید بگوییم که بله، در بازارهای مالی احتمال بروز هر اتفاقی وجود دارد. حباب‌ها به وجود می‌آیند، اما هر افزایش تقاضا و قیمتی به معنی ایجاد حباب در یک سهام یا رمز ارز نیست! افزایش قیمت بیت کوین نشانه حبابی بودن آن نیست! ما زمانی می‌توانیم بگوییم که بیت کوین حباب دارد که ارز قیمتی آن از ارزش ذاتی‌اش بیشتر شود.

درباره حباب بیت کوین

هر گاه افراد موافق با حباب بیت کوین توانستند با اعداد و ارقام ارزش ذاتی این رمز ارز را مشخص کنند و همچنین میزان حباب قیمت آن را هم تشخیص دهند، ادعای آن‌ها در مورد حباب بیت کوین درست است. اما نکته اینجاست که تا به امروز کسی نتوانسته از ارزش اصلی و ذاتی بیت کوین مطلع شود.

دلیل حبابی نبودن بیت کوین

اما دلایل دیگری هم برای حبابی نبودن بیت کوین مطرح می‌شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1.  معامله‌گران قیمت اصلی بیت کوین را تعیین می‌کنند. آن‌ها با دانش تکنیکالی و فنی، در نقاطی مشخص تشخیص‌شان افزایش قیمت است، پس به افزایش تقاضا کمک می‌کنند و در نقاطی مشخص، تشخیص‌شان کاهش قیمت است و به همان منوال به افزایش عرضه کمک می‌کنند. در معاملات بیت کوین همه چیز طبق دانش و اطلاعات معامله‌‌گران پیش می‌رود، پس عملا حباب بیت کوین واقعیت ندارد
  2.  تنها عاملی که روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد عرضه و تقاضا نیست! ماینرها و افراد استخراج‌کننده بیت کوین هم در محاسبه قیمت آن نقش دارند
  3. یکی از مهمترین علائم حبابی بودن دارایی‌ها، نوسانات کم و محدود است. بیت کوین در طول ۲۴ ساعت، بازاری پر از نوسان دارد. از آن‌جا که حجم نقدینگی در بازار رمز ارز و کریپتوکارنسی به دلیل نوپا بودن کمتر است، نوسانات هم بیشتر می‌شود و به همین دلیل احتمال حبابی بودن آن کاهش می‌یابد
  4. کسانی که به حبابی بودن بیت کوین معتقدند باید به این سوال پاسخ دهنده که انتهای رشد قیمت بیت کوین کجاست؟
  5. به عقیده برخی معامله‌گران بیت کوین حباب ندارد، اما بخش‌های دیگر اقتصاد حبابی هستند و روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل بیت کوین افزایش قیمت دارد

 بیت کوین تکنولوژی جدیدی است و هنوز کامل درک نمی‌شود. به همین دلیل ارزش ذاتی آن هم مشخص نیست و کسی که به حبابی بودن بیت کوین معتقد است، برای تایید حرف خود، در ابتدا باید همانطور که در قبل گفتیم، ارزش ذاتی آن را مشخص کند.

دلایل نبود حبابت بیت کوین

بیت کوین، حبابی با احتمال ترکیدن

پس از خلق بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو، مزارع استخراج بیت کوین به وجود آمدند. مزارع بیت کوین به قدری بزرگ هستند که به اندازه فروشگاه‌های IKEA وسعت دارند. وقتی وارد این مزارع می‌شوید، ماینرهایی را می‌بیند که با صدای جت مانندشان، غرش می‌کنند و از خود گرما بیرون می‌دهند. هر مزرعه بیت کوین شاید ۲۰ هزار ماینر را در خود جای دهد! هر ماینر نیز از نوع خود یک ابر کامپیوتر قدرتمند برای حل معادلات و استخراج بیشتر بیت کوین است. صاحبین مزارع بیت کوین می‌دانند که برق مصرفی‌شان از برخی کشورها مثلا هلند یا آرژانتین هم بیشتر است. همه اینها را گفتیم تا از ارزش بیت کوین مطلع شوید.

مزارع زیادی هر روز در حال استخراج بیت کوین هستند و روی محاسبه قیمت آن تاثیر می‌گذارند! این یعنی فقط عرضه و تقاضا روی قیمت این رمز ارز اثرگذار نیست، پس تئوری رشد حباب بیت کوین هر چند بی‌اعتبار نیست اما نباید معامله‌گران را گمراه کند.تنها زمانی می‌توان گفت که بیت کوین حباب دارد تا همانطور که بارها گفتیم، ارزش ذاتی‌اش مشخص شود. این رمز ارز در صرافی‌های مختلف قیمت‌های مختلفی دارد که همین اختلاف قیمت را می‌توان تنها حباب بیت کوین دانست. با تکیه بر این توضیحات، فرضیه یا نظریه حباب بیت کوین در شرایط فعلی که که ارزش واقعی آن هم تعیین نمی‌شود، نه قابل رد و نه قابل پذیرش است.

حباب بیت کوین یعنی چه؟ 

اگر ارزش قیمتی بیت کوین از ارزش ذاتی آن بیشتر شود، یعنی بیتکوین حباب دارد.

حباب بیت کوین سبب چه می‌شود؟ 

حباب موجب ریزش و افت قیمت شدید می‌شود.

آیا بیتکوین حباب دارد؟

برای تایید حباب بیت کوین باید ارزش ذاتی این رمز ارز مشخص شود که در حال حاضر، برای آن هیچ عدد و رقمی وجود ندارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا