مقالات ارز دیجیتال

مقایسه بیت کوین و سولانا؛ بررسی کارکردها و مزایا

در بازار ۲ تریلیون دلاری ارزهای دیجیتال، بیش از ۱۰۰۰۰ ارز مختلف وجود دارد. انتخاب اینکه کدام ارز را بخریم تا بیشترین سود را داشته باشد به خصوص برای تازه واردان کریپتو کار سخت و دشواری است. طبیعتا هر فرد برای خرید ارزهای دیجیتال خرید بیت کوین را جزو اولین انتخاب‌های خود قرار می‌دهد، اما آیا کسی می‌داند پشتوانه ارز بیت کوین چیست؟ پاسخ در کمال تعجب خیر است! باور کنید یا نه، کسی نمی‌داند بیت‌کوین را دقیقا چه کسی به وجود آورده است. حال نوبت شماست که بگویید ترجیح می‌دهید ارزی را بخرید که مشخص نیست متعلق به کجاست یا ارزی مانند سولانا که پشتوانه آن اتریوم قدرتمند است؟ البته همیشه مقایسه پادشاه ارزهای دیجیتال با ارزهای جوان‌تر با چالش‌ها و شک‌وتردیدهای خاصی همراه است. برای این که موضوع را روشن‌تر کنیم در این مقاله به مقایسه بیت کوین و سولانا پرداختیم تا خرید دقیق‌تری داشته باشید. 

بیت کوین همواره پیشرو

بیت کوین (Bitcoin) یا بهتر بگوییم پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال، اولین پول الکترونیکی بود که جریان غیرمتمرکزسازی را در جهان پسا اینترنت آغاز کرد. برای این که بیت کوین را بهتر بشناسیم، اجازه دهید به تابستان سال ۲۰۰۸ بازگردیم؛ زمانی که یک مقاله در سرتاسر اینترنت منتشر شد و در آن هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به عنوان ارز دیجیتال معرفی کرد و تحول عظیمی در دنیای معاملات مالی به وجود آورد.

از آن زمان به بعد این ارز به شناخته شده‌ترین ارز رمزنگاری شده در جهان تبدیل شده و تاکنون ارزشمندترین ارز در دنیای دیجیتال بوده است. به بیان خلاصه، بیت کوین ارزی رمزنگاری شده است، یک ارز مجازی که برای استفاده به عنوان پول و نوعی پرداخت خارج از کنترل هر شخص یا نهاد، به وجود آمده و به همین دلیل نیاز به دخالت شخص ثالث در تراکنش‌های مالی را از بین می‌برد. بنابراین افراد با خرید بیت کوین کنترل واقعی پول خود را در دست می‌گیرند و تنها مالکین ارز می‌توانند آن را خرج کنند یا به دیگری انتقال دهند.

همانطور که می‌دانید هر ارز دیجیتال پشتوانه‌ایی دارد اما برخلاف سایر کریپتو کارنسی‌ها ارز بیت کوین بدون پشتوانه‌ای است و شاید بهتر است بگوییم اصلا نیازی هم به آن ندارد. ارزش بیت کوین و البته سایر ارزهای بی‌پشتوانه مانند طلا، دلار، یورو توسط مردمی تعیین می‌شود که به ارزشمند بودن آن‌ها اعتقاد دارند درست همانطور که شما باور دارید با اسکناسی که در دستتان است می‌توانید از مغازه خرید کنید و مغازه‌دار نیز باور دارد که با آن اسکناس‌ها می‌تواند کالا تامین کند.

ارز دیجیتال بیت کوین

نحوه ارزش‌گذاری بیت کوین نیز تفاوت چندانی با دارایی‌های رایج مانند طلا ندارد و توسط عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. ساده‌تر بگوییم، اگر نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ بیت کوین در جهت نزولی حرکت خواهد کرد تا زمانی که تقاضا دوباره با عرضه برابر یا بیشتر شود. اما علاوه بر آنچه گفتیم بیت کوین ویژگی‌هایی دارد که توانسته آن را از آغاز پادشاه ارزها کند و از سایر ارزها تمایز دهد. برخی از این ویژگی‌ها شامل:

  • حمل و جابجایی آن آسان‌تر از پول فیزیکی است.
  • غیرمتمرکز است و در کنترل هیچکس نیست.
  • تعداد محدودی از آن وجود دارد.
  • تراکنش‌ها غیر قابل برگشت هستند.
  • غیرقابل جعل کردن است.

حال در ادامه برای این که بهتر به مقایسه بیت کوین و سولانا بپردازیم بهتر است کمی با ارز تازه وارد اما پرقدرت سولانا آشنا شویم.

سولانا، ارزی که همه را شگفت زده کرد!

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ Solana با شعار «قدرتمند برای توسعه‌دهندگان، سریع برای همه» در سال ۲۰۱۷ متولد شد. سولانا یک اکوسیستم امن است که طراحی شده تا بستر برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) باشد و هدفی مهم‌تر یعنی افزایش سرعت تراکنش در بلاک چین را محقق سازد. مقیاس‌پذیری بالا، سرعت بالای انجام و تایید تراکنش و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند همه از ویژگی‌های این بلاک چین هستند که باعث شده در مدت زمان کمی این شبکه یکی از رقیبان اصلی بلاک چین اتریوم و البته یکی از دلایل مقایسه بیت کوین و سولانا به حساب آید.

علاوه بر این بلاک چین سولانا در هر ثانیه قابلیت پردازش بیش از ۵۰ هزار تراکنش را نیز دارد؛ این یعنی نه تنها بلاک چین‌های دیگر، بلکه اکوسیستم سولانا غول‌های فعال حوزه پرداخت مانند مسترکارت و پی‌پل را هم تهدید می‌کند.

پروژه سولانا بر اساس پروتکل‌های اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) کار می‌کند. توکن این شبکه سول (SOL) نامیده می‌شود و در کل حدود  ۵۰۹.۳ میلیون واحد از آن برای خرید ارز دیجیتال سولانا موجود است. سولانا هر سال ۸٪ توکن به شبکه خود اضافه کرده که از این ۸٪، مقداری از آن در قالب نرخ تورم کسر می‌شود.

ارز دیجیتال سولانا نیز با نماد (SOL) در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۲۰۰۰٪ افزایش یافته است و با ارزش بازار بیش از ۶۶ میلیارد دلار، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ است. از آنجایی که سولانا میان معامله‌گران مقبولیت بالایی دارد بنابراین شما برای خرید سولانا مشکلی برای پیدا کردن کیف پول آن نخواهید داشت و می‌توانید آن را از هر صرافی یا کیف پول‌هایی مانند فانتوم ولت (کیف پول اصلی سولانا) یا سول فلیر (SOLFlare) یا تراست ولت (TrustWallet) خریداری کنید.

ارز دیجیتال سولانا

مقایسه بیت کوین و سولانا

مقایسه بیت کوین و سولانا درست شبیه به مقایسه نسل قدیم و نسل جدید و جوان امروزی است. بیت کوین به عنوان با سابقه‌ترین ارز دیجیتال و سولانا به عنوان یک بلاک چین جوان اما هوشمند هردو همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و البته بررسی تفاوت بیت کوین و سولانا نکات جالبی به همراه دارد که گفتن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

تولید توکن‌ها

با وجود آن که هر دو پروژه توکن‌های محدودی برای ارائه دارند، بیت کوین و سولانا دو روش کاملا متفاوت برای تولید توکن‌ها و در واقع به دست آوردن توکن‌ها اجرا می‌کنند. همانطور که می‌دانید توکن بیت کوین از طریق استخراج به دست می‌آید یعنی هر استخراج‌کننده‌ایی که زودتر موفق به حل معمای ریاضی شود، پاداش خود که معادل یک بیت کوین است را به دست می‌آورد.

برخلاف بیت کوین، توکن سولانا قابلیت استخراج کردن ندارد و از استاندارد SLP برای ساخت توکن‌های خود استفاده می‌کند که مشابه استاندارد ERC در اتریوم است. SPL‌ها در واقع توکن‌های مثلی است که روی شبکه ایجاد می‌شوند.

سرعت تراکنش

 حال زمان آن رسیده تا به شما بگوییم دلیل اصلی مقایسه بیت کوین و سولانا چیست؟ بیش از یک دهه پیش، بیت کوین برای حل یک مشکل اساسی در معاملات به وجود آمد. با ظهور بیت کوین دیگر نیازی به یک نهاد یا گروه متمرکز (مثل پی‌پل یا مسترکارت) نبود تا تراکنش‌ها را تایید و پردازش کنند؛ بلکه با تکنولوژی بیت کوین هر کس از هر کجای جهان و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانست بدون محدودیت به افراد دیگر پول انتقال دهد یا دریافت کند.

اما از آنجا که کاربران امروزی صبر و تحمل زیادی ندارند، کندی شبکه بیت کوین خود باعث شد تا فناوری‌های جدید دیگری مانند اتریوم به بازار ارزهای دیجیتال وارد شوند. بلاک چین اتریوم در ابتدا کار خود را با ظرفیت ۱۵ تراکنش در ثانیه آغاز کرد اما ظاهرا این عدد نیز کافی نبود و در نهایت منجر به ظهور اکوسیستم‌های بسیار پرسرعت مانند سولانا شد.

جالب است بدانید بلاک چین سولانا قادر است تا بیش از ۵۰ هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند و این دقیقا همان دلیلی است که بلاک چین‌های قدیمی‌تر مانند بیت کوین جای خود را به بلاک چین‌های جدید و بهینه خواهند داد. بلاک چین سولانا علاوه بر کارمزد بسیار پایین و سرعت بالای تایید تراکنش‌ها ویژگی مهم غیرمتمرکز بودن را دارد که همه این‌ها در کنار هم باعث شده تا سولانا محبوبیت زیادی را میان سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان کسب کند.

بلاک چین بیت کوین یا سولانا؟

پشتوانه پروژه

سومین و آخرین دلیل مقایسه بیت کوین و سولانا به پشتوانه این دو ارز برمی‌گردد. همانطور که پیشتر گفتیم ارز بیت کوین علی‌رغم محبوبیت و ارزشمندی که دارد هیچ پشتوانه خاصی ندارد و تاکنون نیز برای این مورد به مشکلی هم برنخورده است. برخلاف بیت کوین که از نسل قدیمی بلاکچین است ارز دیجیتال سولانا که بر بلاک چین سولانا استوار شده پشتوانه قدرتمند و گسترده‌ایی به نام اتریوم دارد که یکی از دلایل اصلی پیشرفت چشم‌گیر این پروژه نیز بوده است.

سابقه‌ی بیت کوین یا تکنولوژی سولانا؛ کدام ارز بهتر است؟

در مقایسه بیت کوین و سولانا به موارد متعددی اشاره کردیم که بیشتر آن‌ها این دو ارز را از نظر بلاک چین آن‌ها مورد بررسی قرار داده بود؛ اما بیت کوین و سولانا به عنوان دو ارز دیجیتال هر دو گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. از آنجا که بیت کوین طرفداران بی‌شماری دارد و سولانا بهینه‌ترین اکوسیستم را، واضح است که هر دوی این ارزها همچنان پتانسیل‌های زیادی برای رشد و سوددهی خواهد داشت. همچون سایر ارزهای دیجیتال انتخاب نقطه ورود مناسب برای خرید ارز اصلی‌ترین عامل برای رشد سرمایه شما است که با آموزش و البته کمی شانس می‌توانید آن را شناسایی کنید. سبد سرمایه‌گذاری خود را با انتخاب هر دو ارز متنوع کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا