صرافی ها

صرافی Bitmart، آشنایی با امکانات و ویژگی‌ های صرافی بیت مارت

اصلی‌ترین پلتفرم‌های مبادله‌ی رمزارز، صرافی ارز دیجیتال است که خود به دو دسته‌ی متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شود. صرافی Bitmart یک بازار متمرکز با سابقه‌ی فعالیت از سال ۲۰۱۸ است و بیش از ۹ میلیون کاربر فعال دارد. این بازار، علاوه بر خریدوفروش، امکان انجام فعالیت‌های پیشرفته‌تر مالی را برای کاربران خود به‌منظور کسب درآمد هرچه بیشتر فراهم کرده است. اما چطور می‌توان در Bitmart ثبت نام و فعالیت کرد؟ امکانات، کارمزدها و مزایا و معایب این بستر چیست؟ در این مقاله، ضمن پاسخ به این سوالات، مختصری از تاریخچه‌ی فعالیت این بازار را بیان می‌کنیم. در آخر نیز ملاحظات اختصاصی استفاده از صرافی بیت مارت برای ایرانیان را شرح می‌دهیم. با ما همراه شده و با نوزدهمین اکسچنج متمرکز برتر جهان در رنکینگ Coinmarketcap آشنا شوید.

معرفی کلی صرافی Bitmart

صراف بیت مارت

بیت مارت، بستری برای معامله رمز ارزها و ابزارهای مالی دیگر مانند مشتقات و قراردادهای آتی است. این پلتفرم، امکان خریدوفروش بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال ازجمله تقریبا تمامی ارزهای شناخته‌شده و بیش از ۷۰۰ جفت‌ارز معاملاتی را فراهم می‌کند. دسترسی به صرافی Bitmart بیت مارت از طریق وب‌سایت و نیز اپلیکیشن‌های موبایل آن میسر است. این بازار امکان انجام معاملات اسپات و کسب درآمد از طریق استیکینگ، معاملات مارجین، خریدوفروش در بازار NFT و نیز اهرم‌کردن معاملات را نیز به کاربران خود می‌دهد. مقالات آموزشی جامع و کیف پول اختصاصی و امن از مزایای این بازار مبادلاتی هستند.

Bitmart در رنکینگ وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ بین ۲۲۸ صرافی متمرکز رتبه‌ی نوزدهم را با امتیاز ۶٫۲ از ۱۰ اختیار کرده است. پس از این پلتفرم، نام‌های آشنایی مانند MEXC، BitForex، Crypto.com، Bitrue و DeepCoin را می‌بینیم. حجم معاملات روزانه‌ی بیتمارت در زمان نگارش این مقاله، حدود ۴۳۲٫۵ میلیون دلار و نقدینگی آن نیز ۶۲۵ میلیارد دلار است. این اکسچنج، از دو ارز فیات دلار و یورو نیز پشتیبانی می‌کند.

تاریخچه صرافی بیت مارت

موسس صرافی بیتمارت

ساخت و توسعه‌ی صرافی Bitmart در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری رسید. دفتر مرکزی این شرکت در جزایر کیمن، متعلق به بریتانیا واقع شده است. این شرکت، دفاتری نیز در چین، کره‌ی جنوبی و آمریکا دارد. موسس و مدیرعامل بیت مارت، شلدون شیا (Sheldon Xia) تحصیل‌کرده‌ی علوم کامپیوتر در موسسه‌ی فناوری استیونز (Stevens Institute) نیوجرسی آمریکاست.

آقای شیا، سابقه‌ی تاسیس و مدیریت پروژه‌های SVIEF (میزبان کنفرانس‌های سالانه‌ی سرمایه‌گذاران، دانشمندان و سیاستمداران در سیلیکون ولی آمریکا) و Women4Blockchain را در کارنامه‌ی خود دارد. او صرافی Bitmart را در آمریکا به‌عنوان یک شرکت خدمات پولی یا MSB ثبت کرده است.

از مهم‌ترین وقایع تاریخچه‌‌ی کوتاه بیت مارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲۰۱۸؛ معرفی توکن بومی Bitmart به همین نام با نماد BMX که با مارکت کپ ۱۸٫۲ میلیون دلاری و قیمت ۰٫۱ دلار، در رتبه‌ی ۵۹۹ کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد.
  • دسامبر ۲۰۲۱؛ هک و از دست دادن ۱۹۶ میلیون دلار ارز دیجیتال به دلیل چالش امنیتی دو کیف پول بزرگ. خسارت این اتفاق را خود این شرکت تقبل کرد.
  • ۲۰۲۰؛ افزودن قابلیت معاملات اهرم و فیوچرز
  • ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲؛ توقف قراردادهای آتی توکن FTT در اقدامی حمایتی از کاربران خود به دلیل فروپاشی صرافی FTX که میزبان این توکن بود.

امکانات پلتفرم بیت مارت

صرافی ارز دیجیتال بیت مارت امکانات معامله‌گری و فرصت‌های درآمدزایی متعددی برای کاربران خود فراهم آورده است. در این بخش مهم‌ترین این امکانات را بررسی می‌کنیم.

روش های درآمدزایی غیرفعال در صرافی Bitmart

امکانات صرافی Bitmart

صرافی بیت مارت چندین روش درآمدزایی غیرفعال برای کاربران خود فراهم کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • استیکینگ، به روش‌های مختلف از ثابت تا بسیار انعظاف‌پذیر با امکان برداشت در زمان دلخواه، با سود سالانه‌ی حداقل یک درصد.
  • پاداش دعوت از دوستان، با سود ۴۰ درصدی از کارمزد معاملات به مدت یک سال.
  • افیلیت مارکتینگ برای اینفلوئنسرها و شرکت‌ها با سود ۵۰ تا ‍۱۰۰ درصدی از محل کارمزد تراکنش‌های معاملات اسپات و فیوچرز.
  • برنامه‌ی Earn Interest With Holding که به کاربر در ازای هولدکردن مقدار مشخصی از هر دارایی، یک تا ۱۰۰ درصد سود پرداخت می‌کند.

معاملات فیوچرز در بیتمارت

Bitmart امکان معامله‌ی قراردادهای آتی را نیز به کاربران خود می‌دهد. معامله‌گران حرفه‌ای از این ابزار مالی برای پوشش ضررهای احتمالی خود استفاده می‌کنند. معاملات آتی یا Futures در این پلتفرم نسبت به همین نوع معامله در بازارهای دیگر مزایای جذابی دارد:

  • نداشتن تاریخ تحویل؛ بنابراین هیچ محدودیت زمانی برای نگه‌داشتن موقعیت وجود ندارد.
  • پیروی از قوانین بازار نقطه‌ای؛ بنابراین قیمت دارایی پایه قرارداد، قابل‌ردیابی خواهد بود.
  • استفاده از روش‌های قیمت‌گذاری منطقی برای جلوگیری از انحلال اجباری موقعیت به دلیل کمبود نقدینگی یا دستکاری بازار.
  • برخورداری از مکانیزم کاهش اعتبار خودکار یا ADL. این ویژگی نیز از زیان‌های شدید ناشی از شکست موقعیت‌های بزرگ، جلوگیری می‌کند.

معاملات مارجین و اهرم

معامله مارجین در بیت مارت

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که صرافی Bitmart در اختیار تریدرهای حرفه‌ای قرار می‌دهد، معاملات مارجین است. در این نوع معامله، بر اساس مقدار وثیقه‌ی خود می‌توانید از بیتمارت وام گرفته و با آن، موقعیت‌های معاملاتی باز کنید. مقدار وام شما نیز بستگی به مقدار وثیقه‌تان دارد. علاوه بر این، می‌توانید سود معاملات خود در بیت مارت را تا ۱۲۵ برابر در هر دو موقعیت کراس و ایزوله اهرم کنید. ازاین‌نظر پلتفرم Bitmart با بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز که معمولا به این ویژگی مشهور هستند، رقابت می‌کند. درنظر داشته باشید که این دو روش، ضرر احتمالی‌تان را نیز به اندازه‌ی سودتان بزرگ خواهند کرد.

بازار NFT بیتمارت

مارکت nft صرافی بیتمارت

بازار خریدوفروش توکن‌های غیرقابل‌تعویض صرافی Bitmart هنوز تکمیل نشده و امکاناتی مانند مرتب‌سازی فهرست توکن‌ها و یا جستجو ندارد. با‌این‌حال پروژه‌های منحصر‌به‌فرد و ارزشمندی در این بازار دیده می‌شوند. بیتمارت یک پلتفرم ارائه یا لانچ‌پد برای توسعه‌دهنده‌های ان اف تی هم ایجاد کرده است. در این بازار، امکان خریدوفروش و مبادله‌ی NFT را خواهید داشت.

احراز هویت، ثبت نام و واریز به بیتمارت

ثبت نام در صرافی بیت مارت
پیش از ثبت نام در صرافی Bitmart لازم است بدانید که این پلتفرم، خدمات بدون نیاز به احراز هویت خود را محدود به واریز، برداشت و خریدوفروش آن هم تا سقف ۰٫۰۶ بیت کوین در روز کرده است.

همانطورکه قبلا هم گفتیم برای رفع این محدودیت و دسترسی به تمامی خدمات این اکسچنح باید احراز هویت کنید. طبیعتا این امر برای ایرانیان داخل کشور میسر نیست و اگر به این خدمات یا حجم معاملات بیشتر نیاز دارید، شاید بهتر است انتخاب یک صرافی غیر متمرکز را درنظر بگیرید. اما اگر خارج از کشور هستید یا مدارک هویتی غیرایرانی دارید می‌توانید به‌راحتی KYC‌ خود را در بیتمارت انجام دهید.

مراحل ثبت نام در بیتمارت

برای ثبت نام در صرافی Bitmart‌ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اگر در ایران هستید، ابزار تغییر آی‌پی خود را روشن کنید
  2. اپلیکیشن این پلتفرم را از بازارهای شناخته‌شده یا وب‌سایت آن دانلود کنید. می‌توانید ثبت نام را از طریق وب‌سایت بیتمارت به آدرس: https://www.bitmart.com و با کلیک روی گزینه‌ی Get Started در گوشه‌ی سمت راست بالای تصویر شروع کنید.
  3. اپلیکیشن را باز کرده، پس از تعیین آدرس ایمیل و پسورد، تایید کنید که بیشتر از ۱۸ سال دارید.
  4. ایمیل خود را باز کرده و روی لینک تاییدیه‌ ارسالی از سوی صرافی کلیک کنید.
  5. حساب کاربری شما ساخته شده است. درصورت تمایل به احراز هویت، می‌توانید این کار را پس از ورود به حساب خود انجام دهید.

واریز ارز دیجیتال به کیف پول بیت مارت

بسیاری از ایرانیان داخل کشور با خرید تتر از اکسچنج‌های ایرانی و ارسال آن به حساب اکسچنج‌های خارجی، فعالیت خود در این بازارها را شروع می‌کنند. به‌منظور واریز کوین به حساب خود در صرافی Bitmart در وب‌سایت این پلتفرم، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد حساب کاربری خود شده و پس از کلیک روی ایمیل‌تان، روی گزینه‌ی Deposit کلیک کنید.

واریز به بیتمارت

۲. روی کوین موردنظر کلیک کرده و مجددا روی گزینه‌ی Deposit روبه‌روی آن کلیک کنید.

شارژ حساب بیت مارت

۳. شبکه‌ی واریز خود را انتخاب کرده و سپس، آدرس کیف پول خود را کپی یا آن را اسکن کنید.

مراحل واریز کوین در بیتمارت

۴. در پلتفرم مبدا نیز باید همین آدرس کیف پول کپی‌شده‌ی خود را وارد و ارز دیجیتال و شبکه‌ی یکسانی انتخاب کنید.

اگر از اپلیکیشن صرافی Bitmart‌ استفاده می‌کنید پس از ورود به حساب کاربری خود باید روی بخش Assets کلیک کنید. بقیه‌ی مراحل مشابه واریز کوین در وب‌سایت است.

کارمزدهای صرافی بیت مارت

کارمزدها ساختاری پلکانی داشته و از مدل تیکر/میکر استفاده می‌کنند. هرچه حجم معاملات ۳۰ روز‌ه‌ی کاربر برحسب بیت کوین بیشتر باشد هزینه تراکنش‌های او نیز کمتر خواهد بود. حداکثر کارمزد این بازار ۰٫۲۵ درصد است که توسط هر دو طرف معامله پرداخت می‌شود. هولدرهای توکن BMX‌ نیز تخفیف‌هایی پلکانی و حداقل ۲۵ درصدی برای معاملات اسپات خود دریافت می‌کنند. کارمزد صرافی Bitmart تا حجم معاملات کمتر از ۱۵۰ بیت کوین در ماه به شرح زیر است.

سطح کاربریمقدار BMX هولدشدهکارمزد میکر / کارمزد تیکرکارمزد میکر / کارمزد تیکر پس از تخفیف ۲۵ درصد برای هولدرهای BMX
۱یک تا ۵۰۰۰٫۱ / ۰٫۱۰٫۰۷۵ / ۰٫۰۷۵
۲۵۰۰ و تا ۲۰۰۰۰٫۰۹ / ۰٫۱۰٫۰۶۷۵ / ۰٫۰۷۵
۳۲۰۰۰ تا ۱۰ هزار۰٫۰۸ / ۰٫۰۹۰٫۰۶۰ / ۰٫۰۶۷۵
۴۱۰ هزار تا ۵۰ هزار۰٫۰۷ / ۰٫۰۹۰٫۰۵۲۵ / ۰٫۰۶۷۵
۵۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار۰٫۰۶ / ۰٫۰۸۰٫۰۴۵۰ / ۰٫۰۶۰
۶۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار۰٫۰۵ / ۰٫۰۶۰٫۰۳۷۵ / ۰٫۰۴۵۰
۷۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار۰٫۰۴ / ۰٫۰۵۰٫۰۳۰ / ۰٫۰۳۷۵
۸۵۰۰ هزار تا یک میلیون۰٫۰۳ / ۰٫۰۵۰٫۰۲۲۵ / ۰٫۰۳۷۵
۹یک میلیون و بیشتر۰٫۰۳ / ۰٫۰۴۰٫۰۲۲۵ / ۰٫۰۳۰۰

جزئیات دیگر کارمزدهای پلتفرم Bitmart به شرح زیر است:

  • معاملات مارجین: حداقل ۰٫۰۰۲۲۹۲ درصد
  • معاملات آتی: میکر ۰٫۰۲۰ درصد و میکر ۰٫۰۶۰ درصد
  • کارمزد برداشت: شناور بوده و بسته به مقدار و کارمزد شبکه متفاوت است. با‌این‌حال، مطابق تجربه‌ی کاربران بیتمارت برای برداشت هر بیت کوین، ۰٫۰۰۰۵ BTC دریافت می‌کند.
  • کارمزد واریز و ذخیره: صفر

نقاط قوت بیت مارت

علاوه بر امکاناتی که به آنها پرداختیم، از مهم‌ترین مزایای صرافی Bitmart می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از پرداخت با کارت‌های اعتباری ویزاکارت، مسترکارت، Apple Pay و پی‌پال
  • ارائه‌ی راهنمای گام‌به‌گام استفاده
  • عدم نیاز به احراز هویت برای خدمات ابتدایی
  • سرعت بالای تراکنش‌ها
  • امکان دریافت سود استیکینگ به دو ارز متفاوت با ویژگی سرمایه‌گذاری دوگانه یا Dual Investment
  • امکان کپی تریدینگ
  • مشخص‌بودن هویت موسس و سابقه‌ی فعالیت شرکت
  • به‌کارگیری راه‌کارهای امنیتی پیشرفته مانند تکنولوژی چندامضایی و کیف پول سرد، به‌خصوص پس از هک سال ۲۰۲۱
  • پشتیبانی به چهار روش ایمیل، Support Center، تیکت‌گذاری و چت‌بات
  • کارمزدهای اندک به‌خصوص برای معاملات آتی

نقاط ضعف صرافی Bitmart از نگاه کاربران

با مرور فروم‌ها و رویوهای وب‌سایت‌های مختلف درباره‌ی پلتفرم بیتمارت، می‌توان معایب زیر را نیز برای آن درنظر گرفت:

  • عدم ارائه‌ی خدمات به کاربران ایرانی و خطر مسدودشدن حساب درصورت شناسایی آی‌پی ایران.
  • نیاز به KYC برای استیکینگ، معاملات اسپات و آتی.
  • رابط کاربری کمی پیچیده و به عقیده‌ی برخی کاربران، غیرجذاب.
  • بالا بودن کارمزد خرید ارز دیجیتال با ارز و به‌طور‌کلی وابستگی کارمزد خرید به روش پرداخت.
  • داشتن سابقه‌ی هک که ممکن است سبب عدم اعتماد تریدرها و سرمایه‌گذاران برای نگهداری نقدینگی در این بستر معاملاتی شود.

استفاده از صرافی بیت مارت برای ایرانیان

صرافی بیت مارت برای ایرانیان

مطابق اطلاعیه‌ی رسمی Bitmart این بازار معاملاتی به بیش از ۱۸۰ کشور دنیا بدون نیاز به فرآیند احراز هویت یا KYC‌ خدمات می‌دهد. با‌این‌حال این شرکت، آدرس آی‌پی کشور ما را نیز کنار کشورهایی نظیر افغانستان، کنگو، سودان، عراق و قرقیزستان تحریم کرده است. با ورود به وب‌سایت این بستر معاملاتی با آی‌پی ایران، پیامی که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید ظاهر می‌شود.

توصیه می‌شود درصورت تمایل به استفاده از خدمات صرافی Bitmart‌ حتما از ابزارهای تغییر آی‌پی مطمئن استفاده کنید.

VPS و VPN‌ های اصلی خارجی، مطمئن‌ترین ابزارها هستند. با‌این‌حال هیچ ضمانتی برای عدم ردیابی آدرس اینترنتی کاربران ایرانی وجود ندارد. به همین دلیل و به‌طور‌کلی، نگهداری سرمایه در کیف پول اکسچنج‌های خارجی، توصیه نمی‌شود. انتقال آنها به آدرس کیف پول غیرمتمرکز و سپس پلتفرم‌های معتبر ایرانی می‌تواند روش مطمئن‌تری باشد. تجربه‌ی شما از کار با بیت مارت یا هر صرافی متمرکز خارجی چیست؟ کدامیک را امن‌تر می‌دانید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی نکاری
علی نکاری
8 ماه قبل

سلام آیا برای هولد کردن بی ام ایکس هم نیاز به انجام احراز هویت هست یا نه ؟

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  علی نکاری

سلام و عرض ادب
این بستگی به میزان هولد شما دارد. بر اساس اطلاعیه bitmart؛ کاربرانی که در این صرافی احراز هویت نکرده باشند، فقط امکان واریز و برداشت روزانه تا سقف ۰٫۰۶ بیت کوین (یا معادل دلاری سایر ارزها) را خواهند داشت.

دکمه بازگشت به بالا