اخبار آلت کوین ها

راهکار لایه دو آزمایشی مبتنی بر آپتیمیزم BNB Chain معرفی شد

بایننس اسمارت چین (BNB Chain) برای حل مشکل مقیاس‌پذیری خود، شبکه لایه دو خود را راه‌اندازی می‌کند

شبکه BNB (بایننس اسمارت چین سابق) یک راهکار لایه دو تازه برای حل معضل مقیاس‌پذیری معرفی کرد.

به گزارش والکس و به نقل از CoinTelegraph، حساب رسمی این شبکه در تاریخ ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) از شبکه opBNB پرده‌برداری کرد. این شبکه به شکل آزمایشی (تست‌نت) آغاز به کار کرده است. راهکار تازه مقیاس پذیری بایننس مبتنی بر پشته فنی توسعه‌یافته توسط آپتیمیزم (OP Stack) است و به گفته بیانیه منتشر شده،‌ امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتری برای بلاکچین بایننس به ارمغان می‌آورد.

این راهکار لایه دو سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و دیگر شبکه‌های توسعه یافته مبتنی بر آن است و قادر به اجرای بی‌نیاز به تغییر قراردادهای هوشمند خواهد بود.

بلاک‌چین‌ها عموما در زمان شلوغی شبکه با کندی و افزایش شدید کارمزد تراکنش مواجه می‌شوند. BNB Chain در حال حاضر مدعی است که قادر به انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه با کارمزد در حدود ۱۰ سنت است.

طبق اعلان انتشار یافته، راهکار opBNB می‌تواند ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه با کارمزدی کمتر از ۰.۰۰۵ دلار را پردازش نماید.

افزون بر این، opBNB اجازه بهینه‌سازی دسترسی به داده، لایه کش (caching layer) و تنظیم الگوریتم فرایند دریافت تراکنش‌ها به منظور فراهم آوردن اجارای همزمان عملیات را به شبکه خواهد داد. بدین ترتیب می‌توان «گس لیمیت» را از ۳۰ میلیون مشخص شده توسط آپتیمیزم به ۱۰۰ میلیون به ازای هر بلوک افزایش داد.

شبکه آپتیمیزم از رول‌آپ‌های خوش‌بین (Optimistic) برای افزایش مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. در این شیوه، تراکنش‌ها در خارج از زنجیره اجرا و نتیجه آن‌‌ها به شکل تجمیع شده در لایه یک ثبت می‌شود. تراکنش‌ها تا زمانی که خلاف آن اثبات شود، صحیح پنداشته می‌شوند.

همچنین لایه RPC بکار گرفته شده، فرایند ادغام را با ارائه رابط کاربری کاربرپسند، ساده ساخته است. در بخشی از متن منتشر شده در این خصوص آمده است که:

«این قابلیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر روی ساخت اپلیکیشن‌ها بدون نگرانی در خصوص پیچیدگی‌های مقیاس‌پذیری در لایه دو تمرکز نمایند».

آدام کوچرن (Adam Cochran)، یکی از سرمایه‌گذاران اصلی شرکت سرمایه‌گذاری Cinneamhain Ventures، یکی از کسانی است که نسبت به راهکار بایننس بدبین است. او می‌گوید دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری BNB Chain این بوده است که «آن‌ها از فورک متمرکز اتریوم استفاده کرده‌اند و گس لیمیت را تا حد غیرایمنی بالا بردند».

او افزود که فورک کردن راهکار آپتیمیزم «هیچ منطقی ندارد» چرا که گزینه‌های دیگری همچون پیوستن به آپتیمیزم به عنوان بخشی از اکوسیستم «سوپرچین» آن و یا بدل شدن به یکی از راهکارهای لایه دو بلاکچین اتریوم و یا حتی ساخت لایه سه بر روی شبکه‌های آپتیمیزم و یا آربیتروم موجود بوده است.

طبق داده‌های سایت دیفای‌لاما (DefiLlama)، بایننس اسمارت چین سومین بلاکچین بزرگ پس از اتریوم و ترون از حیث معیار ارزش کل قفل شده (TVL) در دیفای است. این شبکه میزبان ۳.۳۸ میلیارد دلار سرمایه است و حدود یک میلیون آدرس فعال روزانه دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Coin Telegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا