بلاکچین

BNB Greenfield چیست؟ معرفی شبکه ذخیره سازی غیر متمرکز بایننس

در فوریه ۲۰۲۳، BNB Chain با انتشار وایت پیپر شبکه BNB Greenfield علاقه خود را به ایجاد یک زیرساخت Web3 مبتنی بر بلاکچین نشان داد. به طور خلاصه، BNB Greenfield یک زیرساخت ذخیره‌سازی غیرمتمرکز در اکوسیستم بایننس چین است که توسط صرافی بایننس ارائه شده است. از طریق این شبکه، کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها) می‌توانند داده‌هایی را که کاملاً مالک آن هستند در یک شبکه توزیع شده ذخیره کنند و از طریق قراردادهای هوشمند به آن دسترسی داشته یا کسب درآمد کنند.

تاریخ راه‌اندازی شبکه Greenfield هنوز اعلام نشده است. در این مقاله قصد داریم با استناد به وایت پیپر منتشر شده، درباره این شبکه و ساختار و کارکرد آن توضیحاتی را ارائه کرده و نقش آن را در اکوسیستم زنجیره BNB بررسی کنیم.

معرفی شبکه BNB Greenfield

BNB Greenfield پس از BNB Beacon Chain و BNB Smart Chain سومین بلاکچین در اکوسیستم بایننس است و از BNB، توکن بومی صرافی بایننس، به عنوان توکن اصلی خود استفاده می‌کند. همان‌طور که از قبل می‌دانید، BNB Beacon Chain مسئولیت حاکمیت و امنیت اکوسیستم BNB را بر عهده دارد و زنجیره هوشمند BNB بر توسعه قراردادهای هوشمند متمرکز است.

بر اساس وایت پیپر BNB Greenfield، هدف این شبکه استفاده از قدرت بلاکچین و فناوری ذخیره‌سازی غیرمتمرکز برای مالکیت داده و اقتصاد داده است.

به این ترتیب، گرین فیلد نه تنها یک بلاکچین جدید در BNB است، بلکه یک زیرساخت و اکوسیستم هدفمند برای تسهیل اقتصاد داده غیرمتمرکز است. این شبکه سعی می‌کند با تسهیل فرآیند ذخیره‌سازی و مدیریت دسترسی به داده‌ها و پیوند دادن مالکیت داده‌ها با DeFi BSC، به این امر دست پیدا کند.

معرفی BNB Greenfield

می‌دانید که، Web3 آینده اینترنت است که در آن کاربران کنترل بیشتری بر داده‌ها و تجربیات آنلاین خود دارند. فناوری بلاکچین نقش بزرگی در انتقال به دنیای Web3 ایفا کرده است. بلاک‌چین‌ها تراکنش‌های همتابه‌همتا (P2P) را بدون نیاز به اشخاص ثالث فعال کرده‌اند. همچنین، ایجاد DAppهایی که از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی توافقات استفاده می‌کنند، توسط بلاکچین‌ها امکان‌پذیر است.

شفافیت و مالکیت داده گام‌های بعدی در استفاده از پتانسیل‌های وب ۳ است. به این ترتیب، نیاز فزاینده‌ای به ذخیره‌سازی غیرمتمرکز وجود دارد که اجازه می‌دهد داده‌ها به جای یک سرور متمرکز به صورت توزیع شده ذخیره شوند. اینجاست که وجود یک زیرساخت و شبکه برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز احساس می‌شود.

ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده چیست؟

ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده روشی برای ذخیره داده‌ها در یک شبکه توزیع شده از رایانه‌ها به جای یک سرور مرکزی است. در این روش، داده‌ها بین چندین رایانه یا گره تقسیم شده تا در سراسر شبکه ذخیره شوند و هر گره در ذخیره‌سازی نقش دارد. به این ترتیب، امکان ذخیره مقادیر زیادی از داده‌ها بدون تکیه بر یک سرور مرکزی یا یک نهاد کنترل‌کننده فراهم می‌شود.

از سوی دیگر، ذخیره‌سازی متمرکز داده‌ها طرفدران خاص خودش را دارد. آن‌ها معتقدند که این روش مدیریت و دسترسی آسان را امکان‌پذیر می‌کند، زیرا همه داده‌ها در یک مکان هستند. به‌علاوه، مسئولیت اطمینان از برقراری امنیت و پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها در صورت نیاز بر عهده نهاد متمرکز است.

ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده

با این حال، ذخیره‌سازی متمرکز اغلب نگرانی‌هایی در مورد سانسور و انحصار به همراه دارد. ضمن اینکه، این روش از نقاط ضعفی دیگری هم رنج می‌برد. از آنجایی که همه چیز در یک مکان است، هکرها می‌توانند یک نقطه شکست را هدف قرار دهند. علاوه بر این، هرگونه مشکلی در سرور مرکزی باعث می‌شود که تمام داده‌های موجود در آن غیرقابل دسترسی باشد. اینجاست که ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده می‌تواند کمک کند. از مزایای ذخیره سازی غیر‌متمرکز می‌هوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بیشتر
  • آزادی و کنترل کاربر
  • حریم خصوصی بیشتر
مزایای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده

هدف از ایجاد شبکه BNB Greenfield

رقبای اصلی BNB Greenfield عبارتند از: Filecoin، Storj، Arweave، BitTorrent و Sia. راه حل‌های غیرمتمرکز موجود مانند FileCoin، Arweave و Storj چالش‌های خاص خود را دارند، از جمله تجربه کاربری ضعیف، قابلیت برنامه‌ریزی محدود، تعامل‌پذیری کم، عملکرد پایین و پایداری اقتصاد توکنی که پذیرش انبوه را دشوار می‌کنند.

شبکه BNB Greenfield با هدف حل این مشکلات از طریق طرح‌هایی برای ایجاد یک سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده ایجاد شده است.

تمرکززدایی یکی از ویژگی‌های اصلی فناوری بلاکچین Web3 است. اصل کلیدی در طراحی وب ۳ این است که هیچ شخص یا سازمانی مسئول نباشد. ایده شبکه گرین فیلد کمک به کاربران و DAppها برای ایجاد، ذخیره و تبادل داده با مالکیت کامل است.

همچنین، این شبکه راهی را برای قراردادهای هوشمند جهت خودکار کردن این تعاملات باز می‌کند. ضمن اینکه امکان ایجاد DAppهایی را فراهم می‌کند که از طیف گسترده‌ای از محصولات پشتیبانی می‌کند – از خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) گرفته تا بازی‌ها (GameFi) و موارد دیگر.

نکات مهم در وایت پیپر BNB Greenfield

با توجه به وایت پیپر منتشر شده، این شبکه در هسته خود بر ۳ بخش تمرکز دارد که با سیستم‌های ذخیره‌سازی موجود متفاوت است:

  • در این شبکه آدرس‌های سازگار با اتریوم می‌توانند داده‌ها و دارایی‌های توکنی را ایجاد و مدیریت کنند.
  • این شبکه با بایننس اسمارت چین (BSC) در تعامل است.
  • برای توسعه‌دهندگان، ویژگی‌های مشابه API و عملکردی مشابه ذخیره‌سازی ابری موجود در Web2 را فراهم می‌کند.

شبکه گرین فیلد از سه جزء Core ،dApps و Smart Chain تشکیل شده است:

  • BNB Greenfield Core یک شبکه غیرمتمرکز از ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی (SP) است.
  • BNB Greenfield dApps به کاربران کمک می‌کند تا با سیستم ذخیره‌سازی تعامل داشته باشند یا با ارائه محصولات Web3 از داده‌های ذخیره شده در شبکه گرین فیلد استفاده کنند.
  • بایننس اسمارت چین به طور بومی به بی ان بی گرین فیلد متصل است و به داده‌ها اجازه می‌دهد تا در اکوسیستم BNB Chain dApp استفاده شوند.
اجزای شبکه BNB Greenfield

گرین‌فیلد به‌عنوان ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی کاملاً انعطاف‌پذیر است و این گزینه را دارد که داده‌ها را در هر مکانی ذخیره کند: از پایانه‌های فردی غیرمتمرکز گرفته تا سرویس‌های ذخیره‌سازی متمرکز. به این ترتیب، گرین‌فیلد خدمات متمرکزی را که نتایج مثبتی دارند به طور کامل حذف نمی‌کند که به نظر انتخاب عاقلانه‌ای است.

BNB Greenfield چگونه کار می‌کند؟

بی ان بی گرین فیلد با یک شبکه غیرمتمرکز از ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی (SP) در تعامل است. کاربران داده‌های خود را با مجوز دسترسی و استفاده انحصاری آپلود می‌کنند. SPها آن داده‌ها را خارج از زنجیره با redundancy (فشرده‌سازی فایل‌ها با حذف بخش‌های زائد) و پشتیبان‌گیری مناسب ذخیره می‌کنند. ضمن اینکه، متاداده دفتر کل کاربران در شبکه BNB Greenfield ذخیره می‌شود. عملکرد ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی نیز از طریق ترکیبی از پاداش‌های اقتصادی و مکانیسم مجازات تضمین می‌شود.

به لطف یک بریج کراس چین بومی، تمام داده‌های ذخیره شده در اکوسیستم BNB Greenfield را می‌توان به راحتی به بایننس اسمارت چین منتقل کرد.

شبکه گرین فیلد برای امنیت خود از Proof-of-Stake بر اساس Tendermint-consensus استفاده می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، توکن BNB به عنوان نماد گس و حاکمیت در این بلاکچین جدید خواهد بود. این توکن را می‌توان از طریق یک پل زنجیره‌ای بومی بین BSC و Greenfield به صورت بریج استفاده کرد.

علاوه بر این، گرین فیلد سرعت آپلود و دانلود بسیار سریع‌تری را برای کاربران ارائه می‌دهد. همچنین، کاربران می‌توانند با کلیدهای مبتنی بر رمزنگاری ناشناس (ID) وارد سیستم شوند تا حریم خصوصی بیشتری داشته باشند.

کاربردهای شبکه گرین فیلد

BNB Greenfield چندین ویژگی منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که آن را از شبکه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فعلی متمایز می‌کند؛ مانند انعطاف‌پذیری ذخیره‌سازی، پیکربندی داده‌ها و اکوسیستم قرارداد هوشمند بومی. این ویژگی‌ها طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای این شبکه فراهم می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

میزبانی وب سایت

 از آنجایی که شبکه گرین فیلد امکاناتی نظیر API را ارائه می‌دهد، کاربران می‌توانند به راحتی وب سایت‌های خود را از طریق این شبکه ایجاد کرده و پرداخت‌های خود را با توکن BNB مدیریت کنند.

ذخیره‌سازی ابری شخصی

کاربرانی که دارای توکن‌های BNB و آدرس BNB Chain هستند، می‌توانند داده‌ها را در بی ان بی گرین فیلد مشابه سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری وب ۲ مانند DropBox ذخیره کنند. به این ترتیب، با کلیدهای خصوصی خود می‌توانند فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای رمزگذاری شده خود را از طریق دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه آپلود و دانلود کنند.

ذخیره‌سازی داده‌های بلاکچین

بلاکچین‌های لایه ۱ (L1) حاوی ده‌ها ترابایت داده تاریخی هستند که بسیاری از آن‌ها غیرفعال‌اند. از BNB Greenfield می‌توان برای ذخیره این داده‌ها استفاده کرد. همچنین، شبکه گرین فیلد می‌تواند به عنوان یک گزینه ارزان‌تر برای ذخیره داده‌های تراکنش‌های رول آپ L2 استفاده شود.

انتشار آثار

نویسندگان می‌توانند آثار خود را در شبکه گرین فیلد ذخیره کرده و آن‌ها را در BNB Smart Chain نمایش دهند. سپس، می‌توانند پس از دریافت هزینه با ارائه مجوز به آدرس‌ خریدار، آثار خود را بفروشند.

شبکه‌های اجتماعی

 BNB Greenfield زیرساختی را برای اینفلوئنسرها و لیدرهای شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند تا به طور کامل مالکیت محتوا و داده‌های خود را در اختیار داشته باشند. DApp ها در ازای پرداخت هزینه، می‌توانند از این داده‌ها استفاده کرده و آن‌ها را از طریق یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز برای مخاطبان عمومی منتشر کنند.

بازار داده‌های شخصی

قوانین زیادی برای مجازات سوء استفاده از داده‌های شخصی تعریف شده است، اما راه‌های کمی برای پیشگیری وجود دارد. در شبکه گرین فیلد، اپلیکیشن‌ها می‌توانند داده‌های شخصی رمزگذاری شده کاربران را در حساب شخصی آن‌ها ذخیره کنند و فقط در صورت اعطای مجوز – یا بهتر از آن، با پرداخت هزینه – به سایر برنامه‌ها اجازه می‌دهند از داده‌های شخصی کاربران استفاده شود. به این ترتیب، بازار داده‌های شخصی و اقتصاد داده از طریق این شبکه معنا پیدا خواهد کرد. هدفی که کاربران در دنیای وب ۳ به دنبال آن هستند.

تست نت شبکه

شبکه آزمایشی (Test Net) گرین فیلد که توسط تیم اصلی BNB Chain ساخته شده است، توسط تیم‌های توسعه‌دهنده خدمات وب آمازون، NodeReal و Blockdaemon پشتیبانی می‌شود.

در حال حاضر، کار روی BNB Greenfield آغاز شده است و برنامه‌هایی برای یک شبکه آزمایشی در ماه‌های آینده اعلام خواهند شد.

BNB Greenfield و آینده وب ۳

ورود شبکه گرین فیلد این پتانسیل را دارد که موجی کاملاً جدید از مدل‌های کسب‌وکار مبتکرانه و شفاف Web3 را برای DAppها ایجاد کند. این شبکه به گونه‌ای ساخته شده است که برای کامیونیتی وب ۲ و وب ۳ جامع باشد. APIها طوری طراحی شده‌اند که عملکردی مشابه با سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری محبوب داشته باشند. ارائه وایت پیپر شبکه BNB Greenfield در فوریه ۲۰۲۳ تنها اولین گام در مسیر حرکت به سمت استقلال داده، مالکیت و فرصت بیشتر برای کاربران، سازندگان و جامعه بزرگ وب ۳ است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
academy.binance.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا