مقالات ارز دیجیتال

مقایسه بیت کوین و اتریوم Ethereum vs Bitcoin؛ رقابت پادشاه با نسل بعدی خود

بیت کوین چیست؟ تفاوت‌های آن با اتریوم در چیست؟ طلای دیجیتال و نقره‌ی دیجیتال دو لقب درخشان برای  Bitcoin و Ethereum، این دو غول دنیای کریپتوکارنسی است. بیت کوین که آغازگر انقلاب اقتصادی در جهان است و اتریوم که با تغییر زمین بازی، زمینه را برای رشد کریپتوکارنسی فراهم کرده است. اما تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست؟ آیا Ethereum توان رقابت با پادشاه ارزهای دیجیتال را دارد؟ چه شباهت‌هایی بین این دو ارز دیجیتال وجود دارد؟ در این مقاله به صورت جامع به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آشنایی کلی با بیت کوین و اتریوم 

بیایید قبل از بررسی تفاوت بیت کوین و اتریوم، ابتدا تعریفی کوتاه از این دو ارز دیجیتال ارائه کنیم. Bitcoin اولین ارز دیجیتالی بود که راه اندازی شد و مستقل از هر مرجع مرکزی کار می‌کرد. اولین بلوک داده در زنجیره بلوکی آن که به بلوک پیدایش در وایت پیپر بیت کوین معروف است، در ژانویه ۲۰۰۹ توسط خالق ناشناس آن، ساتوشی ناکاموتو استخراج شد.

از آن زمان، پذیرش  و قیمت بیت کوین(BTC) در طول زمان به طور پیوسته در حال رشد بوده است. 

Ethereum یک شبکه بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است که از ارز دیجیتال بومی آن، اتر (ETH) پشتیبانی می‌کند. وایت پیپر این پروژه در سال ۲۰۱۳ توسط یکی از بنیانگذاران آن Vitalik Buterin منتشر شد که جزئیات استفاده از قراردادهای هوشمند را عنوان کرده است.

اصطلاح طلای دیجیتال و نقره دیجیتال

بیت کوین، طلای دیجیتال

بیت کوین اولین ارز دیجیتال در بازار است و ارزش تقریبی آن بیش از ۱ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. بسیاری از توکن‌ها و آلت کوین‌ها بر اساس روند حرکتی Bitcoin، حرکت می‌کنند. از این جهت همانند طلا، بیت کوین با اثر گذاری در بازار، به طلای دنیای دیجیتال معروف است. 

از سوی دیگر، Ethereum رتبه دوم از نظر ارزش بازار است. در مقاطعی کوتاه، خلاف روند حرکتی BTC کار می‌کرد. به عنوان مثال در زمان‌هایی که بیت کوین روند نزولی در بازار را پیش گرفته بود، این قیمت اتریوم (ETH) بود که به رشد خود ادامه می‌داد. همانند نقره که دومین فلز گرانبهای بازار است، اتریوم نیز دومین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود.

در مقاله اتریوم چیست می‌توانید اطلاعات جامعی درباره این رمز ارز به‌دست بیاورید.

مقایسه کلی بیت کوین با اتریوم 

Bitcoin با ورود به بازار دیجیتال تغییرات بسیاری را در وضعیت اقتصادی جهان ایجاد کرد. اولین ارزی بود که به هیچ مرجعی وابسته نبود و به نقل از بسیاری از کارشناسان، نقطه عطف انقلاب اقتصادی جهان بود. اما بیت کوین با محدودیت‌هایی نیز همراه بود. چند سال بعد Ethereum با بررسی شبکه BTC  و بهبود آن، وارد بازار شد. قراردادهای هوشمند را به بازار معرفی کرد و صرافی‌های غیرمتمرکز از پس آن به وجود آمدند.

در جدول زیر تفاوت بیت کوین و اتریوم در نحوه عملکرد را به صورت کلی آورده‌ایم.

 بیت کویناتریوم
بنیان‌گذارساتوشی ناکاموتوویتالیک بوترین، چارلز هاسکینسون، گوین وود
تاریخ عرضهژانویه ۲۰۰۹جولای ۲۰۱۵
کاراییجایگزین مطمئن برای ارزهای فیاتپلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های مختلف
مکانیسم اجماعاثبات کاراثبات سهام، اثبات کار
سرعت نقل و انتقالحداقل ۱۰ دقیقهحداقل ۱۵ ثانیه
قدرت پردازش تراکنش‌ها۷ تراکنش در ثانیه۳۰ تراکنش در ثانیه
میزان عرضهعرضه محدود ۲۱ میلیون بیت کوینعرضه نامحدود

شباهت‌های بیت کوین با اتریوم

این دو پروژه شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هر دو ارز از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند. اگرچه اتریوم به سمت الگوریتم اثبات سهام در حال حرکت است و ممکن است از مدل پیشین خود فاصله بگیرد. اعتبار سنجی Bitcoin و Ethereum زمانی رخ می‌دهد که ۵۱ درصد از نودهای شبکه به توافق رسیده باشند. 

اتریوم و بیت کوین عرضه محدودی در بازار دارند. تنها ۲۱ میلیون Bitcoin در شبکه قابل استخراج است. از سوی دیگر Ethereum دارای نرخ تورم ۴٪ و مکانیسم توکن سوزی است که این مکانیسم از عرضه بی نهایت اتر جلوگیری می‌کند. البته ویتالیک بوترین با معرفی اتریوم نسل ۲، نرخ تورم این ارز را به ۰.۵٪ کاهش داده است.

یکی دیگر از شباهت‌های این دو، پذیرش شبکه است. بلاک چین بیت کوین و اتریوم کاربران بسیار بیشتری نسبت به سایر ارزهای موجود در دنیای کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) دارند. در حالی که Bitcoin پذیرش سازمانی بیشتری دارد، Ethereum جامعه کاربری بزرگ‌تری دارد و حجم تراکنش‌های روزانه بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین انجام می‌دهد. 

تفاوت‌ اساسی بیت کوین با اتریوم

بیت کوین و اتریوم

درست است که Bitcoin و Ethereum شباهت‌‌های بسیاری با یکدیگر دارند، اما در هسته اصلی و نحوه عملکرد کاملاً با یکدیگر متفاوتند. تفاوت بیت کوین و اتریوم حتی در مفهوم پیدایش آنها نیز مشهود است. در این بخش به صورت دقیق این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

موارد استفاده

بیت کوین صرفاً با این هدف به وجود آمد که شکل برتر پول باشد در حالی که اتریوم برای تمرکززدایی و قراردادهای هوشمند وارد بازار شده است. در حالی که هر دو شبکه به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهند که  از بلاکچین‌ها برای ذخیره داده‌ها استفاده کنند، در اتریوم، توسعه دهندگان می‌توانند توکن‌های خود را برای کنترل برنامه‌ها ایجاد کنند. این برنامه‌ها شامل استانداردهایی مانند ERC-20 و ERC-721 است که با توکن‌هایی مانند DAI و UNI و NFT مطابقت دارند. علاوه بر این، اتریوم امکان برنامه ریزی قرارداد هوشمند را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، حامیان بیت کوین بر این باورند که نوآوری‌های اتریوم اضافی هستند و معنای واقعی پول دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ارزش بازار

ارزش بازار یا مارکت کپ، معیاری است که برای ارزیابی میزان محبوبیت یا ارزش یک ارز دیجیتال در بازار کریپتو استفاده می‌شود. شما می توانید ارزش بازار یک ارز دیجیتال را با ضرب قیمت یک سکه در تعداد کل سکه‌های موجود در گردش جهانی محاسبه کنید.

ارزش بازار بیت کوین حدود ۳۲۶ میلیارد دلار است، با بیش از ۱۹ میلیون سکه در گردش، در حالی که ارزش بازار اتریوم تقریباً ۱۵۵ میلیارد دلار است.

مکانیسم اجماع

مکانیسم اجماع فرآیندی است برای اطمینان از اینکه تمام ماینرها در یک بلاکچین اقدامات اعتبارسنجی خود در هنگام تأیید تراکنش‌ها را به درستی انجام می‌دهند. بیت کوین از مکانیسم اجماع اثبات کار و اتریوم از مکانیسم اجماع اثبات کار و سهام استفاده می‌کند.

تمرکززدایی

تمرکززدایی، نظارت یک مقام مرکزی یا واسطه را حذف می‌کند، بنابراین هیچ نهادی برای تنظیم یا مدیریت بلاکچین و اقدامات کاربران آن وجود ندارد. به یاد داشته باشید که بیت کوین و اتریوم هر دو روی بلاکچین‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند.

هسته مرکزی

یکی از تفاوت‌ها در هسته اصلی آنها است. Bitcoin در هسته اصلی خود با هدف امکان‌پذیر کردن تراکنش‌‌های همتا به همتا به بازار آمد. این عملکرد بهترین جایگزین برای ارزهای فیات است. جایی که هیچ نهادی روی این تراکنش‌ها نظارتی ندارد. همچنین کارمزدهای نقل و انتقالات، بسیار پایین‌تر از ارزهای فیات است.

Ethereum اما با ارائه قراردادهای هوشمند و فایننس غیر متمرکز(DeFi) شناخته می‌شود. قرارداد هوشمند یک انقلاب در  معاملات ارزی جهان است. قرارداد هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد تقریبا هر چیز با ارزشی از جمله سهام، املاک و مستغلات و بسیاری موارد دیگر را از طریق کریپتو معامله کنند.

تفاوت استخراج اتریوم و بیت کوین

هر دو شبکه در حال حاضر از پروتکل عملیاتی مشابهی استفاده می‌کنند که به عنوان الگوریتم اثبات کار (PoW) شناخته می‌شود و تفاوت بیت کوین و اتریوم در این زمینه بسیار ناچیز است. روش PoW از نظر مصرف انرژی بسیار گران است، به این معنی که هم اتریوم و هم بیت کوین از مقادیر زیادی قدرت محاسباتی و الکتریسیته برای تکمیل تراکنش‌ها و تولید ارزهای دیجیتال جدید استفاده می‌کنند.

بلاک چین Ethereum به تدریج به سمت استفاده از مکانیزم اجماع متفاوتی با عنوان الگوریتم اثبات سهام (PoS) حرکت می‌کند. روش اثبات سهام بر خلاف اثبات کار به قدرت محاسباتی بالا و انرژی زیاد نیاز ندارد و روی جامعه دارندگان آن توکن متمرکز است. 

کارمزد

تفاوت بیت کوین و اتریوم در کارمزدها بسیار مشهود است. کارمزد تراکنش در Bitcoin کاملا اختیاری است. کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود کارمزد مورد نظر را برای انجام تراکنش پرداخت کنند. هر چقدر کارمزد بیشتر بشاید طبعا سرعت انجام تراکنش بیشتر است. BTC از چندین شبکه مختلف قابل انتقال است.

از سوی دیگر برای انجام تراکنش در اتریوم باید مقداری اتر تهیه کنید. اتری که ارائه می‌کنید به واحدی به نام گاز(Gas) تبدیل می‌شود. این گاز سرعت انتقال تراکنش را تضمین می‌کند .شبکه Ethereum نسبت به بیت کوین بسیار سریعتر است.

تفاوت Bitcoin و Ethereum در میانگین هزینه تراکنش قابل تامل است. میانگین هزینه تراکنش در پلتفرم اتریوم نسبت به کارمزد پردازش تراکنش بیت کوین بیشتر است. طی شش ماه گذشته، هزینه تراکنش پایه اتریوم از حدود ۲ تا بیش از ۲۵دلار متغیر بود. میانگین کارمزد تراکنش BTC تقریباً بین ۱.۲۵ تا ۵ دلار در همان دوره زمانی بود.

الگوریتم هش‌ تراکنش‌ها

الگوریتم‌های هشینگ نحوه حفظ حریم خصوصی و تضمین امنیت این سیستم‌ها هستند. تفاوت بیت کوین و اتریوم در الگوریتم هشینگ نیز مورد بحث بین جوامع کارشناسی است. بیت کوین از یک الگوریتم هش به نام SHA-256 استفاده می‌کند. اتریوم از یک الگوریتم رمزنگاری به نام Ethash استفاده می‌کند.

میانگین زمان نقل و انتقال

تفاوت بیت کوین و اتریوم در زمان نقل و انتقال نکته کلیدی است. پلتفرم Ethereum می‌تواند یک تراکنش را در حدود ۵ دقیقه پردازش کند، در حالی که تراکنش روی شبکه Bitcoin حداقل ۴۰ دقیقه زمان خواهد برد.

مقیاس پذیری، درد مشترک بیت کوین و اتریوم

مقیاس پذیری در بلاک چین اتریوم و بیت کوین

بلاکچین (Blockchain) بیت کوین و اتریوم هر دو از مشکلات مقیاس پذیری رنج می‌برند و تفاوت بیت کوین و اتریوم در این بخش دیده نمی‌شود. در حالی که Bitcoin به طور متوسط ​​هفت تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، شبکه Ethereum می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. اگر این اعداد را با توکن‌هایی مانند فانتوم یا اتمیک مقایسه کنیم، بیت کوین و اتریوم در میان شبکه‌های کند بازار جای می‌گیرند. با افزایش تعداد افرادی که از هر دو بلاکچین در طول زمان استفاده می‌کنند، بیت کوین و اتریوم تقریباً به محدودیت‌های ظرفیت خود رسیده‌اند و به راه حل‌هایی نیاز دارند که به آنها کمک کند تا کاربران بیشتری را پذیرا باشند. 

تفاوت بیت کوین و اتریوم در رویکردهای متفاوتی برای حل مشکلات مقیاس پذیری دیده می‌شود. بیت‌کوین تکنولوژی جدیدی مانند SegWit را اجرا کرده است. سگویت قابلیت پردازش تراکنش‌های BTC را خارج از محدوده بلوک بیت کوین فراهم می‌کند. Bitcoinهمچنین شبکه لایتنینگ را به بلاک چین خود اضافه کرده است. در لایتنینگ، تراکنش‌ها سریع و کارمزدها ناچیز است؛  چرا که تمامی تراکنش‌ها بوسیله کانال‌های ایجاد شده توسط شخص ثالث انجام می‌شود. کارشناسان انتظار دارند که شبکه لایتنینگ بتواند تا ۱۵ میلیون تراکنش در ثانیه را انجام دهد. 

اتریوم نیز برای حل مشکل مقیاس پذیری خود دست به نوآوری‌های خلاقانه‌ای زده است. سیستم شاردینگ برای گسترش این اکوسیستم معرفی شده است. عملکرد شاردینگ به این شکل است که هر تراکنش با ایجاد یک شارد جدید، تراکم شبکه شلوغ  آن را کاهش می‌دهد و سرعت انجام تراکنش‌ها روی بلاک چین را افزایش خواهد داد. Ethereum در کنار شاردینگ، زنجیره‌ای از بلوک‌های موازی را ایجاد کرده است که به زنجیره جانبی معروف هستند. زنجیره‌های جانبی شبکه‌های مستقلی هستند که به موازات شبکه اصلی اجرا می‌شوند و از طریق پروتکل‌هایی که با شبکه سازگار هستند، به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌ها را از یک شبکه به شبکه دیگر انتقال دهند. 

بررسی آینده اتریوم و بیت کوین

اکوسیستم اتریوم به لطف محبوبیت فزاینده dAppهای آن در زمینه‌هایی مانند امور مالی (مالی غیرمتمرکز یا برنامه‌های DeFi)، هنرها و کلکسیون‌ها (توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT)، بازی‌ها و فناوری، با سرعت در حال رشد است. اتریوم همچنین شاردینگ را در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد کرد تا مقیاس پذیری آن را افزایش دهد.

بیت کوین نیز تغییراتی را تجربه کرده است و ارتقای Taproot را برای فعال کردن قراردادهای هوشمند معرفی کرده است. شبکه لایتنینگ بیت کوین پروژه دیگری است که به عنوان یک پروتکل لایه دوم روی آن کار می‌شود و قصد دارد تراکنش‌ها را از زنجیره خارج کند تا سرعت شبکه را افزایش دهد.

بیت کوین و اتریوم رقیب یکدیگر نیستند!

بیت کوین آغازگر عصری جدید در دنیای اقتصاد بود و Ethereum با بهبود مشکلات آن ، راه را برای ورود سایر توکن‌ها و آلت کوین‌ها به بازار هموار کرد. درک این نکته ضروری است کهBitcoin و Ethereum اساسا ایده‌های متفاوتی هستند و تفاوت بیت کوین و اتریوم بسیار زیاد است. با این حال مفهوم اتریوم و بیت کوین یکسان است. هر دوی این رمزارزها بر روی فناوری بلاک چین اجرا می‌شوند. بیت کوین و اتریوم اقتصاد جهان را تغییر داده‌اند و به موازات یکدیگر، مسیر مشابهی را طی می‌کنند.

نتیجه گیری

بدون شک بیت کوین و اتریوم دو غول بزرگ صنعت کریپتوکارنسی هستند که در این سال‌های گذشته از عمر آنها، ثبات قابل توجهی از خود نشان داده‌اند. بیت کوین به عنوان یکی از باثبات‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و گزینه اول بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است. باید دید پس از پایان استخراج این ارز آیا باز هم می‌تواند قدرت خود را حفظ کند یا خیر. از سوی دیگر اتریوم دید وسیع‌تری به آینده دارد. از قراردادهای هوشمند گرفته تا فناوری وب ۳. اتریوم با نگاه خلاقانه خود سعی دارد سرمایه‌گذاران بیشتری را برای خود جذب کند و تا کنون نیز موفق بوده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

منتشر شده توسط
investopedia
کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا