مقالات ارز دیجیتال

استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

استیبل کوین‌ها یکی از دارایی‌های مهم و ضروری هستند که وجود آن‌ها به افزایش اعتماد در فضای کریپتو کمک می‌کند. بازار کریپتوکارنسی نوسانات بسیار زیادی دارد و همین موضوع سبب می‌شود که کاربران در لحظات سخت به نقدینگی احتیاج داشته باشند. دارایی‌های که با نرخ ثابت و با هدف محافظت از سرمایه تریدرها در برابر نوسانات و کمک به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها تاسیس شده‌اند. این دارایی‌ها به دو دسته استیبل کوین متمرکز و استیبل کوین غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. این ارزها به پذیرش ارزهای دیجیتال و افزایش امنیت دارایی کاربران کمک می‌کند. در واقع ارزهای ثابت زیربنای دنیای کریپتو هستند و آینده آن را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که انواع استیبل کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارند. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

استیبل کوین متمرکز (Centralized Stablecoins) چیست؟

استیبل کوین متمرکز به گروهی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که شبکه آن‌ها توسط یک شرکت، شخص، سازمان یا نهاد خاص کنترل می‌شود. این نوع از ارزهای با نرخ ثابت محبوبیت زیادی نزد کاربران دارند و حجم معاملات آن‌ها بالا است. به‌عنوان مثال تتر (Usdt) جزو ارزهای باثبات معتبر و معروف کریپتو است که در دسته استیبل کوین‌های متمرکز قرار می‌گیرد. این استیبل کوین همیشه جزو ۵ ارز برتر بازار بوده و حجم معاملات روزانه آن از تمام ارزها بیشتر است.

دلار دیجیتال

ارزهای با نرخ ثابت متمرکز به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول ارزهایی هستند که پشتوانه کالا (طلا، نفت، ملک و…) دارند. دسته دوم بوسیله وثیقه‌های فیات از جمله دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. هدف از ایجاد استیبل کوین‌های متمرکز کمک به حفظ ارزش دارایی‌ها و کمک به انجام سریع‌تر تراکنش‌ها و کاهش کارمزدهای مربوط به آن است. ارزش این ارزها به‌صورت ۱ به ۱ تعیین می‌شود. یعنی قیمت پشتوانه ارز هر چقدر باشد، قیمت ارز نیز همان خواهد بود. به‌عنوان مثال قیمت ۱ usdt همیشه برابر با یک دلار است.

لیست بهترین استیبل کوین‌های متمرکز

همان‌طور که اشاره کردیم استیبل کوین‌های متمرکز انواع مختلفی دارند و توسط دارایی‌های ارزشمندی پشتیبانی می‌شوند. به‌طور کلی لیست بهترین ارزهای ثابت متمرکز عبارت‌اند از:

  • تتر (Usdt): تتر به‌عنوان باارزش‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین موجود در دنیای کریپتو شناخته می‌شود. ارز ثابت تتر در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است و ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است.
  • Usd Coin یا Usdc: یو اس دی سی یکی دیگر از استیبل‌ کوین‌های متمرکز است که ارزش آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. این ارز توسط صرافی کوین بیس و موسسه مالی Circle پشتیبانی می‌شود.
  • ترو یو اس دی (Tusd): ترو یو اس دی یکی از استیبل کوین‌های نسبتا جدید است که در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده است. TUSD به‌عنوان اولین ارزی شناخته می‌شود که به‌طور کامل توسط دلار USD پشتیبانی می‌شود.
  • جمینی یو اس دی (Gusd): جمینی یکی دیگر از استیبل کوین‌های محبوب است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. این ارز به دلارهای آمریکای موجود در حساب بانکی بیمه شده FDIC متصل است و توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین غیرمتمرکز (Decentralized Stablecoins) چیست؟

استیبل کوین غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، کاملا شفاف و قابل نگهداری هستند. این نوع از ارزها، توسط هیچ ارگان یا نهادی کنترل نمی‌شوند. این استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش خود از بلاکچین‌ها استفاده می‌کنند و برای پیشبرد اهداف خود به قراردادهای هوشمند متکی هستند. بهره‌مندی از این ویژگی‌ها سبب می‌شود که دارایی‌هایی با نرخ ثابت غیرمتمرکز، کاملا ایمن و مورد اعتماد باشند.

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به دو دسته الگوریتمی و وثیقه‌های رمزنگاری شده تقسیم می‌شوند. استیبل کوین‌های وثیقه‌ای با استفاده از ضرب کردن یا سوزاندن توکن‌ها کاهش یا افزایش می‌یابند. اما استیبل کوین الگوریتمی عملکرد کاملا متفاوتی دارد. این نوع از ارزهای نرخ ثابت غیرمتمرکز برای حفظ ارزش خود از قراردادهای هوشمند که به‌عنوان کنترل کننده عملیات بازار الگوریتمی (AMO) شناخته می‌شوند، استفاده می‌کنند.

لیست بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز نیز انواع مختلفی دارند و روز به روز به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. به‌طور کلی لیست بهترین ارزهای ثابت غیرمتمرکز عبارت‌اند از:

  • دای (DAI): دای به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز شناخته می‌شود. این ارز توسط ارزی که مبتنی بر بلاکچین اتریوم در خزانه MAKERDAO وجود دارند، تولید و پشتیبانی می‌شود.
  • ایاس دی تی (EOSDT): ایاس دی تی یکی از ارزهای با نرخ ثابت است که به دلار آمریکا وابسته است. این ارز از ارزهای ایاس و بیت کوین به‌عنوان وثیقه استفاده می‌کند و به افزایش نقدینگی موجود در بازار کمک می‌کند. قیمت EOSDT ثبات زیادی دارد و توسط صندوق سرمایه گذاری ایاس بیمه شده است.
  • دلار دیفای (DUSD): دلار دیفای یکی دیگر از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز است که از اصول اولیه دیفای پیروی می‌کند. این ارز منحصر‌به‌فرد، امنیت بسیار بالایی دارد و کاربران را از تهدیدات و خطرات موجود در دنیای کریپتو در امان نگه می‌دارد.

تفاوت استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

تفاوت استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز

همانطور که اشاره کردیم استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند و به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند. برای این که بهترین استیبل کوین ها را شناسایی کنید لازم است تفاوت بین انواع ارزهای با نرخ ثابت را بدانید. این دارایی‌ها هر دو با هدف محافظت از سرمایه تریدرها در مقابل بحران‌های مالی و نوسانات بازار به وجود آمده‌اند اما از لحاظ عملکرد با یکدیگر متفاوت‌اند. به‌طور کلی تفاوت استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز عبارت است از:

  • تفاوت در نظارت: استیبل کوین متمرکز توسط یک سازمان، شخص یا ارگان مشخص نظارت و کنترل می‌شود. اما استیبل کوین‌ غیرمتمرکز این گونه نیست و توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود.
  • تفاوت در پشتیبان: استیبل کوین متمرکز توسط کالاهایی همچون نفت، طلا و دارایی‌های فیات پشتیبانی می‌شود. اما ارز با نرخ ثابت غیرمتمرکز توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود.
  • تفاوت در تبدیل و نقدینگی: استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با توجه به این که توسط هیچ ارگانی نظارت نمی‌شوند سرعت تبدیل و نقدینگی بالاتری نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز دارند.

هدف استیبل کوین ها چیست؟

استیل کوین‌ها با هدف کمک به افزایش نقدینگی در بازار و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های مهم از جمله نفت، طلا، دلار و… به وجود آمدند. این ارزها نرخ ثابتی دارند و قیمت آن‌ها طی بحران‌های مالی و اقتصادی ثابت می‌ماند. ارزهای با نرخ ثابت به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مقاله استیبل کوین متمرکز و استیبل کوین غیرمتمرکز را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همچنین لیست بهترین استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز را به شما معرفی کردیم. هر یک از این دارایی‌های ویژگی‌های خاص خود را دارند و به نوبه خود نقش مهمی در آینده ارزهای دیجیتال دارند. بنابراین با شناخت کامل این ارزها می‌توانید در شرایط حساس روی آن‌ها حساب باز کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا