بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

ارتباط ترون و بیت تورنت چیست؟ بررسی یک تصمیم هوشمند

ترون نامی شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال است. پلتفرمی غیرمتمرکز روی بستر بلاک چین است. در سال ۲۰۱۷ ترون و ارز بومی‌اش Tronix یا TRX با هدف پرداخت مستقیم دستمزد سازندگان محتوا منتشر شد. اما ترون چه ربطی به بیت تورنت دارد؟

بیت تورنت نیز پروتکلی برای اشتراک‌گذاری فایل به شمار می‌رود و از سال ۲۰۰۰ تا به امروز توانسته نظر مثبت بیشتر از صد میلیون کاربر را به خودش جلب کند. در واقع از نرم افزار بیت تورنت برای اشتراک‌گذاری محتوا در اینترنت استفاده می‌شود.

حال باید بپرسیم چه ارتباطی بین بیت تورنت و ترون است؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی ارتباط ترون و بیت تورنت بپردازیم و به سوالاتی پاسخ دهیم که درباره‌ی ماجراهای میان این دو رمز ارز مطرح می‌شود؛ بنابراین اگر شما نیز به کشف ارتباط ترون و بیت تورنت علاقه‌مندید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

ترون را بشناسیم

جست و جوی ارتباط ترون و بیت تورنت

بهتر است اول بررسی کنیم که دقیقا ارز ترون چیست و چه کارکردی دارد. گفتیم ترون در سال ۲۰۱۷ با توکن بومی TRX عرضه شد. ترون از سیستم اثبات سهام استفاده می‌کند و نسبت به رقبای قَدَری همچون بیت کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند. ترون توانسته تا حدود ۱۰هزار تراکنش را در ثانیه بدون اخذ کارمزد با موفقیت انجام دهد. جالب است بدانید ترون ابتدا بر بستر اتریوم ایجاد و یک‌سال بعد در سال ۲۰۱۸ به شبکه‌ی خودش منتقل شد. مزیت حائز اهمیت بعدی ترون نسبت به بیت‌کوین این است که توکن TRX را نمی‌توان استخراج کرد و تنها می‌توان آن را با استفاده از صرافی‌های معتبر خریداری یا با استفاده از جفت ارز تتر به ترون، آن را معامله کرد.

ابتدا گفتیم ترون با هدف پرداخت مستقیم دستمزد سازندگان محتوا منتشر شد، اما محدود به این سرویس نماند و در حال حاضر با استفاده از بلاک چین ترون می‌توان قرارداد هوشمند، برنامه‌ی غیرمتمرکز و توکن ساخت. ساخت و ایجاد توکن روی بستر بلاک چین ترون می‌تواند روی یکی از دو استانداردهای TRC10 و TRC20 ایجاد شود که ترون عرضه کرده است.

برای اطلاعات بیشتر از ذخیره‌سازی ترون و کیف پول‌های آن، مقاله بهترین کیف پول های ترون را مطالعه نمایید.

تعریف بیت تورنت

اما بیت تورنت چیست؟ بیت تورنت یک پروتکل انتقال اینترنت است. بیت تورنت مانند http و ftp، راهی برای دانلود فایل‌ها از اینترنت است. با این حال، برخلاف http و ftp، بیت تورنت یک پروتکل انتقال توزیع شده است.

پروتکل همتا به همتا (P2P) BitTorrent کاربران را با فایل‌هایی که سایر کاربران می‌خواهند، پیدا می‌کند و سپس قطعاتی از فایل‌ها را به طور همزمان از آن کاربران دانلود می‌کند. در نتیجه، سرعت انتقال سریع‌تر از http و ftp است که هر دو فایل‌ها را به صورت متوالی تنها از یک منبع دانلود می‌کنند.

در سال ۲۰۰۵، برآوردها نشان داد که بیت تورنت حدود ۳۵ درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است. پس از جهش، در اوایل سال ۲۰۰۸،محبوبیت بیت تورنت به تدریج با افزایش سرعت اینترنت کاهش یافت.

در همان بازه زمانی، سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس، هولو و آمازون پرایم با بارگیری‌های کم‌هزینه بر بازار تسلط داشتند. در نتیجه، سهم ۱۰ درصدی بیت تورنت از کل ترافیک دانلود در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ به ۳ درصد کاهش یافت.

بیت تورنت در دنیای کریپتوکارنسی

پیش از بررسی و کشف ارتباط ترون و بیت تورنت پیشنهاد می‌کنیم بیت تورنت را بیشتر بشناسید. بیت تورنت (BitTorrent) بزرگترین پلتفرم اشتراک داده است. اشتراک‌گذاری فایل‌ها با بیت تورنت به این صورت است که کاربران فایل‌های متنوعی مانند فیلم و موسیقی را می‌توانند آپلود کنند و با دیگر افراد که به این اطلاعات نیاز دارند به اشتراک بگذارند. روش کار نرم افزار بیت تورنت نیز این‌گونه است که فایل‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا کاربران بتوانند با سرعت بیشتری تکه‌های فایل را دانلود یا آپلود کنند.

بررسی ارتباط ترون و بیت تورنت

ترون و بیت تورنت

بیت تورنت با ارائه‌ی سرعت بالای انتقال داده در فضای اینترنت توانست محبوبیت زیادی میان کاربران به دست آورد. در سال ۲۰۱۸ با محبوبیت کریپتوکارنسی در میان کاربران، بیت تورنت دست به ابتکار جالبی زد. ترون توانست با ایجاد توکن بومی بیت تورنت با نام BTT و پیشنهاد ۱۴۰ میلیون دلار این نرم افزار را بخرد. به این ترتیب بیت تورنت به طور رسمی وارد فضای ارزهای دیجیتال شد. بیت تورنت هدفش از ساخت توکن BTT  را افزایش کارایی پروتکل بیت تورنت اعلام کرده است.

ورود بیت تورنت به دنیای کریپتوکارنسی محدود به فعالیت روی بستر بلاک چین ترون نبود و در سال ۲۰۲۲ بیت تورنت پروتکل چند زنجیره‌ای خود را ساخت و با مهاجرت به پروتکل اختصاصی خود انقلابی در صنعت انتقال داده ایجاد کرد. البته توکن‌های قدیمی بیت تورنت که روی بلاک چین ترون ساخته شده بودند همچنان فعالند و در زنجیره‌ی اختصاصی بیت تورنت با نام BTTC شناخته می‌شوند.

فکر می‌کنید هدف از ساخت ارز دیجیتال بیت تورنت چه بود؟ چرا بزرگترین پلتفرم اشتراک داده در فضای اینترنت باید به دنیای کریپتوکارنسی مهاجرت کند و پلتفرم اختصاصی خودش را بسازد؟ یکی از اهداف بیت تورنت از ورود به فضای ارزهای دیجیتال افزایش سرعت دانلود داده‌ها و افزایش میزان دسترسی به فایل‌ها عنوان می‌شود. کاربرانی که ارز دیجیتال بیت تورنت داشته باشند اگر بخواهند با سرعت بالاتری فایل مدنظرشان را دانلود کنند می‌توانند با استفاده از توکن بیت تورنت این کار را انجام دهند. هدف دیگری که برای ورود بیت تورنت به فضای کریپتوکارنسی اعلام شده است مربوط به کسب درآمد این نرم افزار است.

پروتکل بیت تورنت چین

همان‌طور که می‌دانید امروزه انواع بلاکچین در دنیای کریپتوکارنسی فعال است و هر کدام ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارد و هر یک تلاش دارند کاستی‌های دنیای ارز دیجیتال را کمتر کنند تا میان کاربران محبوبیت بیشتری کسب کنند. در این بین ترون و بیت تورنت دست به ابتکار جالبی زدند. شبکه ترون به همراه بیت تورنت پروتکلی میان‌زنجیره‌ای با نام BTTC برای اتصال بلاکچین‌های مختلف عرضه کردند. این همکاری می‌تواند تاثیری شگرف روی آینده بیت تورنت داشته باشد.

هدف از ارائه‌ی پروتکل بیت تورنت چین این بود که مشکلات میان‌زنجیره‌ای ترون را حل کنند. بنابراین شبکه‌ی BTTC روی لایه دوم شبکه‌ی ترون ساخته شد تا بتواند ترون را به اتریوم و بایننس اسمارت چین متصل کند. از این پس کاربران بلاکچین‌های ترون، اتریوم و بایننس اسمارت چین می‌توانند بدون هزینه و به سرعت دارایی‌های دیجیتالشان را به راحتی منتقل کنند.

سوالات متداول

آیا ترون و بیت تورنت یکی هستند؟

خیر، ارتباط ترون و بیت تورنت مربوط به این است که شرکت ترون توانست بیت تورنت خریداری کند تا بیت تورنت وارد فضای کریپتوکارنسی شود.

ارتباط ترون و بیت تورنت منجر به عرضه‌ی چه پروتکلی شد؟

شبکه ترون به همراه بیت تورنت توانستند پروتکلی میان‌زنجیره‌ای با نام BTTC برای اتصال بلاکچین‌های مختلف عرضه کنند. BTTC قرار است مشکلات میان‌زنجیره‌ای ترون را حل کند و پلی میان بلاکچین‌های ترون، اتریوم و بایننس اسمارت چین باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای هستم که با هدف غنی‌سازی محتوای وب فارسی وارد حوزه‌‌ی تولید محتوا شده‌ام. مشتاقم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستی‌ها و همکاری‌های حرفه‌ای با هم در ارتباط باشیم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا