تحلیل ارزهای دیجیتالمنتخب سردبیر

تحلیل بازار ارز دیجیتال قبل و بعد از هاوینگ بیت کوین، رشد یا سقوط؟

تا جایی که حافظه تاریخی معامله‌گران بازار کریپتوکارنسی یاری می‌کند، بعد از هر هاوینگ بیت کوین بازار با رشد همراه بوده است. دلیل این رشد چیست و اینکه این اتفاق بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین دوباره رخ می‌دهد، سوالی است که ذهن اکثر فعالین بازار ارزهای دیجیتال را مشغول کرده است. در این مقاله به تحلیل بازار رمزارزها قبل و بعد از هاوینگ خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم دیدی روشن درمورد رویدادهای احتمالی بازار به مخاطبین بدهیم.

کمیابی بیشتر بیت کوین

نصف شدن پاداش استخراج BTC یک رویداد از پیش تعریف شده است که در پروتکل شبکه بیت کوین تعبیه شده است. این اتفاق به طور خودکار آغاز می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که ۲۱۰۰۰۰ بلوک به شبکه اضافه شود. چرخه نصف شدن با هدف کنترل صدور و کاهش نرخ تورم تا مرز نهایی آن یعنی ۲۱ میلیون بیت کوین (BTC) است.

هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین، تخصیص پاداش بلاک را از ۶.۲۵ BTC به ۳.۷۵ BTC کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود که ماینرها به جای پاداش، بیشتر به کارمزد تراکنش متکی باشند. همین عامل باعث کمیابی BTC می‌شود که کاهش عرضه را در پیش دارد. بر اساس قانون عرضه و تقاضا، با کاهش عرضه و ثابت ماندن تقاضا قیمت دارایی رشد خواهد کرد.

از آنجایی که بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط دارد، این تاثیر مثبت هاوینگ بر قیمت BTC، بر سایر دارایی‌های این مارکت نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی شاخص‌های کلیدی بیت کوین می‌پردازیم که برای تحلیل قیمت قبل و بعد از هاوینگ بسیار کارآمد هستند.

شاخص‌های کلیدی بیت کوین و تاثیر آنها بر بازار رمزارزها

اکثر فعالین بازار کریپتو در آستانه هاوینگ به تحلیل بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازند. با این حال، همراه کردن این تحلیل‌ها با تعداد انگشت شماری از شاخص‌های خاص بیت کوین می‌تواند تصویری از کل بازار ارائه دهد. با افزودن این شاخص‌ها به تجزیه و تحلیل، می‌توانیم منطق پشت افزایش قیمت و نوسانات در رابطه با عرضه بیت‌کوین، احساسات معامله‌گران، وضعیت استخراج‌کنندگان، واکنش سرمایه‌گذارانی که مشتقات این ارز را معامله می‌کنند و موارد دیگر را درک کنیم.

موجودی به جریان (Stock-To-Flow)

این اندیکاتور یک شاخص قیمت گذاری محبوب است که فرایند قیمت گذاری را با نسبت عرضه BTC انجام می‌دهد. تجزیه و تحلیل موجودی به جریان با تقسیم موجودی دارایی (عرضه موجود) بر عرضه جدید و تولید سالانه انجام می‌شود. نمودار شامل یک خط نازک است که قیمت منصفانه دارایی را نشان می‌دهد و یک خط رنگی که از همان خط پیروی می‌کند و در مواقعی برای نشان دادن انحراف، تغییر می‌کند.

چارت Stock to flow بیت کوین

در این نمودار که در تصویر می‌بینید، ستون رنگی سمت راست راهنمایی برای نمودار رنگی درون چارت است که هر چه به رنگ بنفش نزدیک می‌شود، به زمان هاوینگ نزدیک‌تر می‌شویم. سمت چپ نیز قیمت BTC را نشان می‌دهد. طبق این چارت در قسمت‌هایی که با دایره قرمز مشخص شده است، رویداد هاوینگ اتفاق افتاده است و همینطور که مشاهده می‌کنید باعث رشد قیمت BTC شده است. طبق اطلاعات چارت مهم Stock to flow قیمت BTC تا اواسط ۲۰۲۴ به قیمت ۱۰۰ هزار دلاری می‌رسد. البته شایان ذکر است که تحلیل‌ها تنها به پیش بینی قیمت می‌پردازند و نشان قطعیتی از آینده نیستند.

نرخ هش (Hash Rate)

نرخ هش بیت کوین، کل توان محاسباتی اختصاص داده شده به ماینرها را نشان می‌دهد. هرچه نرخ هش بالاتر باشد، شبکه ایمن‌تر است. زمانی که ماینرها پاداش کافی در ازای فرایند پرهزینه ماینینگ کسب نکنند، ممکن است فعالیت‌شان در شبکه کاهش پیدا کند که این به پایین آمدن هش ریت منجر می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت پس از رویداد هاوینگ با کاهش پاداش ساخت بلاک، نرخ هش کاهش پیدا کند. زیرا برخی از ماینرها که از توان محاسباتی بالایی برخوردار نیستند، ممکن است پس از Halving دستگاه‌های استخراج یا بیت کوین‌های خود را برای کسب سود بفروشند.

پیش بینی می‌شود که این احتمال فروش ماینرها که در چرخه‌های قبلی نیز روی داده است، کمی بعد از هاوینگ باعث کاهش قیمت کوتاه مدت BTC شود. البته سناریوی دیگری نیز وجود دارد که این کاهش نرخ هش، ممکن است باعث فعالیت بیشتر ماینرهای بزرگ BTC شود و برخلاف تصور دلیلی بر افزایش قیمت شود.

چارت تاریخی نرخ هش

البته با مشاهده چارت بالا، به این نتیجه می‌رسیم که معمولا با کاهش شدید نرخ هش، سریعا این شاخص احیا شده است و ماینرها اجازه سقوط این شاخص را نمی‌دهند. پس ممکن است سناریوی اول که در آن احتمال سقوط قیمت در نتیجه سقوط هش ریت وجود داشت، منتفی شود.

بهتر است پس از مشاهده کاهش نرخ هش بعد از هاوینگ، منتظر ظهور سیگنال باشیم. اگر نرخ هش به کاهش خود ادامه داد، احتمالا بازار کریپتو با یک روند نزولی کوتاه مدت مواجه خواهد شد. ولی اگر نرخ هش کمی بعد از کاهش، احیا شد، می‌توان از ظهور روند قدرتمند صعودی مطمئن شد.

آدرس‌های فعال (Active Addresses)

این معیار تعداد آدرس‌های منحصربه‌فردی را که در یک دوره معین در شبکه بیت‌کوین تراکنش می‌کنند، مشخص می‌کند. این شاخص به تحلیلگر امکان می‌دهد تعامل کاربر و فعالیت شبکه را ردیابی کند. هاوینگ یک رویداد تاثیرگذار بر رفتار سرمایه‌گذاران است. معمولا در نزدیکی این واقعه، آدرس‌های فعال رو به افزایش هستند. با این حال، این افراد می‌توانند آدرس‌های کیف پول بیت‌کوین جدیدی ایجاد کنند و قبل از هاوینگ، بیت‌ کوین را در آن آدرس‌ها نگه دارند.

چارت آدرس های فعال شبکه بیت کوین

همانطور که در چارت آدرس‌های فعال شبکه بیت کوین مشخص است، پس از هاوینگ ۲۰۲۰ با افزایش تعداد آدرس‌های فعال روبرو بودیم که در کنار شاخص‌های دیگر باعث افزایش قیمت BTC شد.

لازم به ذکر است که ممکن است آدرس‌های فعال یا تراکنش کاربران در شبکه بیت‌ کوین برای فروش، خرید یا انتقال بیت‌ کوین پیش از هاوینگ افزایش یابد. بنابراین، هنگامی که بررسی این شاخص با احساسات بازار، ابزارهای تحلیل تکنیکال و حتی شاخص‌های حجم همراه باشد، می‌تواند ابزاری مفید برای پیش‌بینی آینده بازار باشد. البته با بررسی چارت آدرس‌های فعال در کنار حجم معاملات می‌توان به نتایج کامل‌تری رسید. اگر با رشد آدرس‌ها، حجم معاملات ثابت بود یا افزایش پیدا کرد، نشان از مثبت بودن اقدامات صاحبان آدرس‌های فعال است. برعکس اگر رشد تعداد آدرس‌ها با کاهش حجم معاملات همراه بود، می‌توان به منفی بودن اقدامات آدرس‌های فعال پی برد.

اندیکاتور CDD بیت کوین

این اندیکاتور که با نام Coin Days Destroyed شناخته می‌شود، حرکت بیت کوین‌هایی را که مدت طولانی نگه داشته شده‌اند را مشخص می‌کند. این اندیکاتور ابزار قابل اعتمادی است، زیرا به واسطه آن می‌توان رفتار و ذهنیت سرمایه‌گذاران را تحلیل کرد. این شاخص حاصل ضرب بیت کوین‌هایی که در یک تراکنش خاص درگیر هستند در تعداد روزهایی که آن بیت کوین‌ها نگهداری شده‌اند، است. اگر معیار CDD تغییر کند، به این معنی است که سرمایه‌گذاران بلندمدت یا حتی هولدرهای BTC در حال جابجایی کوین‌های خود هستند.

چارت CDD بیت کوین

طبق داده‌های چارت CDD، حوالی سه هاوینگ قبلی، این شاخص دچار ریزش شده است و بعد از هاوینگ، اندیکاتور CDD رشد داشته است. این رشد با افزایش قیمت همراه است که می‌تواند نشان‌دهنده تاثیر مثبت بر قیمت BTC باشد.

نمودار رنگین کمان بیت کوین (Bitcoin rainbow chart)

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک ابزار ارزش گذاری برای قیمت BTC است که به صورت منحنی لگاریتمی ترسیم شده است. نمودار شامل نوارهایی شبیه به رنگین کمان است که احساسات بازار و حرکت قیمت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، پایین‌ترین باند مربوط به فروش شدید است، به این معنی که بیت کوین بیش از حد فروخته می‌شود. نمودار، مناطق خرید و فروش را بر اساس الگوی قیمت BTC برجسته می‌کند.

اگر به الگوهای تاریخی مرتبط با نمودار رنگین کمان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ۶ تا ۱۲ ماه قبل از رویدادهای هاوینگ، معمولاً انباشت بیت کوین شروع می‌شود. شایان ذکر است که در حال حاضر (آگوست ۲۰۲۳) BTC در منطقه فروش شدید قرار دارد. در نقطه مقابل معمولا طبق داده‌های این چارت، ۱۲ ماه بعد از هاوینگ سرمایه‌گذاران شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند.

چارت رنگین کمان بیت کوین

طبق چارت بالا، معمولا در زمان هاوینگ‌ها BTC در منطقه فروش شدید قرار داشته است، که فرصتی برای خرید به سرمایه‌گذاران اهدا می‌کند. بعد از اجرای هاوینگ، قیمت به منطقه زمان خرید (رنگ سبز) حرکت می‌کند. طبق گذشته این چارت، احتمال می‌رود در هاوینگ ۲۰۲۴ نیز این الگوها تکرار شود.

تا به اینجای مقاله شاخص‌ها و اندیکاتور‌هایی که برای تحلیل قیمت بیت کوین قبل و بعد از هاوینگ مفید بودند را بررسی کردیم تا بینشی روشن نسبت به آینده مارکت کریپتو پس از هاوینگ داشته باشیم. در ادامه اتفاقاتی که ممکن است، برای بازار کریپتو بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ بیافتد را پیش بینی می‌کنیم.

پس از هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از هاوینگ BTC در سال ۲۰۲۴، پاداش بلاک به ۳.۷۵ BTC در هر بلاک کاهش می‌یابد. در ادامه احتمالات مربوط به قیمت، شبکه و اقتصاد کلان را شرح می‌دهیم:

  • افزایش قیمت‌ ارزهای دیجیتال، به دلیل افزایش علاقه معامله‌گران به نگهداری رمزارزها است. با این حال، این می تواند در بازه زمانی ۶ الی ۱۲ ماه بعد از هاوینگ اتفاق بیافتد.
  • کمیابی BTC، ممکن است باعث پذیرش جهانی بیت کوین آن نسبت به ارز فیات و سایر دارایی‌های دیجیتال شود.
  • سرمایه‌گذاران نهادی ممکن است علاقه بیشتری به بیت کوین نشان دهند. زیرا حتی اتریوم نیز شاهد ورود جریان‌های بزرگ نهادی پس از ارتقاء Shapella بود، جایی که نرخ تورم به طور قابل‌توجهی کاهش یافت.
  • ممکن است باعث کاهش کوتاه مدت قیمت‌ BTC و سایر رمزارزها شود، زیرا ماینرهایی که انگیزه‌ای برای ادامه ندارند، بیت‌کوین‌ها و دستگاه‌های ماینینگ خود را می‌فروشند و باعث ریزش قیمت BTC می‌شوند.
  • از آنجایی که بعد از هاوینگ، ماینرها باید بیشتر روی کارمزد تراکنش تمرکز کنند، ممکن است اولویت‌بندی تراکنش‌ها برای دستیابی به سهم بالاتری از پاداش‌ها رخ دهد.
  • ممکن است نوسانات کوتاه مدتی در بازار وجود داشته باشد. با خروج بعضی از سرمایه‌گذاران و تلاش برخی برای ورود به بازار؛ پس از هاوینگ ممکن است بازار در حالت پرنوسان قرار بگیرد.

آینده بازار ارزهای دیجیتال بعد از هاوینگ

همانطور که گفته شد، بروز هر سه سناریوی کاهش قیمت، ایجاد بازار رنج و افزایش قیمت ممکن است. با وجود اینکه شواهد تاریخی، رشد قیمت را محتمل‌تر می‌دادند، ولی اینکه چه زمانی اتفاق می‌افتد به شاخص‌هایی که در مورد آنها بحث کردیم، تحلیل تکنیکال، احساسات بازار و حتی عوامل کلان اقتصادی بستگی دارد.

در این مقاله سعی کردیم بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال را قبل و بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ بررسی و تحلیل کنیم. البته باید بدانید که این مقاله تنها جنبه آموزشی داشته و هیچگونه پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۳۰

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ملک حسین مالکی
ملک حسین مالکی
3 ماه قبل

با سلام خواستم ثبت نام کنم اما میزنه اطلاعات تلفن همراه و کارت ملی نمی خونه در صورتی که تلفن همراه به نام خودمه، قبل از اینکه اینجا بخوام ورود کنم همزمان دارم با بیت پین و اوکی اکسچنج معاملاتم رو انجام میدم که هر کدام مزایا و معایب مختص خودش رو داره و دوست دارم با نرم افزار wallex هم بیشتر آشنا شم و شاید معایب اون دو برنامه در اینجا نباشه و محیطش خلاقانه تر و جالبتر باشه و کارمزد کتراز اون دو باشه و ارزی رو خیلی گرونتر در خرید و ارزونتر در فروش و کارمزد واریز و برداشت پول کمتر استقبال بهتری و کل

آرن امیریان
آرن امیریان
3 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر
ممنون از این که والکس رو انتخاب کردید. برای موردی که فرمودید، می‌تونید از پشتیبانی والکس سوال کنید تا بهتر راهنمایی کنن.

ملک حسین مالکی
ملک حسین مالکی
3 ماه قبل

سلام و درود خدمت شما برادر عزیز، با اینکه بازار منفی و نزولی هست بعضی ارزها مقاومت بیشتری از نظر من نشوم می دند و در آخر ناچار به نزول ، قبل این اتفاق تمام نقدینگی خودم رو ارز دیجیتال گرفتم و در وقتی که بعضی ارزهای قوی در منهای بیست و هشت بود ارزی که بالا بود فروختم و زدم به ارزهای با سقوط بالا و در هر اندازه سقوط ناچارم به تحمل و صبوری و پذیرفتن ریسک بر باد رفتن نیمی و شاید بیشتر از نیمی از سرمایه، به نظر شما این روند کی پایان میگیره و بازار صعودی و سبز میشه ؟

سعید
سعید
19 روز قبل

از ارزهای بالا جدول بخر که ریسک کمتری داره، بنظرم بهتره بیت کوین بخری چون چن روز دیگه هاوینگ اتفاق میفته و حداقل به ۱۰۰هزار دلار میرسه

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی