Defi

شرکت های فعال در دیفای؛ معرفی شرکت های حوزه امور مالی غیر متمرکز

در ایالات متحده، فدرال رزرو و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانینی را برای مؤسسات مالی متمرکز مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها تعریف می‌کنند که مصرف‌کنندگان برای دسترسی مستقیم به سرمایه و خدمات مالی به آن‌ها تکیه می‌کنند. DeFi این سیستم مالی متمرکز را با توانمندسازی افراد با مبادلات دیجیتالی همتا به همتا به چالش می‌کشد. برای همین است که روزبه‌روز به شرکت های فعال دیفای افزوده می‌شود. در این مقاله پس از توضیح کوتاهی درباره‌ اینکه دیفای چیست، به سراغ معرفی ۱۰ مورد از برترین شرکت های توسعه دهنده دیفای می‌رویم.

پروژه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

پروژه دیفای به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا به بیانی دیگر، یک فناوری مالی در حال ظهور اشاره دارد که بر اساس دفتر کل توزیع شده ایمن مشابه ارزهای رمزنگاری شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. DeFi هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند را حذف می‌کند. بر همین اساس، ۱۰ مورد از برترین شرکت های فعال دیفای را در این مقاله با هم مرور می‌کنیم. اما دیفای مختص به شرکت‌ها نیست و افراد نیز می‌توانند از این پروژه استفاده کنند. برای این منظور، افراد می‌توانند پول یا دارایی‌های خود را در یک کیف پول دیجیتال ایمن نگه داشته و در عرض چند دقیقه آن را انتقال دهند. به‌طورکلی هر کسی که به اینترنت متصل باشد می‌تواند از DeFi استفاده کند.

برترین شرکت های فعال دیفای کدامند؟

در ادامه ۱۰ مورد از برترین شرکت های فعال دیفای که در کشورهای مختلف تاسیس شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

1- مون پی (Moonpay) – آمریکا

 مون پی یکی از شرکت های حوزه امور مالی غیر متمرکز است که زیرساخت‌های پرداختی برای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. مجموعه محصولات این شرکت فعال در دیفای با استفاده از تمام روش‌های پرداخت از جمله کارت اعتباری و حواله‌های بانکی، Apple Pay، Google Pay و Samsung Pay، تجربه‌ای یکپارچه برای معاملات بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

کمپانی مون پی فعال دیفای

MoonPay در بیش از ۱۶۰ کشور فعال است و بیش از ۲۵۰ کیف پول، وب‌سایت و برنامه پیشرو به آن اعتماد دارند تا پرداخت‌ها را بپذیرد و از کلاهبرداری جلوگیری کند.

2- کایکو (Kaiko) معروف به Challenger Deep – فرانسه

کایکو که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، یکی از شرکت های فعال دیفای است که اطلاعات بازار دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند و شفافیت و کارایی عملیاتی را برای شرکت‌های نهادی، همکاران DeFi و شرکت‌های Web3 افزایش می‌دهد. مجموعه محصولات این شرکت شامل داده‌های بازار است.

3-  دَپر لبز (Dapper Labs) – کانادا

Dapper Labs از قدرت بازی برای ارائه تجربیات مبتنی بر بلاک چین و مجموعه‌های دیجیتالی استفاده می‌کند که برای شما ساخته شده است. اگر می‌خواهید با بازی‌های دنیای کریپتو بیشتر سروکار داشته باشید که از قضا توسعه دهنده‌ آن یکی از شرکت های فعال دیفای باشد، دَپر لبز یکی از انتخاب‌های ایده‌آل است.

4- ZenLedger – آمریکا

ZenLedger.io که توسط پیشکسوتان صنعت فناوری، امور مالی و حسابداری ساخته شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌ها را وارد و سود و درآمد کسب شده را محاسبه کنید. این شرکت که یکی از شرکت های فعال دیفای است همچنین به کاربران اجازه می‌دهد اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند.

شرکت دیفای ZenLedger فعال در دیفای

 با استفاده از ZenLedger، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌توانند مدیریت سبد خود، تولید گزارش سود و ضرر و ثبت پرونده‌های خود را انجام دهند.

5- Composable Finance – آلمان

Composable یکی دیگر از شرکت های فعال دیفای است که از طریق ساده‌سازی و یکپارچه‌سازی با استانداردهای مورد نظرDeFi ، به کارهای خود سرعت می‌بخشد. در این شرکت حوزه امور مالی غیر متمرکز، طیفی از راه‌حل‌های پیشرفته وجود دارد که به سازندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز را به‌طور یکپارچه بسازند و در یک یا چند زیرساخت لایه ۱ یا لایه ۲ مستقر شوند.

رابط کاربری مناسب برای توسعه‌دهندگان به‌منظور تعامل با پل‌های مختلف، مدیریت مسیریابی، آغاز تماس‌های برگشتی به قراردادهای هوشمند، و… از جمله مواردی است که در Composable Finance می‌توان به آن دسترسی داشت. همه این‌ها در حالی امکان‌پذیر شده‌اند که از آپ‌تایم و نهایی بودن تراکنش در مقیاس اطمینان حاصل شود.

6- بلاکچین (Blockchain) – انگلیس

Blockchain محبوب‌ترین کیف پول بیت کوین جهان و پرترافیک‌ترین وبسایت ارزهای دیجیتال است. Blockchain در آگوست ۲۰۱۱ توسط بن ریوز (Benjamin Reeves)، یک توسعه دهنده از بریتانیا تاسیس شد. این سایت به عنوان یک کاوشگر بلاک چین شروع به کار کرد تا فعالیت کاربران بیت کوین را سهولت بخشد. اندکی پس از آن، کیف پول بلاک چین راه اندازی شد که عنوان اولین کیف پول بیت کوین جاوا اسکریپت، شناخته‌ می‌شود. این کیف پول راهی امن و راحت برای ذخیره و استفاده از بیت کوین‌ها را ارائه می‌دهد. بررسی تراکنش‌ها و تجزیه و تحلیل اقتصاد بیت کوین از جمله ویژگی‌های بلاک چین، یکی از معروف‌ترین شرکت های فعال دیفای به حساب می‌آید.

7- آتاتو (Atato) – سنگاپور

شرکت Atato فعال در دیفای

آتاتو یک ارائه‌دهنده نگهبانی و کیف پول‌های رمزنگاری‌شده است. برنامه‌های آن به افراد و کسب‌وکارها امکان ذخیره، تراکنش و مدیریت دارایی‌های دیجیتال و همچنین دسترسی به DeFi، NFT و همه برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد. این شرکت فعال دیفای در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و خدمات خود را آغاز کرد.

8- توکنی (Tokeny) – لوگزامبورگ

توکنی یکی دیگر از شرکت های فعال دیفای است که راه‌حل‌های توکنی به کاربران مالی فعال در بازارهای خصوصی ارائه می‌دهد تا اوراق بهادار را با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده منتشر، انتقال و مدیریت کند. این شرکت که از معروف‌ترین شرکت های توسعه دهنده دیفای است، به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را افزایش دهند.

اگر به‌دنبال پیشرفت قابل توجه در نقدینگی‌های ابزارهای مالی  با استفاده از اعتماد، انطباق و کنترل بر روی یک زیرساخت بسیار کارآمد هستید توکنی پیشنهاد می‌شود. این شرکت به فعالان بازار این امکان را می‌دهد تا پیشرفت‌های قابل‌توجهی در نقدینگی‌ها کسب کنید و به راحتی در بازارهای مالی نقل و انتقال انجام دهید، توکنی را در گوشه ذهن خود نگه‌دارید.

9- هش فلو (HashFlow) – آمریکا

هش فلو یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است که به‌عنوان یکی از شرکت های فعال دیفای شناخته می‌شود. این شرکت توسعه دهنده دیفای به شما این امکان را می‌دهد به‌راحتی در بازارهای برتر کریپتو معامله کنید. این کمپانی در سال ۲۰۱۹ در آمریکا تاسیس شد.

10-DFX – آمریکا

DFX یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم (مانند Uniswap) است که با منحنی پیوند تنظیم شده به‌صورت پویا برای استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات (مانند USDC، CADC، EURS، XSGD و…) با استفاده از فیدهای قیمت FX در دنیای واقعی بهینه شده است.

آینده‌ شرکت های توسعه دهنده دیفای

علاوه بر شرکت‌های ذکر شده، شرکت‌های متنوع دیگری نیز در دیفای فعال هستند. برای مثال مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان صندوق سرمایه‌ گذاری گری اسکیل دانست. به‌طورکلی شبکه تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک فناوری مالی در حال توسعه است که سیستم بانکداری متمرکز فعلی را به چالش می‌کشد. بنابراین Defi هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت های حوزه امور مالی متمرکز برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند را حذف می‌کند و استفاده از تراکنش‌های همتابه‌همتا یا P2P را ترویج می‌کند. این یعنی آینده شرکت های فعال دیفای نیز درخشان است و به‌زودی شاهد افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها به‌صورت نجومی خواهیم بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا