مقالات ارز دیجیتال

تفاوت دای و ترا؛ فرق بین ۲ رمزارز معروف دنیای کریپتو

ارز دیجیتالی دای چیست؟ تفاوت دای و ترا در چه مواردی است؟ در سال‌های اخیر حوزه ارزهای دیجیتال شاهد پیشرفت‌های بسیار زیادی بوده است. شاید هیچ کس حتی چنین روزی را تصور نمی‌کرد که ارزهای دیجیتال چنین مورد استقبال قرار بگیرد. پروژه‌های بسیار زیادی با هدف کسب سودهای کلان در این حوزه راه‌اندازی می‌شوند. بسیاری از آن‌ها با موفقیت همراه هستند و برخی دیگر نیز در کوتاه مدت شکست می‌خورند.

دای و ترا در دسته پروژه‌هایی قرار دارند که توانستند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. امروزه شاهد آن هستیم که علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری روی این دو ارز دیجیتال بسیار زیاد شده است. اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال دای و ترا را دارید بهتر است قبل از هرچیز در مورد تفاوت دای و ترا کمی تحقیق کنید. ما در این مطلب همراه با معرفی دای و ترا به صورت مختصر در مورد فرق دای و ترا صحبت خواهیم کرد.

ارز دیجیتال دای چیست؟

ارز دیجیتال دای

ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین غیر متمرکز است که به دلار آمریکا متصل است. استیبل کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است و به آن دسته از دارایی‌های ارز دیجیتال اشاره دارد که دارای قیمت ثابت هستند و تحت تاثیر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرند.

دای یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم است. پروژه دای در دسامبر ۲۰۱۷ توسط ران کریستنسن (Rune Christensen) راه اندازی شد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دای با سایر استیبل کوین‌های متمرکز در این است که توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود.

مزیت دای برای معامله‌گران این است که دارای نوسان نیست؛ ثبات قیمت دای از طریق سیستم وام شبکه اتریوم کنترل می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا معامله‌گران از طریق خرید دای، ریسک معاملات خود را به حداقل برسانند.

 یکی دیگر از ویژگی‌هایی که دای را منحصر به فرد می‌کند ادغام گسترده آن در بلاک چین اتریوم است. مالکان ارز دیجیتال دای می‌توانند با خرید این ارز دیجیتال یا وام گرفتن آن در صدها برنامه غیر متمرکز دیگر مانند بازی‌ها و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز استفاده کنند. توجه به این نکته مهم است که کاربران DAI بدون نیاز به دریافت تایید می‌توانند دارایی‌های خود را به عنوان وثیقه قفل کنند و توکن دای دریافت کنند.تعداد کل واحدهای دای ۸.۴۷ میلیارد است.

 ارز دیجیتال ترا چیست؟

ارز دیجیتال ترا

Terra یک شبکه بلاک چین است که به عنوان پلتفرمی برای ایجاد استیبل کوین‌های چند وثیقه‌ای عمل می‌کند. این پروژه در ژانویه ۲۰۱۸ توسط دنیل شین (Daniel Shin) و دو نوین (Do Kwoin)راه‌اندازی شد و وایت پیپر ترا در سال ۲۰۱۹ با عنوان «پول ترا: ثبات و پذیرش» منتشر شد.

هدف پروژه ترا، ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز است. تیم توسعه دهنده ترا در معرفی خود می‌گوید که این تضمین را به کاربران خود می‌دهد که به صورت عادلانه رشد اقتصادی را توزیع کند. برای رسیدن به این هدف نیز به بجای یک سیستم متشکل از نمایندگان از یک مکانیزم اجماع دموکراتیک کمک می‌گیرد.

توکن بومی شبکه ترا، لونا با نماد اختصاری LUNA است. دارندگان این توکن می‌توانند با استفاده از لونا:

  •      هزینه‌‌های شبکه را پرداخت کنند.
  •      در حاکمیت مشارکت کنند.
  •      در مکانیسم اجماع اثبات سهام سهیم شوند.

ترا اس‌دی‌آر (TerraSDR) توکن دیگری است که در شبکه ترا برای حفظ ارزش و جلوگیری از نوسان قیمت به کار گرفته می‌شود. این توکن از سبدی از ارزها تشکیل شده است که وثیقه آن توکن‌های لونا هستند.

مقایسه دای و ترا

در این قسمت به بررسی فرق dai و terra می‌پردازیم. اطلاعات عددی درج شده در این قسمت مربوط به ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ است و بعد از این تاریخ جهت تصمیم‌گیری بهتر توصیه می‌کنیم از وب سایت کوین مارکت کپ  که یکی از پرکاربردترین وب سایت‌ها در زمینه ارز دیجیتال است اطلاعات خود را بروز رسانی کنید.

تفاوت دای و ترا از لحاظ رتبه بازار

دای رتبه ۱۷ بازار را به خود اختصاص داده است و سهم ۰.۴۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

ترای رتبه ۹ بازار را به خود اختصاص داده است و سهم ۱.۴۴ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

تفاوت دای و ترا از لحاظ کاربرد

ارز دیجیتال ترا برای پرداخت هزینه‌های کالاها استفاده می‌شود. از طرف دیگر برای ثابت نگه داشتن قیمت کوین‌های پروژه ترا، از ارز دیجیتال ترا برای پاداش دادن به رای‌دهندگان استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال دای کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال کاربران می‌توانند از طریق سیستم نرخ پس‌انداز دای و قفل کردن دارایی‌های خود به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کنند. همچنین دای به دلیل اینکه دارای ثبات قیمت است یک گزینه مناسب برای خرج کردن است و دارندگان دای می‌توانند توکن دای را به ارز فیات تبدیل کرده و خرج کنند. 

تفاوت دای و ترا از لحاظ قیمت

دای یک استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا است به همین دلیل انتظار می‌رود که در ایده‌آل‌ترین حالت قیمتی معادل یک دلار یا بسیار نزدیک به این عدد داشته باشد. با مشاهده نمودار قیمتی دای متوجه می‌شویم که توانسته است این ثبات قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف حفظ کند. هر چند این استیبل کوین نیز نوساناتی را تجربه کرده است اما در مقایسه با سایر استیبل کوین‌ها بسیار ناچیز است. هر واحد از دای در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۱.۰۰ دلار معامله می‌شود.

ارز دیجیتال ترا در اواسط سال با قیمت ۱.۷ دلار به بازار عرضه شد. هر چند در ابتدا قیمت این ارز دیجیتال روند نزولی به خود گرفت اما توانست در سال ۲۰۲۱ رشد قیمتی بسیار خوبی را تجربه کند. این میزان رشد باعث شد تا توجه افراد زیادی به این ارز دیجیتال جلب شود و تقاضا برای آن افزایش پیدا کند. با افزایش تقاضا، ترا موفق شد تا ارزش بازار بی نظیری را به دست بگیرد. هر واحد از ترا در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۷۳.۳۹ دلار معامله می‌شود.

تفاوت دای و ترا از لحاظ آینده

وب سایت TradingBeast رشد قیمتی بسیار مثبتی را برای ارز دیجیتال دای تا سال ۲۰۲۵ پیش بینی می‌کند. علاوه بر این بسیاری از تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال معتقد هستند که چون دای قصد دارد به عنوان یک پول بی طرف در دنیا عمل کند آینده بسیار روشنی را پیش روی خواهد داشت و با افزایش تقاضا، قیمت دای نیز بالا خواهد رفت.

بر اساس نظر تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال، ترا رشد قیمت مثبتی را در آینده تجربه خواهد کرد؛ هرچند شیب این رشد ممکن است ملایم باشد. سرویس پیش‌بینی مبتنی بر الگوریتم سایت والت اینوستر (walletinvestor) نیز در بلند مدت برای ترا رشد قیمتی صعودی را پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که در سال ۲۰۲۵ قیمت ترا به ۵۰۰ دلار نیز برسد.

 برای سرمایه گذاری ترا بهتر است یا دای؟

هر دو ارز دیجیتال دای و ترا دارای آینده روشنی هستند و تیم‌های توسعه دهنده آن‌ها نیز اهداف بسیار مهمی برایشان در نظر گرفته است. تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال نیز، ترا و دای را به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت معرفی می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است و می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهد.

به همین دلیل شما اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید حتما قبل از هرگونه اقدام به خرید و تبدیل دارایی خود به ترا و دای در مورد وضعیت بازار هر دو تحقیق کنید. می‌توانید نظرات تحلیل‌گران برتر را نیز مطالعه کنید و در نهایت با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

توجه داشته باشید که هرگونه سرمایه‌گذاری بدون انجام تحقیقات کافی می‌تواند شما را متحمل ضررهای مالی سنگین کند.

ارز دیجیتال دای چیست؟

ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین غیر متمرکز است که به دلار آمریکا متصل است. دای یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم است. مهم‌ترین تفاوت‌های دای با سایر استیبل کوین‌های متمرکز این است که توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود.

ارز دیجیتال ترا چیست؟

یک شبکه بلاک چین است که به عنوان پلتفرمی برای ایجاد استیبل کوین‌های چند وثیقه‌ای عمل می‌کند. هدف پروژه ترا، ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز است. ترا این تضمین را به کاربران خود می‌دهد که به صورت عادلانه رشد اقتصادی را توزیع کند.

آینده ارز دیجیتال ترا چگونه خواهد بود؟

سرویس پیش‌بینی مبتنی بر الگوریتم سایت والت اینوستر (walletinvestor) نیز در بلند مدت برای ترا رشد قیمتی صعودی را پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد که در سال ۲۰۲۵ قیمت ترا به ۵۰۰ دلار نیز برسد.

آینده ارز دیجیتال دای چگونه خواهد بود؟

بسیاری از تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال معتقد هستند که چون دای قصد دارد به عنوان یک پول بی طرف در دنیا عمل کند آینده بسیار روشنی را پیش روی خواهد داشت و با افزایش تقاضا، قیمت دای نیز بالا خواهد رفت.

برای سرمایه گذاری ترا بهتر است یا دای؟

هر دو دارای آینده روشنی هستند و تیم‌های توسعه دهنده آن‌ها نیز اهداف بسیار مهمی برای آن‌ها در نظر گرفته است. تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال نیز، ترا و دای را به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت معرفی می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین دیبا
حسین دیبا
1 سال قبل

روی این سایت نوشته لونا توکن سوزی داره
https://coin*****m/luna/
ایا توکن های کیف پول ما هم سوزانده میشه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  حسین دیبا

سلام
وقت شما به خیر
اصطلاح توکن سوزی به این معناست که بخشی توکنهای در گردش ابتدا خریداری و سپس به آدرس کیف پول بدون دسترس منتقل میشود. بنابراین خطری توکنهای هولد شده کاربران را تهدید نمیکند.
پیشنهاد میکنیم مقاله توکن سوزی ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا