مقالات ارز دیجیتال

مقایسه تتر و ترا، بررسی تفاوت های دو استیبل کوین تتر و ترا

تفاوت ارز ترا و ارز تتر چیست؟ کدام یک از این دو استیبل‌کوین برای معامله‌گران انتخاب بهتری هستند؟ افزایش روزافزون محبوبیت ارزهای دیجیتال، باعث پیدایش فناوری‌های نوینی شده که هدف آن‌ها حل مشکلات فعلی صنعت کریپتو است. یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر، ترا (لونا)، دای و… است.

این استیبل‌کوین‌ها ابزاری عالی برای خنثی‌کردن نوسانات شدید بازار ارز هستند. تتر (USDT) و ترا (Tra) دو مورد از پرکاربردترین استیبل‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. برای آن‌که با فرق USDT و Tra بیشتر آشنا شوید و بدانید که کدام یک از این‌ها با توجه به نیازهای معاملاتی شما گزینه بهتری هستند، تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

تتر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تتر یک استیبل‌کوین با پشتوانه

تتر (USDT) که قبلا Realcoin نامیده می‌شد، ارز دیجیتالی‌ است که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت Tether Operations Limited راه‌اندازی شد. تتر در اصل به‌عنوان یک استیبل‌کوین طراحی شده است و با اتصال به یک دارایی واقعی، ثبات بیشتر و نوسان کمتری دارد.

هر یک از استیبل‌کوین‌ها به انواع ارزهای فیات یا کالاهای گرانبهایی مثل فلزات گرانبها متصل می‌شوند. درواقع این دارایی‌های واقعی، به‌عنوان پشتیبان استیبل‌کوین‌ها عمل می‌کنند. پشتیبان تتر دلار آمریکا است و گردش آن در بازار ارزهای دیجیتال با نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا ثابت است.

این نسبت ثابت به معنای آن است که به‌ازای هر USDT، یک دلار آمریکا در خزانه شرکت سازنده وجود دارد. در واقع، زمانی که یک نفر ۱۰ دلار به حساب تتر خود واریز می‌کند، ۱۰ کوین USDT استخراج می‌شود.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معامله‌گران برای خرید ارزهای دیجیتال با هزینه کمتر و سرعت بالاتر، می‌توانند از تتر استفاده کنند.
  • کاربران می‌توانند از تتر برای پرداخت‌های برون‌مرزی استفاده کنند. مزایای انتقال پول با تتر عبارت است از سرعت بیشتر و کارمزد کمتر.
  • با توجه به ثابت‌بودن قیمت تتر، معامله‌گرانی که دارایی‌های خود را در قالب وام در اختیار سایر کاربران قرار می‌دهند، می‌توانند تتر را به‌عنوان بازپرداخت وام دریافت کنند.

ترا چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

اتصال ترا به دلار با الگوریتم

Terra یک پروژه بلاکچین است که توسط Terraform Labs توسعه یافته است و هدف آن توانمندسازی ارزهای دیجیتال و اپلیکیشن‌های مالی این استارپ است. ترا یا UST یکی از این ارزهای دیجیتال است که از طریق یک الگوریتم به دلار ایالات متحده وصل می‌شود.

ترا یک استیبل‌کوین است که با هدف کاهش نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتالی مثل بیتکوین توسعه پیدا کرده است. بعضی استیبل‌کوین‌ها مانند تتر، از طریق پول نقد و معادل‌های نقدی به دلار آمریکا وصل می‌شوند؛ بعضی‌های دیگر مانند ترا، با استفاده از الگوریتم و توکن‌های ذخیره مرتبط پشتوانه پیدا می‌کنند.

برای ایجاد توکن‌های جدید UST، درصدی از توکن دیجیتال و دارایی ذخیره دیگری به‌نام لونا «سوخته می‌شود». اگر تقاضا برای UST افزایش پیدا کند، لونای بیشتری به‌صورت خودکار سوزانده شده و به یک استخر جامعه (community pool) منتقل می‌شود. هدف این اقدام متعادل‌کننده، کمک به تثبیت حدودی قیمت‌ است.

لونا به‌طور مستقیم از رشد اقتصادی ترا سود می‌برد. در واقع، هر بار شخصی با استفاده از UST چیزی- مثلا بستنی!- می‌خرد، این تراکنش کارمزدی مشابه تراکنش کارت اعتباری ایجاد می‌شود. سپس، کارمزد این تراکنش مشابه سود سهام بین افرادی که دارای توکن‌های لونا هستند، تقسیم می‌شود.

پیش از آن‌که به بررسی فرق USDT و Tra بپردازیم، بد نیست دای را هم به شما معرفی کنیم. دای هم مثل تتر و ترا نوعی استیبل‌کوین است. در صورتی که دوست دارید درباره این کوین و تفاوت‌های با تتر بیشتر بدانید، مقاله تفاوت‌های دو استیبل کوین دای و تتر را در مجله والکس بخوانید.

بررسی چهار تفاوت تتر و تر

فرق تفاوت تتر و ترا

اگر چه تتر و ترا هر دو یک استیبل کوین هستند و پشتوانه آن‌ها ارز فیات دلار است، اما این دو از برخی جهات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین فرق تتر و ترا عبارت‌اند از:

۱. پشتوانه

اگر چه تتر و ترا پشتوانه یکسانی دارند و هر دوی آن‌ها به دلار آمریکا متصل هستند، اما نحوه اتصال این‌ها به پشتوانه خود متفاوت است. تتر از طریق پول نقد و معادلات نقدی به دلار متصل می‌شود، اما ترا برای وصل‌شدن به پشتوانه خود از یک الگوریتم و توکن‌های ذخیره مرتبط استفاده می‌کند.

۲. ارزهای پشتیبانی‌کننده

دیگر تفاوت تتر و ترا، ارزهایی‌ست که از آن‌های پشتیبانی می‌کنند. تتر علاوه بر دلار، به ارزهای فیات دیگری مثل یوان چین و یورو هم متصل است، اما استیبل‌کوین ترا در حال حاضر تنها به دلار آمریکا متصل است و غیر از آن پشتوانه دیگری ندارد.

۳. متمرکزبودن و غیر متمرکز بودن

ترا یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است؛ بدین معنی که هیچ شخص یا نهاد مرکزی کنترل و نظارت آن را بر عهده ندارد. اما تتر بر خلاف ترا، یک استیبل کوین متمرکز است.

۴. نحوه استخراج

تتر قابلیت استخراج ندارد و برای معامله‌گری با تتر، باید آن را از صرافی‌های آنلاین و معتبر خریداری کنید. اما برای استخراج و ایجاد توکن‌های جدید ترا، از الگوریتمی استفاده می‌شود که در آن مقداری لونا برای ایجاد ترا سوخته می‌شود.

استیبل‌کوین‌ها، عضوی ارزشمند در صنعت کریپتو

اگر قصد معامله‌گری در صنعت کریپتو و بازار ارزهای دیجیتال را دارید، باید استفاده از استیبل‌کوین‌ها را جدی بگیرید. از آن‌جایی که این کوین‌ها ارزش ثابتی دارند و به یک دارایی واقعی مانند ارز فیات یا فلزات گرانبها متصل هستند، نوسان چندانی ندارند و از هدررفت سرمایه شما جلوگیری می‌کنند.

تتر و ترا، ۲ مورد از مهم‌ترین استیبل‌کوین‌های صنعت کریپتو هستند که هر یک از آن‌ها با هدف خاصی توسعه پیدا کرده‌اند. این دو استیبل‌کوین از برخی جهات بسیار مشابه یکدیگر هستند؛ با این وجود تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در  مقاله حاضر با شما درباره تفاوت تتر و ترا صحبت کردیم و کارکردهای هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به آن‌چه گفته شد فکر می‌کنید کدام یک از این‌ها بهتر می‌توانند شما را در معامله ارزهای دیجیتال یاری برساند؟

تفاوت تتر و ترا چیست؟

نحوه اتصال به پشتوانه، متمرکز و غیر متمرکز بودن، ارزهای پشتیبانی‌کننده و نحوه استخراج، از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های دو استیبل‌کوین تتر و ترا است.

اصلی‌ترین کاربردهای تتر چیست؟

انتقال برون‌مرزی پول، خرید ارزهای دیجیتال و وام‌دهی، از جمله مهم‌ترین کاربردهای تتر هستند.  

چرا تتر و ترا در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری دارند؟

از آن‌جایی که تتر و ترا استیبل‌کوین هستند و توسط یک دارای واقعی (در این مورد دلار آمریکا) پشتیبانی می‌شوند، نوسانات آن‌ها بسیار کم است و معمولا ارزش ثابتی دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا