سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

مقایسه دوج کوین و شیبا؛ رقابت دو میم کوین مهم دنیای رمز ارزها

قبل از ورود به بحث اصلی لازم است نگاهی داشته باشیم به اینکه دوج کوین چیست؟ دوج کوین (DogeCoin) اولین میم کوین (Meme Coin) است که برای به تمسخر گرفتن ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین (BitCoin) راه اندازی شد. دوج کوین مدت‌ها است که تحت حمایت ایلان ماسک (Elon Musk) قرار دارد.

در واقع دوج کوین و شیبا اینو (Shiba Inu)، هر دو میم کوین هستند ولی تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در این میان مطرح است. یکی از همین تفاوت‌ها، آینده این دو ارز دیجیتال است که در این مقاله از مجله تخصصی والکس، به آنها می‌پردازیم.

معرفی شیبا اینو (Shiba Inu)

چرا باید شیبا را رقیب دوج کوین بدانیم؟ ارز شیبا چیست؟ شیبا اینو (Shiba Inu) با نماد (SHIB) برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط یک فرد ناشناس با نام مستعار ریوشی (Rayoshi) راه اندازی شد. ارز دیجیتال شیبا اینو فعالیت خود را به عنوان «قاتل دوج کوین» آغاز کرد و از همان ابتدا به جهت رقابت با دوج کوین راه اندازی شد. شیبا اینو نیز برای لوگوی خود از سگ نژاد شیبا اینو ژاپنی استفاده کرد و به یک میم کوین (Meme Coin) شد.

در واقع تفاوت دوج کوین و شیبا اینو، نداشتن بلاک چین اختصاصی برای شیبا اینو است. این ارز، یک توکن “ERC-20” بر بستر بلاک چین اتریوم (Ethereum) است. از اجزای شیبا اینو می‌توان به توکن حکومتی “BONE”، توکن کاربردی “LEASH” و صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ (ShibaSwap) اشاره کرد.

معرفی شیبا اینو؛ تفاوت دوج کوین و شیبا اینو

در ابتدا تنها ۱ کوادریلیون توکن شیبا اینو وجود داشت. مؤسس آن، ۵۰ درصد توکن را در صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (UniSwap) قفل کرد. ۵۰ درصد دیگر باقی مانده را به خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) برای حفظ عملکرد و امنیت شبکه اهدا کرد. در نهایت، بوترین ۴۰ درصد از توکن شیبا خود را به یک آدرس منقضی شده ارسال کرد. ۱۰ درصد باقی مانده را نیز در زمان شیوع بیماری کرونا، به یک خیریه در هند اهدا کرد. این روند کاهش توکن در حال گردش برای شیبا اینو باعث شد که ارزش آن افزایش یابد و در آینده اختلاف و تفاوت دوج کوین و شیبا اینو نیز بیشتر شود.

معرفی دوج کوین (DogeCoin)

دوج کوین برای اولین بار توسط دو مهندس نرم افزار یعنی جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) راه اندازی شد. راه اندازی دوج کوین در ابتدا برای به تمسخر گرفتن بیت کوین (BitCoin) و دیگر ارزهای دیجیتال بود که با استفاده از یک میم (Meme) انجام شد. دوج کوین با نماد (DOGE) در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی تأسیس و به یک ارز رمزنگاری شده با قابلیت استخراج تبدیل شد. لوگوی دوج کوین، یک سگ با نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) ژاپنی است و اولین میم کوین (Meme Coin) در دنیای ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تفاوت دوج کوین و شیبا اینو دقیقا از همین جا آغاز می‌شود.

استخراج دوج کوین به تنهایی انجام نمی‌شود، بلکه برای استخراج دوج کوین باید از لایت کوین (LiteCoin) کمک گرفت. از طریق فناوری Merged Mining، دو ارز دیجیتال لایت کوین و دوج کوین به یکدیگر مرتبط می‌شوند و از یک نود (Node) برای آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی، استخراج کنندگان برای استخراج دوج کوین، ابتدا باید مقداری لایت کوین استخراج کنند تا در نهایت، مقداری دوج کوین پاداش بگیرند.

معرفی دوج کوین؛ تفاوت دوج کوین و شیبا اینو

پس از دوج کوین، یک توکن دوم برای این ارز دیجیتال یعنی بیبی دوج (Baby DogeCoin) راه اندازی شد. تفاوت دوج کوین و بیبی دوج، در مورد اقتباس قرار گرفتن دوج کوین توسط بیبی دوج است. بیبی دوج قصد دارد به توکن اول خود یعنی دوج کوین نشان دهد که سرعت بالایی در انجام تراکنش‌ها دارد. ولی شیبا اینو مانند بیبی کوین نیست و تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در موارد دیگری است.

تفاوت دوج کوین و شیبا اینو

برای مقایسه این دو ارز دیجیتال باید بسیاری از ویژگی‌های آنها را به طور جداگانه بررسی کنیم تا به پاسخی دقیق برسیم و در نهایت، آینده دوج کوین و شیبا اینو را پیش‌بینی کنیم.

کوین و توکن

شیبا اینو یک توکن ولی دوج کوین، یک کوین است. به طور کلی، رمز ارز دارای بلاک چین اختصاصی مانند دوج کوین، کوین محسوب می‌شود. ولی رمز ارزی که بر روی یک بلاک چین دیگری ساخته می‌شود را توکن می‌گویند. شیبا اینو نیز دارای بلاک چین اختصاصی نیست و از بستر بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند.

ساخت یک کوین به دلیل توسعه بلاک چین اختصاصی، کاری پرهزینه و نسبتا زمان‌بر است. ولی ساخت توکن، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه انجام می‌شود که تفاوت دوج کوین و شیبا محسوب می‌شود. به طور مثال، برای ساخت توکن شیبا اینو بر روی بلاک چین اتریوم، ابتدا باید مقداری اتریوم بپردازید.

تفاوت دوج کوین و شیبا اینو؛ کوین یا توکن

در زمینه هزینه کارمزد نیز کوین کارمزد کمتری نسبت به توکن دارد. برای انجام تراکنش با دوج کوین بر روی بلاک چین اختصاصی، تنها مقداری از دارایی دوج کوین شما به عنوان کارمزد کم می‌شود. ولی برای انجام تراکنش با شیبا اینو بر روی بلاک چین اتریوم، شما باید مقداری کوین بومی یعنی اتریوم پرداخت کنید.

کارمزد

یکی دیگر از تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در میزان کارمزد آنها است. دوج کوین از همان ابتدا تا الان، کارمزد بسیار پایینی برای تراکنش‌هایش دارد ولی شیبا اینو، این طور نیست.

از آن جایی که شیبا اینو بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها نیز باید مقداری اتریوم بپردازیم. اتریوم به طور کلی یک شبکه با کارمزد انتقال بسیار بالا است که شیبا اینو نیز از آن استفاده می‌کند. ولی در چند ماه گذشته، شیبا اینو بخشی از توکن‌های عرضه شده خود را به بلاک چین بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) منتقل کرد. بلاک چین بایننس اسمارت چین، برای انتقال شیبا کارمزد بسیار پایینی دارد. در حال حاضر تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در زمینه میزان کارمزد کاهش یافته است.

هدف راه اندازی

همان‌طور که در بالاتر گفتیم، تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در هدف راه اندازی آنها نیز است. هدف راه اندازی دوج کوین، به نوعی به تمسخر گرفتن ارزهای دیجیتال بود. مؤسسین دوج کوین بر این باور بودند که ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، بیش از حد جدی گرفته شدند و ارزهای دیجیتال نمی‌توانند جای پول را بگیرند. به همین دلیل، دوج کوین را راه اندازی کردند تا بگویند که راه اندازی یک ارز دیجیتال خیلی ساده و سریع است.

تفاوت دوج کوین و شیبا اینو از نظر هدف راه اندازی

ولی شیبا اینو با هدف تقلید از دوج کوین و راه اندازی یک توکن با ویژگی‌های بهتر از دوج کوین تأسیس شد. حتی نماد شیبا اینو نیز از روی سگ شیبا بر روی دوج کوین تقلید شده است. در کل، هدف راه اندازی شیبا اینو، ارائه یک میم کوین بهتر نسبت به دوج کوین بود.

آینده شیبا اینو و دوج کوین

در سال ۲۰۱۵، دو مؤسس دوج کوین یعنی جکسون پالمر و بیلی مارکوس پروژه دوج کوین را ترک کردند. این موضوع به معنای عدم رهبری مناسب برای رشد و توسعه دوج کوین است. یکی دیگر از تفاوت دوج کوین و شیبا اینو در همین زمینه است. دوج کوین هیچ‌گونه برنامه ریزی برای توسعه ندارد ولی شیبا اینو یک تیم قوی ناشناس برای توسعه دارد که هر روز در حال برنامه ریزی هستند.

البته در این میان، حمایت‌های ایلان ماسک (Elon Musk) در قالب توییت توانست به دوج کوین کمک زیادی کند. ولی نتایج این مسائل کوتاه مدت بود. به طور مثال، اولین توییت ایلان ماسک در حمایت از دوج کوین سبب رشد بی سابقه‌ای در ارزش دوج کوین شد. ولی توییت بعدی ایلان ماسک که حاوی پذیرش دوج کوین به عنوان یک روش پرداخت در تسلا بود، تنها باعث رشد ۱۰ درصدی ارزش دوج کوین شد.

آینده دوج کوین و شیبا اینو

تمامی این موارد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، دوج کوین نمی‌تواند در فضای رقابتی ارزهای دیجیتال باقی بماند. زیرا برنامه خاص و ویژه‌ای برای توکن سوزی و تشویق سرمایه گذاران و ماینرها ندارد. در این جا، بزرگ‌ترین تفاوت دوج کوین و شیبا اینو مشخص می‌شود. دقیقا زمانی که دوج کوین هیچ برنامه‌ای برای توسعه ندارد، شیبا اینو در حال برنامه ریزی برای ورود به دنیای متاورس (Metaverse) نیز است.

مقایسه ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو

به طور کلی، می‌توان گفت علاوه بر تفاوت دوج کوین و شیبا اینو، شباهت‌هایی نیز میان این دو ارز دیجیتال وجود دارد. هر دو آنها میم کوین‌هایی هستند که برای نماد خود از سگ شیبا اینو ژاپنی استفاده می‌کنند. سرمایه گذاری در تمامی میم کوین‌ها ریسک بسیار بالایی دارد. شیبا اینو نیز یکی از همین میم کوین‌های پر ریسک است که اگر به زودی به برنامه‌های وعده داده شده خود عمل نکند، مانند دوج کوین سقوط می‌کند.

سؤالات متداول

شیبا اینو یا دوج کوین، کدام یک ارز دیجیتال بهتری است؟

با توجه به تفاوت دوج کوین و شیبا اینو که بررسی کردیم، در واقع شیبا اینو یک توکن “ERC-20” بر روی بلاک چین اتریوم است. این موضوع به معنای امکان تعامل شیبا اینو با پروژه‌های “DeFi” اجرا شده بر روی بلاک چین اتریوم است که یک برتری نسبت به دوج کوین محسوب می‌شود.

آیا ارز دیجیتال شیبا اینو بزرگ‌تر از دوج کوین است؟

در حال حاضر شیبا اینو نه تنها از دوج کوین بزرگ‌تر است، بلکه از “USD Coin”، “XRP” و “Polkadot” نیز پیشی گرفته است. شیبا اینو توانسته با ارزش ۵۱٫۴ میلیاردی در بازار به هفتمین ارز دیجیتال بزرگ در جهان برسد و تفاوت دوج کوین و شیبا اینو بیشتر شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا