NFT

کاربرد متاورس در صنعت مد؛ تحول صنعت مد در متاورس

رشد متاورس و همچنیین ایجاد زمینه‌ای که برندهای حوزه فشن در این دنیای جذاب پیدا کردند، دور از ذهن نبود که برندها بیش‌ از پیش به دنبال کسب سود در این فضا باشند. درک تاثیر دنیای دیجیتال بر مد شاید برای بسیاری از افراد ملموس نباشد؛ چراکه  عجیب است که لباس‌هایی بخریم که فقط بتوان در دنیای مجازی از آن استفاده کرد. با این حال، اخیراً این بازار پرطرفدار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان نگاه جدی‌تر به‌ ایده متاورس و تحول صنعت مد در متاورس داشته‌اند.

درواقع لباس‌هایی که برای متاورس طراحی می‌شوند در مقایسه با نوع فیزیکی خود با محیط‌زیست سازگارتر بوده، به‌ طوری‌که ۹۷ درصد CO2 کمتری تولید کرده و ۳۳۰۰ لیتر آب کمتری برای تولید مصرف می‌کنند. علاوه براین اگر در مراحل طراحی و توسعه محصولات به جای نمونه‌های فیزیکی، نمونه‌های دیجیتال تولید شوند می‌توان آثار کربن تولید شده از تولیدات یک برند را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

بنابراین تولید لباس دیجیتال در مراحل مختلف قبل از تولید فیزیکی آن می‌تواند بسیار کاربردی و برای محیط زیست مفید باشد. به‌ طوری‌که مدل‌سازی، الگوبرداری و بازاریابی مجازی را می‌توان قبل از فیزیکی انجام داد تا بتوان تأثیر کلی محیطی کل چرخه عمر یک کالای مد را تا حد زیادی به حداقل می‌رساند.

نهایتا در بخش فروش شرکت‌های فعال در متاورس می‌توان از مدل‌های دیجیتال برای کاهش مشکلاتی که ناشی از تولید بیش از حد آن محصول است، بهره برد. این مشکل به عنوان یک مانع بزرگ در صنعت مد امروزی محسوب می‌شود. در این مقاله از بلاگ والکس به بررسی کاربرد متاورس در صنعت مد و برندهایی که به این فضای مجازی پیوسته‌اند، می‌پردازیم.

جذابیت مد دیجیتال

برای درک بهتر‌ ایده کاربرد متاورس صنعت مد باید بررسی کرد که آیا‌ ایده مد دیجیتال زودگذر است یا پدیده‌ای ماندگار است؟ طبق صحبتی که با لوکش رائو (Lokesh Rao)، مدیر عامل Trace Network Labs  (پروژه‌ای است که امکان ارائه محصولات را در بستر وب ۳ به برندها می‌دهد) انجا شده، او معتقد است که تکامل متاورس، صنعت مد را تحت تاثیر قرار داده و تحولی در آن بوجود خواهد آورد.

همچنین به دلیل واقعی نبودن مد در متاورس، فرد می‌تواند تجربه پوشیدن لباس‌های برند و کمدی از لباس‌های مجلل را داشته باشد. بنابراین این صنعت در متاورس بسیار بزرگ‌تر از آنچه در دنیای واقعی است، خواهد بود. علاوه بر این، از آنجایی‌که لباس‌ها به شکل کلکسیون‌های دیجیتال یا NFT  هستند، می‌توان به راحتی آن‌ها را خرید و فروش کرد و همچنین ارزش آنها در بلندمدت بیشتر می‌شود؛ ویژگی‌ای که لباس‌های فیزیکی ما ندارد.

فرد می‌تواند با ساخت آواتار خود در فروشگاه‌های مختلف گشت‌و‌گذار کند و لباس‌های متنوع را پرو کند؛ این ویژگی یکی از متمایزترین کاربرد متاورس در صنعت مد است. متخصصان مد بر باورند داشتن فروشگاه مجازی که کالاهای با کیفیت بالا تولید می‌کند بسیار پربازده‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی با هزینه بالاست.

در واقع متاورس مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها و خانه‌های مد به ارمغان می‌آورد به‌ طوری‌که بدون محدودیت فیزیکی می‌توانند کالای خود را در سطح جهانی با استفاده از ابزارهای دیجیتال به راحتی در معرض دید مشتریان قرار دهند.

البته مزیت‌های زیادی نیز برای مصرف‌کنندگان دارد؛ فرد می‌تواند لباس مورد نظر خود را در هر زمان و مکان انتخاب و با NFT از طریق فروشگاه مجازی بخرد و آن را به صورت فیزیکی دریافت کند.

مقاله «شرکت‌های خودروسازی در متاورس» را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

اشتیاق برندهای صنعت مد برای ورود به متاورس

ورود برندهای مد به دنیای متاورس

سال ۲۰۲۲ شاهد ورود برندهای بزرگی همچون آدیداس، نایک و گوچی به متاورس بودیم که توانستند ۱۳۷/۵ میلیون دلار محصولات خود را با NFT به فروش برسانند. دولچه و گابانا در سال ۲۰۲۱ توانست رکورد فروش گران‌ترین کت و شلوار با نام کت و شلوار شیشه‌ای دیجیتالی را از آن خود کند که این فروش یک میلیون دلار برای این غول مد به ارمغان آورد. این کاربرد متاورس در صنعت مد در ابتدای مسیر است.

اواخر سال ۲۰۲۱، لویی ویتون، بازی ویدیویی منتشر کرد که سناریو آن به این صورت بود که گیمرها باید ۳۰ NFT پنهان در متاورس را پیدا کنند؛ اگر فرد می‌توانست این NFT‌ها را جمع آوری کند، می‌توانست در رویدادهای انحصاری مختلف و مهمانی‌های خصوصی شرکت کند. همینطور Balenciaga، اخیراً با Fortnite بازی ویدیویی منتشر کرده است که بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد. این بازی پوسته‌هایی دارد که مد روز را به گیمرها می‌فروشد.

تیتیانکو (Tityanko) معتقد است روز‌به‌روز فاصله بین دنیای واقعی و مجازی کمتر می‌شود و با وجود Web۳ می‌توان ابزارهای جدیدی به مصرف‌کنندگان معرفی کرد. او با اشاره به بسیاری از خانه‌های مد مانند گوچی، باربری و لویی ویتون گفته است که این برندها تیم‌های بزرگی دارند تا با تحقیق روی فضای Web3 بتوانند از پتانسیل آن  استفاده کنند.

بنابراین، همانطور که به سمت آینده‌ای می‌رویم که تحت سلطه فناوری‌های غیرمتمرکز است، جالب است ببینیم آینده مد و فشن در متاورس چگونه ادامه می‌یابد، به خصوص که هر روز برندهای بیشتری وارد متاورس می‌شوند.

در ادامه بیشتر در مورد برندهایی که از کاربرد متاورس در صنعت مد آگاه هستند و در این جهت گام برداشته‌اند، می‌پردازیم.

۱۰ برند برتر مد که متاورس را پذیرفته‌اند

متاورس بر چندین صنعت از جمله مد و لباس تأثیر گذاشته است. همان طور که گفته شد، پیش از این شاهد سرمایه‌گذاری چندین برند مد در تبلیغات و نمایشگاه‌های مجازی بوده‌ایم. ما در این مقاله برخی از آنها را بررسی می‌کنیم و تمام جزئیات لازم در مورد آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در نیای رنگارنگ برندها قدم بزنیم، تحول صنعت مد در متاورس بررسی کنیم و ببینیم آینده مد و فشن در متاورس چگونه پیش‌بینی می‌شود.

۱. گوچی (Gucci)

پتانسیل متاورس در صنعت مد توسط برند گوچی

گوچی خانه مد مشهوری است که اکسسوری‌ها و لباس‌های سطح بالا و لاکچری تولید می‌کند. این برند را گوچیو گوچی (Guccio Gucci)  در سال ۱۹۲۱ با اولین شعبه آن در توسکانی تأسیس کرد. در حال حاضر دفتر مرکزی این برند در فلورانس است که با نام خانه گوچی شناخته می‌شود. این خانه مد، چندین خط تولید دارد که توسط افراد مشهور و ثروتمند حمایت می‌شود.

این شرکت اخیرا The Gucci Vault Discord را راه‌اندازی کرده است که به طرفدران و خالقان گوچی اجازه می‌دهد تا در فضاهای دیجیتال کاوش کنند.

گوچی همچنین به Superplastic که به اسباب‌بازی‌های وینیل کمیاب و کلکسیون‌هایش معروف است، ملحق شده است. این دو برند به همراه هم SuperGucci-NFT و CryptoJanky را راه‌اندازی کردند. این NFT‌ها از الگوها، نمادهای منحصر به فرد این برند استخراج می‌شوند. انتظار می‌رود که اولین مجموعه در اوایل فوریه ۲۰۲۲ رونمایی شود.

سال ۲۰۲۱، گوچی با Roblox که یکی از مشهورترین پروژه‌های متاورس و پلتفرم‌های بازی است همکاری کرد تا کیف‌های دستی، کلاه و عینک آفتابی گوچی را در آواتارها به نمایش بگذارد. این مکان که به عنوان باغ گوچی نامیده می‌شود، به مدت دو هفته اجرا شد و به علاقه‌مندان و گیمرها امکان خرید کلکسیون و چندین لوازم جانبی کمیاب گوچی را می‌داد. این ویژگی به دنیا نشان داد که متاورس چقدر بزرگ است و تأثیر آن در صنایع مختلف چقدر زیاد است.

اگرچه گوچی شروع خوبی داشته است، اما هنوز ابتدای راهند و همچنان قرار است از متاورس سود ببرد زیرا تقاضا برای کالاهای لوکس، به ویژه پوشاک، مدام در حال افزایش است. این دنیای مجازی نیز تا حد زیادی به ارز دیجیتال، به عنوان یک گزینه پرداخت و کسب درآمد که روز به روز محبوبیت‌تر می‌شود، متکی است. هرچه تعداد کاربران بیشتر باشد، حجم فروش برندهای لوکس بیشتر می‌شود.

۲. لویی ویتون (Louis Vuitton)

وقتی پای اسامی و برندهای لوکس در میان باشد، عملاً غیرممکن است که از لویی ویتون نامی برده نشود. این خانه مد و برند که با نام Louis Vuitton Malletier شناخته می‌شود، قبل از گوچی تأسیس شد. این برند محصولات فوق العاده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و با نیازهای آن‌ها سازگاری دارد. هر فردی می‌تواند یک کیف دستی لویی ویتون را بدون نگاه کردن به لوگو شناسایی کند.

مانند گوچی، لویی ویتون نیز به شدت به متاورس علاقه‌مند است و آن را کاملا پذیرفته است. نمادین‌ترین رویدادی که به کاربرد متاورس در صنعت مد کمک کرد، ۲۰۰امین سالگرد تولد موسس این برند بود، جایی‌که یک بازی موبایلی به نام Louis the Game را راه‌اندازی کرد.

لویی جزء بازی‌های معمولی موبایلی نیست بلکه ۳۰ NFT دارد. توجه داشته باشید که این توکن‌ها برای عموم باز نیستند، بلکه به عنوان بخشی از مجموعه بازی استفاده می‌شوند. این شرکت در کنار Beeple، یکی از بزرگترین و معتبرترین هنرمندان جهان NFT، تأسیس شد که یک کلاژ هنری تقریباً ۶۹/۳ میلیون دلاری دارد که نشان می‌دهد صنایع مد تا چه اندازه در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بازی Louis the Game را به راحتی می‌توانید از فروشگاه اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنید. بازیکنان می‌توانند به سرعت توکن‌ها را در یک کیف پول دیجیتالی تهیه و ذخیره و در پایان سال از آنها استفاده کنند. اکثر مردم در واقع بر این باورند که لویی ویتون، معروف به LV، یکی از معدود برندهایی است که با توسعه مجدد استراتژی‌های بازاریابی خود، متاورس را متحول می‌کند. ما به عنوان تماشاگران یا فعلان بازار رمز ارزها فقط می‌توانیم منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه آن چه خواهد بود.

۳. بالنسیاگا (Balenciaga)

کاربرد متاورس در صنعت مد بالنسیاگا

شما قطعا Balenciaga را می‌شناسید یا حتماً جایی در مورد آن خوانده‌اید. اگر نه، حتما لباس‌های کانیه وست را دیده‌اید که در پاییز ۲۰۲۱ همه جا می‌پوشید و بازتاب وسیعی داشت. خب، آن لباس‌ها همه از برند Balenciaga هستند!

درست مانند برندهایی که پیش‌تر ذکر شد، این خانه مد فرانسوی در سال‌های گذشته آوازه‌ای برای خود دست و پا کرده و افراد مشهور و دوستداران مد را در سراسر جهان به خود جذب کرده است. این برند که در سال ۱۹۱۷ توسط کریستوبال بالنسیاگا (Cristóbal Balenciaga) تأسیس شد که عملکرد موفقی داشته است، حتی از سوی رقبایی مانند کریستین دیور به رسمیت شناخته شده است. کاربرد متاورس در صنعت مد در این برند چه بود؟

زمانی که Balenciaga تصمیم گرفت وارد دنیای مجازی متاورس شود تا بتواند همچنان همه را مجذوب خود کند، شوکه کننده نبود. این برند اولین خانه مدی بود که با Fortnite که یک بازی آنلاین معروف VR است شریک شد. با توجه به‌ ایده‌های جدید که به نظر می‌رسد این شرکت به لطف مدیر خلاق و خستگی‌ناپذیر خود دارد، چهار آیتم منحصر به فرد از مجموعه عظیم خود را برای فروش به عنوان پوشش و لوازم جانبی آواتار پیشنهاد کرد. این برند یک آواتار دیجیتالی ایجاد کرد که با نام Doggo شناخته می‌شود و  کاملاً لباس‌های بر تن Balenciaga دارد.

همچنین Banshee را در یک کت و شلوار راه راه تنگ، Ramirez با تاپ منحصر به فرد و شلوار جین پاره و در آخر، Knight را با چکمه‌های زره ​​پوش، پیراهن و هودی خواهید دید. 

۴. نایک (Nike)

نایک و متاورس

وقتی صحبت از کاربرد متاورس در صنعت مد می‌شود نمی‌توانیم از نایکی که به‌خاطر آرم و شعار «فقط انجامش بده» شهرت دارد گذر کنیم. نایک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که در طراحی، ساخت، توسعه، بازاریابی و فروش جهانی لباس‌ها و اقلام مختلف مد و لباس مهارت دارد. دفتر مرکزی نایک در اورگان، ایالات متحده، کفش، پوشاک، لوازم جانبی و تجهیزات مختلف را ارائه می‌دهد.

اگر شما عاشق کفش کتانی و در عین حال متاورس هستید، نایک پیشنهاد جدیدی برای شما دارد. اخیراً چندین محصول نفیس را روانه بازار کرده است که نمی‌توان آنها را در زندگی واقعی پوشید. چرا؟ چون آنها بخشی از توکن‌های مجازی نایک یعنی RTKFT هستند.

RTKFT در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد و در حال حاضر عملکرد خوبی از خود نشان داده است. به‌ طوری‌که در سال ۲۰۲۱ با Fewocious که به عنوان آرتسیت دنیای رمز ارز شناخته می‌شود همکاری کرد تا ۶۰۰  جفت کفش را به عنوان NFT بفروشد که در کمتر از هفت دقیقه  توانست با قیمت ۳/۱ میلیون دلار به فروش برساند. این شرکت از زمانی که به نایک پیوست، محبوبیت زیادی به دست آورد.

بیشتر این کفش‌های کتانی مجازی شبیه محصولات معروف نایک مانند Air Jordan 1 و Nike Air Force 1 هستند. به یاد داشته باشید، نایک تصمیم گرفته است که دستخوش تحول دیجیتالی شود که با چنین تغییری، خریدها تسریع می‌شوند و ما شاهد پررنگ شدن کاربرد متاورس در صنعت مد هستیم. این شرکت قصد دارد به سرمایه‌گذاری در RTKFT ادامه دهد تا محصولات منحصر به فرد بیشتری تولید کند و حتی بیشتر به بازار نفوذ کند. بنابراین، نایک به لیست چندین برندی که در حال حاضر به بررسی متاورس می‌پردازند، می‌پیوندد.

۵. بربری (Burberry)

بربری یک برند مد بریتانیایی است که در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد. این برند به دلیل شکل آرم خود از سایر برندها متمایز است. اکثر افرادی که اجناس بربری را می‌پوشند، شیک و باکلاس به نظر می‌رسند که این خود نشان دهنده محبوبیت آن است. این برند لوکس به برندهایی مانند لویی ویتون، نایک و گوچی پیوسته است تا دنیای متاورس یا همان طور که بیشتر بنیان‌گذاران بزرگ فناوری به آن اشاره می‌کنند، آینده اینترنت را نیز از آن خود کند.

این برند چگونه وارد متاورس شد؟ خب! همانطور که ممکن است از اکثر خانه‌های لوکسی که بررسی کرده‌ایم متوجه شده باشید، مکانیسم ورود متاورس برای اکثر این برندها از طریق بازی‌های آنلاین است. بربری با Mythical Games برای معرفی اولین توکن NFT خود با نام Blankos Block Party همکاری کرد. بنابراین، یک دنیای مجازی از اسباب‌بازی‌های وینیل ایجاد کرد که عموماً به عنوان Blanks برای هر کلکسیونر بازی که علاقه‌مند به متاورس هستند، شناخته می‌شود.

NFT‌ها در یک بازی چند نفره راه‌اندازی شدند که به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد تا اسباب بازی‌های رمزارزی بخرند و معامله کنند. همچنین تعدادی حالات و سطوح مختلفی دارند که کاربران را دعوت می‌کند تا چندین ماموریت و چالش را امتحان کنند. این برند لوکس همچنین NFT کمیاب معروف به Shar B را روانه بازار کرد که شبیه یک کوسه با آرم TB است. جالب است بدانید The Game به لیست بهترین بازی‌های MMO در سال ۲۰۲۱ راه یافت.

به نظر می‌رسد که این اولین قدم برای بربری است که توانسته با گذشت زمان رشد کند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. قطعا در سال‌های آینده انتظار بیشتری از این برند می‌رود.

۶. گیونچی (Givenchy)

خانه مد گیونچی و تحول صنعت مد در متاورس

کاربرد متاورس در صنعت مد در این برند را نباید نادیده گرفت. گیونچی یک خانه مد لوکس است که به خاطر لباس‌ها و عطرهای نفیس خود شناخته شده است. این شرکت در سال ۱۹۵۲ توسط طراح مشهور Hubert de Givenchy به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه LMVH تاسیس شد. توجه داشته باشید که LMVH شرکت مادر برندهای مد برتر مانند Louis Vuitton و Dior است.

Givenchy در رقابت برای نمایندگی متاورس توسط خانه‌های مد و برندها عقب نمانده است. اخیراً با چیتو، گرافیست مشهور، همکاری کرد و مجموعه‌ای از ۱۵ توکن NFT را راه‌اندازی کرد که در خانه مد Polygon به حراج گذاشته شد. این حراج شبیه سازی شده هفت روزه باعث شد این شرکت اولین درآمد خود را از این دنیای مجازی کسب کند که خود یک ورود کلاسیک به دنیای مجازی بود.

این فروش نمادین بود؛ زیرا چندین شرکت لوکس، از جمله LVMH، تحت نام کنسرسیوم بلاک چین Aura، برای توسعه قراردادهای هوشمند شرکت کردند. این سازمان‌ها از فناوری بلاک چین برای تقویت بیشتر فرآیندهای خود استفاده می‌کنند.

بنابراین، Givenchy به مجموعه کوچکی از برندهای لوکس می‌پیوندد که موفق شده‌اند توکن‌های NFT خود را عرضه کنند. انتظار می‌رود که سایر برندها با همین ظرفیت، از این روند پیروی کنند و با ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض خود یا سرمایه‌گذاری در بازی با فناوری بلاک چین، وارد متاورس شوند. مانند Balenciaga و Louis Vuitton، Givenchy که توانسته‌اند از کاربرد متاورس در صنعت سود کسب کنند.

۷. جی دبلیو‌ اندرسون (JW Anderson)

خانه‌های مد بریتانیایی علاقه شدیدی به کاربرد متاورس در صنعت مد داشته‌اند. جی دبلیو‌اندرسون به عنوان برخی از معدود برندهای لوکس بریتانیایی که تلاش کرده تا از این دنیای مجازی بهره ببرد. این برند نسبتاً جدید است و توسط جاناتان‌ اندرسون (J.W. Anderson)

در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و به عنوان یک برند پوشاک مردانه شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ تنوع محصولات خود را افزایش داد.

JW اولین NFT خود را در دسامبر ۲۰۲۱ رونمایی کرد و اعلام کرد که ژاکت کش‌بافی که توسط هری استایلز طراحی شده است را در Xydrobre که یک پلتفرم نسبتا جدید است به حراج بگذارد. این موضوع در فوریه ۲۰۲۰ زمانی که استایلز در برنامه NBC حضور یافت، بحث و بررسی شد. زمانی که چند نفر از علاقه‌مندان به مد تلاش کردند تا آن را به بخشی از تاریخ مد تبدیل کنند، شوکه‌کننده نبود و باعث شد که سرانجام ژاکت کش‌باف پشمی ارزشمند به موزه هنر بریتانیا برسد.

خانه مد به تیم توسعه دستور داد تا هنگام ساخت NFT، فرآیندی که بیش از ۳۰۰ ساعت طول کشید، دقیق عمل کنند. هر لباس قبل از ترکیب شش الگوی بافتنی روی ژاکت کش باف پشمی به صورت سه بعدی ساخته شد. برای اینکه بهتر درک کنید این کالا چقدر ارزشمند است به این نکته توجه کنید که قیمت ذخیره اولیه آن بین ۱۰۰۰۰ دلار تا ۱۳۳۰۰ دلار بود. جی دبلیو‌ اندرسون نیز از این حراج شهرتی برای خود ساخت و درآمد حاصل از آن صرف خیریه کرد.

۸. تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger)

ورود تامی هیلفیگر به دنیای متاورس

تامی هیلفیگر یک برند لوکس آمریکایی است که توسط توماس جیکوب هیلفیگر (Tommy Hilfiger)، طراح مد آمریکایی تأسیس شده است. این شرکت در زمینه پوشاک درجه یک فعالیت می‌کند و همچنین کفش، لوازم جانبی، عطر، پوشاک و اثاثیه منزل تولید می‌کند. در حال حاضر فراتر از ۲۰۰۰ فروشگاه فیزیکی در بیش از ۱۰۰ نقطه در سراسر جهان دارد. تامی هیلفیگر توانسته مانند بسیاری از شرکت‌های هم سطح خود، همچنان افق تازه‌ای از فناوری‌ها و پیشرفت‌های جدید به روی خود باز کند.

ابتدا با همکاری با Animal Crossing New Horizons، یک بازی شبیه‌سازی اجتماعی ۲۰۲۰ که توسط Nintendo منتشر شد، وارد دنیای متاورس شد. بعداً، این برند با پلتفرم بازی مشهور Roblox همکاری کرد تا مجموعه لباس مجازی خود را برای آواتارهای کاربران معرفی کند؛ استراتژی که توسط برندهای مشهوری مانند Louis Vuitton و Balenciaga دنبال می‌شود.

این‌ لباس‌ها به‌صورت سه‌بعدی و دو بعدی در دسترس هستند که نشان‌دهنده تعهد این شرکت به ایجاد تجربه‌ دیجیتالی فراگیر است. این مجموعه ۳۰  آیتم مد مجازی دارد تا کاربران بتوانند به راحتی آنها را تهیه کنند.

۹. دولچه و گابانا (Dolce and Gabbana)

دولچه و گابانا، که با لوگوی D&G خود شناخته می‌شود، یک خانه مد ایتالیایی گران قیمت با طیف وسیعی از محصولات است. در سال ۱۹۸۵ توسط استفانو گابانا (Stefano Gabbana) و دومنیکو دولچه (Domenico Dolce) تاسیس شد. در کمتر از چهار دهه، این شرکت توانسته است با محصولات مد نفیس در خدمت چندین سلبریتی و علاقه‌مند به مد در نقاط مختلف جهان باشد.

دولچه و گابانا در تلاش برای بهره‌مندی از کاربرد متاورس در صنعت مد از خانه‌های مد دیگر عقب نمانده‌ است. این خانه مد بزرگترین بازی رمزارزی خود را از طریق مجموعه FW2021 خود با نام Collezione Genesis در نمایشگاه ونیز در تاریخ ۲۰۲۱ رونمایی کرد. دولچه و گابانا با UNXD که یک شرکت وابسته به Conde Nast در حوزه NFT و Web3 است، همکاری کرده است.

این مجموعه با توجه به اینکه به شهر ونیز تعلق دارد، منحصر به فرد است. توجه داشته باشید که این اولین تلاش‌ برند D&G برای ورود به متاورس نبود؛ زیرا در ژوئن همان سال، مجموعه کفش‌های ورزشی NFT را با همکاری P.J Tucker منتشر کرد و NFT‌های مجموعه را از طریق اتریوم در پلتفرم Matic یا Polygon فروخت.

۱۰. دیور (Dior)

دیور و کاربرد متاورس در صنعت مد

هر علاقه‌مند به عطر و مد لوکس حتماً نام کریستین دیور (Christian Dior) را شنیده است که به خاطر گران‌ترین و لاکچری‌ترین محصولات مد و لوازم جانبی شهرت دارد. این خانه مد که به طور کامل با نام Christian Dior SE شناخته می‌شود، بخشی از LVMH، برجسته‌ترین گروه لوکس در این قاره است. بیش از ۴۰ درصد سهام را با حق رای باورنکردنی در اختیار دارد.

همانطور که انتظار می‌رفت، دیور راه اعضای LMVH مانند لویی ویتون را دنبال کرد و وارد صنعت مد دیجیتال شد. با شراکت با Ready Player Me که یک پلتفرم آواتار متاورس است تلاش کرد تا با ایجاد آواتارهای دیجیتال و امکان خرید عطر انحصاری دیور توسط آنها، یک تجربه تجاری تعاملی را به مصرف‌کنندگان به وجود بیاورد.

همچنین این برند با Meitu که یک برنامه معروف فتوشاپ برای عکس‌ها و سلفی‌ها است همکاری کرد تا از  ویژگی آرایش هوش مصنوعی برای آموزش بهره ببرد.

با توجه به استقبال دیور از نوآوری، باید به زودی انتظار اتفاقات جدید را داشته باشیم.

آینده مد و فشن در متاورس

فرانک فیتزجرالد (Frank Fitzgerald)، موسس پلتفرم Pax.World که امکان ایجاد متاورس را می‌دهد درباره کاربرد متاورس در صنعت مد بر این اعتقاد است که ادغام دو جهان واقعی و متاورس می‌تواند تأثیر زیادی بر صنعت مد داشته باشد. این تاثیر از ایجاد جریان‌های درآمد جدید تا شکل‌دهی به ظاهر مد در دنیای واقعی بر اساس آنچه در متاورس اتفاق می‌افتد، یک تحول فرهنگی نه تنها در مد، بلکه در صنعت هنر نیز خواهد بود.

فیتزجرالد همچنین اشاره می‌کند که نسل جوان نقش کلیدی در مد دیجیتال ایفا می‌کنند، به ویژه آنهایی که آواتار دیجیتالی‌شان را بخشی جدایی ناپذیر از هویت اجتماعی خود می‌دانند.

شما درباره آینده این حوزه درآمدی بزرگ و کاربرد متاورس در صنعت مد چه پیش‌بینی‌هایی دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا