مقالات ارز دیجیتال

فلیپنینگ چیست؟ بررسی Flippening ارز دیجیتال و کاربرد شاخص آن

اگر کمی درباره بازار ارزهای دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی مطالعه کرده باشید، احتمالا با القاب خاص بیت کوین و میزان محبوبیت آن آشنا شده‌اید. بسیاری از افراد از بیت کوین به عنوان پادشاه بازار رمز ارزها یاد می‌کنند؛ زیرا برای سال‌های طولانی در لیست ارزهای دیجیتال مختلف رتبه اول را داشته است. حال، زمانی را تصور کنید که رمز ارز دیگری مثل اتریوم، جایگاه بیت کوین را تصاحب کند. در این صورت فلیپنینگ (flippening) اتفاق افتاده است.

برای پاسخ به کسانی که نمی‌دانند فلیپنینگ چیست می‌توان این گونه گفت که این اصطلاح یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است. این مفهوم مخصوص زمانی است که اتریوم، جایگاه پادشاهی بیت کوین را از آن خود کند. تشخیص این رخداد بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. شاخص فلیپنینگ به عنوان یک اندیکاتور مناسب برای تحلیل بازار می‌تواند این موضوع را به درستی بررسی کند. در ادامه این مطلب به طور کامل به فلیپنینگ و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

نگاهی دقیق به مفهوم فلیپنینگ

قدرت و تسلطی که بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال دارد آن را تبدیل به پادشاه این بازار کرده است. ارزش بیت کوین از ابتدای روزی که ارائه شد تا کنون، روبه‌رشد بوده است و به عبارتی با ارزش بالای خود تا کنون توانسته بر دیگر ارزهای دیجیتال پادشاهی کند. اما اولین بار در سال ۲۰۱۷ واژه‌ای تحت عنوان فلیپنینگ (Flippening) توسط تحلیلگران بازار در رابطه با امکان عبور ارزش بازار رمز ارز اتریوم از بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت.

فلیپنینگ و امکان عبور ارزش بازار اتریوم از بیت کوین

اگر نمی‌دانید مفهوم فلیپنینگ چیست می‌توان این گونه شروع کرد که این واژه در لغت به معنای چرخش است و دقیقا به لحظه‌ای اشاره دارد که یک ارز دیجیتال دیگر مثل اتریوم به پادشاهی رمز ارز اول بازار یعنی بیت کوین خاتمه دهد و خود در رتبه اول بین رمز ارزها قرار بگیرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ارز دیجیتال دیگری مثل اتریوم از مارکت کپ بیت کوین عبور کند. مارکت کپ یا ارزش بازار برای یک ارز دیجیتال، نشان دهنده بزرگی و قدرت آن رمز ارز است.

مفهوم فلیپنینگ در بازار ارز دیجیتال قادر است که سرنوشت ارزهای دیجیتال قدرتمندی مثل بیت کوین را تغییر دهد. از آنجایی که طرف‌داران بیت کوین در بازار رمز ارزها به شدت زیاد شده است، عرضه آن در بازار کاهش یافته است. افزایش قیمت بیت کوین، افت قیمت کوین‌های دیگر را به همراه دارد اما این موضوع دلیل محکمی برای حفظ جایگاه بیت کوین نیست.

بررسی فلیپنینگ در بیت کوین و اتریوم

برای بررسی دقیق ارز دیجیتال بیت کوین و پاسخ به سؤال بیت کوین چیست خوب است بدانید که این رمز ارز به عنوان پرچمدار ورود فناوری بلاکچین به بازار رمز ارزها بوده است. یکی از دلایل مهمی که باعث رشد چشمگیر قیمت این رمز ارز شد، خرید کلان شرکت‌های معروفی مثل PayPal، تسلا و … بود. در واقع این فرایند باعث شد تا نقل و انتقال ارز دیجیتال به عنوان یکی از قابلیت‌های شرکت‌های پرداخت شناخته شود.

فلیپنینگ ارز دیجیتال بین اتریوم و بیت کوین

اگر نسبت ارزش کل بیت کوین در حال گردش در بازار به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال محاسبه کنید، دامیننس (Dominance) بیت کوین را به دست آورده‌اید. با مشاهده نمودار تغییرات بیت کوین مشاهده می‌کنید که با وجود زیاد بودن ارزش کلی آن در تمام دوره‌های زمانی، اما روند کلی آن یک روند نزولی بوده است.

از طرف دیگر محبوبیت اتریوم در بازار به شکل چشمگیری در حال افزایش است. ضمن اینکه علاوه بر ارزش این رمز ارز که برای تریدرها از اهمیت زیادی برخوردار است، ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر آن مثل بازار دیفای و برنامه‌های مبتنی بر آن، به‌روزرسانی‌های هیجان‌انگیز شبکه اتریوم، اثبات سهام (POS)، رشد صنعت NFT و مواردی از این قبیل باعث پر طرفدار شدن این ارز دیجیتال شده است.

بررسی احتمال فلیپنینگ یا ادامه پادشاهی بیت کوین

عرضه و تقاضا دو مورد از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده سرنوشت یک رمز ارز هستند. بیشترین حد برای عرضه بیت کوین از پیش تعیین شده است و این مقدار حدود ۲۱ میلیون است. با توجه به محدود بودن این عرضه، افزایش قیمت بیت کوین امری طبیعی است. این موضوع درباره رمز ارز اتریوم نیز کاملا درست خواهد بود.

فلیپنینگ چیست و احتمال سبقت اتریوم از بیت کوین

اختلاف نظرهای زیادی درباره احتمال فلیپنینگ بین ارزهای اتریوم و بیت کوین وجود دارد. بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که هیچ رمز ارزی توانایی رقابت با شبکه قدرتمند بیت کوین را ندارد. اما بعضی دیگر با توجه به پیشرفت‌هایی که بلاکچین اتریوم در راستای گسترش شبکه خود کرده است، اعتقاد دارند که در آینده می‌تواند جایگاه اکنون بیت کوین را در بازار تصاحب کند.

برای اینکه این موضوع بیش از پیش روشن شود، بهتر است پاسخ کاملی برای سؤال اتریوم چیست در ذهن خود داشته باشیم. بسیاری از کارشناسان دنیای ارز دیجیتال و افراد علاقه‌مند به شبکه اتریوم، مثل ویلسون ویتهام (Wilson Withum) منتظر به روزرسانی شبکه اتریوم و انتقال آن به شبکه اتریوم ۲ هستند. این موضوع خود به تنهایی می‌تواند تا حد زیادی روی مارکت کپ این رمز ارز تاثیرگذار باشد.

به طور کلی دلایل زیر نشان دهنده امکان flippening ارز دیجیتال بین بیت کوین و اتریوم حتی برای مدتی کوتاه است.

  • کاربردهای گسترده‌تر اتریوم مثل دیفای، DAO و NFT
  • ویژگی ضد تورمی بودن اتریوم در شبکه اتریوم ۲
  • مناسب نبودن بیت کوین به عنوان ابزاری برای مبادله
  • مکانیزم اجماع دوستدار محیط زیست (POS) در شبکه اتریوم ۲

علاوه بر این موارد، دلایل مختلف دیگری که برای ادامه یافتن پادشاهی بیت کوین وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • کمیابی بیت کوین
  • امنیت بالا
  • سادگی شبکه بیت کوین به دلیل محدود بودن پروتکل آن
  • عملی نشدن مکانیزم اثبات سهام اتریوم
  • قدمت و شهرت بیت کوین

تعریف شاخص فلیپنینگ

پس از آنکه شما را با مفهوم فلیپنینگ به طور کامل آشنا کردیم، وقت آن است تا بدانید شاخص فلیپنینگ چیست و چطور باید آن را پیدا کنید. تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند عموما با توجه به شاخص‌های مختلف است. شاخص فلیپنینگ یکی دیگر از ابزارهای تحلیلگران برای بررسی آینده بازار است. در واقع این شاخص احتمال کسب جایگاه و رتبه بیت کوین توسط رمز ارز اتریوم را نمایش می‌دهد. ضمن اینکه عواملی مثل حجم معاملات، آدرس تراکنش‌ها، میزان عرضه و تقاضا، ارزش کلی ارز دیجیتال مورد نظر و … روی نتیجه نهایی این اندیکاتور تأثیر خواهد داشت.

کاربرد شاخص فلیپنینگ چیست؟

این موضوع که یک ارز دیجیتال دیگر بتواند جایگاه بیت کوین را کسب کند در دنیای کریپتوکارنسی مسئله بسیار مهمی است. به همین دلیل است که شاخص فلیپنینگ در بسیاری از موارد مورد استفاده تحلیلگران و معامله گران بازار رمز ارزها قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی این شاخص این است که ویژگی‌های بیت کوین و اتریوم را به طور دائم و لحظه‌ای بررسی کند. ضمن اینکه وظیفه بررسی و تحلیل تمام عوامل تأثیرگذار روی ارزش کلی این دو رمز ارز را نیز بر عهده دارد.

باید این گونه بگوییم که این شاخص می‌تواند به کاربران دنیای کریپتوکارنسی نشان دهد که ارز دیجیتال اتریوم چه زمانی و به چه صورتی می‌تواند جایگاه بیت کوین را کسب کند. در واقع این شاخص پس از ارزیابی ارزش کلی بازار اتریوم و بیت کوین، درصد احتمال جانشینی اتریوم بر بیت کوین را تشخیص خواهد داد.

فلیپنینگ و معیارهای آن

برای اینکه احتمال وقوع رخداد فلیپنینگ بررسی شود، باید به عوامل مختلفی توجه شود. در واقع می‌توان این گونه گفت که این اتفاق معیارهای مخصوص خود را دارد که مهم‌ترین آن مارکت کپ یا ارزش بازار است. سایر معیارهای آن نیز شامل مواردی مثل تعداد کل تراکنش‌ها، تعداد آدرس‌های فعال، تعداد گره‌های قابل دسترسی در شبکه و… می‌شود. برای مثال شبکه اتریوم تا کنون توانسته در معیار تعداد کل تراکنش‌ها و تمام کارمزدهای پرداخت شده نسبت به بیت کوین پیشی بگیرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در نظر گرفتن هر کدام از این معیارها در ارزیابی این اتفاق، کار اشتباهی است. برای مثال تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین معمولا با آدرس‌های جدید انجام می‌شود. بنابراین مقایسه اتریوم و بیت کوین از لحاظ تعداد آدرس‌های فعال کار اشتباهی خواهد بود و نتیجه اشتباهی نیز در پی خواهد داشت.

پیش بینی آینده بازار و جایگاه اتریوم و بیت کوین در آن نیازمند تحلیل‌های ویژه و بحث‌های گسترده‌ای است. اما به طور کلی یکی از بحث‌های داغ این روزها در بازار ارزهای دیجیتال، جانشینی اتریوم بر بیت کوین است. خیلی از افراد رخداد فلیپنینگ را امری دور از ذهن تلقی می‌کنند و معتقدند با توجه به کمیاب بودن و ارزش بالای بیت کوین این اتفاق امکان‌پذیر نیست. اما برخی دیگر با مشاهده پیشرفت‌های اتریوم گسترش شبکه آن، خود را برای فلیپنینگ بین این دو رمز ارز آمده کرده‌اند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا