بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

آینده و فعالیت شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲ و بروزرسانی آن

یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بین تریدرها، رمز ارز اتریوم است. اما متأسفانه شبکه اتریوم توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران خود را نداشت. به همین دلیل است که راهکارهای لایه دو اتریوم ارائه شدند. در این میان مسئله جدیدی ذهن کارشناسان این حوزه را به خود مشغول کرد. اینکه فعالیت لایه دوم ها پس از بروزرسانی اتریوم چگونه ادامه پیدا خواهد کرد؟ به عبارت دیگر این سوال در ذهن افراد مختلف ایجاد شد که آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲ چگونه خواهد بود؟

تمام پروژه‌ها و شبکه‌های لایه دو برای ادامه فعالیت موفقیت‌آمیز خود در آینده می‌توانند از ارتقاهایی مثل شاردینگ استفاده کنند. در این صورت می‌توانند پیشنهادهای خود به برنامه‌های غیرمتمرکز و لایه ۳ را بهبود بخشند. البته این موضوعات قطعا جزو ارکان اصلی برنامه ریزی این پروژه‌ها برای آینده خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲، ویژگی‌های این پروژه‌ها و دلیل ایجادشان خواهیم پرداخت.

دلیل پیدایش راهکارهای لایه دو اتریوم

شبکه بلاکچین اتریوم یکی از محبوب‌ترین فضاهای سرمایه گذاری و انجام معاملات ارزی در دنیای ارزهای دیجیتال است. تعداد طرف‌داران این شبکه به‌مرورزمان افزایش پیدا کرد و روند روبه‌رشد آن همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه تعداد برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر بستر بلاکچین اتریوم طراحی و اجرا می‌شوند نیز هر روز در حال افزایش است. تمام این عوامل باعث شده است تا این شبکه در کارکرد خود دچار مشکل شود.

راهکارهای لایه دو اتریوم

اولین و بزرگ‌ترین مشکل شبکه بلاکچین، مقیاس پذیری پایین آن است. به عبارت دیگر می‌توان این گونه گفت که سرعت انجام تراکنش‌ها در این شبکه کند شده است. پایین بودن مقیاس پذیری اتریوم باعث شده است تا این شبکه توانایی تأیید تعداد زیادی تراکنش در مدت زمان کوتاه را نداشته باشد. این موضوع اولین مشکلی است که باعث ایجاد راهکارهای لایه دو اتریوم شده است.

مصرف انرژی زیاد در شبکه اتریوم و بالا بودن هزینه گس و کارمزد تراکنش‌های این شبکه، یکی دیگر از مشکلات موجود بود. دقیقا به همین دلایل بود که راهکارهای لایه ۲ اتریوم ارائه شدند و در ادامه آن برنامه عرضه اتریوم ۲ نیز طراحی شد. مرج اتریوم نیز یکی از مراحل تبدیل اتریوم کلاسیک و تبدیل آن به اتریوم ۲ است که ضمن آن، الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) تبدیل می‌شود.

کارکردهای اتریوم ۲

بررسی آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲ تا حد زیادی به کارکرد اتریوم ۲ بستگی دارد. بروزرسانی این شبکه و از بین بردن مشکلات مربوط به مقیاس پذیری، هزینه گس و مصرف انرژی جزو اصلی‌ترین اهداف این پروژه‌ها است. به عبارتی می‌توان این گونه گفت که برنامه اصلی آینده شبکه‌های لایه دو بعد از اتریوم ۲ با توجه به راهکارهای لایه دوم اتریوم طوری طراحی شده است که میزان مقیاس پذیری این شبکه افزایش پیدا کند و هزینه کارمزد تراکنش‌ها کاهش یابد.

پروژه‌های لایه دو اتریوم و بهبود عملکرد شبکه

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا تعداد پروژه‌های اتریوم ۲ زیاد است. پاسخی که به این پرسش می‌توان داد این است که هر کدام از این پروژه‌ها با عملکرد متفاوتی که دارند توانایی ایجاد تغییر در قسمت خاصی از بلاکچین اتریوم را دارند.

آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲

آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲ طوری برنامه‌ریزی‌شده است که کاربران این شبکه بتوانند تا حدود ۹ هزار تراکنش در ثانیه انجام دهند. البته این مقدار در شرایط و زمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی اصلی‌ترین هدف این پروژه‌ها شامل این موارد می‌شود:

  • ارتقای تجربه کاربران در ترید کردن کوین‌ها و توکن‌ها
  • مینت کردن NFTها
  • افزایش سرعت تراکنش‌ها
  • کاهش هزینه‌های GAS

پالیگان (Polygon)

اگر بنا بر بررسی آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲ باشد، باید به بررسی پروژه پالیگان نیز بپردازیم. پروتکل پالیگان (Polygon) راه حل‌های مخصوص به خود را برای مشکلات بلاکچین اتریوم ارائه داده است. راه حل‌هایی که از طریق شبکه اثبات سهام ارائه می‌شود و شامل تراکنش‌های سریع و بدون هزینه گس است.

پروتکل پالیگان، از پروژه‌های لایه دو اتریوم

این پروژه در ابتدا با نام “MATIC” شناخته می‌شد و به عنوان یکی از رقبای اتریوم فعالیت می‌کرد، اما اکنون به جای رقابت با اتریوم تبدیل به یکی از مکمل‌های آن شده است. تمام پرداخت‌هایی که مربوط به کارمزد تراکنش می‌شود در این پروژه توسط توکن بومی آن (MATIC) انجام می‌شود. در حال حاضر بیشتر از سه هزار برنامه غیرمتمرکز در این پروژه در حال اجرا است.

آپتیمیزم (Optimism)

سرنوشت پروژه های لایه دوم پس از اتریوم ۲ تا حدودی مشخص است. دنیای کریپتوکارنسی فضای نامحدودی دارد و توسعه و پیشرفت در آن حد و مرزی ندارد؛ بنابراین تمام این پروژه‌ها پس از اتریوم ۲ تا زمانی که پاسخگوی نیازهای کاربران باشند توانایی فعالیت کردن خواهند داشت. پروژه آپتیمیزم یکی دیگر از این موارد است که به عنوان یک زنجیره جمع آوری فعالیت می‌کند.

این پروتکل تعداد زیادی از تراکنش‌ها را در کنار یکدیگر جمع می‌کند و در نهایت پس از فشرده سازی آنها در اختیار لایه یک قرار می‌دهد. این اکوسیستم توکن بومی ندارد. ضمن اینکه هم‌زمان از صدها برنامه غیرمتمرکز و پروژه دیفای نیز پشتیبانی می‌کند.

آربیتروم (Arbitrum)

قطعا آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲، تاریک و پوچ نخواهد بود. برنامه ریزی این پروژه‌ها به گونه‌ای است که تا حد زیادی بر اساس نیازهای کاربران توسعه پیدا کنند. پروژه آربیتروم به عنوان یک پروژه لایه ۲ توسعه داده شده ادعا دارد که امکان ساخت یک برنامه اتریوم، تنها در پنج دقیقه وجود دارد. در واقع هدف اصلی این پروژه این است که برنامه‌های اتریوم با هزینه‌ای کم توسعه پیدا کنند.

بروزرسانی کامل اتریوم ۲

بروزرسانی اتریوم و تأثیر آن در شبکه‌های لایه دو

بسیاری از متخصصان و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند که آینده شبکه های لایه دو بعد از اتریوم ۲، آینده‌ای کاملا روشن است. این افراد معتقدند که بروزرسانی اتریوم ۲ نه تنها شبکه‌های لایه دو را منسوخ نمی‌کند، بلکه تا حد زیادی باعث بهبود یافتن آن‌ها می‌شود. ضمن اینکه پذیرش اکوسیستم اتریوم نیز افزایش پیدا می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا