متاورس

آشنایی با مشکلات امنیتی در گیم فای که ممکن است با آن مواجه شویم

گیم فای (GameFi) یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در صنعت بلاکچین منتشر شده است. توسعه‌دهندگان این حوزه توانسته‌اند میلیون‌ها دلار برای توسعه بازی‌های گیم فای جمع‌آوری کنند تا مدل جدیدی از بازی‌ها را برای کسب درآمد بسازند. GameFi فناوری بلاکچین را با بازی ترکیب می‌کند تا پلتفرم‌های غیرمتمرکز را با دارایی‌های درون بازی و ارزهای دیجیتال ایجاد کند. به این فضای جدید بازی برای کسب درآمد (P2E) گفته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را درون بازی و به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

درحالی‌که صنعت گیم فای جایگاه ارزشمندی را میان کاربران برای خود دست‌وپا کرده است و محبوبیت زیادی دارد، در همین مدت زمان حضورش با تهدیدات مداوم و قابل‌توجهی از سوی هکرها مواجه شده است. برخی از پروژه‌های گیم فای توجه خود را به‌سرعت بازی اختصاص داده‌اند و از تأمین امنیت غافل شده‌اند. به همین جهت امنیت نسبتاً ضعیفی دارند و کاربران و همچنین سازندگان را در معرض خطر و زیان‌های قابل‌توجه قرار داده‌اند. در این مقاله از مجله والکس به معرفی چالش‌های امنیتی حوزه گیم فای و راهکارهایی که برای پوشش آنها ارائه شده می‌پردازیم؛ با ما همراه شوید.

چرا امنیت گیم فای اهمیت دارد؟

گیم فای در سال ۲۰۲۱ توانست با بازی‌های که در حوزه بلاکچین معرفی شدند، رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. آنها فرصت‌های مالی جدیدی را به بازیکنان علاقه‌مند به این حوزه ارائه می‌دهند. در سال ۲۰۲۲ با معرفی بازی‌های P2E این صنعت وارد فاز جدیدی از درآمد شد و gamefi برترین حوزه کریپتو در آن سال بود که تقریباً ۹.۵٪ از کل بودجه صنعت را به خود اختصاص داد و رشد سالانه بیش از ۱۱۸٪ را در کارنامه خود ثبت کرد.

بازی‌هایی که در این حوزه منتشر می‌شوند با بازی‌های ویدئویی بسیار متفاوت‌اند و خطرپذیری بیشتری دارند. اینجا چنانچه یک هکر به شما حمله کند، ضررهای قابل‌توجهی را به همراه دارد و اگر این حمله‌های سایبری در مقیاس بزرگ‌تر انجام شود، این نقص امنیتی می‌تواند موجب پایان یک پروژه شود.

برای مثال، ‌هک بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) منجر به قفل‌شدن آن شد؛ به‌گونه‌ای امکان انتقال ارز به خارج از بازی و تبدیل آن به سایر توکن‌ها به حالت تعلیق درآمد. انتقال ارز از بازی از طریق بریج رونین انجام می‌شود و هکرها از حفره‌های امنیتی این نرم‌افزار برای سرقت رمزارزها و دارایی دیجیتالی کاربران سو استفاده کردند. در این حمله نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار ETH به سرقت رفت. در حال حاضر شرکت اسکای ماویز (SKY MAVIS)، در کمال ناباوری قول بازیابی وجوه به سرقت رفته را داده است. این شرکت برای بررسی‌های بیشتر بریج را به‌صورت موقت به حالت تعویق درآورد.

هر گونه آسیب‌پذیری در پروژه‌های گیم فای می‌تواند منجر به ضررهای هنگفت برای سرمایه‌گذاران و بازیکنان شود، امنیت گیم فای یکی از مسائلی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

چالش های امنیتی روی زنجیره

چالش های گیم فای

مانند هر پروژه یا برنامه بلاکچینی، راه‌هایی وجود دارد که هکرها می‌توانند از آنها برای نفوذ به اکوسیستم استفاده کنند. بسیاری از پروژه‌ها رمزنگاری به‌نوعی با امور مالی مرتبط هستند و هکرها به‌صورت مداوم به دنبال راه نفوذی برای به‌دست‌آوردن این دارایی‌ها هستند. وقتی به میلیون‌ها دلار پولی که روزانه در این پلتفرم‌ها جابه‌جا می‌شوند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که گیم فای نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهاجمان اغلب قراردادهای هوشمندی را مورد هدف قرار می‌دهند که وجوه را در خود نگه می‌دارند و یا انتقال می‌دهد. در ادامه برخی از آسیب‌پذیری‌هایی که درون زنجیره ممکن است رخ دهد را بررسی می‌کنیم.

آسیب پذیری های توکن ERC-20

توکن‌های ERC-20 در پروژه‌های گیم فای به‌عنوان رمزارز کاربردی برای خریدهای درون‌برنامه، مکانیسم‌های پاداش بازیکنان و وسیله‌ی مبادله مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدیریت نامناسب این توکن‌ها می‌تواند خطرات امنیتی زیادی را ایجاد کند. یکی از آسیب‌پذیری‌های رایج “reentrancy” نام دارد که در طول فرآیند ضرب‌سازی رخ می‌دهد. هکرها می‌توانند از حفره منطقی در قرارداد برای اجرای مکرر یک عملکرد خاص استفاده کنند که موجب ضرب نامحدود توکن‌ها می‌شود. توکن‌های درون بازی نشان‌دهنده ثبات و پایداری پروژه هستند.

بازی Kingdoms در سال ۲۰۲۲ با استخراج مخرب ERC-20 مورد حمله هکرها قرار گرفت. برخی از بازیکنان برای جلوگیری از آسیب‌پذیری دارایی‌هایشان، توکن‌های خود را قفل کردند که موجب کاهش شدید قیمت توکن پس از آن شد.

 آسیب پذیری های NFT

NFT در گیم فای

ان اف تی (NFT) به عنوان دارایی‌ دیجیتالی در بازی‌های گیم فای از جمله آیتم‌های درون بازی، زمین و یا تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توکن به بازیکنان مالکیت ارائه می‌دهد و می‌تواند ارزش ثابت خود را از طریق کنترل تورم و کمبود حفظ کند. بااین‌حال، استفاده نادرست از NFTها می‌تواند آسیب‌های امنیتی را در گیم فای ایجاد کند. ارزش این توکن‌ها در نادر بودن آنها خلاصه می‌شود و اغلب کاربران به دنبال کمیاب‌ترین NFT  هستند. در طول فرآیند ضرب آنها ممکن است اشکالاتی رخ دهد و هکرها از این فرصت استفاده کنند و دارایی شما را به سرقت ببرند.

آسیب پذیری های  Bridge

پل‌های زنجیره‌ای متقابل در گیم فای استفاده می‌شوند تا به کاربران اجازه دهند دارایی‌های درون بازی را در شبکه‌های مختلف مبادله کنند. همچنین برای افزایش تجارب و نقدینگی gamefi حیاتی هستند. یکی از خطرات اصلی پل‌های زنجیره‌ای در گیم فای ناشی از ناسازگاری بین دارایی‌های درون بازی‌های متاورس است. قراردادهای دو طرف پل باید تضمین کند که همان مقدار دارایی پذیرفته و سوزانده می‌شود. بااین‌حال، به دلیل خطاهای موجود در قراردادها برای تأیید، هکرها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و تعداد زیادی دارایی دیجیتالی را ایجاد کنند.

آسیب پذیری های حاکمیت DAO

برخی از پروژه‌های گیم فای توسط DAO اداره می‌شوند. چنانچه اکثر توکن‌های حاکمیت متعلق به چند سرمایه‌گذار بزرگ باشند، ممکن است خطر تمرکز ایجاد شود. قراردادهای هوشمند که قوانین حاکمیت DAO را تعریف می‌کنند محلی مطمئن را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند؛ زیرا مهاجمان می‌توانند راه‌هایی برای دسترسی به این قوانین دائو پیدا کنند.

چالش های امنیتی خارج از زنجیره

بسیاری از پروژه‌های گیم فای در حال حاضر به سرورهای متمرکز خارج از زنجیره برای عملیات پشتیبانی، اتصال اینترنت و برنامه‌های تلفن همراه وابسته هستند. این سرورها اطلاعات خیلی مهمی از جمله داده‌های بازی و حساب‌های مالکان را نگه‌داری می‌کنند؛ اما در برابر حملات مخرب مانند نفوذ هکرها و بدافزارها آسیب‌پذیر هستند.

در NFT ها، ابرداده‌ها حاوی اطلاعات توصیفی مهمی هستند و خارج از زنجیره به‌عنوان فایل‌های JSON ذخیره می‌شوند. بااین‌حال بسیاری از پروژه‌های گیم فای ابرداده‌های خود را روی سرورهای متمرکز خود ذخیره می‌کنند. این کار احتمال دست‌کاری ابرداده‌ها توسط هکرها را افزایش می‌دهد و موجب نقض حقوق بازیکنان می‌شود.

در زمینه پل‌های زنجیره‌ای، مهاجمان می‌توانند از طریق حملات نفوذی و فیشینگ، امضای اعتبارسنج‌ها یا کلید خصوصی را به دست آورند. آنها می‌توانند زیرساخت را به خطر بیندازند و یک کد اکسپویت برای کنترل دارایی‌های درون بازی اجرا کنند.

راه کارهای بهبود امنیت در گیم فای

برای محافظت از پروژه‌های گیم فای رعایت احتیاط در هر مرحله بسیار حائز اهمیت است. اطمینان از کدهای قرارداد هوشمند بی‌عیب‌ونقص، پایه و اساس یک پروژه موفق است که شامل نوشتن کدهای اصولی، انجام دستورات به صورت منظم و استفاده از تأیید رسمی قرارداد هوشمند می‌شود.

حفظ امنیت سرورها و سایر اجزای زیرساخت نیز بسیار حیاتی است. تست نفوذ باید برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های احتمالی انجام شود. یا سیستم‌های مبتنی بر Dapp و بلاکچین تست نفوذ ویژگی‌های web3 را به همراه دارد. به همین ترتیب، ایجاد فرایندهایی برای امنیت بیشتر کیف پول‌های دیجیتالی و پروتکل‌های غیرمتمرکز ضروری است.

پروژه‌های گیم فای باید از بهترین شیوه‌ها نظیر فرایند زمان اجرای ایمن و واکنش مناسب در زمان اضطراری پیروی کنند.

چرا در گیم فای سرمایه‌گذاری کنیم؟

گیم فای یکی از محبوب‌ترین نوآوری‌های کریپتو است  و توانسته توجه زیادی را از سوی سرمایه‌گذاران و سازندگان را به خود جلب کند. باتوجه‌به همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مردم از سراسر جهان برای گذراندن وقت خود بازی‌ های P2E و بلاکچینی را انتخاب کردند. این پدیده در دو سال گذشته موجب شد تا افراد بیشتری برای کسب درآمد به این حوزه علاقه‌مند شوند. به‌گونه‌ای که بازیکنان ماهانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار را صرف بازی‌های کریپتویی می‌کردند.

مدل بازی برای کسب درآمد جذابیت زیادی را به دست آورده است؛ زیرا بازیکنان می‌توانند هم سرگرم شوند و هم کسب درآمد کنند. با افزایش تعداد پروژه‌های گیم فای بلاکچین‌هایی مانند بایننس اسمارت چین “BSC” نیز وارد این حوزه شدند و به تداوم جریان ورودی کمک می‌کند. بازیکنان در این بازی‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را کنترل کنند. در برخی از کشورها مانند فیلیپین، زمانی که مردم شغل خود را به دلیل کووید ۱۹ از دست دادند، می‌توانستند با انجام یک بازی زندگی خود را بگذرانند.

بنا به گزارش “Footprint Analytics”، تا به امروز حدود ۳۵ بلاکچین و ۱۴۰۶ پروژه در حوزه گیم فای فعالیت می‌کنند و بازیکنان توانسته‌اند سودهای نجومی از این بازی‌ها کسب کنند.

امنیت در گیم فای؛ مسیری نیازمند توجه

آسیب‌پذیری‌های امنیتی در گیم فای فراتر از مواردی هستند که در این مقاله به آن پرداختیم. بسیاری از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در حوزه گیمینگ رخ‌داده است نشان‌دهنده این است که پروژه‌ها خطرات امنیتی را نادیده گرفته و یا کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. گیم فای بخش مهمی از آینده بازی‌های کریپتویی و دنیای متاورس را تشکیل می‌دهند به همین ترتیب اکثر پروژه‌ها باید همیشه به مسائل امنیتی توجه کنند و منافع بازیکنان خود را در اولویت قرار دهند.

در دنیای گیم فای، شما با چه مشکلات امنیتی مواجه شده‌اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance.com
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا