مقالات ارز دیجیتال

آپدیت جدید شبکه گولم، معرفی Yagna

دنیای فناوری روز به روز در حال پیشرفت است و درجا زدن در این حوزه به معنای حذف شدن از رقابت است. حتی بهترین پروژه‌ها نیز برای ماندن در فضای رقابتی نیاز به اجرای تغییرات و بهبود خدمات خود دارند. زیرا هر روز تکنولوژی‌های جدیدی معرفی می‌شوند و نیازهای کاربران تغییر می‌کنند. در نتیجه پروژه‌ها باید خود را با شرایط و نیازهای پیش آمده وقف دهند. پروژه بلاکچینی Golem نیز در جهت ارائه خدمات بهتر و ماندن در فضای رقابتی سنگین پروژه‌های بلاکچینی، شبکه yagna را معرفی کرده است که نوعی ارتقا برای پروژه گولم به حساب می‌آید. اما شبکه یاگنا چیست؟ چه تغییراتی را برای Golem در پیش خواهد داشت؟ آیا بر قیمت گولم تاثیر گذار خواهد بود؟

تا آخر این مقاله با والکس همراه باشید تا ابتدا به جدیدترین آپدیت شبکه گولم بپردازیم و سپس تاثیرات آن را بررسی کنیم.

پروژه بلاکچینی Golem چیست؟

قبل از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که آپدیت شبکه گولم چیست و شبکه یاگنا چه مزیت‌هایی را به این پروژه اضافه می‌کند، بهتر است ابتدا با پروژه Golem و اهداف آن آشنا شویم. یک ابر کامپیوتر را فرض کنید که توان عملیاتی و محاسباتی بسیار بالایی دارد و کاربران می‌توانند نیازهای پردازشی خود را به این ابر کامپیوتر بسپارند تا محاسبات مورد نیاز را انجام دهد. گولم دقیقاً در راستای ایجاد و توسعه چنین کامپیوتری فعالیت می‌کند. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز کریپتو، پروژه Golem نیز ساز و کار غیر متمرکزی دارد، به این منظور که هر کاربری می‌تواند توان عملیاتی سخت افزارهای خود را در اختیار این شبکه قرار دهد و در مقابل پاداش دریافت کند. اکنون که با ماهیت پروژه Golem آشنا شدیم به سوال شبکه یاگنا چیست بپردازیم.

شبکه یاگنا چیست و چه مزیت‌هایی برای Golem دارد؟

هدف اصلی شبکه yagna افزایش سرعت پردازشی و ایجاد رابط کاربری بهینه‌تر است. در واقع آپدیت  یاگنا دو به روز رسانی مهم را اجرا خواهد کرد که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت.

مزیت‌های شبکه یاگنا

عمومی سازی آدرس‌های مورد استفاده

در حال حاضر و قبل از اجرای آپدیت شبکه گولم، کاربرانی که اپلیکیشن‌ خود را بر این شبکه ایجاد کردند و از این سرویس استفاده می‌کنند، تنها می‌توانند به آدرس‌هایی که خود تامین کننده‌ها در قالب Whitelist معرفی کرده‌اند دسترسی داشته باشند. این محدودیت به دلیل تامین امنیت، مخصوصاً برای کاربرانی که توان سخت‌افزاری خود را در اختیار شبکه قرار دادند قرار گرفته است؛ اما با اجرای آپدیت یاگنا این محدودیت از بین خواهد رفت. شبکه yagna دسترسی به آدرس‌های دلخواه (البته تحت شرایط خاص) را برای اپلیکیشن‌های این شبکه فراهم خواهد کرد؛ این مهمترین تغییر این آپدیت می‌تواند به حساب آید. البته تیم توسعه Golem اعلام کرده است این تنها آغاز تحولات این پروژه خواهد بود و ایده‌های خیلی بیشتری برای عملی کردن در ذهن دارند.

ایجاد یک سوکت پروکسی جدید

شبکه yagna نوعی سوکت پروکسی عمومی تحت عنوان TPC معرفی خواهد کرد که کاربردی مانند HTTP را ارائه می‌دهد. با اجرایی شدن این خدمات کاربران می‌توانند به واسطه درگاهی که بر دستگاه خود دارند به راحتی و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای به انواع سرویس‌های TPC متصل شوند. این سرویس امکان راه‌اندازی طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها را بر روی شبکه Golem فراهم خواهد کرد، از طرفی دیگر امکان توسعه و باگ گیری را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها آسان‌تر می‌کند.

ایجاد دسترسی خروجی به اینترنت

تیم توسعه پروژه Golem در کنار شبکه یاگنا (این بروزرسانی V.0.12 نامیده می‌شود)، یک نسخه جدید تحت عنوان یاپاپی (V.0.10) نیز اجرا خواهد شد که یک Python API است. یاپاپی با مجموعه‌ای از ارتقاهای تدریجی و مزایا جدید مهم ارائه می‌شود. این به‌روز رسانی با ایجاد دسترسی به داده‌ها و شبکه خروجی، ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد تا بتوانند روند توسعه خود را سریع‌تر و آسان‌تر کنند.

ارتقا شبکه yagna و یاپاپی

تیم توسعه این پروژه اعلام کرده است اهدافی از جمله ایجاد دسترسی اینترنت برای ماشین‌های مجازی (VM) را نیز در برنامه خود دارند. در دیدگاه این تیم، دسترسی به بستر اینترنت می‌تواند امکانات گسترده‌‌ای را برای ماشین‌های مجازی ایجاد کند و شبکه yagna و ارتقا yapapi می‌توانند این امکان را فراهم کنند. دسترسی به اینترنت خروجی، می‌تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای آپدیت شبکه گولم باشد. موارد ذکر شده شبکه گولم را می‌تواند به یک شبکه ایده‌آل تبدیل کند، اما تیم این پروژه در زمان توسعه  با یک چالش مواجه بود؛ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

توسعه شبکه yagna با چه چالشی مواجه است؟

پروژه گولم به دنبال طراحی شبکه‌ای با حداکثر میزان بهره‌وری است. شبکه‌ای که در کنار داشتن دسترسی سریع و عمومی، بتواند جوانب امنیتی را نیز در نظر گرفته و محیط امنی را به کاربران ارائه دهد. ایجاد دسترسی خروجی به اینترنت در عمل کار غیر ممکنی نبود و از نظر فنی چالش جدی نیست، اما موردی که چالش واقعی ایجاد می‌کرد حفظ جوانب امنیتی در این سرویس بود. پروژه Golem تمرکز اصلی خود در طراحی شبکه yagna را بر پایه حفظ امنیت و ایجاد محیطی امن برای کاربران قرار داده است.

پیاده‌سازی فعلی یاگنا می‌تواند تعادلی میان ارائه حداکثر امکانات و جوانب امنیتی باشد و اولین قدم برای ارائه دسترسی اینترنت به ماشین مجازی است. با توجه به توضیحات تیم، شبکه توسعه یافته فعلی همچنان جای پیشرفت خواهد داشت و ایده‌های بزرگی برای آن در نظر دارند؛ ایده‌هایی که در کنار ارائه خدمات بیشتر، مشکلات امنیتی را نیز به حداقل میزان ممکن برساند.

تغییرات جزئی در آپدیت جدید Golem

علاوه بر موارد ذکر شده، شبکه yagna تعدادی تغییرات جزئی نیز در پروژه Golem ایجاد خواهد کرد،  تغییراتی که عموماً برای هموارتر کردن فعالیت توسعه دهندگان در نظر گرفته شده است. در ادامه به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

حذف یا تغییر آدرس IP

خدمات و پشتیبانی فعلی از Golem VPN به کاربر اجازه می‌دهد تنها یک بار و آن هم در زمان شروع اجرا آدرس IP خود را تعریف کند. این موضوع باعث می‌شود در برخی مواقع مانند زمانی که به دلیل خرابی یک سرویس و یا هر دلیل دیگری قصد اجرای مجدد یا اتصال به گره دیگری را داشته باشیم، برای مقدار دهی اولیه آدرس IP با مشکل مواجه شویم. به‌روز رسانی جدید این امکان را فراهم خواهد کرد تا کاربر بتواند آی پی خود را تغییر دهند و یا در صورت نیاز آدرس را از سرویس‌های ناموفق حذف کنند. این تغییرات امکان راه‌اندازی مجدد را به راحتی فراهم خواهد کرد.

بررسی خودکار وضعیت و سلامت سرویس‌ها

در حالت فعلی و تا قبل از اجرایی شدن تغییرات جدید، ارسال کننده‌های درخواست (Requestor) راهی برای اطلاع از ایجاد اختلال و یا عدم سلامت سرویس ارائه دهنده خدمات ندارند. مگر آنکه ارتباط مستقیم با گره شبکه برقرار کرده باشند. اما با اجرای تغییرات جدید شرایط را مهیا می‌کند تا درخواست کننده به صورت آنی از وقوع اختلال باخبر شود. این موضوع به توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا دستورات و روند بازیابی را راحت‌تر و بهینه‌تر در قطعه کدهای خود ایجاد کنند.

ارائه یک Hook جدید

پروژه گولم قبلاً یک هوک تحت عنوان Service.reset را راه‌اندازی کرده بود تا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها بتوانند عملیات مورد نظر برای بازگردانی یک سرویس به حالت اولیه را اجرا کنند. با این حال ماشین مجازی شرایط و امکانات لازم برای ایجاد سناریو‌های راه‌اندازی مجدد را به خوبی ارائه نمی‌داد و به تنهایی در خارج از API در دسترس نبود. اما تیم پروژه امکاناتی را در تغییرات جدید ایجاد کرده است که امکان ایجاد رویکردهای شخصی‌سازی شده را فراهم می‌کند؛ این ویژگی را تحت عنوان Service.reset_condition تعریف کرده‌اند.

ارسال درخواست در شبکه گولم

البته در نظر داشته باشید شرایط فعلی و هوک توسعه داده شده با شرایط قبلی ماشین مجازی مطابقت دارد و تنها در صورتی راه‌اندازی مجدد را اجرا می‌کند که نمونه با موفقیت راه‌اندازی نشده باشد.

هدف از ایجاد شبکه yagna چیست؟

بالاتر با مزایا و امکاناتی که شبکه یاگنا در اختیار جامعه Golem قرار می‌دهد آشنا شدیم، البته بیشک این شبکه بدون کمک نسخه یاپاپی توان اجرای چنین تغییراتی را نمی‌توانست داشته باشد. هدف اصلی از ایجاد تغییرات و اجرای شبکه yagna بهبود عملکرد، افزایش سرعت انتقال داده و کاهش زمان پردازش است. توانایی انتقال سریع‌تر داده و تاخیر زمانی کمتر در پردازش آن، این امکان را برای شبکه گولم فراهم می‌کند تا به جای دسته‌ای از داده، طیف بسیار گسترده‌ای از آن را پردازش کند و کاربرد عمومی داشته باشد. تیم توسعه با افتخار اعلام کرده است که با اجرای و ادغام شبکه جدید (yagna) و با افزایش تعداد گره‎‌ها با آی پی آدرس عمومی، Golem network به یک شبکه بسیار مقیاس پذیر و کاربردی‌تر تبدیل خواهد شد.

پس از اجرای تغییرات درخواست‌های ارسال شده در شبکه قبلی پردازش نخواهد شد، پس برای کار با این شبکه و سرویس‌های آن کاربران نیاز به آپدیت دستگاه‌های خود دارند.

آپدیت شبکه گولم چه تاثیری بر ارز GLM خواهد داشت؟

اکنون که با آپدیت یاگنا آشنا شدیم به سوال ارز گولم چیست پاسخ می‌دهیم. ارز GLM ارز کاربردی شبکه گولم است و نقش مشوق را در آن ایفا می‌کند. به‌روزرسانی یاگنا بیشک می‌تواند عملکرد این شبکه را تا حد بسیار بالایی ارتقا بخشد و امکانات و مزایا زیادی را برای آن فراهم کند. تمامی اینها موجب میشود آینده ارز دیجیتال گولم امیدوار کننده باشد.

شما همچنین از طریق لینک تحلیل گولم می‌توانید به تحلیل ارز GLM بپردازید.

با ایجاد این امکانات می‌توانیم انتظار افزایش تعامل کاربران با این شبکه و در نتیجه رشد توکن GLM را داشته باشیم. پس در نتیجه اجرای موفقیت آمیز یاگنا می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی ارز GLM نیز داشته باشد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید تیم توسعه پروژه Golem اهداف بسیار بلند پروازانه‌تری برای آن متصور هستند و مواردی که در این به روز رسانی اجرا خواهد شد تنها بخشی از آن خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا