مقالات ارز دیجیتال

نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال؛ فرآیند برگزاری ICO ارز دیجیتال موفق

آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چطور ممکن است تمام افراد علاقه‌مند به دنیای کریپتوکارنسی افرادی ثروتمند باشند که توانایی راه اندازی پروژه‌هایی این چنینی را دارند؟ اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از افراد مستعد و علاقه‌مندی که ایده‌های خلاقانه دارند، سرمایه کافی برای عملی کردن ایده‌های خود را ندارند. در چنین شرایطی یادگیری روش راه‌اندازی عرضه اولیه کوین می‌تواند راه مناسب و عاقلانه‌ای برای جذب سرمایه باشد.

عرضه اولیه کوین یا “ICO” راهی برای جذب سرمایه است که عموما توسعه دهندگان و بنیان‌گذارانی که بودجه کافی برای اجرای پروژه خود را ندارند از آن استفاده می‌کنند. یادگیری نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال می‌تواند به موفقیت پروژه شما کمک شایانی کند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق برگزاری ICO موفق خواهیم پرداخت.

بررسی مفهوم ICO و دلایل راه اندازی آن

“ICO” یا همان عرضه اولیه کوین جزو یکی از راه‌های جذب سرمایه برای توسعه دهندگان و تأسیس کنندگان در بازار ارزهای دیجیتال است. در این روش توسعه دهندگان، توکن‌ها یا همان ارزهای دیجیتال اختصاصی پروژه در حال راه اندازی خود را برای پیش فروش می‌گذارند تا با درآمد آن توسعه پروژه خود را نهایی کنند. ضمن اینکه افراد دیگر نیز با خرید این توکن‌ها در یک سرمایه گذاری جدید شرکت کرده‌اند.

ICO برای توسعه دهندگان پروژه‌های کریپتویی

برای اینکه نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال را بدانید بهتر است ابتدا با مفهوم کلی آن به خوبی آشنا شوید. توکن‌های یک پروژه مبتنی بر بلاکچین در ICO می‌توانند به فروش برسند. اکثر این توکن‌ها در آینده کاربرد دارند و ارزش زیادی پیدا خواهند کرد. سرمایه گذاران نیز این توکن‌ها را از طریق سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و… یا ارزهای رایجی مثل دلار، یورو و… خریداری می‌کنند.

ICO و راه اندازی آن ممکن است دلایل مختلفی دارد. اگر از دو سوی ماجرا به آن نگاه کنید متوجه می‌شوید که این روش هم برای فرد سرمایه گذار سودمند است و هم به نفع فرد توسعه دهنده خواهد بود. به عبارتی در اکثر مواقع شبیه به یک معامله برد برد عمل می‌کند. سرمایه گذاری که پس از تأسیس پروژه و پیشرفت آن به سود چندین درصدی می‌رسد و توسعه دهندگانی که از روشی معقول موفق می‌شوند پروژه و اهداف خود را به اتمام برسانند.

نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال

افرادی که به سرمایه گذاری در ICO علاقه‌مند هستند می‌توانند با مراجعه به سایت های عرضه اولیه کوین، پروژه مورد نظر خود را انتخاب کنند. نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال معمولا این گونه شروع می‌شود که فرد یا تیم توسعه دهنده‌ای که قصد راه اندازی یک پروژه مبتنی بر بلاکچین جدید را دارند، سرمایه کافی برای اجرا کردن آن ندارند. در این صورت بلاکچین‌هایی مثل اتریوم و فناوری‌های مثل قراردادهای هوشمند به کمک آن‌ها می‌آیند و در ساختن مقداری توکن به آن‌ها کمک می‌کنند.

سرمایه گذاری در ICO

در کنار این توکن‌ها باید سند وایت پیپر که شامل توضیحات پروژه است نیز در سایت مورد نظر قرار بگیرد. سرمایه گذاران با مطالعه این توضیحات تصمیم می‌گیرند که در پروژه مذکور سرمایه گذاری کنند یا خیر! در نهایت تیم مورد نظر با سرمایه جمع شده پروژه خود را تکمیل می‌کند و اگر طبق برنامه پیش برود، احتمالا با افزایش قیمت توکن نیز همراه خواهد بود. ضمن اینکه در یک فرایند فنی تمام توکن‌های اتریوم، بیت کوین و… که توسط سرمایه گذاران پرداخت شده بود نیز به بلاکچین اصلی (همان بلاکچین جدید) راه اندازی می‌شود. در این صورت است که سرمایه گذاران نیز به سود می‌رسند. البته در بعضی مواقع نیز ممکن است از این روش برای کلاهبرداری نیز سو استفاده شود.

مرحله اول برگزاری ICO: خلق ایده

در قسمت قبل تا حدودی با نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال آشنا شدید. حال خوب است بدانید که برگزاری ICO ارز دیجیتال موفق نیازمند طی کردن مراحل خاصی است که باید با جزئیات درباره آن‌ها بدانید. حتی اگر قصد دارید به عنوان یک سرمایه گذار وارد این حوزه شوید نیز باید با این مراحل و اصطلاحاتی مثل توکنومیک و شرایط مارکتینگ ارز دیجیتال مورد نظر آشنا باشید تا در آینده شکست نخورید.

خلق ایده و نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال

مرحله اول در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال مربوط به خلق ایده است. پروژه شما زمانی موفق می‌شود که از بازار مورد نظر و مخاطبان خود شناخت کافی داشته باشید. هدف اصلی پروژه شما باید در راستای رفع نیازهای بازار باشد و برای اینکه بتوانید جایگاه خوبی داشته باشید باید بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. بنابراین شما باید بدانید که مخاطبان شما در مقابل چه خدماتی حاضر به پرداخت پول به شما می‌شوند؟

در راستای بررسی نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال خوب است سایت CoinmMarketCap را بررسی کنید. خواهید دید که چیزی حدود ۱۵۰۰ ارز دیجیتال در آن وجود دارد. در این صورت شما در صورتی قادر به رقابت با این ارزهای دیجیتال هستید که تقاضای توکن طراحی شده توسط شما بسیار زیاد باشد. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که ایده خلاقانه، کاربرپسند و جدیدی داشته باشید.

در راستای ساخت ارز دیجیتال و عرضه اولیه کوین خوب است بدانید که هر ایده خوبی به غیر متمرکز سازی نیاز ندارد. بنابراین تنها ایده‌هایی را وارد این حوزه کنید که قابلیت پیشرفت در فناوری بلاکچین و دنیای غیرمتمرکز آن را داشته باشد. همچنین خوب است بدانید که یکی از راه‌هایی که می‌توانید بازخورد افراد را نسبت به ایده خود ببینید، ثبت آن در انجمن “bitcointalk” است.

انتخاب ایده خلاقانه

هنگام بررسی نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال متوجه می‌شوید که ماهیت پروژه ICO به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

Organic

پروژه‌هایی که اجرا کردن آن‌ها بدون استفاده از فناوری بلاکچین و دنیای کریپتوکارنسی امکان‌پذیر نباشد مربوط به ICO ارگانیک می‌شود. برای اینکه چنین پروژه‌هایی را تشخیص دهید کافی است از خود بپرسید که آیا امکان محقق شدن این پروژه بر بستر زیرساخت فعلی وب وجود دارد؟ اگر پاسخ شما منفی بود ICO مورد نظر از نوع ارگانیک است.

Artificial

پروژه‌های Artificial یا مصنوعی عموما ماهیت کافی برای استفاده از این زیرساخت را ندارند. در واقع می‌توان آن‌ها را به علف‌های هرزی تشبیه کرد که دیر یا زود از رده خارج می‌شوند. پروژه‌های مصنوعی همان پروژه‌های قدیمی هستند که پشت ظاهر فریبنده وایت پیپرها خود را پنهان کرده‌اند و به دنبال برگزاری ICO ارز دیجیتال هستند.

Synthetic

زمانی که یک شرکت قدیمی تصمیم می‌گیرد کسب و کار خود را به سمت اقتصاد ارزهای دیجیتال سوق دهد، معمولا یک ICO از نوع ساختگی ایجاد می‌شود. معمولا کسب و کارهایی که در جایگاه‌های دوم تا دهم در دنیا هستند می‌توانند از این نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال به عنوان یک استراتژی هوشمند استفاده کنند.

عرضه اولیه کوین، راهی اصولی برای جذب سرمایه

LOL

در صورتی که ماهیت عرضه اولیه کوین به هیچ کدام از این موارد تعلق نداشته باشد از آن پروژه می‌توان پروژه‌ای مخصوص خنده یاد کرد. برای مثال دوج کوین (DogeCoin) در ابتدا مانند یک شوخی بود. اما اکنون به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در بازار رمز ارزها از آن یاد می‌شود و بازاری به ارزش حدودا ۱۲۵ میلیون دلار دارد.

مرحله دوم برگزاری ICO: رصد رقبا

در قسمت قبل هم به این موضوع اشاره کردیم که توجه به رقبا یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید به آن توجه کرد. در این زمینه در نگاه اول ممکن است فکر کنید شبکه‌هایی که خدماتی شبیه به پروژه شما ارائه می‌دهند رقیب اصلی شما خواهند بود. در صورتی که همه پروژه‌ها و مخصوصا ICOهایی که هم‌زمان با شما در حال برگزاری هستند می‌توانند رقبای اصلی شما باشند. زیرا شما به دنبال گرفتن پول از سرمایه گذاران هستید.

مرحله سوم برگزاری ICO: بررسی امور واجب قانونی

شاید عبارت امور قانونی در مقالاتی که مربوط به دنیای کریپتوکارنسی می‌شود کمی غیر معمول به نظر برسد. اما خوشبختانه قانون گذاری در بخش ICO نسبت به سایر بخش‌های این فضا به شکل جدی‌تری انجام شده است. قوانینی که در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال در کشورهای مختلف وجود دارد به شکل‌های متفاوتی اجرا می‌شود. در این میان تنها دو کشور چین و کره جنوبی ICO را به طور واضح منع کرده‌اند. البته این قانون گذاری‌ها را باید نتیجه پروژه‌هایی باشیم که در گذشته کلاهبرداری‌های عظیمی کرده‌اند.

 بررسی امور قانونی

مرحله چهارم برگزاری ICO: نوشتن وایت پیپر

حال نوبت به یکی از اصلی‌ترین مراحل در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال می‌رسد که مربوط به وایت پیپر (White Paper) است. وایت پیپر یا اوراق سفید در واقع یک سند فنی است که به توضیح کامل پروژه مورد نظر می‌پردازد. یک وایت پیپر اصولی از یک پروژه باید تمام جزئیات مربوط به آن را توضیح دهد و به این مسائل بپردازد:

  • هدف پروژه
  • تحلیل بازار
  • استراتژی توسعه
  • اطلاعات مربوط به توکن و نحوه توزیع آن
  • ساختارها
  • منابع در دسترس
  • مسائل حقوقی
  • سرمایه گذاران فعلی پروژه
  • معرفی اعضا تیم و مشاوران اولیه

البته معمولا اکثر سرمایه گذاران وایت پیپر پروژه‌ها را خیلی با دقت نمی‌خوانند و مخصوصا به مسائل فنی توجه زیادی ندارند. اما شما باید این احتمال را در نظر بگیرید که ۱۰ نفر این وایت پیپر را با دقت مطالعه کنند. بنابراین باید به گونه‌ای نگارش شود که قابلیت جلب نظر همان ۱۰ نفر را نیز داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، نظرات کارشناسی افراد متخصص و سرشناس این حوزه درباره وایت پیپر پروژه شما است. هنگام بررسی نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال دقت داشته باشید که وقت، انرژی و مهارت کافی برای نوشتن و طراحی وایت پیپر خود صرف کنید. زیرا علاقه‌مندان به بلاکچین که عموما افراد متخصص و ماهری هستند نسبت به خواندن آن‌ها اشتیاق دارند و نظراتی که پس از مطالعه ارائه می‌دهند می‌تواند تأثیر زیادی روی سرمایه گذاران داشته باشد.

 نوشتن وایت پیپر

مرحله پنجم برگزاری ICO: ساخت توکن

برای اینکه اهمیت ساختار توکن در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال را متوجه شوید، فرض کنید که پروژه شما یک انسان است. در این صورت ساختار فنی آن پروژه حکم اسکلت آن انسان را دارد که می‌تواند از کل بدن او محافظت کند و فناوری بلاکچین و توکن‌ها مانند خون جاری در رگ‌های آن انسان است. شما در ابتدا باید با توجه به نیازمندی‌ها و برنامه‌های عرضه اولیه کوین، یک برنامه توزیع منسجم طراحی کنید.

همچنین توجه داشته باشید که فروش توکن خود به تنهایی مراحل مختلفی مثل فروش خصوصی، پیش فروش، ICO، فروش عمومی و… دارد. از جمله عجیب‌ترین و جذاب‌ترین نمونه‌های ICO می‌توان به NXT اشاره کرد. NXT token در انجمن بیت کوین تالک تنها از طریق یک کیف پول ناشناس موفق شد تا چیزی حدود ۱۶۸۰۰ دلار سرمایه جذب کند. همچنین برنامه تلگرام نیز دو دومین دور پیش فروش خصوصی خود توانست ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این رقم دو برابر چیزی بود که قبل از برگزاری ICO پیش بینی کرده بودند.

در قسمت بعد از نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید به توزیع توکن‌ها توجه کنید. در این قسمت باید چگونگی توزیع، میزان عرضه اولیه و میزان سهم توسعه دهندگان از آن باید مشخص شود. همچنین باید مشخص کنید که در هر مرحله، چه تعداد توکن به فروش می‌رسد. ضمن اینکه باید به شرایطی که در صورت مواجه شدن با آن مجبور به صادر کردن توکن اضافی خواهید بود نیز اشاره شود.

ساخت توکن و نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال

نکات مهم در ساخت توکن

نکته مهمی که در راستای یادگیری نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید بدانید این است که در زمینه ساخت توکن و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچینی که برای صدور این توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد فضای چندان رقابتی وجود ندارد. با توجه به داده‌های ICO WatchList چیزی حدود ۸۲ درصد از انواع ICO بر پایه بلاکچین اتریوم بنا می‌شوند و تنها ۹ درصد آن‌ها دارای بلاکچین جداگانه هستند. همچنین سرویس‌های مختلف دیگری نیز وجود دارند که تنها ۳/۷ درصد از حجم کل بازار را تشکیل می‌دهند:

  • ویوز (Waves)
  • استراتیس (Stratis)
  • هایپرلجر (Hyperledger)

در نهایت خوب است بدانید که ساخت توکن آن هم با استاندارد ERC 20 معمولا کار آسانی است. زیرا اتریوم کدهای مورد نیاز توسعه دهندگان را در سایت خود قرار داده است.

مرحله ششم برگزاری ICO: راه اندازی وب‌سایت

فکر می‌کنید چه المان‌هایی در یک پروژه می‌تواند برای مردم جذاب باشد؟ طبیعتا مواردی مثل تیم توسعه دهنده، اهداف پروژه و شاخص‌های تضمین کننده دارایی کاربران جزو مهم‌ترین المان‌هایی است که مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد. شما در مراحل برگزاری ICO ارز دیجیتال باید به این نکته توجه داشته باشید که ساختار فروش توکن مورد نظر به طور کامل و شفاف در وب‌سایت خود ذکر شود.

راه اندازی وب‌سایت و اهمیت آن در برگزاری ICO

بخش مهم دیگری که در سایت باید به آن دقت کنید، قسمت مربوط به معرفی اعضا تیم توسعه دهنده است که باید با ذکر کامل مشخصات آن‌ها پر شود. مواردی که برای هر فرد باید به آن‌ها اشاره شود شامل نام کامل، تصاویر باکیفیت، بیوگرافی‌های مختصر و مفید، ذکر مهارت‌ها و سوابق مربوط به پروژه و لینک صفحه‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در نهایت خوب است که به نقش و سمت هر کدام از اعضا در تیم نیز اشاره کوتاهی شود.

طراحی سایت که به عنوان یکی از مراحل نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال شناخته می‌شود شامل بخش‌های مختلف دیگری است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

امنیت

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در وب‌سایت یک پروژه هنگام بررسی نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید به آن توجه شود، امنیت آن است. فرض کنید تمام مراحل را تا جذب سرمایه گذار طی کرده‌اید و درست زمانی که نوبت به بهره‌برداری می‌رسد وب‌سایت شما به هر دلیلی از کار بیفتد. به همین دلیل است که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است از یک میزبان وب خیلی معتبر استفاده کنید.

داشتن سایتی امن حین برگزاری ICO

طرح بندی

زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کردید نوبت آن است که چیدمان اختصاصی وب‌سایت خود را نیز طراحی کنید. ساختار تک صفحه‌ای در وب‌سایت که امروزی یکی از ساختارهای مورد علاقه بین کاربران است، کاربری ساده‌تری دارد. ضمن اینکه امکان دسترسی به تمام اطلاعات ضروری نیز وجود خواهد داشت و در عین حال جذابیت و سادگی وب‌سایت نیز حفظ خواهد شد. اما با تمام این موارد شما به عنوان توسعه دهنده و ارائه کننده یک پروژه، بهترین فردی هستید که می‌توانید ساختار مناسب وب‌سایت خود را تشخیص دهید.

کلاهبرداری‌ها و تله‌های موجود در دنیای کریپتو

کمی که با دید سودجویانه به ICO نگاه کنید متوجه می‌شوید که گزینه خوبی برای حملات سایبری، هک و کلاهبرداری است. کافی است آدرس کیف پولی که پروژه برای جذب سرمایه در سایت قرار داده است با یک آدرس جعلی جابه‌جا شود. در این صورت تمام سرمایه گذاران بدون اینکه بدانند دارایی خود را به آن آدرس اشتباه واریز خواهند کرد.

شما هنگام بررسی نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید به موارد امنیتی نیز توجه کافی داشته باشید. کلاهبرداران می‌توانند از طریق حملات DDOS به سرور شما، به سایت پروژه مورد نظر دسترسی پیدا کنند و با ارسال یک پیام جعلی تحت عنوان «این سایت در حال بروزرسانی است. لطفا از لینک زیر وارد شوید.» سرمایه گذاران از همه جا بی‌خبر را به سمت صفحه خود هدایت کنند.

یادگیری نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال به تنهایی کافی نیست. شما بهتر است طراحی سایت خود با به یک فرد متخصص بسپارید. زیرا حتی یک اشتباه خیلی کوچک در طراحی گرافیکی، ساختار فنی یا قالب‌بندی متن ممکن است افراد سرمایه گذار را پشیمان کند. توجه داشته باشید که اگر قصد بین‌المللی کردن پروژه خود را دارید، بهتر است نسخه ترجمه سایت خود را نیز ارائه دهید. پرکاربردترین زبان‌ها برای راه اندازی ICO زبان‌های ژاپنی، چینی، کره‌ای، آلمانی، روسی، اسپانیایی و فرانسوی است. فراموش نکنید که کار ترجمه را به متخصص‌ترین مترجمان بسپارید؛ زیرا کوچک‌ترین ایرادی در ترجمه متن ممکن است باعث منصرف شدن سرمایه گذاران شود.

در راستای آشنایی با نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال بهتر است وب‌سایت پروژه مورد نظر دارای این بخش‌ها باشد:

  • نقشه راه
  • توضیحات مربوط به ICO
  • فرم اشتراک
  • معرفی اعضا تیم
  • پوشش مطبوعاتی
  • شرح پروژه، اهداف و کاربردهای آن
  • وایت پیپر، شرایط، اسناد و ضوابط پروژه
  • لینک صفحات پروژه در شبکه‌های اجتماعی

مرحله هفتم برگزاری ICO: تدوین و طراحی نقشه راه

نقشه راه یا رودمپ (Roadmap) یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال است. یک نقشه راه خوب اگر درست طراحی شده باشد، باید اهداف واقع‌بینانه پروژه را همراه با دوره زمانی مناسب برای محقق شدن آن بیان کند. زمانی که سرمایه گذاران به مطالعه نقشه راه پروژه شما می‌پردازند، ممکن است اعتمادشان جلب شود یا از سرمایه گذاری خود منصرف شوند. این موضوع کاملا به نوع طراحی رودمپ شما بستگی دارد.

تدوین نقشه راه مرحله مهم در برگزاری ICO ارز دیجیتال

تاریخ‌هایی که در جدول زمانی باید به آن‌ها اشاره کرد شامل تاریخ‌هایی مثل تاریخ انتشار نسخه آلفا و بتا، تاریخ انتشار عمومی و همچنین مایل استون‌های آینده می‌شود. همچنین شما می‌توانید برای جلب اعتماد بیشتر، هزینه مربوط به پیاده سازی هر کدام از این مراحل را ذکر کنید. توجه داشته باشید که هرچه تاریخ‌های ارائه شده دقیق‌تر باشد، احتمال اعتماد افراد به پروژه شما بیشتر خواهد بود.

شما در راستای آموزش و تجربه نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال باید بستری را در وب‌سایت خود ایجاد کنید که سرمایه گذاران از طریق آن بتوانند به تمام اطلاعات مربوط به توکن‌ها دسترسی داشته باشند. عموما افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند دوست دارند که درباره میزان سهم اعضای تیم توسعه دهنده و میزان توکنی که در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد آگاهی داشته باشند. به همین دلیل است که انتشار اطلاعاتی این چنینی معمولا به نفع شما خواهد بود.

مرحله نهم برگزاری ICO: تبلیغات و کمپین

تا این قسمت از مقاله تا حد زیادی با نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال و مراحل آن آشنا شده‌اید. ایده خود را پرورش دادید، وایت پیپر خود را آماده کرده‌اید و توکنی ساخته‌اید. حال نوبت ایجاد یک کمپین ICO و تبلیغات مستمر آن است. فراموش نکنید که بدون تبلیغات هیچ احتمالی برای جذب سرمایه وجود نخواهد داشت.

تأثیر زیاد تبلیغات در جذب سرمایه گذار

نکته مهم این است که شما برای جذب سرمایه باید بخشی از دارایی خود را خرج کنید. به هر حال تبلیغات و اطلاع رسانی هزینه دارد. برای مثال یک مدیر شبکه اجتماعی ممکن است برای مدیریت امور تبلیغاتی پروژه شما دستمزد نسبتا زیادی را تقاضا کند و شما نباید  تعجب کنید. ضمن اینکه بهتر است بودجه مورد نظر خود را برای امور تبلیغاتی مشخص کنید تا با برنامه منظمی پیش بروید.

شما می‌توانید برای اینکه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید و تبدیل به یک پروژه شناخته شده شوید در فضاهایی مثل گوگل، فروم‌ها و… نیز استفاده کنید. همچنین برای اینکه کمپین تأثیرگذاری داشته باشید می‌توانید خود را در جایگاه سرمایه گذاران قرار دهید تا متوجه شوید چه چیزهایی ممکن است آن‌ها را جذب کند؟ ضمن اینکه به ارتباط خود با مشتریان و مخاطبان خود نیز اهمیت دهید. در این راستا می‌توانید بخش مربوط به نظرات، ارتباط با ما یا پرسش‌های متداول را در سایت گسترش دهید. هر چه ارتباط شما با مشتریان خود بیشتر باشد امکان موفقیت پروژه شما نیز بیشتر خواهد شد.

نگاه مثبت سرمایه گذاران از طریق امور تبلیغاتی

یکی از موارد روان‌شناسی که عموما در بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال به وفور مشاهده می‌شود، ترس از دست دادن یا “FOMO” است. مردم در صورتی مایل به سرمایه گذاری در یک پروژه هستند که نسبت به جایگاه و آینده آن مطمئن باشند. این اطمینان عموما از محبوبیت به دست می‌آید و محبوبیت می‌تواند نتیجه یک تبلیغات خوب باشد. بنابراین جایگاه تبلیغات و کمپین سازی را در نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال دست کم نگیرید.

تبلیغات شما بهتر است در فضاهایی انجام شود که فایده داشته باشد. برخی از سایت‌ها و محیط‌های مناسب تبلیغات برای برگزاری ICO شامل موارد زیر می‌شود:

  • انجمن‌ها
  • تقویم ICO
  • وب‌سایت Reddit
  • وب‌سایت Quora
  • اسلک و تلگرام
  • لینکدین و فیس بوک
  • ایمیل
  • برنامه بانتی

توکنومیک و برگزاری ICO

توکنومیک (Tokenomic) عبارتی تخصصی در دنیای کریپتوکارنسی است که از ترکیب دو واژه “Token” و “Economics” به معنای اقتصاد تشکیل شده است. اواسط سال ۲۰۱۷ بود که تعدد ICO به شدت زیاد شد و مدل‌های مختلفی از پروژه ارائه شد. واژه توکنومیک نیز در همین راستا توانست محبوبیت زیادی به دست آورد.

توکنومیک همان بررسی اقتصادی یا علم اقتصادی توکن است که تمام جوانب اقتصادی یک توکن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این علم تمام جنبه‌های مربوط به ایجاد، مدیریت و در برخی مواقع حذف یک کوین از شبکه پوشش داده می‌شود. در این علم نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال به شکلی کامل‌تر و در یک اکوسیستم گسترده‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. مواردی مثل توزیع و ساخت توکن و نحوه استفاده از آن‌ها در این علم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بررسی توکنومیک رمزارز توسط توسعه دهندگان

تمام تصمیمات پیرامون یک توکن در ICO یا عرضه اولیه کوین شامل علم توکنومیک می‌شود. ربط اصلی این علم به نحوه برگزاری ICO ارز دیجیتال در این قسمت است که تمام توسعه دهندگان و بنیانگذاران پروژه‌های مختلف برای جذب سرمایه از طریق ICO، باید توکنومیک ارز دیجیتال پروژه خود را بررسی کنند تا در نهایت به موفقیت برسند. راه اندازی یک پروژه مرتبط با فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال معمولا سرمایه زیادی نیاز دارد. اگر ایده خلاقانه و جذابی دارید که قصد اجرایش را دارید اما مشکل سرمایه بر سر راهتان وجود دارد می‌توانید به روش جذب سرمایه از طریق ICO فکر کنید. فقط قبل از آن باید با تمام نکات مربوط فرایند برگزاری ICO ارز دیجیتال موفق آشنا باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا