سرمایه گذاری

نحوه استیک کردن فانتوم

استیک فانتوم یک راه آسان و پرسود برای ایجاد درآمد غیرفعال است. سود سالانه (APY) استیکینگ فانتوم همیشه متفاوت است. به عبارت دیگر، همه چیز به این بستگی دارد که چه گزینه‌ای را انتخاب کرده‌اید. سود مشارکت فانتوم با کیف پولی مانند بایننس از ۱ درصد شروع می‌شود و سایر کیف پول‌ها و گزینه‌های DeFi بازدهی بیشتری را ارائه می‌دهند. اما قبل از اینکه فانتوم خود را به اشتراک بگذارید، باید تحقیقات خود را انجام دهید. در این مقاله، گزینه‌های مختلفی را که برای استیک فانتوم وجود دارد، بررسی می‌کنیم و بهترین مکان‌ها برای استیک فانتوم (FTM) را معرفی خواهیم کرد.

برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله ارز دیجیتال فانتوم چیست در بلاگ والکس را مطالعه نمایید.

فانتوم چیست؟

نحوه کار اکوسیستم فانتوم

بلاکچین فانتوم مانند بلاکچین‌های سولانا و آوالانچ، مقیاس‌پذیری بهتری نسبت به همتای خود یعنی اتریوم دارد، به همین دلیل به آن لقب قاتل اتریوم داده‌اند. فانتوم توانست در عرضه اولیه خود ۴۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند. پس از آن شبکه اصلی خود را در دسامبر ۲۰۱۹ راه اندازی کرد. از آن زمان، این بلاکچین به دلیل سرعت بالا و ارزان بودن تراکنش به یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها تبدیل شده است و با ۱.۳ میلیارد دلار ارزش قفل شده (TVL)، جزو ۱۰ بلاکچین برتر از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) محسوب می‌شود.

شبکه بلاکچین فانتوم در واقع یک پلتفرم قرارداد هوشمند منبع باز با کارایی بالا است. این شبکه مقیاس‌پذیر و سازگار با EVM است، به این معنی که می‌توانید برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم (DApps) را روی آن مستقر و اجرا کنید. ساختار آن امکان پشتیبانی از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) البته به غیر از مدیریت دارایی‌های دیجیتال و DApps را فراهم می‌کند. توکن اصلی بلاکچین فانتوم، FTM است که می‌توان برای کسب درآمد غیرفعال، از آن استفاده کرد.

مکانیسم اجماع فانتوم یک نسخه اقتباس شده از اثبات سهام به نام Lachesis است. الگوریتم aBFT برای ارائه تراکنش‌هایی با سرعت بالا و کارمزد پایین، طراحی شده است. aBFT می‌تواند بدون نیاز به مجوز و یا احراز هویت به صورت کاملا شفاف و منبع باز در بسیاری از گره‌ها در سراسر جهان اجرا شود و بدین ترتیب سطح خوبی از عدم تمرکز را ارائه می‌دهد.

استیکینگ در فانتوم چگونه است؟

طرز کار استیکینگ فانتوم

استیکینگ با قفل کردن دارایی‌های دیجیتال برای مدت زمان معینی، یک بلاکچین را پشتیبانی می‌کند. امنیت بلاکچین توسط اعتبارسنج‌هایی تامین می‌شود که تراکنش‌ها را با توکن‌های سهام خود تأیید می‌کنند. رفتار مطابق قوانین پروتکل، پاداش اقتصادی را برای آنها در پی دارد.

در شبکه اثبات سهام فانتوم، می‌توانید برای به دست آوردن پاداش‌های استیکینگ و همچنین سهمی از کارمزد تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه، FTM را به اشتراک بگذارید. سرمایه گذاران با قرار دادن توکن FTM خود، به طور فعال در تامین امنیت شبکه شرکت می‌کنند و در عین حال درآمد غیرفعال به شکل پاداش FTM به دست می‌آورند. استیک ارز دیجیتال به این معنی است که توکن‌ها باید برای مدتی قفل شوند. با این حال، توکن‌های FTM استیک شده همچنان در کیف پول صاحبان خود باقی خواهند ماند و آنها می‌توانند در هر زمان قفل آن را باز کرده و به وجوه خود دسترسی داشته باشند.

نحوه اجرای گره فانتوم (Fantom full node)

اعتبارسنجی بخش مهمی از شبکه فانتوم است که گره‌های کامل را اجرا می‌کند. با اجرای یک گره کامل، اعتبارسنج‌ها برای تقویت امنیت و تولید بلوک‌های جدید در فرایند اجماع مشارکت می‌کنند. برای اجرای یک گره کامل فانتوم باید برخی الزامات و مهارت‌های فنی در نظر گرفته شود که ممکن است برای یک اپراتور مبتدی مشکل باشد. هر کاربری می‌تواند یک گره را روی سخت افزار خود اجرا کند یا از یک ارائه دهنده ابری مانند Amazon AWS استفاده کند. برای شروع باید گره اعتبارسنجی فانتوم را روی بلاکچین ثبت کرد. برای انجام این کار، کاربران باید یک کیف پول اعتبارسنجی ایجاد کنند که به هویت اعتبارسنج در شبکه تبدیل می‌شود و برای احراز هویت، امضای پیام‌ها و غیره لازم است. کاربران می‌توانند برای مشخصات کامل و جزئیات نحوه اجرای یک گره اعتبارسنجی به دستورالعمل‌های سایت Fantom مراجعه کنند.

شرایط اجرای یک گره کامل فانتوم به شرح زیر است:

  • حداقل سرمایه مورد نیاز: ۵۰۰۰۰۰ FTM
  • حداکثر اندازه اعتبارسنج: ۱۵ برابر مقدار سهام استیک خود
  • حداقل سخت افزار مورد نیاز: AWS EC2 m5.xlarge با پردازنده چهار هسته‌ای vCPU 3.1 گیگاهرتز و معادل حداقل ۴.۵ ترابایت فضای ذخیره سازی Amazon EBS General Purpose SSD یا gp2
  • پاداش: یک گره کامل به غیر از پاداش استیکینگ، ۱۵٪ نیز به عنوان پاداش نمایندگی دریافت می‌کند. APY براساس درصد سهام متفاوت است. برای آخرین رقم APY باید به وب سایت Fantom Foundation را مراجعه کنید.

چگونه FTM را به اشتراک بگذاریم؟

چگونگی استیک فانتوم

حداقل مبلغ سهام برای آنکه یک گره در شبکه به عنوان اعتبارسنج انتخاب شود، ۵۰۰ هزار FTM است. تعیین این مقدار قابل توجه برای این است که امکان حملات Sybil به مکانیسم اجماع شبکه کم شود. حملات Sybil حملات مخربی هستند که شامل جعل هویت‌ها برای به دست آوردن سود نامشروع در یک شبکه است. از آنجایی که مقدار مورد نیاز اعتبارسنجی نسبتاً زیاد است، واگذاری FTM به یک اعتبارسنج روش آسان‌تری برای کسب سود استیک فانتوم خواهد بود. برای این منظور می‌توان از چند استراتژی در فانتوم استفاده کرد:

الف. استیکینگ سیال (Fluid staking): سرمایه گذاران می‌توانند توکن FTM خود را از دو هفته تا ۳۶۵ روز برای بازدهی بیشتر سپرده کنند. پاداش بسته به طول دوره استیک متفاوت است. هر چه FTM ها مدت بیشتری در شبکه قفل شوند، نرخ پاداش بالاتر خواهد بود. با این حال در صورت انتخاب قفل نشدن سرمایه، بازهم ۴ درصد پاداش به سپرده تعلق خواهد گرفت.

ب. لیکویید استیکینگ (Liquid staking): سرمایه‌گذاران با استیک فانتوم به صورت لیکویید، می‌توانند توکن‌های sFTM را ضرب و دریافت کنند. آنها می‌توانند این توکن‌های LP فارمینگ بدست آمده خود را مجددا به اشتراک بگذارند و در استخراج نقدینگی، پاداش‌های فارمینگ و موارد دیگر شرکت کنند.

ج. استیکینگ حضانتی (Custodial staking): سرمایه گذاران می‌توانند FTM را در یک صرافی متمرکز (CEX) مانند Binance یا Coinbase به اشتراک بگذارند و پاداش استیک فانتوم ۱ درصدی بدست آورند.

فانتوم را کجا می‌توانیم استیک کنیم؟

توکن فانتوم FTM را به غیر از شبکه بلاکچین بومی خود، می‌توان در بسیاری از پلتفرم‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و حتی بلاکچین‌های دیگر به اشتراک گذاشت. در اینجا ما مکان‌هایی را که می‌توانیم فانتوم را به اشتراک بگذاریم، بررسی می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام برای استیک فانتوم مناسب‌تر است.

استیکینگ روی بلاکچین فانتوم

اشتراک گذاشتن روی شبکه بلاکچین فانتوم بسیار ساده است. برای شروع کار باید حداقل یک FTM برای سپرده‌گذاری ذخیره داشته باشید. برای این کار ابتدا نیاز به یک کیف پول فانتوم دارید.

نحوه نصب fWallet

کیف پول فانتوم

کیف پول بومی فانتوم، fWallet نام دارد که برای رایج‌ترین سیستم عامل‌های دسکتاپ و همچنین برای موبایل در دسترس است. این کیف پول از استیبل‌کوین‌های fUSDT و USDC نیز پشتیبانی می‌کند.

۱. برای دسترسی به این کیف پول به سایت https://pwawallet.fantom.network بروید.

۲. پس از ایجاد حساب کاربری در فانتوم می‌توانید کیف پول فانتوم (fwallet) خود را با کلیک بر روی دکمه create wallet دانلود کنید.

۳. روی Create Wallet کلیک کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

۴. فایل Keystore را ایجاد و دانلود کنید و رمز کیف پول را تنظیم کنید.

۵. یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای و کلید خصوصی شما را به شما نشان می دهد. عبارت اولیه خود را به صورت آفلاین ذخیره کنید. روی یک تکه کاغذ بنویسید و مطمئن شوید که کسی جز شما به آن دسترسی ندارد!

دریافت ftm در کیف پول فانتوم

دریافت وجه در کیف پول فانتوم

برای اینکه بتوانید توکن FTM را استیک کنید، باید FTM را از شبکه اتریوم یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به کیف پول فانتوم خود منتقل کنید.

۱. روی receive کلیک کنید.

۲. آدرس کیف پول فانتوم خود در Fantom Mainnet را دریافت خواهید کرد. توجه کنید که شما فقط می‌توانید توکن‌های شبکه اصلی فانتوم را به این آدرس خاص ارسال کنید.

۳. برای دریافت FTM از Ethereum یا Binance Chain، می‌توانید از پروتکل‌های بین زنجیره‌ای مانند https://multichain.xyz/ استفاده کنید و یا با استفاده از کیف پول متامسک، توکن‌های خود در شبکه فانتوم را با ftm مبادله کنید.

هنگامی که فانتوم خود را در fWallet دریافت کردید، می‌توانید بر شروع استیک فانتوم روی تب Staking از پانل ناوبری کلیک کنید.

نحوه استیک ftm در کیف پول fwallet

استیک کردن توکن فانتوم

پس دریافت ftm در کیف پول فانتوم خود، برای سپرده کردن این توکن‌ها و استیک فانتوم می‌توانید مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

۱. به صفحه  staking فانتوم بروید و روی Stake your FTM کلیک کنید.

۲. می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کنید و یا با استفاده از عبارت یادگاری یا seed یا به کیف پول موجود دسترسی پیدا کنید.

۳. FTM  خود را از صرافی یا کیف پول خود به آدرس کیف پول Fantom Opera خود منتقل کنید.

۴. روی “Staking” کلیک کنید.

۵. مقدار FTM را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را وارد کنید.

۶.  روی منوی کشویی انتخاب اعتبارسنج کلیک کنید تا لیست اعتبارسنج‌های موجود در شبکه فانتوم باز شود. شما می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب تا تفویض اختیار انجام شود.

۷. روی دکمه continuous کلیک کنید تا FTM شما به اعتبارسنج انتخابی واگذار شود.

۸. دوره مورد نظر خود برای قفل شدن سرمایه را انتخاب کرده و تأیید کنید.

۹. برای تکمیل تراکنش باید رمز کیف پول خود را وارد کنید. پس از تایید، یک اعلان دریافت خواهید کرد.

استیک فانتوم در fwallet

اکنون به صورت غیر فعال FTM کسب خواهید کرد. لطفاً توجه داشته باشید که سود استیکینگ فانتوم باید به صورت دستی درخواست شود. علاوه بر امکان لیکویید استیکینگ، همچنین می‌توانید یک گره اعتبارسنجی را در fWallet اجرا کنید.

برای کیف پول‌های فانتوم بهینه شده، چند گزینه اضافه وجود دارد. کیف پول Fantom Opera ارائه‌دهنده خدمات DeFi یکپارچه است و می‌توانید علاوه بر استیک فانتوم، ضرب توکن، معامله و مبادله و حتی وام ارز دیجیتال را در کیف پول انجام دهید. شبکه Fantom Opera یک بلاکچین لایه دوم و سازگار با EVM است، به این معنی که می‌توانید از هر کیف پول اتریوم مانند MetaMask، کیف پول Coinbase یا کیف پول سخت افزاری مانند Ledger استفاده کنید. هنگامی که با متاماسک خود وارد کیف پول خود شدید، باید روی wallet از پنل سمت چپ پنجره کلیک کنید.

بهترین کیف پول ها برای استیک فانتوم

کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که امکان استیک فانتوم را فراهم می‌کند. در اینجا بهترین گزینه‌های موجود را می‌آوریم.

برای درک بهتر این بخش پیشنهاد می‌کنیم مقاله کیف پول ارز دیجیتال را مطالعه نمایید.

استیک فانتوم با کیف پول لجر

چگونه فانتوم را در Ledger به اشتراک بگذاریم

استیک فانتوم با کیف پول سخت افزاری مانند لجر، همانند سایر معاملات از طریق تعامل با یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود. کافی است با امضای برنامه Fantom FTM Ledger Nano S در کیف پول فانتوم fWallet خود، آن را تایید کنید. سپس، از آیتم منوی Stake در حساب خود استفاده کنید.

چگونه فانتوم را در Coinbase به اشتراک بگذاریم

کیف پول کوین بیس یک کیف پول غیرحضانتی است که به صورت اپلیکیشن موبایل و به صورت یک افزونه کروم در دسترس است. از سپتامبر ۲۰۲۱، کاربران کیف پول کوین بیس می‌توانند به شبکه Fantom دسترسی داشته باشند، از آن استفاده کنند و با برنامه‌های غیرمتمرکز آن تعامل داشته باشند. کاربران می‌توانند حساب Coinbase Wallet خود را به fWallet خود متصل کنند و استیک فانتوم را انجام دهند و پاداش کسب نمایند.

چگونه فانتوم را در بایننس به اشتراک بگذاریم

کیف پول بایننس یک گزینه آسان و مطمئن برای مبتدیان، جهت استیک فانتوم در بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است. برای به اشتراک گذاشتن FTM در بایننس باید مبلغ مناسب را به صرافی واریز کنید، سپس به Binance Earn بروید و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. معمولاً سه دوره قفل شدن ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ روزه در دسترس است. شما می‌توانید دوره استیکینگ فانتوم طولانی‌تر را برای بازدهی بالاتر تا ۱۴٪ انتخاب کنید.

چگونه فانتوم را در کوکوین به اشتراک بگذاریم

مشابه بایننس، باید به Kucoin Earn بروید و توکن FTM خود را در Kucoin استیک کنید. سپس روی stake کلیک کنید و بر اساس پاداش‌ها و زمانی که می‌خواهید دارایی‌هایتان را قفل کنید، گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

با استیک فانتوم چقدر می‌توانید سود به دست آورید؟

ماشین حساب پاداش استیک فانتوم

استیک کردن، تعداد توکن‌های شما را افزایش می‌دهد، اما نه لزوماً ارزش کلی سرمایه شما را.

تحلیل فانتوم نشان می‌دهد که در طول بازار نزولی ۲۰۲۲، ارزش فانتوم بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته‌ است. بنابراین، در نظر داشته باشید که استیک فانتوم و قفل کردن توکن‌های خود ممکن است وجوه شما را غیرنقدی کرده و خروج از موقعیت نیز دشوار باشد.

اگر حداقل دوره استیک فانتوم یعنی ۱۴ روز و حداقل مقدار را انتخاب کنید، می‌توانید ۵.۰۱ ٪ درآمد کسب کنید. حداکثر APY در حال حاضر ۱۵.۳۱ ٪ برای حداکثر دوره قفل ۳۶۵ روزه است. در وب سایت Fantom Foundation، می‌توانید بازده را بسته به دوره استیک خود تخمین بزنید. ماشین حساب پاداش استیکینگ فانتوم، تخمین می‌زند که با استیک فانتوم چقدر می‌توانید سود به دست آورید.

آیا استیک فانتوم ایمن است؟

استیک فانتوم ایمن است، زیرا گره اعتبارسنج نمی‌تواند به توکن‌های استیک شده شما دسترسی داشته باشد. مطمئن شوید که عبارت seed یا کلید خصوصی خود را از دست نمی‌دهید. با این حال، مانند سایر بلاکچین‌های اثبات سهام، اگر اعتبارسنج معتبر نباشد و رفتار نادرست داشته باشد، به طور بالقوه خطر از دست دادن بخشی از سرمایه شما وجود دارد. انتخاب اعتبارسنج‌های معتبر که انجمن‌ها، وب سایت‌ها و حساب‌های توییتر فعال دارند، ایمن‌تر است. بنابراین در هنگام استیک فانتوم یا هر ارز دیگری بسیار دقت کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
cointelegraph
در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا