اخبار متاورس

متاورس صنعتی یا چگونه اقتصاد را به دست ماشین بسپاریم

«اقتصاد ماشین» که تقاطع هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین است، می‌تواند نقشی ۱۵ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ در اقتصاد جهانی داشته باشد

دو شرکت پیش‌رو در فناوری، در همکاری با کنسرسیوم صنعتی اینترنت اشیا (IIC)، مقاله‌ای در خصوص «اقتصاد ماشین» (Machine Economy) تالیف کردند. این حوزه تحول جدید در بخش اینترنت اشیا، به تخمین شرکت پرایس واترهاوس کوپر (PwC) می‌تواند تا هفت سال آینده ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش والکس و به نقل از CryptoSlate، اقتصاد ماشین که نقطه همگرایی دو حوزه هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین است، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، نقشی ۱۵ تریلیون دلاری در اقتصاد جهانی داشته باشد.

تحقیق انجام شده توسط IoTeX و زیمنس (Siemens) به بررسی نقش اینترنت اشیا و فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) – همانند بلاک چین‌ها – در رشد اقتصاد ماشین می‌پردازد و برخی فرصت‌های جدید این حوزه برای تولیدکنندگان و کاربران را می‌کاود.

این گزارش همچنین برخی از مدل‌های تجاری برهم‌زننده (Disruptive) که هم‌اکنون شاهد آن در صنعت هستیم را می‌گشاید و نمونه‌های اجرایی موفق آن را شرح می‌دهد. اقتصاد ماشین طبق تعریف این گزارش، «شبکه‌ای از دستگاه‌ها و ماشین‌های مستقل است که به عنوان شرکت‌کنندگان مستقل در بازار حضور دارند و معاملات اقتصادی، تراکنش‌ها و سایر فعالیت‌ها را بدون دخالت انسانی انجام می‌دهند.»

این تعریف به خوبی قاکتورهای «برهم‌زنندگی» اقتصاد ماشین برای بخش اینترنت اشیا را نشان می‌دهد. از یک سو، اقتصاد ماشین به فرایندهای سنتی تولید و تجارت در اکثر شرکت‌ها و صنایع می‌پردازد و از سوی دیگر، از فناوری‌هایی سود می‌جوید که تراکنش‌های مستقل بین دستگاه‌ها و ماشین‌ها را ممکن می‌سازند.

در میان چهار استفاده احتمالی از اقتصاد ماشین که توسط نویسندگان مقاله ذکر شده است، «متاورس صنعتی» موضوع داغی است که حتی توجه شرکت‌کنندگان در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس را نیز به خود جلب کرده است.

متاورس صنعتی یک روند نوظهور است که هدف آن ترکیب خصوصیاتی همچون غوطه‌وری (در واقعیت مجازی ارائه شده)، داده‌های همزمان و همزاد دیجیتالی (Digital Twin) برای ایجاد مدل‌های کسب و کار نو و تسریع فرایند دیجیتالی شدن است.

بخشی از گزارش مذکور، نوشته شده توسط ژین ژین فن (Xinxin Fan)، استیون بودری (Steven Baudry) و سوراب نارایان (Sourabh Narayan)

بخش متاورس در سال ۲۰۲۲ با وجود رکود اقتصادی حاکم بر جهان، رشد قابل توجهی داشت و کارشناسان معتقدند که به این رشد ادامه خواهد داد. شرکت دیلویت (Deloitte) معتقد است که اندازه بازار جهانی متاورس می‌تواند بین ۱.۵ تا ۱۳ تریلیون دلار افزایش یابد.

مجمع اقتصاد جهانی پیش‌بینی می‌کند که بازار متاورس در سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. شرکت مشاوره مشهور مک‌کنزی می‌گوید:

با توجه به پتانسیل تولید ارزش ۵ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰، متاورس آن قدر بزرگ است که هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

با وجود توافق جمعی بر رونق احتمالی متاورس، برخی تخمین می‌زنند که متاورس صنعتی بخشی باشد که اکثر «پول» در آنجاست. تخمین مجله «ونچوربیت» (VentureBeat) حاکی از این است که رشد متاورس صنعتی سه برابر متاورس‌های سازمانی و مصرف‌کننده‌های عمومی خواهد بود.

با وجود آن که فناوران هنوز در حال تصور ارمغان متاورس برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان هستند، در نظر گرفتن متاورس صنعتی در حال تغییر نحوه طراحی، ساخت و تعامل با موجودیت‌های فیزیکی در صنایع است.

یکی از کاربردهای حیاتی متاورس صنعتی، همزادهای دیجیتال است؛ یک کپی مجازی از یک محصول یا فرایند که برای پیش‌بینی نحوه عملکرد همزاد فیزیکی خود در طول چرخه عمر آن استفاده می‌شود. به نقل از گزارش دانشگاه MIT از این حوزه، سروصدای فزاینده در خصوص همزادهای دیجیتال، انتظارات از متاورس صنعتی را افزایش داده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

به عنوان مثال، شرکت BMW، پیش از ساخت کارخانه جدید خود در ایالت باواریا، همزادی دیجیتال از آن ایجاد کرد. شرکت بوئینگ از یک مدل توسعه همزاد دیجیتال برای طراحی هواپیماهای خود استفاده می‌کند و «سنگاپور مجازی»، نمایشی دیجیتالی از شهر-کشور سنگاپور است که دولت این کشور برای آزمایش فناوری‌های جدید و حمایت از سیاست‌گذاری‌های خود ایجاد کرده است.

با این وجود، چالش‌ها همچنان باقی است:

یکی از قطعات پازل متاورس صنعتی، اتصال دستگاه‌های دور از یکدیگر با جریان داده‌ای قابل اعتماد برای همزادهای دیجیتال است تا بتوان از آن برای شبیه‌سازی و پیش‌بینی لحظه‌ای در موقعیت‌های واقعی استفاده کرد.

توامندسازی دستگاه‌های لبه برای مشارکت مستقیم در مکانیزم تشویقی می‌تواند استقلال مضاعف و کاربردهای تازه‌ای برای دیجیتالی کردن به همراه بیاورد.

در چند سال گذشته، همگرایی هوش مصنوعی، بلاک چین، محاسبات ابری، محاسبات لبه‌ای، اینترنت اشیا، ارتباط اینترنت موبایل نسل ۵، بینایی ماشین و واقعیت افزوده/مجازی سبب شده است تا بتوانیم همزادهای دیجیتالی حتی پیچیده‌تری خلق کنیم.

پیشرفت هر یک از این فناوری‌ها، همزادهای دیجیتال را به همتایان واقعی خود شبیه‌تر می‌سازد و ما را یک گام به انقلاب دیجیتالی بعدی نزدیک‌تر می‌سازد.

ظهور بلاک چین و وب ۳.۰، با کمک به تحقق اقتصاد ماشین، فرصت رشد جدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا