اخبار آلت کوین ها

پروژه Worldcoin حریم خصوصی را نقض می‌کند؟

آیا شما حاضرید در ازای اسکن عنبیه چشم خود ۲۵ توکن رایگان WLD دریافت کنید؟ ورلد کوین (Worldcoin) پروژه جدید سم آلتمن (Sam Altman) خالق چت جی پی تی است که در آن افراد باید برای تایید هویت، عنبیه چشم خود را در دستگاه Orb اسکن کنند. بعد از آن فرد مورد نظر ضمن دریافت توکن رایگان می‌تواند از خدمات اپلیکیشن World که یک کیف پول رمزارزی است استفاده کند.

به گزارش والکس و به نقل از cryptonews، اگر در پاسخ به پرسش مطرح شده در ابتدای این مطلب هنوز مردد هستید یا جوابتان منفی است، باید بدانید که نهادهای نظارتی و امنیتی فرانسه، آلمان و بریتانیا هم نگرانی‌های شما را دارند و به نقص حریم خصوصی و دسترسی به اطلاعات افراد از طریق اسکن عنبیه چشم واکنش نشان داده و خواهان تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند. 

نباید یک آلبوم و یا آرشیو از اطلاعات عنبیه چشم انسان‌ها جمع‌آوری شود. این انتقادی است که ادوارد اسنودن علیه این پروژه مطرح کرده بود تا توجهات بیشتری را به نقض حریم خصوصی در ورلد کوین (Worldcoin) جلب کند. اما علی‌رغم این هشدارها تاکنون ۲ میلیون نفر در حدود ۲۰ کشور جهان برای این پروژه داوطلب شده‌اند و مردم در ژاپن برای اسکن عنبیه خود صف طولانی تشکیل داده‌اند.

حالا نهادهای تنظیم‌کننده‌ اروپایی، از جمله کمیسیون ملی انفورماتیک و آزادی فرانسه (CNIL) و مقام ایالتی باواریا در آلمان، نگرانی‌های قانونی را در مورد روش‌های جمع‌آوری داده‌های ورلد کوین (Worldcoin) مطرح کرده‌اند. مساله‌ای که نشان می‌دهد این نهادها نسبت به عملکرد این پروژه بیشتر از قبل احساس خطر می‌کنند. 

کمیسیون ملی انفورماتیک و آزادی فرانسه در ایمیلی در روز جمعه، ۲۸ جولای، اعلام کرد: 

قانونی بودن این مجموعه و همچنین شرایط ذخیره داده‌های بیومتریک مشکوک به نظر می رسد.

رگولاتور داده بریتانیا نیز قبلا گفته بود پروژه ورلد کوین باید بیشتر بررسی شود. حتی ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم هم هشدار داده که پروژه Worldcoin دارای مشکلات اساسی است. 

لیست شدن ورلد کوین در صرافی‌های بزرگ و مطرحی مثل بایننس (Binance)‏، هیوبی (Huobi‏) و بای بیت (Bybit‏) و افزایش سریع کاربران و داوطلبان استفاده از این رمز ارز باعث شده تا مقامات امنیتی بخواهند هر چه زودتر تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کنند. 

یکی از اهداف پروژه ورلد کوین اعطای گذرنامه دیجیتال به افراد حقیقی است. این گذرنامه‌ها که World ID نام دارند قرار است انسان‌ها را از ربات‌ها متمایز کنند. در واقع افراد با اسکن عنبیه چشم و دریافت گذرنامه دیجیتال، انسانیت خود را تایید می‌کنند تا در جهان آینده که احتمالا شاهد حضور انواع مختلف ربات‌ها هستیم راهی برای اثبات انسان بودن وجود داشته باشد.

با وجود همه نگرانی‌ها این شرکت ادعا می‌کند که هر ۷.۶ ثانیه یک نفر آیدی خود را دریافت می‌کند و موفق به اخذ گذرنامه دیجیتالی می‌شود. برنامه توسعه شرکت مشخص است، ورلد کوین قصد دارد با افرایش مراکز اسکن در سراسر جهان، ظرفیت‌های ثبت نام را حداقل پنج برابر کند. 

ورلد کوین در واکنش به انتقادات ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نهادهای نظارتی، به کاربران اطمینان داده است که به درخواست حذف داده‌های شخصی به سرعت رسیدگی می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cryptonews
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا