مقالات ارز دیجیتال

تفاوت لایت کوین و بیت کوین؛ لایت کوین بهتر است یا بیت کوین؟

لایت کوین و بیت کوین هر دو ارز دیجیتالی هستند که بر بستر یک شبکه غیر متمرکز به نام بلاک چین قرار دارند. این دو ارز دیجیتال همان‌طور که با یکدیگر شباهت‌هایی دارند از جهات بسیاری نیز با هم متفاوت هستند.

برای بررسی تفاوت لایت کوین و بیت کوین، ابتدا باید به پاسخ سؤال لایت کوین چیست و معرفی بیت کوین بپردازیم و سپس، به سراغ بررسی تفاوت‌های آنها برویم.

آشنایی با بیت کوین

برای بررسی تفاوت لایت کوین و بیت کوین، ابتدا باید به پرسش بیت کوین چیست، پاسخ دهیم. بیت کوین (BitCoin) با نام اختصاری “BTC”، اولین ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ به دست فرد ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. پس از راه اندازی کامل بیت کوین، به دنبال آن آلت کوین‌های (ALTCoin) زیادی وارد این بازار شدند. هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین را آلت کوین می‌نامند. از بیت کوین می‌توان برای سرمایه گذاری و خرید و فروش استفاده کرد. همچنین، امکان ارسال بیت کوین به هر جای دنیا نیز وجود دارد.

همان‌طور که تفاوت لایت کوین و بیت کوین بسیار است، تفاوت‌های بزرگی هم میان بیت کوین و ارزهای فیات وجود دارد. عدم وجود بیت کوین به صورت چاپی، عدم کنترل بیت کوین توسط دولت‌ها دو نمونه از تفاوت‌های بیت کوین با ارزهای فیات است. به دلیل غیرمتمرکز بودن بیت کوین و ذخیره بیت کوین بر روی یک شبکه غیر متمرکز به نام بلاکچین بیت کوین (Bitcoin Blockchain)، هیچ دولتی نمی‌تواند روی آن کنترل داشته باشد. از این رو، هنوز هم بسیاری از کشورها بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را تأیید نکردند.

آشنایی با بیت کوین

لایت کوین چیست؟

لایت کوین (LiteCoin) با نام اختصاری “LTC” برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی (Charlie Lee) راه اندازی شد. این ارز دیجیتال یکی از اولین آلت کوین‌های معرفی شده است که نسبت به بیت کوین، کارمزد تراکنش کمتر و سرعت تراکنش‌های بالاتری دارد.

لایت کوین یک فورک بیت کوین (Bitcoin Fork) در بلاک چین است که برای رفع مشکلات و ایرادات شبکه بیت کوین راه اندازی شد. در واقع یک مثال جالب برای لایت کوین وجود دارد که می‌گوید:

اگر بیت کوین طلا باشد، لایت کوین مانند نقره است.

چرا که لایت کوین یک ارز سریع و ارزان نسبت به بیت کوین است که به‌صورت روزمره استفاده می‌شود.

سرعت پردازش تراکنش لایت کوین در هر ۱ ثانیه، ۵۴ تراکنش است که این عدد در بیت کوین به تنها ۵ تراکنش می‌رسد. این موضوع به سادگی نشان می‌دهد که تفاوت لایت کوین و بیت کوین در سرعت پردازش تراکنش‌ها است. از این رو، می‌توان دریافت که سرعت بالا در انجام تراکنش و تبدیل شدن لایت کوین به یک ارز دیجیتال برای تراکنش‌های روزمره از اهداف این شبکه است.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

حالا که با مفهوم کلی دو ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین آشنا شده‌اید، بیایید با هم به بررسی تفاوت‌های کلیدی این دو ارز دیجیتال بپردازیم.

الگوریتم هش

الگوریتم هش در شبکه بیت کوین SHA-256 است که در واحدهای پردازش گرافیکی ALU سرعت و عملکرد خوبی دارد. ولی الگوریتم هش لایت کوین، “Scrypt” است. این الگوریتم نسبت به الگوریتم هش شبکه بیت کوین عملکرد بسیار بهتر و سریع‌تری دارد.

مقایسه دو ارز دیجیتال لایت کوین و بیت کوین

ظرفیت بازار سرمایه

یک نمونه دیگر از تفاوت لایت کوین و بیت کوین، به ظرفیت بازار سرمایه این دو ارز دیجیتال برمی‌گردد. از آن جایی که بیت کوین مزارع و استخرهای استخراج بزرگی را دست دارد، ارزش و محبوبیت آن نیز بالاتر است. همچنین، به دلیل افزایش تقاضای بیت کوین توسط مردم، نرخ مبادله آن به دلار افزایش پیدا کرده است. ولی این موارد در لایت کوین وجود ندارد و لایت کوین ظرفیت کمتری از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. بیت کوین به دلیل عرضه کمتر در بازار، تقاضای بیشتری از سوی مردم دارد.

توزیع

بارزترین تفاوت لایت کوین و بیت کوین، تعداد کوین‌های توزیع شده آنها است. بیت کوین امکان تولید تنها ۲۱ میلیون کوین و لایت کوین ۸۴ میلیون کوین را دارد. این موضوع در تئوری می‌تواند نقطه قوتی برای لایت کوین باشد. چرا که امکان تولید کوین بیشتری را دارد. ولی در واقع، بیت کوین به دلیل محدودیت بیشتری که در تولید کوین دارد، تقاضای بیشتری را از سوی بازار دریافت کرده و در نتیجه، قیمتش افزایش پیدا می‌کند.

سرعت پردازش تراکنش

تراکنش‌ها از نظر فنی در هر دو شبکه به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. تفاوت لایت کوین و بیت کوین در زمان پردازش تراکنش‌ها است. زمانی که یک تأییدیه برای تراکنش‌ها باید از سوی دیگر شرکت کنندگان بلاک چین تولید شود.

تفاوت لایت کوین و بیت کوین

این زمان، یعنی زمانی که تراکنش انجام شده و یک بلاک تأیید شده به بلاک چین اضافه می‌شود، در شبکه بیت کوین حدوداً ۹ دقیقه و در شبکه لایت کوین حدوداً ۲ دقیقه و نیم انجام می‌شود. البته در هر دو این شبکه‌ها، سرعت پردازش تراکنش به ترافیک شبکه هم بستگی دارد. به همین دلیل، ممکن است گاهی بیشتر از این زمان‌ها طول بکشد.

شباهت‌های لایت کوین و بیت کوین

اگر چه تفاوت لایت کوین و بیت کوین زیاد است، به‌طوری که ممکن است فکر کنید، قطعاً شباهتی با یکدیگر ندارند؛ ولی باید بگویم که در میان این تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم وجود دارد.

لایت کوین و بیت کوین هر دو، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکزی هستند که برای انجام تراکنش در شبکه‌های آنها، نیازی به کنترل دولت یا بانک‌ها نیست. به همین دلیل، کاملا با ارزهای فیات متفاوت هستند.

شباهت لایت کوین و بیت کوین

در دریافت و خرید این دو ارز دیجیتال، تفاوت لایت کوین و بیت کوین به چشم نمی‌آید. دریافت بیت کوین و لایت کوین هر دو از طریق ماینینگ (استخراج)، خرید آنها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال و نگهداری امن آنها از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود؛ سرمایه گذاران آنها را بسیار مشابه با یکدیگر می‌بینند. البته لازم به ذکر است که بیت کوین و لایت کوین هر دو دارای بازارهای پر نوسانی هستند که بسیاری از معامله گران، از این نوسانات سود دریافت می‌کنند.

هر دو شبکه لایت کوین و بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار (POW) فعال هستند. بر این اساس، امکان استخراج در هر دو این شبکه‌ها وجود دارد. پس این مورد هم می‌تواند یکی از موارد شباهت میان لایت کوین و بیت کوین باشد.

مزایا و معایب بیت کوین و لایت کوین در مقابل یکدیگر

قطعا تا به اینجا متوجه تفاوت لایت کوین و بیت کوین شده‌اید. هر دو این ارزهای دیجیتال نیز دارای مزایا و معایبی هستند که باید در مقابل یکدیگر مورد بررسی قرار بگیرند.

مزایای لایت کوین و بیت کوین

  • پرداخت و انتقال بیت کوین و لایت کوین دارای هیچ‌گونه محدودیتی نیست. شما امکان پرداخت یا انتقال این ارز دیجیتال به هر نقطه از جهان را دارید.
  • هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین، از اطلاعات محرمانه کاربران در برابر هک و حملات سایبری محافظت می‌کند.
  • تأیید تراکنش در هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین به سرعت انجام می‌شود. ولی تفاوت لایت کوین و بیت کوین، همان‌طور که اشاره کردیم، در مدت زمان این تأیید تراکنش‌ها است که در لایت کوین، زمان کمتری نسبت به بیت کوین طول می‌کشد.
  • بیت کوین و لایت کوین هر دو دارای طراحی غیرمتمرکزی هستند و از سوی هیچ دولت یا بانکی کنترل نمی‌شوند.
  • برای انتقال و سرمایه گذاری این ارزهای دیجیتال، می‌توانید به راحتی از برخی کیف پول‌های ارز دیجیتال مشترک استفاده کنید. کیف پول‌های این دو ارز دیجیتال، تفاوت لایت کوین و بیت کوین به حساب نمی‌آیند.
مزایا و معایب لایت کوین و بیت کوین
  • با توجه به مطالب بالاتر، هر دو شبکه لایت کوین و بیت کوین می‌تواند حجم بالایی از تراکنش‌ها را کنترل کنند. ولی هر چه این حجم تراکنش‌ها بالاتر رود، شبکه بیت کوین کندتر عمل می‌کند ولی تغییری در سرعت پردازش شبکه لایت کوین ایجاد نمی‌شود که این مورد یک تفاوت لایت کوین و بیت کوین است.

معایب لایت کوین و بیت کوین

  • برای استخراج هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین، انرژی بسیاری بالایی صرف می‌شود.
  • از آنجایی که هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین در کیف پول‌های ارز دیجیتال نگهداری می‌شوند، اگر که رمز آن کیف پول را از یاد ببرید، کل سرمایه شما بر باد می‌رود.
  • نه تنها بیت کوین و لایت کوین، بلکه همه ارزهای دیجیتال در یک بازار پر نوسان قرار دارند که هر لحظه ممکن است که افراد در آن ضرر کنند. از این رو، بدون آگاهی و دانش کافی وارد این بازار نشوید.
  • بسیاری از مردم هنوز هم نسبت به ارزهای دیجیتال اعتماد ندارند و از آنها استفاده نمی‌کنند. از این رو، دانش کافی در این بازار هم وجود ندارد.
  • همان‌طور که اشاره کردیم، هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین، آلت کوین نامیده می‌شود. در این بازار، هر روز آلت کوین‌های جدیدی معرفی می‌شود که در صورت موفقیت، می‌تواند بسیاری از ارزهای دیگر را به فراموشی بسپارد. این مورد یک نمونه از تفاوت لایت کوین و بیت کوین است.

لایت کوین یا بیت کوین؟

در پایان این مقاله، می‌خواهیم به تمامی موارد تفاوت لایت کوین و بیت کوین در قالب یک جدول بپردازیم تا تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال را در مقابل یکدیگر ببینید.

ویژگیبیت کوینلایت کوین
سال راه اندازی۲۰۰۹۲۰۱۱
مخترعساتوشی ناکاموتوچارلی لی
نام اختصاریBTCLTC
الگوریتم اجماعاثبات کار (POW)اثبات کار (POW)
الگوریتم استخراجSHA-256Skrypt
سرعت تأیید تراکنشهر ۹ دقیقه یک تراکنشهر ۲ دقیقه و نیم، یک تراکنش
میزان عرضه در بازارحداکثر ۲۱ میلیون کوینحداکثر ۸۴ میلیون کوین
کارمزد تراکنشکارمزد تراکنش بیشتری نسبت به لایت کوین دارد.کارمزد تراکنش کمتری نسبت به بیت کوین دارد.
سرمایه بازاربسیار زیادنسبت به بیت کوین، بسیار کم
پاداش بلاک۱۲٫۵ بیت کوین پاداش به ازای هر بلاک۲۵ لایت کوین پاداش به ازای هر بلاک
نوع ماینردستگاه ماینر ASICدستگاه ماینر ASIC و کارت گرافیک

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا