مقالات ارز دیجیتال

راهنمای کامل چرخه بازار؛ شناخت فراز و فرودهای بازار مالی

دنیای کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال فضای بسیار عجیبی دارد. در عین اینکه پر از جذابیت و خلاقیت است می‌تواند بسیار پر ریسک و خطرناک باشد. برای قدم گذاشتن در این بازار باید حداقل دانش و مهارت لازم را داشته باشید. برای اینکه بتوانید فعالیت‌های پربازده در این بازار داشته باشید ابتدا باید شروع به یادگیری اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده کنید. چرخه بازار یکی از اصطلاحات مهم این بازار است.

شناخت مراحل مختلف چرخه بازار و داشتن درکی درست از آن باعث می‌شود تا هنگام انجام معاملات ارزی تصمیمات درست‌تری بگیرید. در واقع همه چیز را از حالت شانسی بودن خارج می‌کند و کمی قاعده و قانون تعیین می‌کند. این چرخه به طور کلی چهار مرحله اصلی دارد که ما در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعریف چرخه بازار (Market Cycle)

اگر از دور به بازار ارزهای دیجیتال و نوسانات قیمتی ارزها نگاه کنید، ممکن است کمی پیچیده و تصادفی به نظر برسد. حتی گاهی پیش آمده که این بازار برای افراد تازه وارد شبیه به قمار به نظر رسیده است. در صورتی که با کمی مطالعه و بررسی بازار خرسی و گاوی متوجه می‌شوید که قیمت‌ها به شیوه‌های یکسانی تغییر می‌کنند و معمولا مراحل مشابهی را طی می‌کنند. در این صورت هیچ چیز تصادفی نخواهد بود.

مراحل مختلف Market Cycle

معامله‌گران باید مراحل مختلف چرخه بازار را بررسی کنند و سبک معاملاتی خود را با توجه به آن تنظیم کنند. مراحل مختلف چرخه بازار شامل موارد زیر است.

فاز انباشت یا تجمع (Accumulation phase) در چرخه بازار

فاز انباشت به عنوان اولین مرحله در چرخه بازار می‌تواند برای یک دارایی مشخص یا کل بازار شکل بگیرد. این مرحله روند خاصی را دنبال نمی‌کند. اگر به نمودارها دقت کرده باشید، این مرحله معمولا به شکل دوره‌ای از انباشتگی و تراکم قیمت مشخص شده است. در واقع زمانی که تریدرها شروع به انباشت و ذخیره دارایی‌های خود می‌کنند، قیمت آن دارایی در یک محدوده معین و بین دو سطح شروع به نوسان می‌کند.

فاز انباشت چرخه بازار با نام دوره پایه گذاری قیمت نیز شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری این است که این فاز دقیقا قبل از یک روند صعودی و بعد از یک روند نزولی قرار دارد. نوسان قیمت دارایی در این محدوده تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از سطوح قبل یا بعد آن شکسته شود. ضمن اینکه فراموش نکنید میانگین‌های متحرک در این مرحله سیگنال معتبری صادر نخواهد کرد. زیرا همان‌طور که گفتیم فاز انباشت چرخه بازار روند خاصی را دنبال نمی‌کند. اما یکی از راه‌هایی که می‌توانید معامله کوچک و موفقی در این مرحله داشته باشید، کمک گرفتن از استراتژی سیو سود است.

نگهداری ارزهای دیجیتال توسط تریدرها در فاز انباشت

فاز روند صعودی (Mark-up phase) در چرخه بازار

تا این قسمت از مقاله اگر قصد تعریف فاز انباشت را داشته باشیم باید با مقاومت آن در برابر تغییرات قیمت از آن یاد کنیم. اما در مرحله صعودی از چرخه بازار کاملا خلاف این موضوع را می‌بینیم. این مرحله با رشد قیمت و گذر از سطوح مقاومت همراه است. در واقع اگر از فاز انباشت گذر کرده باشید با حجم بالایی از سرمایه روبه‌رو خواهید شد.

در این مرحله از چرخه بازار همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا روند بازار صعودی و روبه‌رشد باقی بماند. معامله‌گرانی که از بازار خارج بودند به شکلی تهاجمی شروع به خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند. معامله‌گران جدید نیز با شروع سرمایه گذاری در بازار باعث می‌شوند تا نوسانات قیمت به شکلی شود که افراد بیشتری جذب بازار شوند. در نهایت فاز صعودی روند قیمت مشخصی پیدا می‌کند تا زمانی که چرخه بازار وارد مرحله بعدی شود.

فاز توزیع (Distribution phase) در چرخه بازار

اگر با دیدی منطقی به موضوع نگاه کنیم پس از رشد قیمت، دوباره نوبت به این می‌رسد که قیمت‌ها به حالت عادی خود بازگردند. فاز توزیع در چرخه بازار نیز به عنوان مرحله بازگشت قیمت معرفی می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که قیمت‌ها در این مرحله متعادل هستند. تریدرهایی که در مرحله انباشت اقدام به خرید ارز کرده بودند در مرحله توزیع از بازار خارج می‌شوند. ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های مهم این مرحله، افزایش حجم معاملات در بازار است.

فروش ارز در فاز توزیع Market Cycle

در فاز توزیع چرخه بازار، تقاضا بیشتر از عرضه نخواهد شد و به همین دلیل است که شاهد افزایش قیمت بی‌منطق دارایی‌ها نخواهیم بود. اتفاقا اکثر اصلاحات قیمت در این فاز انجام می‌شود که البته باعث کاهش قیمت دارایی‌ها و تغییر روند بازار به سمت پایین نمی‌شود.

فاز روند نزولی (Mark-down phase) در چرخه بازار

آخرین مرحله‌ای که در چرخه قیمت وجود دارد، فاز نزولی است. این مرحله برای سرمایه گذاران بازارهای یک طرفه، چندان خوشایند نیست. تریدرهایی که در مرحله توزیع دارایی‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده‌اند، سعی دارند تا با عجله و خیلی سریع دارایی‌های خود را بفروشند یا موقعیت‌های خرید ضرر ده خود را ببندند.

همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، تعداد خریداران در این مرحله از چرخه بازار بسیار اندک است. با کم شدن تقاضا طبیعتا شاهد کاهش قیمت در دارایی‌ها نیز خواهیم بود. زمانی که افراد برای ساختن کف‌های متوالی و بالاتر تلاش کنند، دوباره چرخه بازار تکرار شده و وارد مرحله انباشت می‌شود.

در مرحله نزولی دارایی‌های شما حکم یک چاقوی بدون دسته را دارند که اگر سعی در گرفتن آن کنید، دستتان را خواهید برید. البته بازارهای دو طرفه به این شکل نیستند و امکان سوددهی برای افراد وجود دارد.

کاهش تقاضا در فاز نزولی Market Cycle

تفاوت مراحل چرخه بازار

در این مقاله سعی کردیم تا به سؤالاتی مثل Market Cycle چیست پاسخ دهیم و مراحل چرخه بازار را به شکل کلاسیک بررسی کنیم. مرحله انباشت که مصادف با زمان ورود خریداران به بازار است که به جمع آوری دارایی‌های در حال سقوط خود می‌پردازند تا در مراحل بعد دوباره افزایش قیمت پیدا کنند. همچنین در مرحله توزیع نوبت به فروش دارایی‌هایی می‌رسد که در مرحله انباشت جمع شده بود.

اما در کنار این دو فاز، مرحله دیگری تحت عنوان فاز تثبیت یا تحکیم (Consolidation) وجود دارد که در زمان کند شدن روند نزولی قیمت اتفاق می‌افتد. زمانی که شاهد این اتفاق هستیم، باید منتظر ورود مجدد بازار به مرحله انباشت باشیم. قیمت ارزهای دیجیتال در این مرحله دارای اصلاحات و جهش‌های کوچکی است و به شکل عرضی حرکت می‌کند.

در نهایت باید توجه داشته باشید که برای داشتن سرمایه گذاری اصولی و سودآور با بازدهی بالا، باید چرخه بازار و عوامل مؤثر در آن را به خوبی بشناسید و سپس بر اساس ارزیابی احتمالات اقدام کنید.

کند شدن روند نزولی در فاز تحکیم

سؤالات متداول

کدام مرحله از چرخه بازار بهترین زمان برای سرمایه گذاری است؟

برای بالا بردن بازدهی سرمایه گذاری باید تمام مراحل چرخه بازار را بشناسید. اما فاز صعودی را می‌توان به عنوان فرصتی مناسب و خوب برای کسب درآمد یک تریدر ارز دیجیتال معرفی کرد.

کدام مرحله از چرخه بازار برای فروش دارایی‌های خود مناسب است؟

تمام تصمیماتی که در بازار ارز دیجیتال گرفته می‌شود بر اساس احتمالات است و قطعیتی وجود ندارد. اما مرحله توزیع می‌تواند فرصت خوبی برای فروش اموال و دارایی‌های دیجیتال خود باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا