اخبار ارزهای دیجیتالاخبار بیت کوین

سال تشدید فشارهای نظارتی با پیروزی بیت کوین به پایان رسید

بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ با اعمال قدرت و فشار بی‌سابقه نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری مواجه شد؛ از اقدامات اجرایی مدنی گرفته تا مجازات‌های کیفری، آژانس‌ها و رگولاتورها در سطوح فدرال و ایالتی به دنبال ایجاد محدودیت بیشتر و حتی حذف رمزارزها بودند. در این مطلب مهم‌ترین اقدامات قانونی و نظارتی علیه صنعت کریپتو در سال ۲۰۲۳ را مرور می‌کنیم.

به گزارش والکس و به نقل از bankless، در آستانه سال نو میلادی، قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳ رسیده است. بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین رمزارز بازار، امسال بیش از ۱۶۰ درصد رشد کرده است و این در حالی بود که بازار ارزهای دیجیتال یکی از سخت‌ترین سال‌ها از نظر فشارهای قانونی را تجربه می‌کرد. چند روز مانده به شروع سال ۲۰۲۴ میلادی، افزایش فشار خرید روی بیت کوین به ما ثابت می‌کند که پادشاه کریپتو از این سال چالشی سربلند بیرون آمده و تمام نبردها را با پیروزی پشت سرگذاشته است. 

می‌دانیم که رمزارزها برای پیشرفت سریع‌تر نیازمند حمایت‌های نهادی و تزریق نقدینگی هستند. افزایش محدودیت‌ها و فشارهای نظارتی و قانونی می‌تواند ورود سرمایه‌های خرد و کلان به بازار را با چالش جدی مواجه کند. بنابراین برای یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه لازمه است نسبت به خلاهای قانونی و اتفاقات گذشته، دید جامع و درست‌تر داشته باشیم. 

بحران صرافی بایننس و استعفای چانگ پنگ ژائو

درحالی که آمریکایی‌ها برای روز شکرگزاری آماده می‌شدند، یک بمب خبری در بازار کریپتو منفجر شد! چانگ پنگ ژائو مدیرعامل صرافی بایننس در توافق با وزارت دادگستری ایالات متحده از سمت خود کناره‌گیری کرد. CZ که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان را پایه‌گذاری کرده بود با قبول نقض قوانین پولشویی و عدم رعایت مقررات تجاری و بانکی آمریکا، از مدیرعاملی و ریاست بر هئیت مدیره بایننس استعفا داد و صرافی نیز با پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه موافقت کرد. 

تحقیقات قضایی از این شرکت که در سال ۲۰۱۸ شروع شده بود در نهایت به این تحولات مهم منتهی شد. اما این پایان کار نیست و حالا مدیرعامل سابق ممنوع الخروج نیز شده است و حتی احتمال دارد به ۱۸ ماه حبس محکوم شود. 

صرافی بایننس علاوه‌بر جریمه نقدی، لازم است برای سال‌ها به طور کامل با نهادهای قانونی و نظارتی آمریکا همکاری کند. بسیاری این خبر را مرگ غیررسمی بایننس در ایالات متحده ارزیابی کردند. از طرفی، برخی ناظران معتقدند که اگر بایننس به تسویه و همکاری با وزارت دادگستری تن نمی‌داد، احتمالا بازار رمزارزها با عواقب شدیدتر مواجه می‌شد. به هرحال، در سال ۲۰۲۳ یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت کریپتو از بازی کنار گذاشته شد و بازار ارزهای دیجیتال خیلی زود به دوران پسا CZ عادت کرد. 

شکایت از صرافی‌ها توسط SEC؛ گری گنسلر منفورتر از همیشه

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۳، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی‌های مختلف بود. SEC تحت رهبری گری گنسلر از صرافی‌های کوین‌بیس، بایننس و کراکن به دلیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده شکایت کرد. 

این کمیسیون صرافی‌های بایننس و کوین بیس را به نقض قوانین فدرال متهم کرد و همزمان تعدادی از رمزارزها نیز به عنوان اوراق بهادار معرفی شدند. این مساله شاخص ترس را در بین سرمایه‌گذاران تقویت کرد و به رکود بازار دامن زد. شکایتی مشابه از صرافی کراکن نیز مطرح شد. تسهیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده، باعث افزایش فشار بر شرکت‌های فعال در این حوزه شد.

شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC) علیه پلتفرم‌های دیفای

برخی براین باورند که CFTC در مقایسه با SEC مواضع نرم‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارد. اما شروع اقدامات اجرایی کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا علیه پلتفرم‌های دیفای باعث تشدید فشارهای قانونی شد. این کمیسیون ۳ پلتفرم دیفای اوپین (Opyn)، زیرو اکس (ZeroEx) و دریدکس (Deridex) را به دلیل نقض قوانین جریمه کرد و دیفای در ایالات متحده در معرض تهدیدی جدی قرار گرفت.

پلتفرم‌های دیفای به تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی و عدم ثبت اطلاعات در CFTC متهم شدند. همچنین این کمیسیون نظارت بر توکن‌های اهرمی شخص ثالث که در Matcha معامله می‌شوند را نیز تشدید کرد. این خبر ثابت کرد که CFTC در کنار SEC و DOJ، یک بازیگر مهم است و صنعت کریپتو باید نسبت به اقدامات این کمیسیون نیز نگران باشد. 

جنگ علیه استیبل کوین‌ها و توقف انتشار BUSD

استیبل کوین‌ها اوراق بهادار تلقی نمی‌شوند و خریداران انتظار سود از آن‌ها را ندارند بنابراین استیبل کوین‌ها به طور معمول یکی از سازگارترین محصولات ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند اما این امر مانع از تشدید فشارهای نظارتی علیه عرضه‌کنندگان نشد. 

اداره خدمات مالی نیویورک (NYDFS) به ناشر استیبل کوین BUSD، یعنی شرکت پکسوس (Paxos) دستور داد تا صدور این رمزارز را متوقف کند. در حالی که دلیل اصلی فشار SEC و NYDFS به BUSD تا حدودی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، اقدام اجرایی کمیسیون بورس علیه Terra، به ویژه UST، روشن می‌کند که این آژانس معتقد است که استیبل کوین‌ها می‌توانند در شرایط خاص با تعریف قرارداد سرمایه‌گذاری مطابقت داشته باشند.

نقش ترا در توسعه پروتکل Anchor و ارائه سود تقریبا ثابت یا کم‌نوسان باعث حساسیت SEC شده است. این موضوع اجازه می‌دهد تا تعریف SEC از قرارداد سرمایه‌گذاری در این پروتکل برآورده شود. 

کراکن در مقابل SEC زانو زد و ارائه خدمات به آمریکایی‌ها را محدود کرد

از روزها قبل شایعاتی مبنی بر محدودیت استیکینگ کریپتو در ایالات متحده به گوش می‌رسید. در نهایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که صرافی کراکن و شرکت‌های زیرمجموعه آن باید روند ارائه خدمات استیکینگ کریپتو به‌ مشتریان آمریکایی را متوقف کنند. علاوه‌بر این، کراکن به دلیل ارائه اوراق بهادار ثبت نشده باید ۳۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. با این حال، کراکن می‌تواند به ارائه خدمات به کاربران غیر آمریکایی ادامه دهد.

لایحه ممنوعیت کریپتو در کنگره ایالات متحده

سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) طرحی را در کنگره ایالات متحده پیگیری می‌کند که صنعت کریپتو و ارزهای دیجیتال را سرکوب خواهد کرد. با افزایش حمایت سناتورها از این طرح، جامعه ارزهای دیجیتال نگرانی‌های خود را ابراز کرده است اما وارن و همکاران او معتقدند که رمزارزها راه را برای پولشویی، فساد مالی و تجارت‌های غیرقانونی باز کرده‌اند و برای تضمین و تقویت امنیت ملی آمریکا لازم است روند فعلی تغییر کند. 

برخی از تحلیلگران براین باورند که لایحه فعلی در واقع بیت کوین را در آمریکا ممنوع می‌کند. اخیرا فاش شد که تعدادی از بانک‌ها و افراد بانفوذ که ممنوعیت کریپتو را به نفع خود می‌دانند نیز در پشت‌پرده از این طرح حمایت کرده‌اند. به هر حال هنوز سرنوشت این لایحه مشخص نیست اما سوابق تاریخی وارن نشان می‌دهد که او در پیشبرد اهداف خود چندان موفق نبوده است. 

آیا فشارهای قانون‌گذاری در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا می‌کند؟ به نظر شما افزایش نظارت بر حوزه رمزارزها می‌تواند به نفع فضای ارزهای دیجیتال تمام شود یا به ضرر آن؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
bankless.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا