اخبار ارزهای دیجیتالاخبار متاورس

وضعیت بازی‌های بلاک چینی در سه ماهه سوم ۲۰۲۳

در حالی که این سه ماهه از سال ممکن است در ظاهر آرام به نظر برسد، اما جریانات زیرین صنعت بلاک چین به طور محسوسی فعال بوده‌اند. چیزی که در این مدت مشهود بوده، روند حرکت هیجان‌انگیز شرکت‌های وب ۲ به سمت وب ۳ (Web3) است.

به گزارش والکس و به نقل از dappradar، این تغییرات به ویژه با موفقیتی که Zynga در لانچ بازی Sugartown کسب کرده، در جامعه گیمینگ به خوبی قابل لمس بوده و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. برای بررسی عمیق‌تر معیارهای آنچینی که صنعت بازی‌های ویدیویی را در این سه ماهه تحت تاثیر خود قرار داده، با ما در این گزارش همراه باشید.

به صورت خلاصه، تحولات مهم این حوزه در سه ماهه اخیر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بازی‌های بلاک‌ چینی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به طور میانگین ۷۸۶،۷۶۶ کیف پول فعال منحصر به فرد را در روز به خود اختصاص داده بودند، که نسبت به سه ماهه قبلی ۱۲٪ افزایش یافته است.
  • Alien Worlds موقعیت خود را به عنوان پرمخاطب‌ترین بازی وب ۳ در سومین فصل سال ۲۰۲۳ در زمینه تراکنش‌های کیف پول بلاک‌ چینی حفظ کرد و حالا بیش از ۶۰٪ فعالیت WAX را کنترل می‌کند.
  • Axie Infinity و Gods Unchained در زمینه تراکنش‌های بازی‌های وب ۳ نسبت به سایر رقبای خود برتری دارند و به ترتیب مجموع تراکنش‌های آنها به ۹۰ میلیون دلار و ۵۵ میلیون دلار می‌رسد.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز جهان‌های مجازی با ۱۳ میلیون دلار و فروش ۲۸ هزار زمین در این سه ماهه سقف حجم معاملات تاریخی خود جابجا کردند.
  • پروژه‌های بازی وب ۳ در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ موفق به جذب ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه شدند و مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های مختلف روی این بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۲/۳ میلیارد دلار می‌رسد.

بررسی کلی بازی‌های بلاک‌ چینی

در این فصل، حوزه بازی‌های بلاک‌ چینی علیرغم افت مشهود شتاب رشد سابقی داشته، موقعیت تاثیرگذار خود را در صدر رتبه‌بندی برنامه‌های غیرتمرکز حفظ کرد. لازم به ذکر است که این امر به معنای وضعیت نابسامان بازی‌های بلاک‌ چینی به عنوان قدرت اصلی پذیرش وب ۳ نخواهد بود. در عوض، با توجه به اینکه سایر بخش‌های این صنعت توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده، بر چشم‌انداز در حال تحول و توسعه آن صحّه می‌گذارد.

به عنوان مثال، برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بیش از هر چیز دیگری بر سر زبان‌ها بودند. در حالی که سهم بازار آنها نسبتاً کم و در حدود ۱۱٪ بوده، افزایش تعامل کاربران با پروژه‌های اجتماعی در جدول رتبه‌بندی برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز ما آشکار است. همانطور که اغلب بیان کرده‌ایم، برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را می‌توان به عنوان یکی از هم‌نسل‌های جهان بازی‌های بلاک‌ چینی در نظر گرفت و این تا حد زیادی به دلیل عناصر بازی‌وارسازی یا همان گیمیفیکیشن (gamification) تعبیه‌شده در آنها بوده است.

میزان تسلط بخش‌های اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز بر بازار از لحاظ کیف پول‌های فعال منحصر به فرد
میزان تسلط بخش‌های اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز بر بازار از لحاظ کیف پول‌های فعال منحصر به فرد

با ورود به بخش‌های جزئی‌تر بلاک‌ چین، Wax را مشاهده می‌کنیم که همچنان در صدر جدول بلاک چین‌های گیمینگ است. این پلتفرم در شاخص‌هایی مانند کیف پول‌های فعال منحصر به فرد و تعداد تراکنش‌ها، رهبر بی چون و چرایی بوده است. با این حال، ستارگانی که در این سه ماهه به شکل ویژه‌ای درخشیدند، بدون شک Skale و zkSync بودند. علاقه کاربران و به ویژه جامعه بازیکنان به این پلتفرم‌های بلاک‌ چینی روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود.

۵ بلاک چین گیمینگ برتر از نظر مقدار تراکنش
۵ بلاک چین گیمینگ برتر از نظر مقدار تراکنش

تکامل مداوم صنعت بازی‌های بلاک‌ چینی، به همراه ورود بازیکنان جدید مانند شبکه بیس (Base)، Skale و zkSync، تداعی‌کننده آینده روشنی برای بازی‌های وب ۳ است. این پویایی باعث می‌شود که ما در مورد آینده موفق این صنعت بسیار خوش‌بین باشیم.

برترین بازی‌های وب ۳ برای سه ماهه سوم ۲۰۲۳ در کانون توجه

سومین فصل از سال ۲۰۲۳ تصویر آشنایی را از دنیای بازی‌های برتر وب ۳ ترسیم می‌کند. بازی‌های Alien Worlds و Splinterlands در روبروی رقبای خود قد علم کرده‌اند – و هر دو به طور مداوم جایگاه‌های برتر را در رتبه‌بندی‌های ما به دست آورده‌اند. علاوه بر این، مدل جدید بازی های move-to-earn (حرکت برای کسب درآمد) نیز با هنرنمایی Sweat Economy و SuperWalk قدم‌های مهمی را برداشته است. این دو اکنون از لحاظ کیف پول‌های فعال منحصر به فرد خود لیست برترین بازی‌های وب ۳ را زیباتر کرده‌اند.

۵ بازی برتر وب ۳ از لحاظ کیف پول‌های فعال منحصر به فرد
۵ بازی برتر وب ۳ از لحاظ کیف پول‌های فعال منحصر به فرد

حال به جزئیات بیشتری می‌پردازیم. ما بازی‌های وب ۳ را بر اساس حجم تراکنش‌ها نیز ارزیابی کردیم، که نیم‌نگاهی را به سلایق بازیکنان و جریانات مالی آنها ارائه می‌دهد. همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم، بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) همچنان تاج سلطنت خود را حفظ کرده است. محبوبیت رو به رشد آن که به واسطه بروزرسانی‌های اخیر بیشتر هم شده، این رهبری را قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند. به دنبال آن نیز Gods Unchained قرار دارد. معرفی فصل جدید این بازی منجر به افزایش چشمگیر حجم معاملاتی آن شده است. اما چیزی که بیشتر از همه جالب توجه بوده، این است که در روزهای اخیر، فعالیت معاملاتی آن حتی از مجموعه‌های بزرگ NFT مانند BAYC و Azuki نیز پیش‌گرفته است. در نمودارهای توکن NFT ما نیز این مورد مشهود است.

البته باید به Treasure DAO نیز اشاره کنیم. این‌طور که من فکر می‌کنم، حضور آن در بین برترین‌های این لیست ممکن است به معنای روند نوظهوری باشد که در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود. Treasure DAO در اصل یک استودیو توسعه‌دهنده بازی‌های ساده و کژوال است، دسته‌بندی که به تازگی توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. نگاهی گذرا به رتبه‌بندی بازی‌های ما نیز گویای همین ترند است: ۴ مورد از ۱۰ برنامه غیرمتمرکز برتر، از جمله عناوینی همانند PipeFlare و IndiGG، استودیوهای توسعه‌دهنده بازی‌های کژوال هستند.

۵ بازی برتر وب ۳ از نظر حجم تراکنش
۵ بازی برتر وب ۳ از نظر حجم تراکنش

بنابراین، این‌طور که می‌توان تخمین زد، موج بعدی بازی‌های وب ۳ ممکن است تحت سلطه استودیوهای توسعه‌دهنده بازی‌های کژوال باشد. فصل آتی بدون شک این موضوع را برایمان روشن‌تر هم خواهد کرد.

بررسی دنیاهای مجازی

در این فصل، حجم معاملات و آمار و ارقام فروش در دنیاهای مجازی به شکل واضحی کمترین سطوح خود را به ثبت رساندند. در حالی که کاهش چشمگیری در فعالیت معاملاتی زمین‌ها مشاهده شده، اما شایان ذکر است که شور و اشتیاق فراگیر مردم برای متاورس و برنامه‌های غیرمتمرکز دنیای مجازی دستخوش کاهشی نشده است.

حجم معاملات و مقدار فروش دنیاهای مجازی
حجم معاملات و مقدار فروش دنیاهای مجازی

تأمین مالی ۲۰ میلیون دلاری شرکت Animoca Brands گواهی بر توجه ثابت مردم نسبت به این حوزه است. این سرمایه به منظور رشد و تقویت پروژه نوآورانه موکاورس (Mocaverse) آنها، تقویت اکوسیستم آن و راهی برای پذیرش گسترده‌تر وب ۳ جمع‌آوری شده است. موکاورس با آرمان‌هایی من جمله تبدیل شدن به یک سنگ بنا برای بازی‌های وب ۳، فرهنگ متاورس و سرگرمی، سعی در بازتعریف این روایت دارد.

با بررسی بازخوردهایی که از گزارشات ماقبل خود دریافت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که سنجش موفقیت این برنامه‌های مجازی غیرمتمرکز نیازمند رویکرد جامع‌تری است. معیارهای سنتی ممکن است همواره این چشم‌انداز را به طور کامل به تصویر نکشند.

بررسی سرمایه‌گذاری‌ها

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ پروژه‌های بازی وب ۳ توانستند مجموعاً سرمایه قابل‌توجه ۶۰۰ میلیون دلاری را جذب کنند و مجموع سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده در سال جاری به ۲/۳ میلیارد دلار افزایش یافت. در حالی که این تنها ۳۰ درصد از وجوه جمع‌آوری‌شده در سال گذشته را تشکیل می‌دهد، اما مهم است که پویایی متمایز بازار در سال ۲۰۲۳ را نیز در نظر داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های گیمینگ وب ۳
سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های گیمینگ وب ۳

یکی از نکات برجسته این فصل، سرمایه‌گذاری بلندپروازانه شرکت خطرپذیر A16z با شتاب‌دهنده Speedrun بود. استراتژی در حال اجرای این شرکت این است که تا ۷۵ میلیون دلار را به گروه بعدی استارت‌آپ‌های پیش‌بنیاد که به‌طور یکپارچه بازی‌ها را با آخرین فناوری‌ها ترکیب می‌کنند، اختصاص داده شود.

نکته جالب توجهی که از روند تامین مالی امسال (در تصویر زیر نشان داده شده است) دریافت می‌کنیم، تخصیص قابل‌توجه بازار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. این امر اعتماد و تعهد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به آینده این حوزه را تایید می‌کند و نشان‌دهنده آمادگی آنها برای حمایت از بازی‌های آینده وب ۳ است.

سرمایه‌گذاری‌های گیمینگ وب ۳ به کجا می‌آورند؟
سرمایه‌گذاری‌های گیمینگ وب ۳ به کجا می‌آورند؟

با توجه به نکته‌ای که اغلب تکرار می‌کنیم، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال گذشته قرار است امسال و یا احتمالاً تا سال آینده به ثمر بنشیند. این فصل از سال با پیش‌نمایش‌ها و نسخه‌های بتا برخی از بازی‌های مورد انتظار وب ۳ به ما بدرود می‌گوید و آنچه که باقی می‌ماند، در پس شور و اشتیاق بازیکنان برای فصل آینده و پتانسیل رو به رشد این بخش خواهد بود. در اینجا فهرستی از بازی‌های با کیفیت بالا را برایتان تدارک دیده‌ایم که در سه ماه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۳ ممکن است فرصت تجربه نسخه آزمایشی و یا کامل آنها را داشته باشید:

  • My Pet Hooligan، عرضه دسترسی زودهنگام در فروشگاه Epic Games در تاریخ ۲۰ سپتامبر
  • SAGE Labs شرکت Star Atlas، عرضه رسمی بازی در تاریخ ۲۱ سپتامبر
  • Nitro Nations: World Tour، عرضه رسمی نسخه موبایلی بازی در تاریخ ۵ اکتبر
  • BigTime، عرضه دسترسی زودهنگام پیش‌فصل در تاریخ ۱۰ اکتبر
  • MetalCore، بتا آزاد تا تاریخ ۱۳ اکتبر
  • Guild of Guardians، تست بازی تا تاریخ ۲۰ اکتبر
  • Formula E: High Voltage، عرضه رسمی بازی در تاریخ ۱۹ اکتبر
  • Gods Unchained، فصل دوم: امواج سرنوشت، عرضه رسمی در تاریخ ۲۵ اکتبر
  • Ember Sword، اتمام مهلت تست بازی تا تاریخ ۲۷ الی ۲۹ اکتبر
  • Phantom Galaxies، عرضه دسترسی زودهنگام در فروشگاه‌های Steam و Epic Games در تاریخ ۲ نوامبر
  • Splinterlands، عرضه مجموعه Rebellion در تاریخ ۵ دسامبر

جمع‌بندی

سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نمای متفاوتی را از دنیای چندوجهی بازی‌های بلاک چینی ارائه کرده است. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این بخش به ۶۰۰ میلیون دلار در این فصل و مجموعاً ۲/۳ میلیارد دلار در سال جاری رسیده، بدیهی است که آنها به پتانسیل قابل‌توجه این فضا پی برده‌ باشند. با این حال، واقعیت این است که این اعداد و ارقام تنها ۳۰٪ از جذب سرمایه پروژه‌ها در سال گذشته را تشکیل می‌دهند و بر اهمیت در نظر گرفتن شرایط بازار خارجی تاکید دارد.

چشم‌انداز اجرایی وب ۳ اما داستان‌های خاص خود را دارد. در حالی که Alien Worlds و Splinterlands به طور مداوم در بازار برترین بازی‌های غیرمتمرکز تسلط داشته‌اند، پلتفرم‌های نوظهوری مانند TreasureDAO و کانسپت حرکت برای کسب درآمد، در حال ایجاد جایگاهی برای خود هستند و این امر به تنوع سلایق بازیکنان اشاره می‌کند.

ممکن است حجم معاملات دنیاهای مجازی کاهش پیدا کرده باشد، اما با توجه به اینکه پروژه‌هایی مانند «موکاورس» سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را دریافت کرده‌اند، واضح است که مفهوم گسترده‌تر متاورس به عنوان چراغ راهنمایی در این راه باقی می‌ماند.

نگاهی اجمالی به داده‌های خاص بلاک چین، تسلط Wax را نشان می‌دهد، اما ظهور دیگر اکوسیستم‌های بلاک چینی مانند Skale و zkSync نشان‌دهنده تغییر در جهت‌گیری بلاک‌ چین خواهد بود و در این بین ارتباط آنها با استودیوهای توسعه‌دهنده بازی‌های کژوال نقش بسزایی داشته است.

با این حال، از آنجایی که بخش‌های دیگری مانند برنامه‌های اجتماعی غیرمتمرکز نیز مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند، رشد جامع صنعت گیمینگ ممکن است با چالش‌ها و فرصت‌هایی در ایجاد یک توازن برای تعامل کاربران با بخش‌های مختلف مواجه شود.

و در اصل، با وجود اینکه مسیر رشد بازی‌های بلاک چینی تا حد زیادی مثبت است، اما پویایی حوزه‌های مختلف و پلتفرم‌ها بر نیاز به تطبیق‌پذیری و آینده‌نگری در این حوزه همیشه در حال تکامل تأکید می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
dappradar
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا