تحلیل ارزهای دیجیتال

تتر کانال‌های بالاتری را فتح کرد؛ رشد نرخ ارز ادامه دارد؟

همزمان با افزایش سطح ریسک برای سرمایه‌گذاران، شاهد ادامه حرکت‌های شارپی نرخ ارز در بازار داخلی بودیم؛ به طوری که هر تتر در صرافی والکس اکنون در حدود ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. ناظران توضیح می‌دهند که رشد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال، با الگوهای افزایشی سال‌های گذشته مطابقت دارد و حالا دخالت بازیگران جدید نیز، سوخت حرکت‌های صعودی را تامین کرده است. به باور تحلیلگران، مجموعه‌ای از عوامل همراه با سیگنال‌های منفی، رهاسازی فنر ارز را رقم زده‌اند. اما حالا سوال اصلی معامله‌گران این است که فتح کانال‌های بالاتر توسط تتر تا کجا ادامه دارد و آیا به زودی شاهد سقف‌شکنی نرخ ارز خواهیم بود؟ 

به گزارش والکس، بر کسی پوشیده نیست که اخبار منطقه خاورمیانه، در جهت‌دهی به بازار نقش مهمی ایفا می‌کنند. تشدید این سیگنال‌ها، توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد و با تقویت فشار خرید، شاهد عدم توازن در عرضه و تقاضا بودیم. این مساله به تنهایی، به رشد نرخ ارز دامن زد. انتظار اولیه این بود که بازارساز مانند گذشته، هیجانات بازار را کنترل کند اما این مهم محقق نشد. 

برخی تحلیلگران استدلال می‌کنند که با توجه به انتخابات پیش‌رو در داخل کشور، سیاست‌گذاران با توان بیشتری برای کنترل ارز اقدام خواهد کرد. با این حال، در شرایط فعلی همچنان احساسات صعودی غالب است و همین موضوع احتمال جامپ قیمتی را افزایش می‌دهد. از طرفی، سایر ناظران توضیح می‌دهند که در چنین شرایطی، شاید ارزپاشی یا خبردرمانی به اندازه کافی موثر نباشد چرا که هر چقدر سیاست‌گذار به تقاضا در بازار پاسخ دهد، باز هم ممکن است یک سیگنال منفی غیرمنتظره تمام تلاش‌ها را بی‌نتیجه کند. بنابراین، اعمال یک استراتژی بلند مدت با درنظر گرفتن تمام سناریوهای منفی و عدم اتکا به درمان‌های موقتی شاید کنترل بازار را ممکن کند.

در گزارش‌های قبلی اشاره کردیم که اخبار سیاسی و تنش‌های خاورمیانه، خروج سرمایه از بورس، افزایش هزینه در مبادلات اقتصادی با عراق، افزایش انتظارات تورمی، تاخیر در پاسخ به نیاز بازار و عدم توجه به سطح تقاضا، افزایش حجم نقدینگی، کاهش رشد اقتصادی، الگوی تکراری رشد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال و احتمال بازگشت دوباره دونالد ترامپ، از جمله عواملی هستند که در اوج‌گیری قیمت ارز نقش‌آفرینی کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از نشریه پولیتیکو نوشت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، دستور اقدام نظامی در خاورمیانه را صادر کرده است. او از مشاوران خود خواسته بود تا گزینه‌های پاسخ بازدارنده به اقدامات ضد آمریکایی در منطقه را به او پیشنهاد دهند. حالا با چراغ سبز بایدن، پاسخ آمریکا طی دو روز آینده عملیاتی خواهد شد و احتمالا در قالب موجی از حملات به مجموعه‌ای از اهداف باشد. خبرگزاری انتخاب در توضیح این خبر اضافه کرد که تمایل رئیس جمهور آمریکا به محدود کردن درگیری‌ها است. 

با در نظر گرفتن مجموعه این عوامل، ناظران معتقدند که کف جدیدی برای قیمت تتر ساخته شده است و سقوط به زیر محدوده ۵۶ هزار تومانی در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. سقف قیمتی در بهمن سال گذشته ۶۰ هزار تومان بود. بانک مرکزی در ماه‌های اخیر قیمت ارز را به خوبی کنترل کرد اما تحولات منطقه، پنبه سیاست‌های پولی را زد. حالا بازپس‌گیری سقف ۶۰ هزار تومانی دور از ذهن نیست. 

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا