مقالات ارز دیجیتال

ERC-404 چیست؟ شروع دوره‌ای جدید از ارائه ارزهای دیجیتال با استاندارد ERC-404

تصور کنید صاحب یک قطعه NFT کمیاب، مانند کسری از یک کریپتوپانک هستید و به سهولت می‌توانید این قطعه از یک NFT را خرید و فروش کنید. این چشم‌انداز همان کاری است که استاندارد ERC-404 انجام می‌دهد. ERC404 یک استاندارد توکن آزمایشی اتریوم است که برای ادغام ویژگی‌های توکن‌های قابل تعویض (استاندارد ERC20) و غیرقابل تعویض (ERC721) در یک فرم ترکیبی طراحی شده است و امکان نمایش دارایی‌های منحصر به فرد و قابل تقسیم را در بلاکچین فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی توکن‌های ERC404، نحوه عملکرد آنها و بهترین پروژه‌های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: NFT چیست

استاندارد ERC-404 چیست؟

معرفی استاندارد erc-404

ERC-404 که توسط سازندگان مستعار “ctrl” و “Acme” توسعه یافته، یک استاندارد توکن آزمایشی و رویکردی نوآورانه است که ویژگی‌های توکن‌های ERC-20 (قابل تعویض، قابل تقسیم مانند پول) و توکن‌های ERC-721 (غیرقابل تعویض، منحصر به فرد مانند NFT) را با یکدیگر تلفیق می‌کند. این مفهوم توکن‌های “نیمه قابل تعویض” را معرفی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد بخش‌هایی از یک NFT را داشته باشند.

این قابلیت برای مالکیت جزئی دارایی‌های دیجیتال ارزشمند یا املاک و مستغلات و افزایش نقدینگی برای NFT‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز جدید بسیار مهم است. در واقع این استاندارد مالکیت کسری از یک NFT بسیار ارزشمند را برای کاربرانی که توان خرید NFT کامل را ندارند، ممکن می‌سازد. این استاندارد، مزایایی مانند مالکیت کسری و افزایش نقدینگی NFTها و dAppها را به همراه دارد.

استاندارد ERC404، اگرچه غیررسمی و آزمایشی است، اما مالکیت کسری NFTها را تسهیل کرده و راه‌های جدیدی را برای آزمایش و معامله در فضای NFT باز می‌کند. این امکان ترکیبی منحصربه‌فرد، هر دو قابلیت تعویض و غیرقابل تعویض را در یک استاندارد توکن فراهم می‌کند و پتانسیلی را برای برنامه‌های کاربردی و ابزار نوآورانه در مدیریت و تجارت دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: dApp چیست

توکن‌های ERC-404 چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کارکرد استاندارد erc-404

توکن‌های ERC-404 از قراردادهای هوشمند برای تسهیل تقسیم و مالکیت جمعی NFTها استفاده می‌کنند. هر توکن نشان‌دهنده سهمی از یک توکن غیرمثلی است که کل عرضه توکن، منعکس کننده سهام موجود است. کاربران می‌توانند توکن‌های فردی را به دست آورند یا آنها را برای «سوزاندن» جمع‌آوری کنند و در ازای آن، NFT کامل را دریافت کنند.

این مکانیسم نه تنها نقدینگی بازار NFT را افزایش می‌دهد، بلکه دسترسی به دارایی‌های دیجیتال با ارزش بالا را دموکراتیک کرده و راه را برای مدیریت دارایی‌های پویا و سناریوهای معاملاتی هموار می‌کند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد توکن‌های ERC404 خواهیم داشت:

  • ترکیبی از ERC-20 و ERC-721: توکن‌های ERC-404 به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم به عنوان توکن‌های قابل تعویض و هم غیرقابل تعویض عمل کنند. آنها با پیوند دادن هر توکن صادر شده (قابل تعویض) به یک NFT (غیرقابل تعویض) به این هدف دست می‌یابند.
  • مالکیت کسری NFTها: یکی از ویژگی‌های کلیدی توکن‌های ERC404 توانایی آن‌ها برای فعال کردن مالکیت کسری NFTهاست. این کار با مرتبط کردن یک توکن قابل تعویض با یک NFT انجام می‌شود و به NFT اجازه می‌دهد به قطعات کوچک‌تر و قابل مبادله تقسیم شود. این مکانیسم نقدینگی و دسترسی را در بازار NFT افزایش می‌دهد.
  • مکانیزم پویای ضرب و سوزاندن: هنگامی که یک توکن کسری (که بخشی از یک NFT را نشان می‌دهد) معامله می‌شود، NFT مرتبط می‌تواند به صورت پویا ضرب یا سوزانده شود. اگر کسری از یک توکن فروخته شود، NFT پیوند خورده سوزانده می‌شود و اگر کسرهای بیشتری برای ایجاد یک توکن کامل اضافه شود، یک NFT جدید به طور خودکار ضرب می‌شود. این فرآیند امکان مبادله و اصلاح یکپارچه مالکیت و ویژگی‌های NFT را بر اساس تراکنش‌های توکن قابل تعویض فراهم می‌کند.

کاربردهای استاندارد ERC-404

چالش های استاندارد erc-404

این استاندارد باعث افزایش دسترسی و مشارکت در بازارهایی می‌شود که به طور سنتی موانع زیادی برای ورود دارند.

تصور کنید که صاحب یک اثر هنری خاص هستید یا می‌خواید در املاک و مستغلات برتر سرمایه‌گذاری کنید، قصد دارید در دنیای بازی‌های بزرگ بعدی، المان‌هایی را به اشتراک بگذارید و یا در پروژه‌های پیشگامانه سهام دارید؛ همه این موارد با انعطاف‌پذیری و دسترسی ارائه شده توسط توکن‌های ERC404 امکان‌پذیر می‌شوند. ترکیب منحصربه‌فرد قابلیت تعویض و غیرقابل تعویض، فرصت‌های جدیدی را برای پروژه‌ها و برنامه‌های NFT ایجاد می‌کند. برخی از موارد استفاده از این استاندارد عبارتند از:

  • آثار هنری و کلکسیونی: NFTهای کسری در این بخش‌ها می‌توانند دسترسی به آثار هنری با قیمت بالا یا مجموعه‌های کمیاب را ساده‌تر کنند و عموم مردم بتوانند این آثار را در اختیار داشته باشند.
  • املاک و مستغلات: توکنیزه کردن دارایی‌های املاک و مستغلات، مالکیت جزئی و دسترسی آسان‌تر به سرمایه‌گذاری در این بخش را امکان‌پذیر می‌کند.
  • بازی و متاورس: دارایی‌های درون بازی یا زمین‌های مجازی را می‌توان به طور موثرتری تقسیم و معامله کرد.
  • تامین مالی غیرمتمرکز: سهام کسری استارت‌آپ‌ها یا پروژه‌ها را می‌توان برای سرمایه‌گذاری جامعه ارائه داد.

چالش‌های پیش روی ERC-404

در حال حاضر، ERC404 به عنوان یک مفهوم آزمایشی و حسابرسی نشده در قلمرو بلاکچین به حساب می‌آید و از فرآیندهای سختگیرانه پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) و دستورالعمل‌های اتریوم برای انتقال و قالب‌بندی داده‌ها یا همان ERC عبور نکرده است. این فقدان بررسی رسمی نگرانی‌هایی را در مورد آسیب‌پذیری‌هایی ایجاد می‌کند، که می‌توانند یکپارچگی پروژه‌های ساخته شده با این استاندارد را به خطر بیندازند. اقدام برای حسابرسی جامع فقط یک اقدام احتیاطی نیست؛ بلکه گامی حیاتی در جهت تقویت اکوسیستم در برابر تهدیدات و ناکارآمدی‌های بالقوه است.

جاه‌طلبی ERC-404 برای ترکیب قابلیت‌های متمایز توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض در یک استاندارد یکپارچه، هم نقطه قوت و هم چالش آن است. این ادغام نیاز به یک تعادل ظریف دارد که نیازمند راه‌حل‌های فنی پیشرفته و بررسی‌های جامع، برای اطمینان از امنیت و عملکرد یکپارچه آن است. سایر چالش‌های پیرامون توکن‌های ERC404 که باید نسبت به آنها آگاه باشید عبارتند از:

  • نگرانی‌های نقدینگی: در حالی که یکی از اهداف این استاندارد بهبود نقدینگی برای NFTها با فعال کردن مالکیت کسری است، اما نقدینگی واقعی این توکن‌ها در بازار به عوامل مختلفی از جمله پذیرش کاربر، پشتیبانی پلتفرم و وضعیت بازار بستگی دارد. پروژه‌های اولیه ممکن است با چالش‌های نقدینگی مواجه شوند تا زمانی که استاندارد به‌طور گسترده‌تر مورد پذیرش قرار گیرد.
  • پذیرش محدود: این استاندارد توکن هنوز نوپا است و راه درازی در مقایسه با استانداردهای ایجاد شده مانند ERC-20 و ERC-721 در پیش دارد.
  • چالش‌های فنی: این فناوری با پیچیدگی‌های فنی و خطرات امنیتی احتمالی مواجه است که نیازمند توسعه و اصلاح بیشتر خواهد بود. از آنجایی که ERC404 روش جدیدی را برای مدیریت توکن‌ها معرفی می‌کند و ویژگی‌های تعویض‌پذیری و غیرقابل تعویض بودن را ترکیب می‌کند، ممکن است چالش‌هایی در ادغام این توکن‌ها با پلتفرم‌ها و کیف پول‌های موجود (که هنوز برای سازگاری با چنین توکن‌های ترکیبی به‌روزرسانی نشده‌اند) وجود داشته باشد.
  • سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه: با توجه به تازگی و ماهیت آزمایشی توکن‌های ERC-404، سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی بسیار پر ریسک خواهد بود. شور و شوق کنونی بازار ممکن است بیشتر ناشی از تازگی و حدس و گمان باشد تا ارزش بنیادی؛ بنابراین خطر حباب و سقوط‌های بعدی افزایش می‌یابد.
  • عدم قطعیت نظارتی: ماهیت منحصربه‌فرد توکن‌های ERC404 می‌تواند نظر دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کند؛ مخصوصا در شرایطی که قانون‌گذاران در سراسر جهان هنوز با نحوه تنظیم قوانین برای ارزهای دیجیتال و NFT درگیر هستند. چشم‌انداز نظارتیِ در حال تحول، ممکن است بر پذیرش و عملکرد توکن‌های ERC-404 تاثیر بگذارد.
بیشتر بخوانید: API چیست

پروژه‌های مطرح ERC-404

اکوسیستم استاندارد erc-404

استاندارد توکن ERC404، منجر به ظهور چندین پروژه قابل توجه در اکوسیستم اتریوم شده است. در این میان، Pandora ،DeFrogs و Monkees با اجرای نوآورانه این استاندارد در بازار پیشرو هستند.

قیمت اتریوم
اتریوم Ethereum (ETH)
۱۹۰,۲۷۸,۰۵۵.۰۰ تومان
$ ۳,۲۵۶.۹۳۰ -۰.۷۹%

خرید و فروش امن، سریع و آسان اتریوم در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید اتریوم

پاندورا (PANDORA)

پاندورا، اولین پروژه ساخته شده بر اساس استاندارد ERC-404 و نمونه‌ای از قابلیت‌های این استاندارد در پیوند دادن هر توکن صادر شده به یک NFT است و امکان تقسیم و تجارت این توکن‌ها را به روشی جدید فراهم می‌کند. این سیستم امکان افزایش نقدینگی و دسترسی در بازار NFT را فراهم می‌کند؛ زیرا بخش‌هایی از NFT‌ها را می‌توان به عنوان توکن خرید و فروش کرد.

قیمت توکن PANDORA به لطف روند رو به رشد ERC404، کمتر از یک هفته پس از راه‌اندازی، به بیش از ۳۲ هزار دلار رسید.

د فراگز (DEFROGS)

پس از موفقیت پاندورا، DeFrogs به عنوان پروژه دیگری که از استاندارد ERC-404 استفاده می‌کند، ظهور کرد. این پروژه شامل مجموعه‌ای از ۱۰۰۰۰ تصویر پروفایل NFT قورباغه می‌شود که در آن خرید یک توکن DeFrogs معادل بخشی از یک NFT است. این پروژه از تامین نقدینگی استاندارد ERC404 بهره می‌برد و به کاربران اجازه می‌دهد که توکن‌ها و NFT‌ها را به صورت یکپارچه معامله کنند.

مانکیز (MONKEES)

Monkees یک پروژه جدیدتر در فضای ERC-404 است که مجموعه‌ای از NFT میمون‌ها را ارائه می‌دهد. مانکیز، با سرمایه‌گذاری روی این استاندارد برای تسهیل معامله و مالکیت NFTها، رشد قابل توجهی داشته است.

آینده استاندارد ERC-404

استاندارد ERC-404 نشان‌دهنده یک پیشرفت هیجان‌انگیز در فناوری بلاکچین است که مزایای توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض را با هم ادغام می‌کند. با وجود این‌که چالش‌ها و عدم قطعیت‌، ماهیت آزمایشی آن را احاطه کرده است، اما توسعه فعال و پذیرش رو به رشد پروژه‌های ERC404 بر پتانسیل آن برای تاثیرگذاری بر فضای ارزهای دیجیتال تاکید می‌کند.

نظر شما درباره ERC-404 چیست؟ آیا ترکیب توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل معاوضه می‌تواند کاربردهای فناوری بلاکچین را افزایش دهد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
academy.binance
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا