تحلیل ارزهای دیجیتال

قوی‌ترین رشد هفتگی در بین ۱۰ رمزارز برتر؛ مومنتوم صعودی سولانا ادامه دارد؟

قیمت سولانا در یک هفته گذشته به دلیل کاهش نگرانی‌های ناشی از دامپ این کوین توسط FTX و گسترش هایپ پیرامون راه‌اندازی ETF بیت کوین، ۴۴ درصد افزایش یافته، در حالی که تحلیل تکنیکال نمودار جفت ارز SOL/USD به رشد بیشتر در چشم‌انداز آن اشاره می‌کند.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، قیمت سولانا در این هفته ۴۴ درصد افزایش یافته بود تا به بالاترین سقف سال ۲۰۲۳ در حدود ۵۸ دلار دست پیدا کند.

این بهترین عملکرد هفتگی سولانا از ماه ژانویه ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. عوامل بسیاری در این دستاورد مهم نقش داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به روند صعودی کلی بازار ارزهای دیجیتال به رهبری هیاهوی ETF بیت کوین و به طور کلی اشتهای بیش از پیش معامله‌گران برای ریسک‌پذیری در این بازار اشاره کرد.

نگرانی‌های ناشی از دامپ FTX نتوانست گاوهای سولانا را سست کند

نکته جالب این بود که رشد سولانا با فروش روزانه ۲۵۰ هزار تا ۷۵۰ هزار توکن SOL توسط واحد ورشکستگی صرافی FTX در طی دو هفته گذشته همزمان شده است.

فرایند فروش به خوبی پیش می‌رود و با سرعت فعلی، توکن‌های آنلاک شده آنها احتمالاً در عرض یک هفته تخلیه می‌شوند.

دادگاه ورشکستگی دلاور فروش ۵۵/۷۵ میلیون توکن SOL را در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ تأیید کرد. تأثیر محدود فروش‌ این توکن‌ها، به دلیل اینکه برخی از آنها واگذار شده و یا قفل هستند و همچنین با توجه به محدودیت فروش ۱۰۰ میلیون دلاری برای هر هفته، ترس اولیه سرمایه‌گذاران را به شور و شوق آنها برای ورود به بازار تبدیل کرده است.

به عنوان مثال، طبق گزارش CoinShares، وجوه متمرکز بر سولانا، از جمله فشارسنج‌هایی که برای سنجش جریانات نهادی در بازار سولانا به کار می‌رود، شاهد جریان‌ ورودی به ارزش ۱۰/۸۰ میلیون دلار در هفته منتهی به ۳ نوامبر بوده است.

جریان خالص نهادی در صندوق‌های کریپتویی
جریان خالص نهادی در صندوق‌های کریپتویی

هایپ پیرامون ETF بیت کوین به طور کلی یکی از دلایل اصلی روند صعودی قیمت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که منجر به افزایش قیمت BTC تا سطح ۳۸ هزار دلار شده است. اما سولانا بهترین عملکرد خود را در ۳۰ روز گذشته به ثبت رسانده است.

بهترین رمزارزها از لحاظ عملکرد ۷ روزه و ۳۰ روزه
بهترین رمزارزها از لحاظ عملکرد ۷ روزه و ۳۰ روزه

سود باز سولانا در کنار فاندینگ ریت افزایش پیدا می‌کند

سود باز قراردادهای آتی سولانا در تاریخ ۱۱ نوامبر به سطح چشمگیر حدوداً ۷۷۲ میلیون دلاری رسید که بالاترین سقف آن از نوامبر ۲۰۲۱، یعنی زمانی که قیمت این ارز دیجیتال رکورد ۲۶۰ دلاری خود را ثبت کرد محسوب می‌شود. سطوح بالای سود باز معامله‌گران نشان‌دهنده علاقه بیشتر آنها به بازار یک دارایی و افزایش نقدینگی بالقوه در بازار است.

سود باز قراردادهای آتی سولانا
سود باز قراردادهای آتی سولانا

در همین حین، افزایش سود باز سولانا همزمان با رشد نرخ تامین مالی یا همان فاندینگ ریت (Funding Rate) صورت گرفته است. فاندینگ ریت کارمزدی است که توسط یکی از طرف‌های قراردادهای دائمی در هر ۸ ساعت به طرف دیگر پرداخت می‌شود. فاندینگ ریت مثبت معمولاً به این معنی است که پوزیشن‌های لانگ (خریداران) در بازار غالب هستند، به عنوان مثال، آنها این کارمزد را به شورت‌ها (فروشندگان) پرداخت می‌کنند.

در اوایل این هفته، فاندینگ ریت سولانا به ۰/۰۳۵٪ در هر ۸ ساعت افزایش یافت. این نرخ تامین مالی نشان‌دهنده هزینه هفتگی ۰/۷۳۵٪ برای پوزیشن‌های اهرمی لانگ است که احساسات صعودی زیادی را در بازار منعکس می‌کند.

نرخ تامین مالی با وزن سود باز سولانا
نرخ تامین مالی با وزن سود باز سولانا

افزایش سود باز و فاندینگ ریت در کنار هم نشان‌دهنده اشتهای بیشتر سرمایه‌گذاران برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ اهرمی است.

به بیان ساده، اکثر معامله‌گران مشتقات پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قیمت سولانا ادامه پیدا کند.

تحلیل تکنیکال قیمت سولانا

رشد سولانا در این هفته به عنوان بخشی از بریک اوت صعودی آن در نظر گرفته می‌شود. قابل ذکر است که قیمت SOL دو هفته پیش از سد مقاومت مثلث صعودی خود عبور کرده بود.

نمودار قیمت هفتگی SOL/USD
نمودار قیمت هفتگی SOL/USD

اگر تغییر کف این مثلث صعودی با موفقیت انجام شود، هدف صعودی برای قیمت سولانا تا قبل از پایان سال در حدود ۹۰ دلار خواهد بود که ۵۰ درصد از سطوح فعلی آن بیشتر است.

با این حال، خرس‌ها به شاخص قدرت نسبی یا همان اندیکاتور RSI در تایم فریم هفتگی دل خوش کرده‌اند، که اکنون در بالاترین سطح اشباع خرید از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ قرار دارد.

نمودار قیمت هفتگی SOL/USD
نمودار قیمت هفتگی SOL/USD

بنابراین، در صورت ریزش قیمت به سمت خط روند بالایی این مثلث در نزدیکی ۳۰ دلار، ریسک اصلاح گسترده‌تر قیمت بیش از پیش می‌شود.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا