اخبار آلت کوین ها

آیا عملکرد قیمت سولانا در سال ۲۰۲۴ از اتریوم بهتر خواهد بود؟

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال خود را در آغاز یک بازار صعودی بالقوه می‌بیند، سرمایه‌گذاران نیز ممکن است با جمع‌آوری و انباشت آلت کوین‌ها خود را برای آن آماده کنند. با بررسی سولانا و اتریوم برای سال آینده متوجه می‌شویم که دلیل مهمی برای برتری عملکرد قیمت سولانا نسبت به اتریوم در بازار صعودی بعدی وجود دارد، اما موفقیت این پروژه در بلندمدت به رشد و رسیدگی به مسائل پایداری آن وابسته است.

به گزارش والکس و به نقل از finbold، روند مثبت و ملموسی در بازار پدیدار شده که در آن آلت کوین‌ها قدرت قابل‌توجهی به دست می‌آورند. چنین چیزی اخیراً با عبور شاخص قدرت آلت کوین‌ها (مارکت کپ کل بازار به جز بیت کوین) از میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای (SMA) نیز مشهود است که احساسات مثبت‌تر از گذشته سرمایه‌گذاران نسبت به ارزهای دیجیتال جایگزین را نشان می‌دهد.

عبور شاخص آلت کوین‌ها از سد میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای
عبور شاخص آلت کوین‌ها از سد میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای

به گفته InvestAnswers، یکی از تحلیلگران برجسته ارزهای دیجیتال، انتظار می‌رود در فاز بعدی گسترش بازار، مارکت کپ سولانا (SOL) به ۱۰ درصد مارکت کپ اتریوم (ETH) برسد.

با استناد بر گفته‌های این تحلیلگر، با فرض اینکه قیمت اتریوم در بازار صعودی بعدی از مرز ۸ هزار دلار عبور کند و اگر مارکت کپ سولانا برابر با ۱۰ درصد ارزش بازار اتریوم باشد – چیزی که در گذشته نیز به آن دست پیدا کرده – این به معنای هدف قیمتی ۲۳۱ دلاری برای SOL خواهد بود. در این حالت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) سولانا تقریباً ۲۷۸ درصد از قیمت فعلی ۶۱/۰۲ دلاری آن می‌شود. ROI معیاری برای سنجش سودآوری یک سرمایه‌گذاری است و با تقسیم سود خالص سرمایه‌گذاری بر هزینه صورت گرفته برای آن بدست می‌آید.

اکوسیستم دیفای (DeFi) سولانا چند روز پیش به نقطه عطف مهمی دست پیدا کرد و ارزش کل قفل شده (TVL) آن به یک سقف سالانه جدید و بیش از ۶۵۵ میلیون دلاری رسید. این امر نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه ۲۱۱ درصدی ارزش کل قفل شده این پلتفرم نسبت به اول ژانویه سال جاری است. در آن تاریخ TVL سولانا برابر با ۲۱۰/۴۷ میلیون دلار بود.

علاوه بر این، سولانا از سرعت تراکنش بسیار بالایی برابر با ده‌ها هزار تراکنش در ثانیه (TPS) برخوردار است که از ۱۵ تراکنش بر ثانیه اتریوم بسیار فراتر می‌رود. این امر سولانا را به گزینه‌ای مطلوب برای برنامه‌هایی که خواهان توان عملیاتی بالا هستند، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه (توکن NFT) تبدیل می‌کند.

سولانا به مارکت کپ جدیدی می‌رسد؟

InvestAnswers همچنین در یک سناریوی خوش‌بینانه‌تر از احتمال رسیدن مارکت کپ سولانا به ۲۰ درصد از ارزش بازار اتریوم صحبت می‌کند و می‌گوید که چنین چیزی غیرممکن نیست.

به گفته این کارشناس کریپتو، اگر سولانا به این نقطه عطف دست پیدا کند، مارکت کپ آن در حدود ۱۹۲ میلیارد دلار خواهد بود.

با در نظر گرفتن مارکت کپ بالقوه ۱۹۲ میلیارد دلاری و مقادیر توکن سولانا، این امر به معنای قیمت ۴۵۳ دلار به ازای هر SOL است که منجر به بازگشت سرمایه حدوداً ۶۴۲ درصدی نسبت به قیمت فعلی ۶۱/۰۲ دلاری آن می‌شود.

قیمت فرضی سولانا
قیمت فرضی سولانا

InvestAnswers تاکید می‌کند که سولانا در گذشته توانسته از این آستانه ۱۰ درصدی عبور کند.

این تحلیلگر نموداری را ارائه کرده که پتانسیل رشد سولانا را نشان می‌دهد. در این نمودار خط زرد ۱۰ درصد مارکت کپ اتریوم را مشخص می‌کند و خط آبی نشان‌دهنده عبور قیمت سولانا از این سقف مهم در اکتبر ۲۰۲۱ است.

مقایسه مارکت کپ سولانا و اتریوم
مقایسه مارکت کپ سولانا و اتریوم

کتی وود سرعت و کارایی سولانا را تمجید می‌کند

کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل ARK Invest (NYSEARCA: ARKK) شبکه سولانا را به دلیل کارایی و مقرون به صرفه بودن آن تمجید کرد و قیمت SOL یک روز پس از صحبت‌های او به سقف سالانه (YTD) جدیدی رسید.

عملکرد یک ماهه قیمت سولانا
عملکرد یک ماهه قیمت سولانا

وود طی مصاحبه‌ای با CNBC در تاریخ ۱۵ نوامبر، شبکه سولانا را به عنوان یک زیرساخت مهم در گستره اکوسیستم بلاک چین توصیف کرد.

او از عملکرد این آلت کوین در شرایط اخیر بازار ابراز رضایت کرد و اظهار داشت که سولانا «کار خود را واقعاً به خوبی انجام داده است».

او با ترسیم یک مقایسه تاریخی بین بیت کوین و اتریوم گفت:

اتریوم در آن روزها به این دلیل ایجاد شد که می‌خواست به جایگزینی سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین تبدیل شود. به طور مشابه، سولانا نیز به توسعه خود ادامه می‌دهد چرا که حتی از اتر هم سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

وود سولانا را به دلیل سرعت و کارایی آن در مقایسه با شبکه اتریوم تمجید می‌کند، اما پیش‌بینی پتانسیل رشد این پروژه همچنان چالش‌برانگیز است. سولانا به نسبت یک پروژه نوپا محسوب می‌شود و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آینده آن نقش دارند.

مقایسه فاندامنتال سولانا با اتریوم

الگوریتم اجماع اثبات تاریخ (PoH) ابداع‌شده توسط سولانا بواسطه یک رکورد قابل اعتماد از رویدادهای قبلی برای رسیدن به اجماع در کل شبکه استفاده می‌کند. این رویکرد سولانا را قادر می‌سازد تا ده‌ها هزار تراکنش را در ثانیه و با کارمزد بسیار کمی انجام دهد. اجماع اثبات تاریخ، این اکوسیستم را برای برنامه‌هایی که خواهان توان عملیاتی بالایی هستند، ایده‌آل می‌سازد.

از سوی دیگر، مهاجرت اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) که تحت عنوان «ادغام اتریوم (The Ethereum Merge)» شناخته می‌شود، گام مهمی در نقشه راه اتریوم بوده است.

این ادغام مصرف انرژی اتریوم را تا ۹۹/۹۵ درصد کاهش داده و یکی از مشکلات دیرینه سیستم‌های بلاک چینی مبتنی بر اثبات کار را برطرف می‌کند، اما در زمینه حل مسئله پردازش تنها ۱۵ تراکنش در ثانیه و هزینه‌های بالای این شبکه ناتوان است.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از بنیانگذاران Solana Labs، معتقد است که ادغام کمترین تأثیر را بر بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم بر اساس تعداد تراکنش‌ها و کاربران دارد.

او در مصاحبه‌ای با Bloomberg Technology در تاریخ ۲۱ سپتامبر گفت:

ادغام اتریوم واقعاً مقیاس‌پذیری این شبکه را بهبود نمی‌بخشد. وقتی تعداد تراکنش‌های سولانا را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که این شبکه تراکنش‌های روزانه بیشتری را نه تنها از اتریوم، بلکه نسبت به تمام بلاک‌چین‌های دیگر ساخته‌شده بر روی پلتفرم اتریوم از نظر برنامه‌ها و کاربران پردازش می‌کند. بنابراین من فکر می‌کنم اتریوم برای بهبود مقیاس‌پذیری خود راه درازی در پیش دارد.

اتریوم قصد دارد برای پرداختن به مشکلات مقیاس‌پذیری، از شاردینگ (Sharding) و رول آپ‌ دانش صفر (zkrollup) استفاده کند. به گفته بنیاد اتریوم، این رویکرد به طور چمشگیری بار روی بلاک چین اصلی را کاهش می‌دهد و پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها و اعمال هزینه‌های کمتر را امکان‌پذیر می‌کند. اما به گفته بنیاد اتریوم، سال‌های زیادی تا دست یافتن به این مهم باقی مانده است.

برخی افراد نیز در مورد اکوسیستم سولانا نگران هستند و پایداری و انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت آن را زیر سوال می‌برند. در حالی که جامعه توسعه‌دهندگان این شبکه در حال رشد است، اما هنوز از اکوسیستم جاافتاده توسعه‌دهندگان و پروژه‌های اتریوم فاصله زیادی دارد.

سولانا از نظر سرعت تراکنش و مقیاس‌پذیری نسبت به اتریوم برتری دارد و به عنوان یک گزینه جذاب برای پروژه‌هایی با تقاضای توان عملیاتی بالا محسوب می‌شود. در حالی که اتریوم روی رفع این محدودیت‌ها کار می‌کند، اما ممکن است چندین سال طول بکشد تا به همان سطح عملکرد سولانا برسد. این عبارت ممکن است دلیل اصلی برتری سولانا نسبت به اتریوم در بازار گاوی بعدی باشد، اما موفقیت این پروژه در بلندمدت به توانایی آن در رشد و رسیدگی به مسائل پایداری شبکه بستگی دارد.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
finbold.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا