NFT

NFT چه سودی برای صنعت موسیقی دارد؟ tokenizing حق امتیاز موسیقی چیست؟

NFT یکی از موضوعات جذاب سال‌های اخیر بوده که غالباً از سوی کاربران کریپتو به عنوان تصاویر دیجیتال مبتنی بر بلاکچین شناخته می‌شود. اما ان اف تی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد. برای مثال نقش NFT در صنعت موسیقی به سرعت در حال گسترش است و هنرمندان بسیاری در سراسر جهان از این فناوری نوظهور برای ارائه آثار هنری خود استفاده می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم  که nft چیست و چه تاثیری در صنعت موسیقی دارد.

Nft موسیقی چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که نمی‌توانند با کالاهای مشابه یا هر دارایی دیجیتال دیگری جایگزین شوند. در نتیجه هر NFT منحصر به فرد است. خرید و فروش nft بر بستر فناوری بلاکچین امکان‌پذیر می‌شود. بلاکچین یک دنباله دیجیتال رمزنگاری شده را برای تایید تراکنش از فروشنده به خریدار ثبت می‌کند و حقوق مالکیت انحصاری برای خریدار جدید کدگذاری می‌شود. بنابراین توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد ان اف تی، روی بلاکچین ثبت می‌شوند. استفاده از فناوری بلاکچین در ایجاد گواهی‌های مالکیت دیجیتال برای دارایی‌های فیزیکی از جمله آثار هنری کلکسیونی در حال گسترش است. ان اف تی‌ها را می‌توان به هر دارایی دیجیتال یا فیزیکی مرتبط کرد تا مدرکی مبنی بر مالکیت به خریدار ارائه شود. این دارایی می‌تواند یک ویدیو، تصویر یا هر فایل رسانه‌ای دیگری باشد که فکرش را بکنید.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست؟

یک NFT موسیقی به یک قطعه موسیقی مرتبط است که می‌تواند به صورت تک آهنگ، آلبوم یا حتی یک موزیک ویدئو باشد. به عبارت دیگر، ترکیب ایجاد شده با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری است که الگوهای قابل ویرایش یا ویژگی‌های تصادفی را به یک قطعه الحاق می‌کند. علاوه بر این، NFT در صنعت موسیقی می‌تواند به چیزهایی در حواشی آن مانند بلیط کنسرت یا کاور آلبوم نیز مرتبط شود. به عنوان مثال، یک NFT موسیقی ممکن است شامل یک فایل PDF حاوی اشعار آهنگ یا پیامی از هنرمند اثر باشد که در یک قالب متنی نشان داده می‌شود.

ان اف تی موسیقی در مقابل جریان پخش صنعت موسیقی

ان اف تی موسیقی چیست

NFT های موسیقی در نگاه اول می‌توانند بی فایده به نظر برسند. اصلا چرا باید موسیقی را بخرید وقتی می‌توانید به آن گوش دهید! با این حال در پلتفرم‌های موسیقی تنها حق گوش دادن به آهنگ را خریداری می‌کنید و کاربر دسترسی به محتوای آن نخواهد داشت. در مقابل NFT های موسیقی علاوه بر اینکه به خریدار اجازه می‌دهند به آهنگ گوش دهد، مالکیت فایل را نیز از طریق NFT به او اعطا می‌کنند. بنابراین NFT در صنعت موسیقی جایگزینی برای پلتفرم‌های موسیقی است.

عوامل متعددی بر ارزش یک قطعه هنری یا NFT در صنعت موسیقی تاثیرگذار است: مانند قیمت اولیه، محبوبیت و تقاضا. به طور کلی مالکیت کالاهای منحصربه‌فرد و اصلی می‌تواند ارزش افزوده در پی داشته باشد. سرمایه‌گذاری روی NFTهای موسیقی نیز ممکن است در صورت شهرت سازنده اثر ارزش بیشتری پیدا کند. در عین حال داشتن ارتباط نزدیک با یک هنرمند ممکن است برای افراد خاصی ارزش بیشتری داشته باشد. ممکن است افرادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی کار هنرمند خاصی باشند که امیدوارند در آینده شهرت پیدا کند.

انواع ان اف تی موسیقی

انواع NFT در صنعت موسیقی

امروزه چند نوع NFT در صنعت موسیقی وجود دارد که هر کدام با سطح دسترسی انحصاری متفاوتی همراه هستند. هنرمند می‌تواند هر کدام را برای انتشار اثرش انتخاب کند.

  • ۱/۱ NFT: این nft به عنوان یک کالای واحد و منحصر به فرد صادر شده است. در نتیجه کاملا انحصاری است و تنها یک نسخه از آن وجود دارد. NFT 1/1 به دلیل نادر بودن معمولاً دارای قیمت بالاتری نسبت به نسخه‌های دیگر nft است.
  • نسخه باز (Open edition): ان اف تی نسخه باز دارای تعداد نامحدودی برای انتشار است. با این حال، بسیاری از نسخه‌های باز فقط برای دوره‌های معینی در دسترس هستند و پس از پایان زمان تعیین شده هیچ نسخه جدیدی از آن ساخته نمی‌شود.
  • نسخه محدود (Limited edition): ان اف تی نسخه محدود به تعداد نسخه‌های از پیش تعریف شده منتشر می‌شود. به عبارت دیگر، تعداد محدودی از این nft در صنعت موسیقی در دسترس هستند. بسیاری از این مجموعه‌ها به ۱۰ هزار نسخه محدود شده است.

مزیت استفاده از nft در صنعت موسیقی برای هنرمندان

هنرمندان ان اف تی موسیقی

فناوری Web3 به ویژه NFTهای موسیقی، پتانسیلی انقلابی در اقتصاد صنعت موسیقی و تغییر مدل فعلی آن دارند. در ادامه برخی مزایای ورود nft به موسیقی برای هنرمندان را مرور می‌کنیم:

کسب درآمد عادلانه

ظهور پلتفرم‌های استریم با دسترسی آسان، عصر طلایی برای طرفداران موسیقی بوده است. اما در مقابل به قیمت حذف سازندگان مستقل  که رگ حیاتی این صنعت هستند تمام شده است. در حال حاضر، هنرمندان هنگام امضای قرارداد، کنترل اثر خود را به پلتفرم‌های پخش واگذار می‌کنند و تشخیص اینکه در نهایت اثرشان کجا توزیع می‌شود، غیرممکن است. هنرمندان صنعت موسیقی در نهایت حدود ۱۲ درصد درآمد پخش آنلاین موسیقی خود را بدست می‌آورند. برای مثال اسپاتیفای یک شرکت ۴۳ میلیارد دلاری است، اما ۷۵۰۰ هنرمند فعال در آن سالانه فقط حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار درآمد دارند. در حالی که NFT ها می‌توانند تضمین کنند نوازندگان برای هنر خود دستمزد عادلانه‌ای دریافت می‌کنند. در هر صورت پرداختی اسپاتیفای با ۰.۰۰۳۲ دلار به ازای هر استریم، نسبت به کسب درآمد از nft، سود کمتری خواهد داشت.

ارتباط مستقیم با بازار هدف

برای فروش و توزیع NFT از بازارهای آنلاین استفاده می‌شود. هر بار که NFT در این بازارها خرید و فروش می‌شود، دارندگان NFT به طور خودکار از هنرمند اصلی حق امتیاز دریافت می‌کنند و این روند می‌تواند ادامه یابد. اگرچه اولین کارکرد پلتفرم‌های nft خرید و فروش و تجارت است، اما ارتباط هنرمند و هوادار از طریق همین پلتفرم‌ها و سازمان‌های غیرمتمرکز مانند Friends With Benefits ،SongCamp و Zora امکان‌پذیر می‌شود و هنرمندان توسط این پلتفرمها پایگاه هواداری منحصربه‌فرد خود را راه‌اندازی می‌کنند.

کنترل مالکیت اثر هنری

NFT در صنعت موسیقی به نوازندگان و هنرمندان اجازه می‌دهد تا مالکیت آثار خود را از همان ابتدا حفظ کرده و توزیع و فروش اثر خود را شخصا کنترل کنند. هنرمندان می‌توانند یک قیمت ثابت برای NFT خود تعیین و یا طی حراج، NFT خود را با مبلغ زیادی به فروش برسانند. علاوه بر این، امکان این وجود دارد که هر بار که NFT موسیقی به یک دارنده جدید فروخته می‌شود، حق امتیاز دریافت شود. همه اینها امکان پذیر می‌شود زیرا متادیتای NFT حاوی سابقه مالکیت است.

مزیت ان اف تی برای مخاطبان موسیقی

کاربرد NFT در موسیقی

هنرمندان امکانات محدودی برای آشنایی با طرفداران خود دارند. حتی اگر به تعداد فالورهای خود در شبکه اجتماعی مانند ساندکلود نگاه کنند، نمی‌دانند چه کسی پشت این ارقام است و چگونه رفتار می‌کند. nft در هنر می‌تواند رابطه بین هنرمندان و مخاطبانشان را متحول کنند.

  • هیچ توزیع‌کننده یا پلتفرم رسانه‌ اجتماعی امکان تراکنش مستقیم بین هنرمندان و کسانی که به اثر آنها گوش می‌دهند را ندارند. اما NFT در صنعت موسیقی به هنرمندان این امکان را می‌دهند که مستقیماً با طرفداران خود تعامل داشته باشند و تقریباً تمام درآمد خود را به صورت شخصی حفظ کنند.
  • هواداران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مختلف، با کمک‌های مالی حمایت خود را به اثر هنرمند محبوبشان نشان دهند.
  • امکان تعامل نزدیکتر هواداران با هنرمند محبوبشان وجود دارد. به عنوان مثال، دارندگان توکن ۳LAU می‌توانند در آهنگ جدید این گروه همکاری کنند.
  • در برخی موارد از جمله ان اف تی‌های مینت شده در پلتفرم رویال، NFT های موسیقی مالکیت درصدی از یک آهنگ یا حق امتیازی از آن آهنگ مثل حق پخش، فروش، ضبط یا… را به خریدار واگذار می‌کنند. با NFT های رویال، دارندگان بخشی از حق امتیاز خدمات پخش را دریافت می‌کنند. از طریق این نوع مالکیت مشترک، NFT های موسیقی می‌توانند به موازات موفقیت یک هنرمند یا آهنگ ارزش‌گذاری شوند.

بازارهای NFT موسیقی

بازار ان اف تی موسیقی

اکثر نوازندگان ترجیح می‌دهند آثار خود را به جای پلتفرم‌هایی مانند اوپن سی (opensea)، بر روی پلتفرم‌های تخصصی موسیقی عرضه کنند. برای خرید یک nft موسیقی در این بازارها باید کیف پول دیجیتال را به اکانت خود متصل کنید و ارز دیجیتال متناسب با بازار را در کیف پول خود ذخیره داشته باشید. در ادامه برخی پلتفرمهای فعال در زمینه NFT موسیقی را معرفی کرده‌ایم:

Catalog: ترکیبی از یک سرویس استریم و بازار nft در صنعت موسیقی است. در کاتالوگ، هنرمندان می‌توانند قطعه‌ای را به آرشیو موسیقی آن اضافه کنند. سپس طرفداران می‌توانند با شرکت در یک حراجی و ارائه پیشنهاد آن قطعه را خریداری کنند. این پلتفرم منحصراً یک بازار ۱/۱ است، به این معنا که یک مکان عالی برای جمع آوری موزیکهای منحصر به فرد از هنرمندان مورد علاقه شماست.

Sound.xyz: این پلتفرم صنعت پخش را با مینت ان اف تی ها ترکیب می‌کند و هنرمندان می‌توانند یک بخش شنیداری برای انتشار آهنگ‌های جدید را، در کنار یک سری NFT‌های نسخه باز یا محدود راه‌اندازی کنند. Sound.xyz به تک آهنگ‌ها محدود نمی‌شود، بلکه میزبان پروژه‌های کامل و حتی میکس‌هایی است که هنرمندان مختلف را در آن حضور دارند.

Async Music: در Async Music، هنرمندان می‌توانند موسیقی را به روشی پویا برش دهند و هر آهنگ را در لایه‌های جداگانه و در چندین نسخه مختلف آپلود کنند. در نهایت طرفداران می‌توانند لایه‌های خاصی را قطعه به قطعه جمع‌آوری کنند تا یک آهنگ اصلی تکمیل شود.

Mint Songs: یکی از پلتفرم‌های اختصاصی NFT در صنعت موسیقی Mint Songs نام دارد که هدف اصلی آن کمک به هنرمندان برای ایجاد درآمد پایدار از کار هنری است. این پلتفرم نیازی به دعوت نامه ندارد. در نتیجه طیف گسترده‌ای از هنرمندان در آن حضور دارند و مکانی عالی برای حمایت هنرمندان مبتکر است. این پلتفرم بر بستر شبکه پالیگان اجرا می‌شود که با هزینه‌های تراکنش پایین در دسترس عموم قرار دارد.

Royal: رویال به صاحبان NFT حق  آهنگ‌های  فروخته شده در این پلتفرم را می‌دهد. این بدان معناست که کسانی که NFT رویال را جمع آوری می‌کنند، می‌توانند بخشی از حق امتیاز تولید شده توسط آن آهنگ را در پلتفرم‌های پخش سنتی  مانند Spotify ،Apple و غیره دریافت کنند. کاربران می‌توانند علاوه بر ارز دیجیتال، NFTها را با استفاده از کارت اعتباری خریداری کنند که یک ویژگی منحصر به فرد است.

OneOf: این پلتفرم در حال حاضر بسیار مدیریت شده است و امکان مینت مستقل را نمی‌دهد. به همین دلیل به عنوان بستری برای دراپ‌های NFT سطح بالا عمل می‌کند. Objkt و Kalamint نیز به بازارهای کاملی برای تجارت NFT در بلاکچین Tezos تبدیل شده‌اند و مکانی عالی برای یافتن NFT‌های موسیقی هستند.

چشم‌انداز آینده NFT در صنعت موسیقی

NFT ها مسیر جدیدی را برای کسب درآمد برای هنرمندان گشوده‌اند. هنرمندان برای دستیابی به سرمایه‌گذاران و مجموعه‌داران جدید، می‌توانند کالکشن‌های ان اف تی ها را بسازند. با توجه به اینکه NFTهای موسیقی، ممکن است شامل آهنگ، آلبوم، موسیقی، اشعار، صدا و حتی فرمت‌های JPG و GIF باشد، هنرمندان می‌توانند موسیقی را با هنر دیجیتال ترکیب کرده و آثار هنری منحصر به فردی تولید کنند. همانطور که هنرمندان شناخته شده بیشتری راه خود را به بازار NFT باز می‌کنند، بدون شک در آینده شاهد رشد روزافزون اکوسیستم NFT موسیقی خواهیم بود. با این حال در موسیقی Web3 برخلاف صنعت موسیقی سنتی، زمینه‌هایی برای پیشرفت همه افراد، از مبتدی تا حرفه‌ای وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
عبداله
عبداله
1 ماه قبل

سلام سوالم شاید به خاطر بی تجربه بودن اشکال داشته باشه که خودم اشکالش ندونم ولی به هر حال میپرسم، امکان داره آهنگی که من به عنوان یه فرد بی نام و نشان تبدیل به nft کردم و تحت مالکیتم در اومده را یکی دیگه صدای آهنگم ضبط کنه و دوباره به نام خودش آهنگ تبدیل به nft کنه؟ به نظرم بعید نیست

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  عبداله

سلام
بله؛ این مساله برای NFT های ناشناخته ممکن است اتفاق بیوفتد.

عبداله
عبداله
1 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

خیلی ممنونم از پاسخ شما

دکمه بازگشت به بالا