NFT

PFP NFT چیست؟ نمایش مالکیت NFT با عکس‌های پروفایلی

مجموعه PFP NFT دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که معمولاً به عنوان عکس پروفایل به کار می‌روند. این ان اف تی‌ها به تعداد محدودی فروخته می‌شوند و هر کدام از نظر طراحی، رنگ یا سایر ویژگی‌ها به نوعی منحصر به فرد هستند. یکی از مزایای کلیدی PFP NFT نادر بودن آن‌هاست. این نوع عکس‌های پروفایلیِ کمیاب نه تنها توسط جامعه ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، بلکه توسط افراد مشهور و شرکت‌های سراسر دنیا نیز پذیرفته شده‌اند. در این مقاله، با ماجرای پیدایش و داستان وایرال شدن آن‌ها آشنا خواهیم شد. همچنین، دلیل محبوبیت و جایگاه آن‌ها در میان کاربران کریپتو و شرایط کنونی و آینده به همراه مزایا و معایب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با PFP NFT 

PFP یا همان Profile Picture (عکس پروفایلی) یک عبارت شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی است. این اصطلاح به انواع خاصی از ان اف تی اشاره دارد که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به عنوان تصویر پروفایل انتخاب می‌شوند.

این تصاویر به طور معمول به شکل یک پرتره سر و شانه هستند که یک حیوان، انسان یا زامبی را نشان می‌دهند. PFP NFTها معمولاً از مجموعه‌ای تصادفی از ویژگی‌ها تشکیل شده‌اند که سطوح نادر بودن آن‌ها متفاوت است. رنگ، کلاه، عینک آفتابی و چند ویژگی دیگر چند نمونه از این ویژگی‌ها هستند. منحصر به فردترین ویژگی‌های یک PFP می‌تواند ارزش آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، تنها ۹ مورد Alien CryptoPunk وجود دارد و هر کدام به قیمت ده‌ها میلیون دلار فروخته شده‌اند.

برای ساخت PFPها با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ یا Blender لایه‌ها ایجاد می‌شوند. سپس، از پلتفرم‌هایی مانند HQNFTS یا Hashlips برای تولید بی‌نهایت ان اف تی‌های PFP متنوع و منحصر به فرد استفاده می‌شود.

معمولاً، PFP NFTها کالکشنی از ۱۰۰۰، ۱۰۰۰۰ یا تعداد بیشتری با ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. ان اف تی‌های PFP را می‌توان از وب سایت کالکشن ان اف تی مینت کرد یا اینکه در مارکت پلیس NFT مانند OpenSea یا Magic Eden خریداری کرد. پس از خرید، توکن در کیف پول ارز دیجیتال کاربر مانند MetaMask یا Phantom  یا در صفحه پروفایل کاربر در مارکت پلیسی که دارایی را از آن خریداری کرده است ظاهر می‌شود.

اینفوگرافیک PFP NFT

تاریخچه NFT‌ PFP

ایده ان اف تی‌هایی که آواتارهای دیجیتال را نشان می‌دهند از پروژه‌ای به نام CryptoPunks آغاز شده است که توسط مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. شرکت آن‌ها، Larva Labs، هزاران تصویر هنری پیکسلی (Pixel Art) را به صورت تصادفی از پانک‌ها (افرادی با استایل و پوشش خاص) ایجاد کرده است.  با استفاده از توکن‌های اتریوم برای نشان دادن مالکیت آن‌ها به بازار عرضه کرد. این پانک‌ها شخصیت‌های سرگرم‌کننده‌ای داشتند که مالکان می‌توانستند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. موجودی و طرح‌های پانک‌ها برای همیشه ثابت است؛ برخی از طرح‌ها تکراری هستند، برخی دیگر بارها در سراسر کالکشن ظاهر می‌شوند. با ارزش‌ترین و کمیاب‌ترین‌ها کاملاً منحصر به فرد هستند.

در ابتدا، این نوع ان اف تی‌ها فقط توکن‌های استاندارد ERC-20 با یک سری تنظیمات بودند. پروژه کریپتوپانک به هموار کردن راه برای یک توکن استاندارد ان اف تی به نام ERC-721 کمک کرد که عملکرد ان اف تی‌ها را از دیگر توکن‌های کریپتو متفاوت می‌کند.

موفقیت کریپتوپانکس الهام‌بخش ایجاد پروژه‌های دیگر شد. هال و واتکینسون پروژه Meebits را ساختند. این ان اف تی‌ها شخصیت‌های سه بعدی بودند که مانند کریپتوپانک‌ها منحصربه‌فرد و قابل معامله‌اند.

قیمت کف (Floor Price)  کریپتوپانکس در آوریل ۲۰۲۲ حدود ETH 62 بوده است. به این معنی که ارزان‌ترین NFT که می‌توانستید از این کالکشن خریداری کنید بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار قیمت داشته است. قیمت Meebits در مقایسه کمتر است، اما همچنان نمی‌توان با کمتر از ۲.۹۶ اتر یکی از آن‌ها را به‌دست آورد.

کلکسیونرهای NFT خیلی زود شروع به استفاده از کاراکترهای کریپتوپانک خود به عنوان تصاویر پروفایل توییتر و دیسکورد کردند. مقبولیت گسترده‌ پانک‌ها مدتی طول کشید، اما این عکس‌های پروفایل با جذب افراد مشهور محبوبیت زیادی پیدا کردند. پروژ‌ه‌های متعدد PFP از جمله میمون‌های کسل (Bored Apes) در نتیجه محبوبیت بسیار زیاد کریپتو پانک‌ها پدید آمدند.

کاربردهای NFT PFP

 PFP در درجه اول بر این واقعیت متمرکز است که هر ان اف تی یک آواتار است و می‌تواند به عنوان نام مستعار اینترنتی یک فرد به جای عکس شخصی استفاده شود. علاوه بر هنر دوبعدی، یک NFT را می‌توان به طیف گسترده‌ای از انواع دیگر ابرداده (Metadata) مرتبط کرد.

به عنوان مثال، متاورس‌های مبتنی بر بلاکچین مانند The Sandbox، Otherside و Decentraland زمین‌های مجازی را به عنوان ان اف تی می‌فروشند. با این حال، PROOF Collective توکن‌های غیرمثلی را برای فروش عرضه کرده است که اثر هنری ارائه نمی‌دهند، در عوض به عنوان کارت عضویت برای دسترسی به برخی مزایا عمل می‌کنند.

مالکیت یک NFT PFP معمولاً به افراد امکان می‌دهد تا به انجمن‌های PFP DAO، تخفیف‌ها و سایر پیشنهادهایی که ممکن است این پروژه داشته باشد دسترسی داشته باشند.

موارد استفاده دیگر شامل بازی، دسترسی به سرور انحصاری دیسکورد، مدیریت و تعامل با مخاطب، کارت عضویت برای باشگاه‌های انحصاری و ادغام با فناوری‌های دیگر مانند AR/VR است. برخی از پروژه‌های PFP به کاربران امکان دسترسی به منابع متاورس را نیز می‌دهند. نقش ان اف تی‌ها در پروژه‌های PFP به برندها این امکان را می‌دهد تا پایگاه‌ مشتریان جدیدی بسازند و اعتبار خود را باز تعریف کنند.

پروژه‌های برتر PFP NFT

حتی با وجود صدها پروژه ان اف تی، این تعداد جزو ۱ درصدی هستند که همچنان در سرتاسر اکوسیستم NFT (به دلایل مختلف) سرتیتر خبرها مانده‌اند:

۱.  CryptoPunks

۲.  Bored Ape Yacht Club 

۳.  Cool Cats

۴.  Doodles

۵.  Moonbirds                          

کالکشن کارت عضویت باشگاه خصوصی

چرا PFP NFTها مهم هستند؟

NFT‌های PFP اغلب اولین چیزی هستند که وقتی به یک توکن غیرمثلی فکر می‌کنیم به ذهن می‌رسند. آن‌ها نقطه شروعی برای این بازار به شمار می‌روند.

استفاده از PFP NFT به هر دلیلی که باشد، یک دارایی جدی می‌رسد- پذیرش آن‌ها از سوی افراد مشهوری مانند جی زی (Jay-Z) و اسنوپ داگ (Snoop Dogg) و شرکت‌هایی مانند ویزا (Visa) که صدها هزار دلار برای خرید آن‌ها هزینه می‌کنند، این روند را به جریان اصلی تبدیل کرده است.

دلایل محبوبیت و مزایا و معایب NFTهای PFP برای مالکان

نگهداری کالکشن‌هایPFP برای اعضا چندین مزیت کلیدی دارد:

  • مالکیت اثر هنری و حقوق معنوی
  • قرعه‌کشی و تخفیف برای مالکان
  • مکان‌های انحصاری آنلاین
  • وجود کالاهایی به تعداد محدود
  • رویدادهای دنیای واقعی
  • NFTهای رایگان
  • ایجاد DAOها
  • امکان رأی دهی در DAO

در کنار تمام مزایای ذکر شده، شاید تنها چالش این نوع ان اف‌ تی‌ها قیمت بالای آن‌ها باشد که همه توانایی خریدشان را ندارند.

آینده NFTهای PFP

در میان PFP NFTها کالکشن‌های Bored Ape Yacht Club، کریپتوپانکس و Mutant Ape Yacht Club میلیاردها دلار از حجم معاملات این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که، جایگاه ان اف تی‌های شخصیت‌های بازی در اختیار Axie Infinity است که پرمعامله‌ترین کالکشن از نظر حجم معاملات است.

با این اوصاف، آینده‌ توکن‌های PFP چگونه است؟ به گفته برخی، این آواتارها فقط یک ترند گذرا هستند که در نهایت جای خود را به ان اف تی‌های کاربردی مانند کارت‌های عضویت، بازی‌های بلاکچین، املاک مجازی در متاورس و سایر اشکال ارز مجازی خواهند داد. با این حال، برخی PFPها در حال حاضر به عنوان نشان عضویت در یک باشگاه انحصاری عمل می‌کنند. دارندگان Bored Ape Yacht Club NFT افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و مدونا هستند و به رویدادهایی مانند Ape Fest دسترسی دارند.

PFP‌ها می‌توانند در طول زمان تغییر کنند. کالکشن‌های‌های جدید متعددی همچنان به بازار سرازیر می‌شوند و در عین حال ویژگی‌های بدیعی را معرفی می‌کنند.

در نتیجه، ان اف تی‌های PFP شکل جدید و هیجان‌انگیزی از دارایی دیجیتال هستند که ترکیبی منحصر به فرد از نادر بودن، تأیید مالکیت، کامیونیتی و روشی جدید برای تعامل و مدیریت با مخاطبان را ارائه می‌دهند. PFP NFT برای یک کلکسیونر، سرمایه‌گذار یا صرفاً فردی که می‌خواهد بخشی از یک جامعه باشد، یکی از مواردی است که می‌تواند مورد توجه باشد. شما تا کنون این دارایی‌ها را در کیف پول خودتان داشته‌اید؟ چه نظری درباره این مجموعه NFT دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
nasdaq.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا