مقالات ارز دیجیتال

مقایسه اتریوم و سولانا؛ بررسی شباهت و تفاوت اتریوم با سولانا

مقایسه اتریوم (Ethereum) و سولانا (Solana) به معامله‌گران کمک می‌کند تا فرصت‌های برتر سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند. سولانا و اتریوم دو بلاک چین مهم و شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. هر دو شبکه‌های اتریوم و سولانا دارای اکوسیستم‌های گسترده و ویژگی‌های بسیار خاصی هستند که باعث شده بین معامله‌گران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی به دست آورند. بررسی تفاوت اتریوم با سولانا کمک می‌کند تا معامله‌گران با آگاهی بهتری نسبت به انجام معامله با این ارزهای دیجیتال اقدامات لازم را انجام دهند.

آشنایی با اتریوم و ویژگی‌های آن

اتریوم به عنوان یک ارز دیجیتال مطرح از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردار است. این ارز دیجیتال به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های غیرمتمرکز را با کمک قراردادهای هوشمند همه جانبه، بسازند.

اتریوم توسط یک فرد روسی با نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد و به صورت رسمی در سال ۲۰۱۵ فعالیت اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال آغاز شد. هدف از خلق اتریوم فراهم کردن بستر مناسبی برای انجام کلیه فعالیت‌های مالی بود تا واسطه‌ها حذف شوند.

مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که بلاک چین اتریوم می‌تواند برای توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و همچنین برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده شود. اتریوم با ارائه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تخصصی و تضمین امنیت آن‌ها می‌خواهد نیاز کاربران خود را برطرف کند.

ارز دیجیتال اتریوم برای مقایسه با سولانا

دارایی اصلی بلاک چین اتریوم، اتر (ETH) نام دارد. هزینه‌های گس (Gas) نیز مبالغی هستند که برای انجام تراکنش‌های موفق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم پرداخت می‌شوند. برای این پرداخت‌ها از اتر استفاده می‌کنند. در حال حاضر نیز اتریوم در حال انتقال به اثبات سهام (Proof Of Stake) است. این موضوع تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های شبکه به همراه دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های اتریوم به شرح زیر هستند:

  • با اتریوم پرداخت‌های مالی به صورت همتا به همتا صورت خواهند گرفت.
  • مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که اتریوم برای حریم خصوصی کاربران اهمیت زیادی قائل است و از شما اطلاعات شخصی را دریافت نمی‌کند.
  • واسطه‌هایی مانند: نهادهای مالی، سازمان‌ها و نهادهای متمرکز در اتریوم حذف می‌شوند.
  • اتریوم غیرمتمرکز است و همین ویژگی مانع از سانسور آن می‌شود.
  • در پلتفرم اتریوم اپلیکیشن‌ها به صورت دائمی می‌توانند توسعه پیدا کنند.
  • معامله‌گران می‌توانند اتر را به عنوان پاداش دریافت کنند.
  • به دلیل محبوبیت بالای اتریوم، کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند.

اتریوم چه معایبی دارد؟

برای درک بهتر مقایسه اتریوم و سولانا بهتر است که با معایب اتریوم آشنا شوید که به شرح زیر هستند:

  • تراکنش‌ها در اتریوم به کندی صورت می‌گیرند.
  • اتریوم مدام در حال توسعه است و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد اختلال‌های گسترده شود.
  • مشکل مقیاس‌پذیری در اتریوم باعث شده که رقبای مهمی مانند: کاردانو (Cardano)، استلار (Stellar)، نئو (NEO)، ترون (TRON) در سر راه او قرار بگیرند.

هدف اتریوم

در مقایسه اتریوم و سولانا اهداف بلاک چین‌ها اهمیت زیادی دارند. مهم‌ترین هدف اتریوم این است که افراد در دنیا بتوانند بدون وجود هیچ واسطه‌ای در کنار تراکنش‌های پولی معاملات خود را انجام دهند و مدارک خود را ثبت کنند. همچنین اتریوم به دنبال این است که دسترسی به خدمات مالی و غیرمالی بدون واسطه صورت بگیرد.

مقیاس‌پذیری در اتریوم

مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که اتریوم در تلاش است که بتواند با پشتیبانی از کاربران بیشتر، جایگاه بهتری را برای خودش ایجاد کند. اما بلاک چین اتریوم با محدودیت‌هایی همراه است. اتریوم از ۱۵ هزار تراکنش پشتیبانی می‌کند، ولی این کار با دشواری انجام می‌شود. هر چقدر یک بلاک چین از سرعت تراکنش‌های بالاتری برخوردار باشد، نشان می‌دهد که آن بلاک چین مقیاس‌پذیری بهتری دارد. به این ترتیب اتریوم با مشکل مهم مقیاس‌پذیری روبه‌رو است.

پروژه‌های برتر اتریوم

مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که بلاک چین اتریوم پروژه‌های مهمی دارد که می‌توانند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشند. مهم‌ترین این پروژه‌ها به شرح زیر هستند:

  • پروژه یونی سواپ (Uniswap): یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که دارایی‌های کاربران خود را کنترل نمی‌کند.
  • پروژه چین لینک (Chainlink): این پروژه می‌تواند قراردادهای هوشمند را به داده‌هایی مانند سهام یا آب و هوا که بیرون از دنیای بلاک چین هستند، متصل کند.
  • پروژه آوه (Aave): آوه یکی از بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی محسوب می‌شود که غیرمتمرکز است.

چه صرافی‌هایی از اتریوم پشتیبانی می‌کنند؟

در مقایسه اتریوم و سولانا باید به صرافی‌های پشتیبان کننده نیز توجه کنید. صرافی‌های مهمی از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می‌کنند که به شرح زیر هستند:

  • جی‌ داکس (GDAX)
  • جمینی (Gemini)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کوین بیس (Coinbase)
  • صرافی کوین ماما (Coinmama)
  • صرافی والکس

آشنایی با سولانا و ویژگی‌های آن

بلاک چین سولانا در سال ۲۰۱۷ توسط آنولاتی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) راه‌اندازی شد. سولانا به عنوان یک اکوسیستم بسیار امن با سرعت بالا و مقیاس‌پذیر شناخته می‌شود. توسعه دهندگان سولانا را برای تبدیل شدن آن به یک بستر امن برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به وجود آوردند. مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که در حال حاضر سولانا یکی از رقبای مهم اتریوم محسوب می‌شود. اساس این شبکه بر اساس الگوریتم اثبات سهام است.

مهم‌ترین نکته در مقایسه اتریوم و سولانا به مقیاس‌پذیری مربوط می‌شود. یکی از مشکلاتی که در اتریوم وجود دارد مقیاس‌پذیری است. سولانا را برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری که در اتریوم وجود دارد، ایجاد کردند. در بسیاری از بلاک چین‌ها مسئله سرعت پایین تراکنش‌ها وجود دارد و این موضوع ایراد بزرگی در سیستم‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود. سولانا کمک می‌کند که بلاک چین‌هایی که سرعت بالایی دارند جای بلاک چین‌هایی که سرعت آن‌ها پایین است را بگیرند.

در مقایسه اتریوم و سولانا، سولانا از ترفندهای فنی بسیار هوشمندانه استفاده می‌کند تا راه‌حل‌هایی را برای مشکلات موجود در بلاک چین‌ها ارائه دهد. در واقع هر مشکلی که در بلاک چین‌ها حل نمی‌شود، سولانا برای آن راه‌حلی خواهد داشت. ویژگی‌های ارز دیجیتال سولانا به شرح زیر هستند:

  • ظرفیت شبکه سولانا ۶۵ هزار تراکنش در هر ثانیه است.
  • ارز دیجیتال سولانا را با نماد (SOL) می‌شناسند.
  • مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که سولانا از الگوریتم اثبات زمان (POH) برخوردار است. این الگوریتم به افزایش مقیاس‌پذیری کمک می‌کند.
  • ارز دیجیتال سولانا از قابلیت استیکینگ (Staking) برخوردار است.
  • سولانا از پلتفرم‌هایی که توکن‌های NFT را ارائه می‌دهند، حمایت می‌کند.
ارز دیجیتال سولانا برای مقایسه با اتریوم

سولانا چه معایبی دارد؟

مهم‌ترین معایب سولانا به شرح زیر هستند:

  • در مقایسه اتریوم و سولانا، سولانا به دلیل اینکه یک ارز دیجیتال جدید است تعداد پروژه‌های کمتری در بستر آن فعالیت می‌کنند.
  • ●     ·برای اینکه در بلاک چین سولانا بتوانید یک سخت‌افزار مناسب را پیدا کنید، این کار هزینه‌های زیادی را به همراه دارد.

سولانا چه اهدافی دارد؟

مقایسه اتریوم و سولانا در بحث هدف نشان می‌دهد سولانا با این هدف روی کار آمد که بستر مقیاس‌پذیری برای ساخت توکن‌های جدید و همچنین ایجاد قراردادهای هوشمند باشد. سولانا که یک بلاک چین منبع باز است برای خدمات خود مانند سهام‌گذاری و وام‌دهی از یک استاندارد توکن‌نویسی قوی استفاده می‌کند. این استاندارد با عنوان «کتابخانه برنامه سولانا» شناخته می‌شود.

هدف مهم دیگری که سولانا دارد پایین نگه داشتن کارمزدها است که مهم‌ترین نکته در مقایسه اتریوم و سولانا محسوب می‌شود. قرار است سرعت انجام تراکنش‌ها را نیز افزایش دهد و هدف سولانا برای این موضوع رساندن آن به ۷۱۰ هزار تراکنش در ثانیه است.

کدام صرافی‌ها از سولانا پشتیبانی می‌کنند؟

پشتیبانی صرافی‌های ارزهای دیجیتال یکی از عوامل مهم محبوب‌تر شدن ارزهای جدید است که در مقایسه اتریوم و سولانا باید به آن توجه کرد. به خصوص اگر صرافی‌های بزرگ از یک ارز دیجیتال پشتیبانی کنند معامله‌گران به اعتبار آن ارز پی می‌برند و اقدام به معامله با آن می‌کنند. این صرافی‌ها به شرح زیر هستند:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی اوکی ایکس (OKEx)
  • صرافی بیلکسی (Bilaxy)
  • صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)
  • صرافی والکس

چه پروژه‌هایی در سولانا اجرا می‌شوند؟

نکته مهم در بحث مقایسه اتریوم و سولانا به پروژه‌های سولانا مربوط می‌شود. بلاک چین سولانا به دلیل اجرای پروژه‌های مختلف زمینه‌های محبوبیت خود را فراهم می‌کند. مهم‌ترین پروژه‌هایی که توسط سولانا اجرا می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • پروژه تجمیع فرا زنجیره‌ای (O3Swap): این پروژه از منابع نقدینگی پشتیبانی می‌کند.
  • پروژه سولستارتر (SolStarter): را یک پروژه صرافی غیرمتمرکز می‌دانند که روی سولانا قرار دارد.
  • پروژه آرویو (Arweave): از این پروتکل برای ذخیره کردن داده‌هایی که غیرمتمرکز هستند، استفاده می‌کنند. این پروتکل قادر به ذخیره کردن دائمی فایل‌هایی است که حجم‌های زیادی دارند.
  • پروژه اکسیژن (Oxygen): این پروژه امکان استخراج ارزش از دارایی‌های راکد را به کاربران می‌دهد.
اتریوم یا سولانا

مقایسه اتریوم و سولانا در زبان‌های برنامه‌نویسی

توسعه‌دهندگان قادرند با استفاده از قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی را به وجود آورند که روی شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز قابل اجرا هستند. هر گره در شبکه می‌تواند از ماشین مجازی خودش میزبانی کند. به این ترتیب دستورالعمل‌هایی را با اضافه شدن آن‌ها به دفتر کل توزیع شده اجرا می‌کند.

امنیت قراردادهای هوشمند به شدت از زبان‌های برنامه‌نویسی که یک پلتفرم قرارداد هوشمند از آن پشتیبانی می‌کند، تأثیر می‌گیرد. باید بدانید نوع زبان برنامه‌نویسی که مورد استفاده قرار می‌گیرد اهمیت زیادی دارد، زیرا توسعه‌دهندگانی که با آن زبان آشنایی دارند، کمتر مرتکب اشتباه می‌شوند. این نشان می‌دهد که یک ماشین مجازی قدیمی‌تر می‌تواند پایداری بیشتری نسبت به یک ماشین مجازی جدیدتر داشته باشد.

در مقایسه اتریوم و سولانا، اتریوم از ماشین مجازی (EVM) ساخته شده است. این ماشین مجازی می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کند. قراردادهای هوشمند ماشین مجازی اتریوم با زبان‌های برنامه‌نویسی زیر کدنویسی می‌شوند:

  • زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)
  • زبان برنامه‌نویسی وایپر (Vyper)
  • زبان برنامه‌نویسی فی (Fe)

در مقابل آن سولانا قرار دارد که ترجیح می‌دهد از زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته شده‌تری مانند: سی (C)، سی پلاس پلاس (++C) و راست (Rust) استفاده کند. معماری بلاک چین سولانا پیچیدگی زیادی دارد و از چند رشته پشتیبانی می‌کند. سولانا برای اجرای برنامه‌های خود به جای استفاده از “mempool” از مکانیسم انتقال تراکنش‌های “Gulf Stream” استفاده می‌کند.

بررسی زبان برنامه‌نویسی اتریوم و سولانا

اگر توسعه دهندگان بی‌تجربه از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی به صورت درستی استفاده نکنند، ممکن است آسیب‌پذیری زیادی در قراردادهای هوشمند اتریوم به وجود آورند. با اینکه سولانا از زبان‌های برنامه‌نویسی معروف‌تری استفاده می‌کند، اما زمانی که کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی به صورت کامل توسط برنامه‌نویس‌های باتجربه مورد بررسی قرار نگیرد، می‌تواند برای معماری پیچیده سولانا خطرهای امنیتی بزرگی ایجاد کند.

اختلالات در اتریوم و سولانا

مقایسه اتریوم و سولانا نشان می‌دهد که اتریوم به عنوان اولین شبکه بلاک چین قابل برنامه‌ریزی شناخته می‌شود و بسیاری از خرابی‌های اتریوم از زمان شروع آن برطرف شده است. در کنار آن سولانا هنوز با برخی از چالش‌های ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز درگیر است. زنجیره سولانا از زمانی که کار خود را آغاز کرده، چندین بار خرابی‌های مختلف را تجربه کرده است.

اولین باری که سولانا خاموشی را تجربه کرد در ماه دسامبر ۲۰۲۰ بود که ۵ ساعت طول کشید. البته در این مدت هیچ سرمایه‌ای از سولانا از بین نرفت. سولانا برای دومین بار در سپتامبر ۲۰۲۱ دومین خاموشی خود را تجربه کرد. این خاموشی طولانی‌تر بود و ۱۷ ساعت طول کشید؛ این خرابی در پی حمله “DDoS” رخ داد.

این حمله زمانی رخ می‌دهد که یک عامل مخرب تلاش می‌کند تا یک شبکه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. این اتفاق باعث شد که سولانا برخی از سرمایه‌گذاران خودش را از دست بدهد؛ در این حمله هیچ سرمایه‌ای از بین نرفت.

مقایسه هزینه معاملات در اتریوم و سولانا

مقایسه اتریوم و سولانا در بحث هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. هزینه معاملات برای بسیاری از معامله‌گران مهم است. بسیاری از معامله‌گران از پرداخت هزینه‌ تراکنش بیزار هستند. سولانا به این معروف است که تراکنش‌های آن کارمزدهای پایینی دارند. در مقابل آن هزینه تراکنش‌های اتریوم نسبت به سولانا بالاتر است.

اتریوم و سولانا در هزینه معاملات

از ماه جولای سال ۲۰۲۲ میانگین هزینه گس در شبکه اتریوم ۰۹/۰ دلار است. هزینه گس سولانا ۰۰۰۰۰۱۴/۰ دلار در هر تراکنش است. زمان بلاک سولانا ۴/۰ ثانیه و اندازه بلاک آن ۰۰۰/۲۰ تراکنش است. در مقابل آن زمان بلاک اتریوم ۱۳ ثانیه و اندازه بلاک آن فقط ۷۰ تراکنش است.

امنیت اتریوم در مقایسه با سولانا

در مقایسه اتریوم و سولانا باید به موضوع امنیت نیز توجه کرد. امنیت، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همیشه در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح است. هم توسعه دهندگان و هم معامله‌گران می‌خواهند معاملات خود را در یک بستر امن انجام دهند. اتریوم به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام امنیت بالایی دارد.

الگوریتم اثبات تاریخ که سولانا از آن استفاده می‌کند می‌تواند سرعت پردازش را به طرز چشمگیری افزایش دهد. سرعت بالا هزینه‌هایی را برای سولانا به همراه دارد. الگوریتم اثبات تاریخ نمی‌تواند امنیت یکسانی را ارائه دهد.

ارز دیجیتال اتریوم و سولانا هیچ‌کدام در برابر حمله هکرها در امان نخواهند بود. در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۳/۱ میلیارد دلار از ارزهای دیجیتال طی ۷۸ حمله مختلف، به سرقت رفتند. جالب است بدانید که بیشتر از یک میلیارد از این ضررها به دلیل هک کردن اکوسیستم اتریوم و سولانا به وجود آمده است.

بررسی اتریوم و سولانا در امنیت

مقایسه قیمت اتریوم و سولانا

زمانی که شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، قیمت آن ۹۳/۰ دلار بود. از زمان تأسیس قیمت اتریوم فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ قیمت اتریوم توانست به ۴۸۷۸ دلار برسد که بالاترین قیمت آن محسوب می‌شود. در حال حاضر نیز اتریوم با قیمت ۳۱۲۹ دلار معامله می‌شود. در زمان نگارش این مقاله اتریوم با قیمت ۴۸/۲۶۰/۱ دلار در حال معامله است.

توکن سولانا چند ماه بعد از اینکه معرفی شد توانست قیمت ۵۰/۰ دلاری را تجربه کند. قیمت توکن SOL در نوامبر سال ۲۰۲۱ توانست به ۲۶۰ دلار هم برسد. این افزایش قیمت توجه بسیاری از افراد از جمله رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرد. در زمان نگارش این مقاله سولانا با قیمت ۹۶/۳۰ دلار در حال معامله است.

مقایسه اتریوم و سولانا در زمینه سرمایه‌گذاری

هر دو بلاک چین اتریوم و سولانا فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای معامله‌گران و توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند. هر کدام از این پلتفرم‌ها کوین‌های بومی خود را دارند که شامل ETH و SOL می‌شوند. با اینکه هر دو آن‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، اما اتریوم نسبت به سولانا محبوبیت بیشتری دارد.

جالب است بدانید که از تاریخ ۸ جولای ۲۰۲۲ ارزش بازار اتریوم توانست به ۲۳/۱۹۰ میلیارد دلار برسد. به همین دلیل است که اتریوم را به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیا به حساب می‌آورند.

دقیقا در همان تاریخ ارزش سولانا در بازار فقط به ۷/۱۵ میلیارد دلار رسید. سولانا در حال حاضر به عنوان نهمین ارز دیجیتال در دنیا شناخته می‌شود. از زمانی که اتریوم ایجاد شد بازده کل سرمایه‌گذاری در آن حدود ۵۵۱۴۰ درصد است. بازده کل سرمایه‌گذاری سولانا را تنها ۲۰۵۵۳ درصد گزارش کرده‌اند.

تفاوت اتریوم و سولانا در سرمایه‌گذاری

این مواردی که ذکر شد تنها برای اطلاع شما بود. هیچ‌کدام از این موارد به این معنی نیست که اتریوم بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است و سولانا انتخاب مناسبی نخواهد بود. اینکه اتریوم رشد بیشتری دارد به این دلیل است که مدت طولانی‌تری وجود داشته است؛ بنابراین این رشد و پیشرفت اتریوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد. اما اینکه اتریوم شناخته‌شده‌تر است به خودی خود به انتخاب اول بیشتر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تبدیل می‌شود.

در مقایسه اتریوم و سولانا باید دقت کنید که اتریوم در یک دوره مهمی از تاریخ خود قرار دارد و در حال ارتقا پیدا کردن است. این ارتقا پیدا کردن باعث می‌شود سرعت و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به سولانا را به دست آورد. وقتی ادغام با اتریوم ۰/۲ صورت بگیرد، می‌تواند تا حد زیادی از معایب اتریوم کم کند و محبوبیت این ارز دیجیتال را افزایش دهد.

جدول مقایسه ویژگی‌های اتریوم و سولانا

در جدول زیر ویژگی‌های مهم اتریوم و سولانا را آورده‌ایم که به درک بهتر تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال کمک می‌کنند.

ویژگیاتریومسولانا
سال تأسیس۲۰۱۳۲۰۱۷
سازندهویتالیک بوترینآناتولی یاکوونو
تراکنش در ثانیه۱۵ – ۱۳۰۰۰/۶۵ – ۰۰۰/۵۰
زمان بلاک۱۵ ثانیه۱ ثانیه
مکانیسم اجماعالگوریتم جامع اثبات سهامالگوریتم اثبات تاریخ  
زبان برنامه‌نویسیSolidity Vyper FeRust C C++
محبوبیت             شناخته شده‌ترمحبوبیت پایین
مقیاس‌پذیریمقیاس‌پذیری محدوددارای پروتکل با کارایی بالا برای مقیاس‌پذیری
مزایاجامعه توسعه‌دهندگان بزرگ دارای اکوسیستم‌های NFT و DeFiمقیاس‌پذیری بالا سازگاری بیشتر با محیط‌زیست
معایبهزینه تراکنش‌ها بالا سرعت تراکنش‌ها پایینپروژه‌های کمتر متمرکزتر

سولانا یا اتریوم، مسئله این است

در این مقاله به بررسی مقایسه اتریوم و سولانا پرداختیم. هر دو این ارزهای دیجیتال بین معامله‌گران محبوبیت زیادی دارند و امکان سرمایه‌گذاری را برای شما فراهم می‌کنند. در بازی و رقابتی که بین اتریوم و سولانا وجود دارد، اتریوم جایگاه نخست را به خودش اختصاص داده است. سولانا هنوز باید مسیر طولانی‌تری را طی کند تا بتواند به ارزشمندی و محبوبیت اتریوم برسد.

اگر تمایل دارید که در یکی از این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، لازم است همه ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را زیر ذره‌بین ببرید. با توجه به توان سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا