مفاهیم تحلیلی

اندیکاتور SOPR چیست؟ راهنمای استفاده از اندیکاتور SOPR

یکی از بهترین ویژگی‌های بیت کوین این است که داده‌های آن برای تجزیه و تحلیل در دسترس هستند. بلاکچین می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد جریان پول ارائه دهد و از این اطلاعات می‌توانیم برای استنتاج احساسات و رفتار معامله‌گران استفاده کنیم. در این تجزیه و تحلیل، دو نقطه عطف روانشناختی مهم در بازار که به طور قابل توجهی بر عرضه بیت کوین تاثیر می‌گذارد، بوسیله یک شاخص جدید به نام اندیکاتور SOPR توصیف می‌شوند. اندیکاتور SOPR با استفاده از داده‌های بلاکچین، زمانی که تغییرات عمده در عرضه بیت کوین رخ می‌دهد، سیگنال می‌دهد. SOPR نسبت سود کل شرکت کنندگان بازار را با مقایسه ارزش خروجی‌ها در زمان صرف شده نسبت به ارزش آن در زمان ایجاد شده ارزیابی می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که جزییات مفهومی و کاربردی اندیکاتور SOPR چیست؟

معرفی اندیکاتور SOPR

SOPR مخفف Spent Output Profit Ratio یک شاخص بسیار ساده است. شاخص SOPR (اندیکاتور نسبت سود خروجی مصرف شده) بر اساس سودآوری و یا زیان‎های گرفته شده در یک بازه زمانی خاص، بینشی در مورد احساسات کلان بازار ارائه می‌دهد. این شاخص از میانگین سود تحقق یافته معاملات محاسبه می‌شود. اندیکاتور SOPR نشان دهنده میزان سود تحقق یافته برای تمام کوین‌های منتقل شده در زنجیره در یک بازه زمانی مشخص است. این خروجی در واقع نسبت سود تحقق یافته به ارزش معامله در زمان باز شدن هر پوزیشن معاملاتی است یا به عبارت ساده‌تر قیمت فروخته شده تقسیم بر قیمت پرداخت شده. اندیکاتور SOPR با در نظر گرفتن کوین‌هایی که در یک بازه زمانی در نظر گرفته شده (روزانه، ساعتی و غیره) معامله شده‌اند و نسبت بین ارزش فیات در زمان ایجاد تراکنش خروجی مصرف نشده UTXO و ارزش فیات آن پس از گذشت زمان، اندازه‌گیری می‌شود. به این ترتیب با روشی ساده می‌توان تخمین زد که توزیع خروجی تراکنش‌ها پس از طی یک دوره در سود است یا خیر.

نمودار SOPR با ترکیب تمام خروجی‌های مصرف شده که (با استفاده از اطلاعات بلاکچین) بر اساس روزی که در آن معامله شده است جمع آوری شده، ترسیم می‌شود. از مشاهدات نمودار نتایج بسیار جالب و کاربردی برای تحلیل تکنیکال بدست می‌آید. اندیکاتور SOPR حول عدد ۱ در نوسان است. شاخص SOPR را می‌توان در چارچوب زیر در نظر گرفت:

نمودار اندیکاتور SOPR
  • مقدار SOPR بیشتر از ۱ ( SOPR > 1 )

نشان می‌دهد که کوین‌هایی که در آن روز یا هر بازه زمانی دیگر معامله شده‌ و منتقل شده‌اند، به طور متوسط ​​با سود به فروش رسیده‌اند و قیمت فروخته شده بیشتر از قیمت پرداخت شده است.

  • مقدار SOPR کمتر از ۱ ( SOPR < 1)

نشان می‌دهد که کوین‌هایی که در آن روز یا هر بازه زمانی دیگر معامله شده‌ و منتقل شده‌اند، به طور متوسط ​​با ضرر فروخته می‌شوند و قیمت فروخته شده کمتر از قیمت پرداخت شده است.

  • مقدار SOPR دقیقاً  برابر با ۱ (SOPR = 1)

نشان می‌دهد که کوین‌هایی که در آن روز معامله شده‌اند، در زمان استراحت بازار به فروش رفته است و به‌طور متوسط قیمت خرید و فروش با هم سربه‌سر بوده است.

بررسی روند در اندیکاتور SOPR

اندیکاتور SOPR یک ابزار مفید در همه شرایط بازار است زیرا کل سود و زیان تحقق یافته در یک دوره خاص را جمع آوری می‌کند که می‌تواند بازتابی از احساسات بازار باشد. هم قدر مطلق اندیکاتور و هم روند غالب بینش رفتار مخارج بازار را ارائه می‌دهد. SOPR می‌تواند شروع یک بازار گاوی یا خرسی را نشان دهد.

تفسیر اندیکاتور SOPR در بازار صعودی

 

روند اندیکاتور SOPR در بازار گاوی

روند صعودی و رو به بالا اندیکاتور SOPR به معنای تحقق سود با پتانسیل بازگشت عرضه‌های قبلی به گردش معاملاتی است و نشان می‌دهد که سود بیشتری در آن دوره محقق شده است. پیک‌های متوالی رو به بالا و ایجاد روند صعودی در نمودار اندیکاتور، معمولاً نشان دهنده توزیع مستمر سود در طی افزایش‌های قیمتی صعودی است. همانطور که سرمایه‌های بیشتری به گردش معاملاتی برمی‌گردد، احتمال یک بازار صعودی افزایش می‌یابد. به طور کلی شرایط بازار برای فروشندگان سودآور است و سرمایه گذاران کوین‌های خود را با سود به دیگران منتقل می‌کنند.

تفسیر روند اندیکاتور SOPR در طول بازار صعودی به شرح سه مرحله زیر است:

  • تنظیم مجدد: پس از اصلاح قیمت در جایی که احساسات پایین است، پول هوشمند وارد عمل می‌شود تا در افت خریداری کند، در نتیجه تقاضا از عرضه فراتر می‌رود. در این حالت SOPR پایین و نزدیک یا کمتر از ۱ است که نشان می‌دهد کوین‌های سودآور غیرفعال هستند و بیشتر هزینه‌ها توسط فروشندگان وحشت‌زده بوده است.
  • توزیع قدرت: با افزایش قیمت، انگیزه کوین‌های سودآور برای دستیابی به سود افزایش می‌یابد که منجر به عرضه می‌شود. SOPR اغلب در اوج‌های متوالی افزایش می‌یابد زیرا عرضه با حاشیه سود بالاتر به گردش درمی‌آید.
  • رسیدن به اوج: در نهایت، عرضه جدید توزیع شده تقاضای ورودی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک بازار محلی یا کلان ایجاد می‌شود. در این حالت SOPR معمولاً بالا است که نشان می‌دهد حجم زیادی از سود، محقق شده است.

تفسیر SOPR در بازار نزولی

شرح و تفسیر روند در اندیکاتور SOPR

به طور کلی در بازارهای نزولی، عکس منطق بازارهای صعودی حاکم است. در طول بازارهای نزولی، علاقه و تقاضای عمومی در طول زمان کاهش می‌یابد و نوسانات زیاد سرمایه‌گذاران را به بیرون از بازار پرت می‌کند. بازارهای خرسی در نهایت یک کف قیمت نهایی ایجاد می‌کنند؛ جایی که پول هوشمند در آخرین فرصت کوین‌ها را از دارندگانی که تسلیم زیان‌های عمیق هستند، جمع‌آوری می‌کند. کاهش روند SOPR به معنای تحقق ضرر و زیان و انتقال کوین‌هایی است که زیان‌ده بودند. سرمایه گذارانی که کوین‌ها را با ضرر نگه داشته‌اند، در نهایت کوین‌های خود را خرج می‌کنند، در عین اینکه کوین‌هایی که در سود هستند خرج نمی‌شوند. شرایط بازار برای فروشندگان نامناسب است و  سرمایه‌گذاران، کوین‌های خود را با ضرر می‌فروشند. این به طور کلی نشان دهنده فروش وحشتناک و تسلیم در شرایط نزولی بازار است. تفسیر اندیکاتور SOPR در طول بازارهای نزولی به شرح زیر است:

  • اوج کلان: اوج بازار کلان زمانی ایجاد می‌شود که عرضه توزیع شده در نهایت بر تقاضا غلبه کند. سرمایه گذاران بلندمدت و کوتاه مدت کوین‌های گران قیمت را با سودهای بالا توزیع کرده‌اند که منجر به ارزش بالای SOPR شده است.
  • تسلیم محلی: با روند غالب پایین‌ رفتن قیمت، سرمایه گذارانی که زیر هستند، تسلیم می‌شوند و کوین‌های خود را با ضرر در پایین‌ترین سطح بازار می‌فروشند. این مساله منجر به مقادیر بسیار پایین SOPR معمولاً کمتر از ۱ می‌شود. در مقابل، فرصت‌هایی را برای معامله‌گران مخالف روند ایجاد می‌کند تا برای افزایش قیمت‌ها در بازار نزولی تلاش کنند.
  • بازگشت به سوددهی: هنگامی که معامله‌گران مخالف روند یا دارندگان بلندمدت از موج صعودی قبلی به سودآوری باز می‌گردند، قیمت در بازار نزولی افزایش می‌یابد. همانطور که این کوین‌ها خرج و فروخته می‌شوند، روند SOPR بالاتر از ۱ به عنوان سود محقق شده، شکل می‌گیرد. از آنجایی که عرضه مالی این کوین‌های مصرف‌شده دوباره بر تقاضای کاهش‌یافته بازار غلبه می‌کند، قیمت بازار ممکن است تغییر کند و موج قبلی تکرار شود.
  • پایداری: با رسیدن بازار نزولی به حد نهایی، بیشتر سرمایه گذاران ضرر خالص دارند و شاخص اندیکاتور SOPR ممکن است برای مدت طولانی زیر ۱ باقی بماند. این نشان‌دهنده زمانی است که کوین‌های سودآور باقیمانده از چرخه قبلی غیرفعال هستند، پول هوشمند شروع به انباشتگی می‌کند و در نهایت باعث کاهش عرضه می‌شود.

 

اصلاح بازار

 اندیکاتور SOPR و تغییر روند بازار

در طول یک بازار صعودی، ارزش‌های SOPR مقدار کمتر از ۱ را به سرعت نقض می‌کند، در حالی که در طول یک بازار نزولی، ارزش‌های SOPR بالای ۱ سریع رد می‌شوند. بنابراین، اندیکاتور SOPR می‌تواند به عنوان یک نشانگر قابل اعتماد برای شناسایی قله‌ها و تغییر روند عمل کند.

اصلاح بازار گاوی

به طور کلی، شرکت‌کنندگان جدیدتر و بی‌تجربه‌تر بازار به احتمال زیاد در سطوح بالای قیمت، خرید کرده‌اند و متعاقباً در اصلاحات بازار، کوین‌های خود را با ضرر به فروش می‌رسانند. برعکس، دارندگان بلندمدت و سرمایه گذاران باتجربه به احتمال زیاد صاحب کوین‌هایی هستند که در سطوح ارزان‌تر خریداری شده‌اند و به دنبال استفاده از سرمایه خود برای خرید در افت هستند. معامله‌گران به طور کلی وقتی در سود باشند، راحت‌تر می‌فروشند. در یک بازار صعودی، وقتی SOPR به زیر ۱ می‌رسد، مردم تمایلی ندارند که ارزان بفروشند. این امر به میزان قابل توجهی عرضه را کاهش می‌دهد که به نوبه خود فشار صعودی بر قیمت وارد می‌کند و قیمت افزایش می‌یابد. تفسیر معمول اندیکاتور SOPR در طول اصلاحات به شرح زیر است:

  • اوج بازار: عرضه توزیع شده یک بازار را ایجاد می‌کند.
  • تصحیح قیمت: کوین‌های سودآور اغلب با نرخ کندی در اصلاح توزیع می‌شوند. سرمایه‌گذاران بلندمدت کمتر از فروش کوین‌های سودآور در قیمت پایین‌تر وحشت می‌کنند؛ در حالی که سرمایه‌گذاران جدیدتر به احتمال زیاد ضرر خالص را در طول اصلاح متوجه می‌شوند. این امر SOPR را به سمت یک روند نزولی و به سمت مقادیر پایین‌تر سوق می‌دهد.
  • تنظیم مجدد: در نهایت، تسلیم سرمایه‌گذاران جدید منجر به ارزش‌های SOPR پایین یعنی نزدیک یا کمتر از ۱ می‌شود؛ در حالی که کوین‌های سودآور خاموش می‌مانند. این روند نشان‌دهنده اعتقاد سرمایه‌گذاران به نگهداری و انباشت پول هوشمند است.

اصلاح بازار خرسی

در بازار نزولی، همه در حال فروش هستند یا منتظر نقطه سربه‌سر برای فروش هستند. وقتی SOPR به ۱ نزدیک شود، مردم به نقطه قیمت سربه‌سر می‌رسند و شروع به فروش بیشتر کرده‌اند. با عرضه بیشتر، قیمت بیش از پیش سقوط می‌کند.

آیا همه تراکنش‌های UTXO به یک اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشند؟ با پاسخ یه این پرسش می‌توان تغییراتی در ساختار متریک اندیکاتور نسبت سود خروجی مصرف شده ایجاد کرد.

انواع نمودار SOPR تعدیل شده بر حسب UTXO
  • aSOPR مخفف adjusted SOPR است که با حذف UTXO هایی که در بازه ورودی-خروجی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، از SOPR استاندارد مشتق شده است. SOPR تعدیل‌شده ساختار و تفسیری مشابه با SOPR استاندارد دارد، با این حال تمام حجم تراکنش‌های با طول عمر کمتر از ۱ ساعت را حذف می‌کند. UTXO هایی با طول عمر بسیار کوتاه معمولاً فروش یا خرید یک کوین معین را نشان نمی‌دهند. اندیکاتور SOPR اصلی این موارد را به عنوان یک معامله خرید/فروش در متریک خود در نظر می‌گیرد که باعث ایجاد اختلال در شاخص نهایی می‌شود.  اگر تعداد UTXO های زیادی که اخیراً تولید می‌شوند را در نظر بگیریم، مقدار اندیکاتور برابر با عدد ۱ می‌شود که به این معنی است که بسیاری از UTXO ها هنوز در جفت معاملاتی هستند. UTXO با طول عمر کمتر از ۱ ساعت به طور مداوم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک روزانه شبکه را تشکیل می‌دهند. با توجه به طول عمر کوتاه آن‌ها، این کوین‌ها معمولاً سود و زیان قابل توجهی ندارند، اما سود و زیان کل را کاهش می‌دهند. این موضوع بر سیگنال نهایی SOPR استاندارد تأثیر می‌گذارد که به موجب آن، بزرگی و پاسخ‌دهی آن کاهش می‌یابد. SOPR تعدیل شده (aSOPR) تمام UTXO های با طول عمر کمتر از یک ساعت را فیلتر می‌کند و در نتیجه به نوبه خود سیگنال دقیق‌تری از معاملات خرید و فروش واقعی ارائه می‌دهد و تصویر بهتری از فعالیت‌های اقتصادی معنادار است.
  • LTH-SOPR مخفف Long Term Holder – SOPR است و با باقی گذاشتن UTXO هایی که تنها بیش از ۱۵۵ روز سن دارند، از  SOPR استاندارد مشتق شده است.
  • STH-SOPR مخفف Short Term Holder – SOPR است. این اندیکاتور با باقی گذاشتن UTXOهایی که کمتر از ۱۵۵ روز و بیش از یک ساعت عمر می‌کنند، از SOPR استاندارد مشتق شده است.
مقایسه نمودار SOPR و ASOPR

استراتژی های کاربردی اندیکاتور SOPR برای سرمایه گذاران

با توجه به ماهیت بنیادی اندیکاتور SOPR و معیارهای اساسی که بر آنها تکیه دارد، مشخصا نسبت این شاخص نسبت به سطوح حمایت و مقاومت عکس‌العملی سریع داشته و بر تغییرات قیمت تأثیر می‌گذارد. این موضوع می‌تواند از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد، زیرا سیگنال معاملاتی بیشتر شاخص‌های فعلی کند بوده و دارای تاخیر هستند. پس از انتقال یک معامله، SOPR ارزش فیات در دوره معاملاتی را بر ارزش فیات در زمانی که ایجاد شده، تقسیم می‌کند. به زبان ساده، SOPR مقدار فعلی نسبت به ارزش گذشته است. برای نتیجه‌گیری معانی خاص‌تر، برخی از شکل‌ها را باید به طور جداگانه بر اساس بازه زمانی طبقه‌بندی کرد. گام‌های بعدی تحلیل شامل بررسی بیشتر SOPR با استفاده از چارچوب‌های زمانی مختلف خواهد بود.

سیگنال تغییر روند بازار گاوی

بازارهای صعودی در نهایت یک اوج کلان ایجاد می‌کنند که با یک دوره طولانی بازار نزولی دنبال می‌شود. روند کلی و سطوح اوج اندیکاتور SOPR می‌تواند بینشی را در مورد میزان نسبی سودی که محقق شده است، ارائه دهد که ممکن است پس از آن عرضه شروع به غلبه بر تقاضا کند.

SOPR به طور تدریجی در قله‌های قیمت اوج می‌گیرد و اصلاح قیمت‌ها نشان می‌دهد که میزان سود حاصل از هر رالی در حال افزایش است. این همچنین به این معنی است که حجم بیشتری از سرمایه ورودی برای جذب کوین‌های عرضه شده با قیمت‌های بالاتر مورد نیاز است. نوسانات صعودی پایدار SOPR نشان می‌دهد که هزینه‌های کوین‌های سودآور در طول اصلاح قیمت کاهش نمی‌یابد و در نتیجه ممکن است احساس رو به رشدی را نشان دهد که کوین‌ها همچنان گران می‌شوند. پایین بودن مقادیر SOPR در طول یک اصلاح قیمت به شکل یک واگرایی خود را نشان می‌دهد که می‌تواند به طور قابل توجهی نشان دهنده وحشت بازار باشد، زیرا سرمایه گذاران متوجه خطر ضررهای بزرگ می‌شوند. افت عمیق SOPR به زیر ۱ نشان می‌دهد که بخش بزرگی از بازار در زیر آب است و ممکن است به عرضه سربار تبدیل شود که منجر به شرایط نزولی بازار خواهد شد.

استراتژی های معاملاتی اندیکاتور SOPR

خلاصه استراتژی کاربردی اندیکاتور SOPR برای معامله گران

به طور معمول در میانه احساسات گاوی، اصلاح بازار درست قبل از شروع روند صعودی شروع می‌شود و باعث می‌شود SOPR به زیر ۱ سقوط کند. این شرایط می‌تواند زمان مناسبی برای خرید قبل از شروع دوره گاوی باشد.

به همین صورت در میانه احساسات خرسی، اصلاح بازار درست قبل از شروع نزولی شروع می‌شود که باعث افزایش SOPR به بالای ۱ شود. این نیز می‌تواند زمان مناسبی برای فروش قبل از شروع بازار نزولی باشد.

به نظر شما استفاده از این اندیکاتور می‌تواند چه تاثیری در معاملات شما داشته باشد؟ اگر از اندیکاتور SOPR استفاده کرده‌اید، در بخش نظرات دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا